PDA

View Full Version : Twin op't spoor



Dweezman
28 mei 2006, 14:08
In een klein antiek winkeltje in mijn woonplaats zag ik een amp staan: een silverface Twin Reverb. In ieder geval een 100 watter, met oranje JBL's. Volgens mij is het een late 60-er of een vroege 70's. Vanmiddag ga ik kijken en luisteren, wie weet!

moet ik ergens speciaal op letten?

Dweezman
28 mei 2006, 17:43
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/twin4.jpg
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/twin5.jpg
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/twin1.jpg
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/twin3.jpg

Serienummer: A45596

iemand de precieze datum?

Beestje moets even opgang komen, maar wat een sound!
Footswitch schakelt alleen de tremelo aan uit, de linker switch doet niets. Moet die de Reverb aan/uitschakelen?

Omdat hij een mastervolume heeft en 100 watt is, schat ik hem uit '72-'76.

nielsduursma
28 mei 2006, 18:08
wat kost zoiets uit een antiekzaak? in vergelijking met bijv. een muziekzaak waar ze 2ehands dingen verkopen?

marter544
28 mei 2006, 18:25
Ja, wat kost dat, en waar is die antiekzaak? :satisfie:

keef
28 mei 2006, 19:24
Er zit zo te zien een mastervolume op. Volgens het serienr. een '72 er.

Is ie betaalbaar, dan kopen die hap. Je moet er van houden, maar veel beter gaat het niet als je hard en clean zoekt. En die JBLs zijn gezocht. Ik speelde laatst een optreden op een gehuurde 100 watter met JBL's - kanaal op 8, master op 10....en dat is echt hard. Clean en vol. Wil je 'm niet, stuur me dan een mailtje.....

Oh ja, ze zijn LOODZWAAR. In een Rambo moment slaagde ik erin dit bakbeest met een flightcase eromheen in mijn achterbak te tillen - mijn therapeut is me er nog dankbaar voor.

Shifty
28 mei 2006, 19:31
Héél tof!! Ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Hou me op de hoogte! ;)

PeeVee
28 mei 2006, 20:53
Check even het tweede nummer op de onder- of zijkant van de trafo's. Het begint met 606. We kunnen je dan een vrij exacte leeftijd noemen. Aanname tussen '72 en '76 is correct, ik gok op '72 - '74* vanwege het logo en de netschakelaar die nog een 230 stand heeft.

* typo verbeterd, er stond '72 - '72

Dweezman
28 mei 2006, 21:33
peevee, de trafo; 606-2-20, en: 022889

Dude
28 mei 2006, 22:03
benniiiiieuw !! heb je hem al gekocht ? wat koste die je ?

Mr.Jay
28 mei 2006, 22:21
Check even het tweede nummer op de onder- of zijkant van de trafo's. Het begint met 606. We kunnen je dan een vrij exacte leeftijd noemen. Aanname tussen '72 en '76 is correct, ik gok op '72 - '72 vanwege het logo en de netschakelaar die nog een 230 stand heeft.

PeeVee:
'72 is nog taillogo en '76 is ook nog rode plaatje en dus 230V stand. De zwarten/240V zijn pas later.

bewerk: oké, zag nu het trafonummer > 1972 dus. Heb eenzelfde gehad.

JaY

PeeVee
29 mei 2006, 00:37
peevee, de trafo; 606-2-20
@Dweezman: check de andere trafo's ook nog even... 606 is de fabrikant code Schumacher), de "2" staat voor '72 zoals ik al dacht "20" = week 20. Trafo's waren (en zijn) duur; daar hadden ze geen "scheepsvoorraad" van liggen, ze geven een goede indicatie van productie periode, zeker wanneer alle trafo's beetje een jaar- en week code hebben die bij elkaar in de buurt ligt. De amp is uiteraard nog iets jonger dan de jonste trafo.

@Jay: volgens mij vanaf '72 al verschillende modellen met een tail-less logo maar dan de versie zonder het "erretje" van Registered Trademark. Ik heb er verschillende hier liggen, allemaal van amps uit '71 / '72 / '73. Heb (helaas) nooit een amp gezien van later dan '72 met een tail-logo. Die logo's waren er overigens al vanaf eind 60's trouwens; goed voorbeeld is de Bronco (Vibrochamp met rode lettertjes) die in '69/'69 al met tail-less logo kwam. Ik heb ook geen Fender export amps gezien vanaf '75 die nog een 230 stand hadden, vandaar mijn '72 - '74 gok (en die bleek dus ook nog te kloppen).

Mr.Jay
29 mei 2006, 07:17
Ik heb ook geen Fender export amps gezien vanaf '75 die nog een 230 stand hadden, vandaar mijn '72 - '74 gok (en die bleek dus ook nog te kloppen).

Twins, Sr's '72 nog tail, daarna zonder, heb ook '73SR gehad zónder. Maar niet alle typen hadden ze inderdaad.
'76 en '77 twins en SR's, '78 DR en VR's hadden nog rode ACplaatjes en dus 240V. Dáárna pas zwarte en 260, ik denk 1978-1979, gelang enkele types. Kan een uitzondering tussen zitten natuurlijk.

JaY

Dweezman
29 mei 2006, 09:09
van achter gezien:

een grote zwarte trafo(?) geen code vlgns mij, daarnaast een kleinere code: 606-2-31, daarnaast de reeds genoemde met code 606-2-20

De rechterspeaker is ge-reconed, duidelijk kleurverschil t.o.v. de linker. Lijkt wel netjes gedaan.

Mr.Jay
29 mei 2006, 10:23
van achter gezien:
een grote zwarte trafo(?) geen code vlgns mij, daarnaast een kleinere code: 606-2-31, daarnaast de reeds genoemde met code 606-2-20
De rechterspeaker is ge-reconed, duidelijk kleurverschil t.o.v. de linker. Lijkt wel netjes gedaan.

helemaal eind '72-er of zelfs begin '73 gezien het non-taillogo en week 31 van een trafo. De lijsten van serienummers is ook niet 100% betrouwbaar.
I.i.g. een goeie Twin !

JaY

Dweezman
29 mei 2006, 11:35
Hij heeft wel onderhoud nodig, volgens mij. Ik hoor op beide kanalen de vibrato 'tikken'. De amp wordt pas laat 'luider', en ik vraag me af of ie wel zn volledige vermogen geeft, want heel hard gaat hij ook niet.

Lucluc
29 mei 2006, 12:47
Maar wat moet ie kosten?

Dweezman
29 mei 2006, 15:57
echt een koopje was het niet: 750,- heb ik er voor gegeven. Leek me wel een nette prijs.

Mr.Jay
29 mei 2006, 16:22
echt een koopje was het niet: 750,- heb ik er voor gegeven. Leek me wel een nette prijs.

oké prijs vind ik. tel er nog 250-350 (nagelang er vernieuwd moet worden) bij voor checkbeurt, nw. buizen, filters of zo en wellicht heb je daarna een prima amp.
Doen de speakers het allebei wel trouwens ?

JaY

Dweezman
29 mei 2006, 16:25
volgens mij wel. Geluid is mooi vol en gedefinieerd, helemaal niet verkeerd. Maar een check-up is zeker welkom.

Voor de meelezers: wie is daar -al dan niet hobbymatig- de juiste persoon voor, incl. evt opkietelen van het één en ander? Ik zou de Twin graag gechecked hebben, door iemand met liefde voor deze amps.

Ik trek er graag een dagje voor uit, interessant!

PeeVee
29 mei 2006, 16:52
rode AC plaatjes en dus 240V. Dáárna pas zwarte en 260, ik denk 1978-1979
@Jay: OK, dan heb ik me vergist ja, ik dacht dat er ook rode plaatjes zonder 230 stand waren. Interessante info.


een grote zwarte trafo(?) geen code vlgns mij
@Dweezman: de code staat op de ONDERKANT en is wat moelijker te lezen (niet erg diep ingeslagen). Even de amp op z'n kop zetten en dan met een zaklampje schijnen dan vind je 'm wel. Ik sluit me bij Jay aan; houd het op eind '72 / begin '73. De prijs van €750 is redelijk maar geen spotkoopje, zeker als ie niet in goed werkende staat is. Breng 'm even naar een goeie amptech en laat in ieder geval even filtercaps (incl. die van neg. bias spanning) vervangen, een controle van spanningen (bij grote afwijkingen met circuit oorzaak zoeken, vaak een gedrifte weerstand, die vervangen). Wellicht ook verstandig om stukje preventief onderhoud te laten uitvoeren; ik vervang bij mijn amps tegenwoordig standaard de gridstoppers en schermroosterweerstanden op eindbuizen, wel een rotklusje (vind ik) maargoed, heb daar toch vaak een weerstand gevonden die rot was, beter preventief vervangen. Kathode bypass capjes kan, maar hoeft niet direct, in de praktijk lijken die toch aanzienlijk langer mee te gaan dan de indicatie voor electrolytische caps (max. 20 jaar). Wanneer amp muf / duf klinkt dan kan ie er van opfrissen maar heb inmiddels ook gehoord dat de oudjes het ook prima kunnen doen (mooier dan nieuw), zijn nuances. Is overigens iets wat vrij gemakkelijk zelf (of onder begeleiding van knutselende kennis) te doen is.

M.b.t. je vraag: ik denk dat je de (precaire) situatie hier heel goed inschat. Wellicht dus beter om je bericht even te editen en medelezers te vragen per PM te reageren wanneer zij, puur vanuit hobby overwegingen, jou willen helpen en onder welke voorwaarden. Wellicht ook handig om even bij te vermelden in welke omgeving. Voor de goede orde; een mede hobbyist zal jou met raad en daad bijstaan maar je kunt aan zo'n gunst geen rechten ontlenen. Als je dat wel wilt, dan beter naar een gerenomeerd bedrijf gaan en daar een gespecificeerde fixed price offerte laten maken en garantie op de uitgevoerde werkzaamheden vragen. Daar betaal je uiteraard voor. Even zoeken met Google en je vind er vast wel een paar in Nederland.

tillens
29 mei 2006, 19:35
Dweezman, als je me Pmet, kan ik je een mooi adres geven! gr peter

Lucluc
29 mei 2006, 19:44
Nou Dweezman, daar heb je volgens mij erg goed aan gedaan om dat ding te kopen. Vergelijk het eens met wat je nieuw kan kopen, misschien zo'n Blues Deluxe of Hotrod geval. Of een Koch :stop: Zet ze eens naast elkaar en denk dan nog eens aan het geld. Servicebeurt is een investering voor de komende jaren.

Shifty
29 mei 2006, 22:47
Aaaah ik krijg gas van jou man :P VOX staat nu bovenaan 't lijstje. Daarna strat strat strat :D

Dweezman
30 mei 2006, 10:39
Tillens, je hebt PM.

LucLuc: ik héb ze dus naast elkaar staan, en op dit moment wint de Koch met overmacht. Vandaar dat ik denk dat er iets aan moet gebeuren.

Ennem: Shifty, koffie?

Dweezman
31 mei 2006, 09:18
Ik had stilletjes gehoopt dat er wat meer vintage fender-freaks hier rond zouden hangen, die mijn Twin kunnen fixen. Uiteraard tegen vergoeding!

Anyone?

Solidkick
31 mei 2006, 10:41
Ik had stilletjes gehoopt dat er wat meer vintage fender-freaks hier rond zouden hangen, die mijn Twin kunnen fixen. Uiteraard tegen vergoeding!

Anyone?

Als je het geen probleem vindt om je TomTom noordwaarts te richten zou je hier eens kunnen kijken:
misterbassman (http://www.misterbassman.nl/)

Een vriend van me heeft z'n '72 Marshall Super tremolo door hem laten servicen & is meer dan tevreden.

Dweezman
31 mei 2006, 11:42
Dank voor de tips, ik ben weer geholpen!

goed forum, dit!

JanTijmen
2 juni 2006, 14:57
ik ken iemand in Amersfoort die voor redelijk geld buizenversterkers repareert.
Mocht je nog geinteresseerd zijn mail me dan: tijmentijmen@hetnet.nl

Dweezman
7 juni 2006, 13:22
thnx Jan, ik heb reeds een adresje.

Benieuwd naar het resultaat, can't wait!

(btw: de originele eindbuizen zaten er nog in... 8-) )

Dweezman
7 juni 2006, 19:55
btw: ik zie bij JBL speakes vaak op pics dat ze zilverkleurige conussen hebben, de mijne heeft zwarte. Hoe zit dat?

update:
versterker is van binnen helemaal origineel, geen vreemde 'mods'. Wat losse weerstanden e.d. en 2 lekke elco's. Amp wordt doorgesoldeerd en elco's vervangen. De originele eindbuizen zitten er nog in (!) en deze lijken nog prima. Cool!

Ik verwacht de amp binnenkort te kunnen gebruiken.

provisus
10 juni 2006, 22:09
Ik post het toch maar
Ik kan er misschien een twin reverb uit 1974 verkrijgen doormiddel van een ruil
deze ruil is een mesa boogie studio .22+ plus 300 euro voor deze versterker.
De twin heeft fender speakers
is in uitstekende staat
en heeft nieuwe buizen
Zou dit een goede deal zijn? ik twijfel namelijk wanneer ik op ebay kijk zie ik deze versterkers voor 500 dollar weg gaan......
alvast bedankt

Agent_Smith
10 juni 2006, 23:12
Idd, de prijzen voor Fender (en bijv ook Gibson) liggen daar lager en kun je dus niet vergelijken.

provisus
11 juni 2006, 11:19
Ok bedankt, maar zou dit een goede deal zijn?

Lucluc
11 juni 2006, 11:59
Een Twin Reverb uit 1974 in goede staat mag best 1000 euro kosten.

Mr.Jay
11 juni 2006, 13:38
Een Twin Reverb uit 1974 in goede staat mag best 1000 euro kosten.

Als ie in prima staat is, goeie speakers aan boord heeft en helemaal geserviced is ie dat best waard.

JaY

Dweezman
13 juni 2006, 14:08
Zo!

Goed ding hoor, zo'n Twin! Aanzetten, ff tweaken en meteen spelen. Ontzettend muzikale amp, belletjes all the way. Bijzonder mooi clean, maar ook lekker crunchen. Best ever, imho. Reageert erg goed op pedalen, zelfs m'n Fuzz Factory is goed te gebruiken. Eerlijk gezegd mis ik alleen een lompe gain, die mijn multitone wel heeft.

Daarvoor zoek ik nog een echt goede stompbox, die behoorlijk gain kan geven, maar niet zo extreem als de ff.

Suggesties welkom!

provisus
13 juni 2006, 17:05
welke fender speakers zijn 005379 in een twin reverb?
En zijn deze goed te doen?
alvast bedankt!

Dweezman
28 juni 2006, 16:09
Kan iemand uit eigen ervaring mij vertellen welk scheurpedaal het lekker doet op mijn Twin?

Mijn Fuzz is een one trick pony, maar zeer bruikbaar
Red Snapper blijft wat korrelig, wel helder
SHO boost feitelijk alleen maar, vooral handig voor volume toename

Ik zoek een meer smoothe scheur voor erbij.

tillens
28 juni 2006, 16:22
hmm wellicht de banzai coldfusion.. soort van ts 9, maar dan zonder het mid... plus veel en veel meer gain... als je een boost zoekt, check me sig!

Dweezman
28 juni 2006, 16:32
hmm wellicht de banzai coldfusion.. soort van ts 9, maar dan zonder het mid... plus veel en veel meer gain... als je een boost zoekt, check me sig!

De Red Snapper is ook n TS-9 achtige zonder midboost, naar ik meen... (en die heb ik dus ook al, samen met de SHO)

PeeVee
28 juni 2006, 16:52
Barber LTD?

Han Solo
28 juni 2006, 17:12
Probeer eens een Tonebone classic. Zeer veel instelmogelijkheden.

Chris Winsemius
28 juni 2006, 17:41
Kan iemand uit eigen ervaring mij vertellen welk scheurpedaal het lekker doet op mijn Twin?

Mijn Fuzz is een one trick pony, maar zeer bruikbaar
Red Snapper blijft wat korrelig, wel helder
SHO boost feitelijk alleen maar, vooral handig voor volume toename

Ik zoek een meer smoothe scheur voor erbij.

Zeer betaalbaar (30-45 euro): DigiTech Bad Monkey, soort smoothe/naturelle TS

Joey Handsome
28 juni 2006, 20:21
Proco Rat.

matto
29 juni 2006, 07:57
Boss blues driver / voodoo lab overdrive

Shifty
29 juni 2006, 08:59
Doe 's gek, probeer een Big Muff :)

Heb 'm net binnen, maar nog niet getest. Als je 'm wilt testen, kom maar halen :)

fenderben
29 juni 2006, 09:40
Kan iemand uit eigen ervaring mij vertellen welk scheurpedaal het lekker doet op mijn Twin?

Mijn Fuzz is een one trick pony, maar zeer bruikbaar
Red Snapper blijft wat korrelig, wel helder
SHO boost feitelijk alleen maar, vooral handig voor volume toename

Ik zoek een meer smoothe scheur voor erbij.

Ik gebruik een Carl Martin hot drine'n boost in combi met mijn twin reverb. Klinkt heel goed!

jacky
30 juni 2006, 23:30
met die speakers een milde toon ik zou zeggen een fulltone

Full drive 2

Lekker mellow en niet zoals de red snapper knallerig in het hoog

Dweezman
15 juli 2006, 12:32
Emma Reezafratzitz coming up....

edit: postbode zojuist aan de deur: this is it! Serieus, wat een goed pedaal, powerchords, droge rock maar ook best mooie ronde leads. Hartstikke stil.

Min Twin stampt als een bruut!


;-) ;-) ;-)

Dweezman
24 juli 2006, 14:37
update: ook de Fuzz Factory is zó lomp op de Twin!

Ik geloof dat mijn gitaarsound het mooiste is van de hele wereld! ;-)

Lucluc
24 juli 2006, 14:53
Wat bedoel je met lomp? Ik vind hem vrij beschaafd overkomen, waarschijnlijk veroorzaakt door de weinige basrespons. Een gewone fuzzface komt door de vele bassen vaak lomp over. Maar ik geloof zeker dat je een supersound hebt!

Dweezman
24 juli 2006, 15:09
De Fuzz Factory klinkt enorm bruut, recht voor je harses zeg maar. Maar zeker niet modderig of zompig. Erg veel laag zit er idd niet in, maar schel is het zeker niet.

Dweezman
27 augustus 2006, 12:56
Kort update op het Twin front: ik ben onveranderd positief over deze amp, heerlijk eenvoudig in gebruik. De amp moet wel langer 'opwarmen' dan mijn vorige versterker. Hij klinkt dan nog beter en gaat harder.

Het clean is zo warm en helder, het speelt gewoon makkelijker. Heerlijk.

Een nadeel is dat de versterker kritisch t.o.v. sommige pedalen. Er gaan een aantal de deur uit, maar er moet ook weer wat voor terugkomen, zoals de mede-gasser zal beamen.

Ervaringen met pedalen die het goed doen op een oude Twin?
Voor de drive heb ik een Reezafratzitz en een FuzzFactory, die zijn erg goed. M'n RMC1 klinkt ook erg goed, de EHX Memoryman is fantastisch.

Iemand nog tips/aanraders? Ik sta open voor suggesties!


(en hoe kom ik aan 4 wielen, die in die gaten passen? 't Monster is heavy...)

Toaster
27 augustus 2006, 13:02
Je kunt ook eens naar Barber pedalen kijken.

(www.haarguitars.nl)

Lucluc
27 augustus 2006, 13:44
Ik ben wel benieuwd welke pedalen je niet goed vindt klinken op je Twin Reverb. Ik moet zeggen dat je een goede smaak hebt qua pedalen en versterker en volgens mij heb je ook leuke gitaren. Vind je de fuzzfactory eigenlijk niet te weinig laag hebben?

Dweezman
27 augustus 2006, 14:21
Aan gitaren gebruik ik een USA Strat, een MIJ Jaguar met seymour duncans, een Tele USA, maar met name een Tokai SilverStar (binnenkort met CS '54 pups). Allemaal single coil gitaren dus.

De Fuzz klinkt dunner op de Twin dan op de Multitone, maar in het bandgeweld is het een killer, snijdt als geen ander door 'de mix'.
Reezafratzitz is echt subliem, ik snap eigenlijk niet dat niet meer mensen dit pedaal gebruiken.

Ronduit slecht (op de Twin!) vond ik de Red Snapper, TS9, MI audio Blueboy en mijn EHX Microsynth (terwijl deze op de MT een ware attractie was).

Ik zoek het wat in de modulatiesfeer, en een lichte crunch. (nog een Emma?)

Lucluc
27 augustus 2006, 14:39
De Fuzz klinkt dunner op de Twin dan op de Multitone, maar in het bandgeweld is het een killer, snijdt als geen ander door 'de mix'.

Ja, die ervaring heb ik ook met de fuzzfactory.

Ik vind het wel vreemd dat de TS-9 niet goed werkt. En de Blue Boy kan je toch aardig naar smaak instellen, met die interne potmeters. Zou toch wel moet lukken. Maar als je zo tevreden bent met je reezanogawatte, dan hoef je toch niet meer overdrives te hebben? Tja, en modulatie, een tremolo heb je niet meer nodig. Misschien een polyphase, die nieuwe kleine EH serie?

Dweezman
27 augustus 2006, 14:55
de ts-9 en de blueboy waren niet de mijne, dus aan interne potmeters heb ik niks gedaan. Maar de Red Snapper was ook niet echt fijn. Ze gaven allemaal een gruizig, harsch geluid, opdringerig.

Ik zoek wel een medium rockdrive. De Emma is voor vet scheurwerk en leads, de FF voor.. tja, trouble. Ik zoek dus nog een vervanger voor het crunchkanaal van de MT.

Die nieuwe EHX serie lijkt me idd erg de moeite waard. Misschien nog een andere iets bruikbaardere fuzz. everman schijnt goed te zijn op Fenderamps?

Ik heb nog een Tremit, die staat op hakken. Erg vet!