PDA

View Full Version : Het bypassen van elco's



Negative K3 fan
28 mei 2006, 15:52
af en toe leesik op andere internet fora dat sommige mensen elco's (filter of cathode bypass caps) overbruggen met een een poly******* condensator met een veel lagere waarde, dit zou goed moeten zijn voor de hoge tonen, definitie etc.

wat is jullie ervaring hiermee?? en op welk principe is dit gebaseerd?

H.Manback
28 mei 2006, 16:38
Misschien zit er wel een kern van waarheid in. Bij het filteren van voedingen is het geen vreemd principe voor zover ik weet om naast de elco een bijv. ceramische of poly***** (om jouw notatie aan te houden ;)) te zetten die de hoog frequente rommel weg filtert.

Met die denkwijze in gedachte zou het kunnen zijn dat je de hoge frequenties beter kunt filteren en de condensatoren ook beter stroom kunnen leveren bij hoge frequenties, waardoor je hoog weergave beter wordt.

Het parallel zetten heeft verder geen noemenswaardige invloed voor zover ik kan zien (tenzij je bijv. 470pF extra capaciteit noemenswaardig zou noemen).

Het mooie hiervan is dat het toch geen drol kost, dus wat heb je te verliezen? Probeer het zou ik zeggen!

Frits van Mourik
28 mei 2006, 17:14
De meeste condensatoren (elko's ook) bestaan ruwweg gezegd,
uit twee banen metaal en twee banen isolatiemateriaal, die stijf opgerold zijn.
En wat is een opgerolde geleider? ...een spoel(tje) , juist!
In serie met een condensator staat dus een kleine zelfinductie, die het doorlaten van hogere frequenties tegenwerkt.
Hoe groter de C, hoe groter die zelfinductie.
Vandaar dat een kleine C parallel aan de elko de voeding stabieler maakt, door ook (hele) hoge frequenties uit te filteren.
Je ziet die kleine C bijvoorbeeld altijd bij (laagspannings)voedingen met spanningsstabilisatoren uit de 78-serie.

- Zo heeft- omgekeerd- een spoel altijd een capaciteit parallel staan:
niets is, wat het is, en zelfs dat niet, of zoiets...:???:

H.Manback
28 mei 2006, 17:27
Hee, dat is wel logisch als je het zo bekijkt ja!:satisfie:

Negative K3 fan
28 mei 2006, 17:49
ok, ik snap het, maar nu de ervaringen nog :)

wel eens geprobeerd f.vanmourik of h.manback??

H.Manback
28 mei 2006, 18:15
Ik niet. Heb daar voorlopig nog niet zo'n zin in, eerst wil ik nog m'n versterker met een tweede kanaal uitbreiden, daarna zien we wel weer verder.

mathe
28 mei 2006, 18:19
Je ziet die kleine C bijvoorbeeld altijd bij (laagspannings)voedingen met spanningsstabilisatoren uit de 78-serie.
Die zit aan de uitgang om oscillatie van de stabilisator tegen te gaan.


...maar nu de ervaringen nog :)
Ik heb het weleens geprobeerd en was niet onder de indruk. Het hoog werd scherper en dat sprak me totaal niet aan. Vooral bij oversturingstrappen gaat het dan vervelend klinken.

Marc

Negative K3 fan
28 mei 2006, 18:24
dus er is wel duidelijk een verschil in geluid? en welke condensatoren heb je dan gebypasst?

Speeddemon
28 mei 2006, 18:25
is dit alleen voor amps handig of ook voor pedalen die op 9V draaien?

Meestal gebruik ik een 100uF elco als 'voedings-ontruiser' of wat de juiste term dan ook mag zijn, en die doet z'n werk.

mathe
28 mei 2006, 20:53
dus er is wel duidelijk een verschil in geluid? en welke condensatoren heb je dan gebypasst?
Voor mij was het hoorbaar om de kathode c te bypassen.

Marc

Antoon
28 mei 2006, 23:06
Af en toe lees ik van mensen die in gitaarversterkers filmcondensatoren over de voedingselco's gezet hebben met hetzelfde onbevredigende resultaat als gevolg. Kennelijk is bij gitaarversterkers die extra 'attack' in de hoge tonen niet mooi. Bij HiFi schijnt het regelmatig met succes gedaan te worden.

Negative K3 fan
28 mei 2006, 23:13
ok, bedankt allen!!!1 hier hjeb ik wat aan, ik ga denk ik eens wat solderen... iemand nog suggesties wat betreft waardes??

Frits van Mourik
29 mei 2006, 00:45
Ach, gewoon proberen wat je hebt liggen.
Baat het niet, dan schaadt het niet.
Alles tussen 1nF en 1mF , papier, polyester, polypropyleen, (poly)styrol;
zelf gebruik ik af & toe Siemens MKT 0,1mF in m'n soms wat instabiele zelfbedenksels,
gewoon omdat ik er een bak vol van heb liggen..

aad
29 mei 2006, 00:57
ok, bedankt allen!!!1 hier hjeb ik wat aan, ik ga denk ik eens wat solderen... iemand nog suggesties wat betreft waardes??

Bij benadering 1/10e van de orginele waarde. Bijvoorbeeld dan. Dit is in feite een vaag gebied totdat je de "slew-rate" van een cap gaat bekijken en van daaruit gaat redeneren bijvoorbeeld.
Je zou "het gebied waarin de parallel cap werkt" zelfs kunnen be-invloeden door een weerstand in serie te zetten met die cap zodat je een soort bandfilter creeert.
Dus bijv. een weerstand van 10K in serie met een cap van 100nF samen parallel aan een elco van 1uF.
Leef je uit! :D

Frits van Mourik
29 mei 2006, 01:13
Heel aardige benadering voor bijv. je kathodecondensator.
Je kunt ipv die weerstand dan ook gelijk een pot proberen!
(Zo wordt in menig amp immers ook de presence geregeld?)
Of dit voor de afvlakking van een voeding ook zo veel zin heeft, vraag ik mij af :???:

aad
29 mei 2006, 12:22
Heel aardige benadering voor bijv. je kathodecondensator.
Je kunt ipv die weerstand dan ook gelijk een pot proberen!
(Zo wordt in menig amp immers ook de presence geregeld?)
Of dit voor de afvlakking van een voeding ook zo veel zin heeft, vraag ik mij af :???:

Je kunt je voorstellen uit alles wat al is gezegd (denk ik) dat een elco nogal traag is t.o.v. spikes en ruis, kortom alles wat sneller is dan een paar kHz.
Een elco heeft een nogal hoge EMR? zo heet dat geloof ik (ben dat even kwijt8)). Die EMR neemt toe met de capaciteit, dus hoe groter de elco hoe hoger die EMR. Die EMR is niet een lineaire weerstand, maar neemt toe met de frequentie. Vandaar dus dat het soms wel zin heeft om zoiets ook in de voeding te plaatsen. Schakelklikken van gelijkrichtdiodes bijvoorbeeld kunnen gaan storen in gevoelige trappen (met veel gain).
Maar ook vervuiling op het lichtnet kan de afvlakelco('s) passeren en dus troep veroorzaken in je signaal.

Speeddemon
29 mei 2006, 13:34
is dit alleen voor amps handig of ook voor pedalen die op 9V draaien?.
??
allo, allo? :chicken:

Negative K3 fan
29 mei 2006, 17:01
waarschijnlijk wel, je kunt het toch gewoon eens uitproberen in je pedaaltjes, kijken of dat elco bypassen werkt... ik geloof dat er in bepaalde pedaaltjes ook redelijk grote elco's in het signaalpad zitten... of heb ik dat mis?

aad
29 mei 2006, 20:39
??
allo, allo? :chicken:

Sorry Remco, ja dat geldt ook voor effectpedalen. Alle signaalpaden kunnen transparanter worden door het toevoegen van condensatoren met een kleinere reactanctie. Ik heb zelf wel een gewerkt met styroflex condensatoren parallel aan MKT's. Ook de voeding kun je beter maken door ceramische kleine C'tjes parallel aan de elco's te plaatsen, maar het hangt per situatie of van de omstandigheden of dat ook hoorbaar effect heeft. Uitproberen dus. :(

Frits van Mourik
30 mei 2006, 00:01
Je kunt je voorstellen uit alles wat al is gezegd (denk ik) dat een elco nogal traag is t.o.v. spikes en ruis, kortom alles wat sneller is dan een paar kHz.
Een elco heeft een nogal hoge EMR? zo heet dat geloof ik (ben dat even kwijt8)). Die EMR neemt toe met de capaciteit, dus hoe groter de elco hoe hoger die EMR. Die EMR is niet een lineaire weerstand, maar neemt toe met de frequentie. Vandaar dus dat het soms wel zin heeft om zoiets ook in de voeding te plaatsen. Schakelklikken van gelijkrichtdiodes bijvoorbeeld kunnen gaan storen in gevoelige trappen (met veel gain).
Maar ook vervuiling op het lichtnet kan de afvlakelco('s) passeren en dus troep veroorzaken in je signaal.

Je bedoelt waarschijnlijk ESL; equivalente serie inductie.
Die is idd niet lineair .Maar we hebben het toch over hetzelfde?: bij stijgende frequentie neemt de impedantie van een dikke C toe; wil je dit effect opheffen, dan helpt een kleine ceramische condensator (slechts twee platte plaatjes, dus vrijwel geen ESL!)

Dit lijkt mij OK voor voedings- C's, maar bij (tegen)koppel -C's?
Bestaat er dan geen kans op faseproblemen?