PDA

View Full Version : el maya in da house !!!



wietse
28 mei 2006, 14:54
vanmorgen dankzij een snelle reactie (mailde de man een paar minuten nadat hij de advertentie had geplaatst) en kreeg tot mijn verbazing direct antwoord terug van kom hem maar halen.
dus snel in de auto naar bolsward geraced voordat iemand anders nog een hoger bod uit kon brengen, was kaboemba voor die had de man ook al gemaild.
een pracht van een El Maya EM-1100 in topconditie.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/elmaya.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/elmayaflat.jpg

deze gitaar is 100 procent origineel, mahonie body (uit 1 stuk) string trough, benen topkam, set neck, rosewood toets, alleen de elementen die konden beter maar zijn niet echt slecht.
en dat alles voor 100 euro.
ongewoon uiterlijk deze gitaar met 3 cutaways en een germanized top met zwarte binding, speelt licht en is op een kleine beschadiging en wat bucklerash na in perfecte staat.
deze topgitaren uit de maya fabriek kom je bijna nooit tegen en dan meestal ook nog voor dikke prijzen.
ik ben dus erg in m'n nopjes vandaag (nummer 49 deze gitaar)
soms vind je tijden niks leuks en dan struikel je er over, en dat laatste is nu het geval.
volgende keer beter kaboemba :D.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/elmayaback.jpg

almarvk
28 mei 2006, 15:00
Ziet er goed uit de bovenkant van de body!

Cris
28 mei 2006, 15:01
Mozes kriebel. Puik dingetje. :)

Maar wat is die vlek eigenlijk in het midden op de achterkant?

Anders Destium
28 mei 2006, 15:02
Erg netjes Wietse!

Dit lijkt me ook wel een van je topmodellen gelijk, of niet?

savecracker85
28 mei 2006, 15:04
tof dingetje!

Ik heb zelf ook een gitaar van het merk El Maya (ES-model welliswaar), ik vond mijn prijs van 275 (inc koffer) toen al vrij schappelijk..Maar dit is wel weer heel erg :D

wietse
28 mei 2006, 15:08
Mozes kriebel. Puik dingetje. :)

Maar wat is die vlek eigenlijk in het midden op de achterkant?

dat noemt men bucklerash, de lak is er niet af maar losgekomen zit dus een luchtbel onder.
anders@ inderdaad,

oh ja hij kwam compleet met een koffer die ook als nieuw is.

Izegrim
28 mei 2006, 16:39
Prachtig ding Wietse! Wel vet dat er twee strapbuttons aan de onderkant zitten zodat ie rechtop kan staan. :D

frekie
28 mei 2006, 20:25
Apart ding, ziet er degelijk uit. De brug doet me denken aan de Washburn Falcon enzo van die tijd. Is dit ook Matsumoko? El Maya, ik ben altijd in de war met mijn 1e serieuze gitaar dat was een Lp copie van ehh.. MORRIS :cooler:

Nickname
28 mei 2006, 20:29
erg apart.... maar wel gaaf :)

zeppo
28 mei 2006, 22:25
Wel vet dat er twee strapbuttons aan de onderkant zitten zodat ie rechtop kan staan. :D

Oude Hagstroms hebben dat ook.

Wietse: vette mazzel..... mooie gitaar. Enneh, speelt ie ook een beetje lekker?

forceps
28 mei 2006, 22:47
Mooi mooi, ik zag hem ook staan op marktplaats, maar voor mij was het aan de andere kant van het land, dus niet echt haalbaar om er serieus achteraan te gaan. Veel plezier ermee!

Speeddemon
29 mei 2006, 00:18
mooie finish (lelijke gitaar, maar 't is mijn smaak gewoon niet),
maar dat versta ik niet onder 'buckle-rash'. :o

Bucklerash hoor je op foto's alleen maar onder bepaalde hoeken te zien, en die grijze vlek ziet Stevie Wonder nog. :stop:

EDIT: 't is misschien wel VEROORZAAKT door de gesp van een riem, maar dat is gewoon 'severe' lakschade.
Als iemand mij die gitaar verkocht zou hebben, met 'zo goed als nieuw, alleen wat bucklerash', zou ik m'n geld terugwillen of dikke korting.

Snuiter
29 mei 2006, 00:29
Verkoop je ook nog gitaren, Wietse? ;).

wietse
29 mei 2006, 06:24
mooie finish (lelijke gitaar, maar 't is mijn smaak gewoon niet),
maar dat versta ik niet onder 'buckle-rash'. :o

Bucklerash hoor je op foto's alleen maar onder bepaalde hoeken te zien, en die grijze vlek ziet Stevie Wonder nog. :stop:

EDIT: 't is misschien wel VEROORZAAKT door de gesp van een riem, maar dat is gewoon 'severe' lakschade.
Als iemand mij die gitaar verkocht zou hebben, met 'zo goed als nieuw, alleen wat bucklerash', zou ik m'n geld terugwillen of dikke korting.

jij verstaat het mischien niet onder bucklerash maar ik wel, de lak is er niet door maar er zit lucht onder, daarbij hij heeft hem mij niet verkocht met zo goed als nieuw en wat bucklerash.
had de lak er af gelegen dan was het minder opgevallen.
en voor zulk geld ga je niet zeuren.
in principe is alle soortgelijke schade op de achterkant van de body die door een gesp veroorzaakt is bucklerash, de één wat ernstiger dan de ander.
zal nog eens proberen er dunne superlijm onder te spuiten met een injectienaald, dan zie je er niks meer van.

BamBuFan1
29 mei 2006, 16:30
vanmorgen dankzij een snelle reactie (mailde de man een paar minuten nadat hij de advertentie had geplaatst) en kreeg tot mijn verbazing direct antwoord terug van kom hem maar halen.
dus snel in de auto naar bolsward geraced voordat iemand anders nog een hoger bod uit kon brengen, was kaboemba voor die had de man ook al gemaild.
een pracht van een El Maya EM-1100 in topconditie.


Welkom bij de club. Ik heb er momenteel drie maar ben altijd op zoek om de collectie uit te breiden. €100 is idd niet slecht, maar €45 voor mijn El Maya LP Black Beauty was ook niet verkeerd.

Nickname
29 mei 2006, 16:39
Welkom bij de club. Ik heb er momenteel drie maar ben altijd op zoek om de collectie uit te breiden. €100 is idd niet slecht, maar €45 voor mijn El Maya LP Black Beauty was ook niet verkeerd.

Waar halen jullie nou altijd die cheap-ass gitaren vandaan.. ik zou er ook nog een willen waar ik wat aan kan knutselen enzo.. :)

wietse
29 mei 2006, 17:20
Welkom bij de club. Ik heb er momenteel drie maar ben altijd op zoek om de collectie uit te breiden. €100 is idd niet slecht, maar €45 voor mijn El Maya LP Black Beauty was ook niet verkeerd.

dat is nu net het mooie, mensen zien maya staan en denken cheapass goedkoop kutgitaartje, wat voor veel maya's wel opging alleen dit is een compleet andere klasse een el maya.
daarom kan je er soms nog goedkoop aankomen.

BamBuFan1
30 mei 2006, 01:22
dat is nu net het mooie, mensen zien maya staan en denken cheapass goedkoop kutgitaartje, wat voor veel maya's wel opging alleen dit is een compleet andere klasse een el maya.
daarom kan je er soms nog goedkoop aankomen.

En daarnaast is ook niet iedere Maya automatisch een k*tgitaar. Ik ken ook hun Strat-kopieën met prachtige 3 delige hard ash bodies. Hangt net van de serie af die van de band rolde toen ze de Maya stickertjes opplakten (of Ibanez, Morris enz enz). De strat/tele halzen van Maya zijn meestal sowieso dik in orde. Wat dat betreft zijn de Matsumoku-merken een stuk constanter geweest in hun kwaliteit.

De El Maya's komen echter altijd uit de 'custom-afdeling' en zijn gewoon AF. Ik ben nog geen andere gitaren tegengekomen waartegen ik ooit één van mijn El Maya's zou ruilen. Ok, misschien een originele '56 Gold Top, maar da's dan om mijn studieschuld mee af te kunnen betalen...

G.G.
30 mei 2006, 08:05
En daarnaast is ook niet iedere Maya automatisch een k*tgitaar. Ik ken ook hun Strat-kopieën met prachtige 3 delige hard ash bodies. Hangt net van de serie af die van de band rolde toen ze de Maya stickertjes opplakten (of Ibanez, Morris enz enz). De strat/tele halzen van Maya zijn meestal sowieso dik in orde. Wat dat betreft zijn de Matsumoku-merken een stuk constanter geweest in hun kwaliteit.

...

Geweldig he!, Zo heb ik een maand of twee geleden een Custom Stratocaster gekocht van minimaal 20 jaar oud (denk zelf dat ie ergens tussen '76 en '80 gebouwd is). Kwaliteit is echt helemaal waanzinnig. Zou er geen fender (ook niet eentje uit dezelfde periode) op inruilen. En dat voor €150.

Lintpete
30 mei 2006, 13:32
Wietse, van harte met deze mooie EM-1100. En dat voor die prijs.... lucky you! Als de originele elementen er nog op zitten dan zijn het waarschijnlijk leuk klinkende single coils, hoewel het er uit ziet als humbuckers.
Op de foto's zie je de EM-1000 t/m EM-1300 van El Maya. Alleen de EM-1500 staat er niet op, maar die bestaat wel. Op de poster staat bij de 1100 geschroefde hals. Foutje want die heeft inderdaad een gelijmde hals.
Ik heb zelf een EM-1300, een waanzinnig ding, imo de best spelende gitaar die ik ken. Ik heb van mijn EM even geen photo in m'n bucket, maar ik zal binnenkort een fotootje posten. Naast die ene El Maya heb ik nog 5 Maya's, twee elektrisch en drie akoustisch.

http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/maya7middel.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/maya8middel.jpg

wietse
30 mei 2006, 18:20
zijn toch wel echt humbuckers hoor lintpete@, die nephumbuckers ken ik wel die zitten altijd onder een kapje, klinken helemaal niet verkeerd.(hondo gebruikte ze ook veel)
dit zijn gewoon open model humbuckers je kan de spoelen zien zitten.
lijkt mij ook niet dat ze die neppers in hun topmodellen deden, zou een slechte zet zijn.

BamBuFan1
30 mei 2006, 18:59
Geweldig he!, Zo heb ik een maand of twee geleden een Custom Stratocaster gekocht van minimaal 20 jaar oud (denk zelf dat ie ergens tussen '76 en '80 gebouwd is). Kwaliteit is echt helemaal waanzinnig. Zou er geen fender (ook niet eentje uit dezelfde periode) op inruilen. En dat voor €150.

Klopt, Custom is ook zo'n sticker. Van papier-machéé tot mahonie/ash/maple kun je van alles met die sticker erop tegenkomen. Zelfs de latere Custom-Koreanen zijn soms verrassend goed.

BamBuFan1
30 mei 2006, 19:00
Wietse, van harte met deze mooie EM-1100. En dat voor die prijs.... lucky you! Als de originele elementen er nog op zitten dan zijn het waarschijnlijk leuk klinkende single coils, hoewel het er uit ziet als humbuckers.


Op een EL Maya zul je geen nepbuckers tegenkomen. Op Maya's daarentegen...

Lintpete
30 mei 2006, 20:41
ongewoon uiterlijk deze gitaar met 3 cutaways en een germanized top met zwarte binding,
Wietse, wat is een germanized top?

wietse
30 mei 2006, 21:49
zo noemen ze de manier waarop deze top is gesneden, die rand rondom daar zie je het aan, de standaard top is gelijkmatig gesneden zonder abrupte hoogte verschillen.
ik kwam deze term ooit eens tegen op een amerikaans forum en die is me bij gebleven.
deze stijl is nooit echt populair geworden.

zeppo
15 juli 2006, 13:01
Wietse!

Tweelingbroertje kopen? klik (http://muziek.2dehands.nl/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/14943889-el-maya.html?start=15)

Vraagprijs: 250

wietse
15 juli 2006, 13:28
Wietse!

Tweelingbroertje kopen? klik (http://muziek.2dehands.nl/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/14943889-el-maya.html?start=15)

Vraagprijs: 250
nee 1 is genoeg en deze is nogal duurder dan die van mij, daarbij een rot eind weg.

Ganjaman
15 juli 2006, 15:08
250 hahaha, good luck, bidden dat je een sukkel vind :D

wietse
15 juli 2006, 16:18
250 hahaha, good luck, bidden dat je een sukkel vind :D
waarom?
dat is wel een goede prijs voor deze topgitaren(zelfs nog aan de lage kant) tussen de 300 en 500 doen ze meestal, als je ze al tegenkomt, die van mij was echt een superkoopje.

Ganjaman
15 juli 2006, 17:00
ja, goed zijn ze wel, maar net als zoveel oude jappies, brengen ze gewoon niet op wat ze waard zijn :)

zeppo
15 juli 2006, 19:09
250 hahaha, good luck, bidden dat je een sukkel vind :D
Hijsnievanmijhoor.
'k zag m alleen staan, en herkende m als een van Wietse's recente aankopen.

tmcm
15 juli 2006, 20:20
zo noemen ze de manier waarop deze top is gesneden, die rand rondom daar zie je het aan, de standaard top is gelijkmatig gesneden zonder abrupte hoogte verschillen.
ik kwam deze term ooit eens tegen op een amerikaans forum en die is me bij gebleven.
deze stijl is nooit echt populair geworden.

Ik zag het topic, ik dacht gelijk: Wietse!
hoe kom je er op he.

die manier van topcarving is van oudsher idd duits. Roger Rossmeisl, duitse bouwer komt uit die school, ging later voor Rickenbacker werken en daarna voor Leo fender, een spoor van carved top modellen achterlatend bij beide firma's

vulvasonic
15 juli 2006, 21:04
Vraagje voor de kenners; heeft het merk 'El Maya' nog iets te maken met het merk 'Maya', of zijn het gewoon twee verschillende merken?

wietse
15 juli 2006, 22:22
El Maya kan je beschouwen als de customshop van maya, gebouwd volgens veel hogere kwaliteitsnormen en voornamelijk eigen modellen terwijl maya het moest hebben van de cheapo kopieen.

MarkS
15 juli 2006, 22:53
Vraagje voor de kenners; heeft het merk 'El Maya' nog iets te maken met het merk 'Maya', of zijn het gewoon twee verschillende merken?
Stiekeme hoop voor je SG? Of heb je die niet meer? De SG bedoel ik natuurlijk ;-)

BamBuFan1
16 augustus 2006, 22:41
Geweldig he!, Zo heb ik een maand of twee geleden een Custom Stratocaster gekocht van minimaal 20 jaar oud (denk zelf dat ie ergens tussen '76 en '80 gebouwd is). Kwaliteit is echt helemaal waanzinnig. Zou er geen fender (ook niet eentje uit dezelfde periode) op inruilen. En dat voor €150.

Ja Custom is ook zo'n merk. Onder die naam is van alles gemaakt, van de grootste multiplex prut tot de mooiste kwaliteitshouten kopieën... Vis de goede eruit en je hebt een gitaar voor het leven.

BamBuFan1
16 augustus 2006, 22:54
Vraagje voor de kenners; heeft het merk 'El Maya' nog iets te maken met het merk 'Maya', of zijn het gewoon twee verschillende merken?

Ja en nee. Er is (zoals bij heel veel Japanse jaren '70 merken) heel weinig bekend. Ik weet dat beide merken geen eigendom van Hoshino (=Ibanez, Morris, Custom enz) waren, maar van Rokkoman uit Kobe (die merknaam kom je ook nog wel eens op een gitaar tegen). Er zijn aanwijzingen dat Rokkoman haar gitaren zowel in Matsumoku als Fuji liet maken, afhankelijk van de laagste kostprijs.

El Maya's werden in veel kleinere aantallen gemaakt, en zijn over het algemeen van hogere kwaliteit. Waar ze precies gemaakt werden is mij nooit duidelijk geworden. Naast de eigen modellen (o.a. de EM-serie) bestaan er ook El Maya Fender en Gibson kopieën. Van één van de Strat-kopieën (met doorlopende hals) heb ik sterk het idee dat deze in Matsumoku gemaakt is (doorgaande hals en messing hardware wijst daar vaak op).

Zelf heb ik twee El Maya LP Customs, een Maya Strat en een Bambu CB625 (experimenteel model van El Maya, doorlopende hals van bamboe+2 zijstukken van mahonie, actieve electronica).