PDA

View Full Version : capo voor 12 snarige



apekop
28 mei 2006, 13:50
Sorry voor de vele vragen, maar ik wil nu eenmaal alles weten (zo fanatiek ben ik wel)...

Gebruiken jullie gewoon een standaard capo voor 12-snarige gitaar, of een capo die speciaal bedoeld is voor 12 snarige?...en welke?

Ik merkt dat mijn capo wat moeite heeft met de 12 snaren....ik zal hem eens wat spinazie voeren.

Daniël_san
28 mei 2006, 14:54
Ik heb een s(c)hubb, is een normale volgens mij. Die van dunlop werken niet altijd goed voor 12-snarigen, G7-th en shubb wel. (maar dat is mijn ervaring)

Dirk_Hendrik
2 juni 2006, 22:01
Vrij veel zelfs. Ik heb m'n 12 snaar standaard in D staan om de spanning op het bovenblad wat te verminderen. Daarmee gebruik ink zeker voor open akkoordennummers dus bijna standaard een Capo op de 2e positie.

ps,
Leuk, m'n naam eens als nick te zien ;)

gertdm
3 juni 2006, 06:42
Schupp heeft een speciale 12string capo. Die is iets langer dan de standaard capo. Werkt perfect.

gertdm
3 juni 2006, 12:20
Oh ja, by the way...wij zijn ntuurlijk inmiddels erg verwend...maar wist je dat de capo's op de 12strings van Blind Willie McTell, Leadbelly etc indertijd gewoon geimproviseerd waren? Een grote spijker over de snaren en een paar post-elastieken om het zaakje op zijn plaats te houden. En het werkte...sterker het werkt..ik heb het ooit al eens uitgeprobeerd omdat ik ontevreden was over de capo's die men verkocht voor 12string.
De Schupp echter is gewoon erg goed en heeft als voordeel dat je hem kunt afstellen op de hals van je gitaar.