PDA

View Full Version : rechterhand techniek 12-snarige gitaar



apekop
28 mei 2006, 13:24
Sinds gisteren heb ik mijn eerste 12 snarige gitaar, ik speel al lang 6 snarige gitaar. Ik wil niet alleen maar wat akkoorden strummen, maar ik ga voor het betere tokkelwerk. En ik wil er uiteraard ook veel voor doen.
Ik ben nu zowel met een gewoon plectrum aan het proberen, maar ook met duimplectrum in combinatie met vingerplectrums (of plectra).

Met een gewoon plectrum gaat al heel aardig.
maar hier heb ik een vraagje over. Ik heb gemerkt dat het vrij lastig is om een constant geluid te hebben bij alternate picking en crosspicking omdat je bij een downstroke eerst de hoge snaar hoort en bij een upstroke eerst de lage. Wordt er op 12-snarige veel met alternate picking gespeeld? (bijvoorbeeld in snelle toonladder passages of basloopjes)...of meer met downstrokes?.
En als je solo speelt op de bovenste 3 (în dit geval 6) snaren hoor je heel goed de omschaking van de B snaar in unisono naar de G snaar in octaven).
Ik weet niet of dat storend is maar de sound verandert dan in 1 keer.

Met vingerplectra is beduidend moeilijker spelen, ook aangezien ik daar nog nooit eerder mee gespeeld heb.....wordt hier op 12-snarige veel mee gespeeld?. Omdat ik geen nagels heb klinkt het tokkelen met de vingers anders niet goed en is het moelijk grip te krijgen op de snaren.
Duurt het lang voordat de voldoende grip krijgt op de snaren met vingerplectra?

Op internet is bar weinig te vinden over speeltechnieken op de 12-snarige vandaar dat ik mijn hulp zoek op dit forum.

Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen. Ik ga er voor, want ik vind de sound te gek!

chris c
28 mei 2006, 18:59
Over de rechterhandtechniek op een 12-snarige zullen sommigen hier beter advies kunnen geven dan ik, maar wat de vingerplectra betreft is het zo dat het inderdaad wat oefening vraagt om eraan te wennen. En vooral, je moet ze de juiste vorm geven. Zie daarvoor www.stotzem.com klik op FAQ en dan How to shape the fingerpicks. Sinds ik ze gewoon ben speel ik er heel vaak mee. Geeft een luid en helder geluid met veel dynamiek :).

apekop
29 mei 2006, 10:07
Bedankt Chris!,

Zo te zien zijn er niet zoveel 12 snarige spelers op dit forum, gezien de geringe reacties.

Scali
29 mei 2006, 10:21
Volgens mij is het niet echt gebruikelijk om echt melodietjes te spelen op een 12-snarige gitaar.
Gitaristen als Jimmy Page en Richie Sambora gebruiken bv een akoestische gitaar met twee halzen, waarbij de een 12-snarig is en de ander 6-snarig... De 12-snarige wordt dan vooral gebruikt voor begeleiding (meestal fingerstyle, eventueel wel met 'akkoord-melodie', zeg maar, dus noten in een akkoord afwisselen om bas/melodielijnen te spelen), en de 6-snarige voor melodie/solo, al dan niet met alternate picking.

piezo
29 mei 2006, 12:42
Gitaristen als Jimmy Page en Richie Sambora gebruiken bv een akoestische gitaar met twee halzen, waarbij de een 12-snarig is en de ander 6-snarig... Bedoel je niet juist een elektrische, Scali?

Ik speel ook 12-snarig, zowel akoestisch als elektrisch. Nog maar sinds kort, dus ik heb ook nog een boel te ontdekken. Meestal fingerstyle (1 duim, 3 vingers) of flat-picking, soms strumming.
Niet met fingerpicks, al heb ik ze ooit wel geprobeerd. Kon er toen niet aan wennen, maar als ik de banjo weer eens oppak zal ik ook eens op die gelinkte site kijken en het opnieuw proberen.

Ik kan zowel met lange als korte nagels spelen, tegenwoordig meestal vrij kort. Ik houd wel altijd de duimnagel lang en ik gebruik een "klassieke" hoge speelhandhouding, i.t.t. de lagere/vlakkere "folk" houding.

Geen constant geluid, Topicstarter? Gewèèldig!!!
Want afgezien van het nog moeten wennen is het misschien goed te bedenken dat je de genoemde "gebreken" van de 12-snarige juist ook kunt zien als mogelijkheden, zoals het bij fingerstyle aanslaan van het G-koor met afwisselend duim en wijsvinger. Of bij "single"-string spelen op de koren de op- en neerslagen in een bepaald patroon te doen, waardoor je juist accenten kunt aanbrengen.

Scali
29 mei 2006, 12:44
Bedoel je niet juist een elektrische?

Nee, ze hebben allebei een Ovation met 2 halzen.
Maar inderdaad zie je dergelijke gitaren ook wel eens elektrisch. Bv de SG van Don Felder van de Eagles, bij Hotel California. Slash gebruikte ook wel eens zo'n SG, volgens mij bij Knocking on Heavens door.

piezo
29 mei 2006, 12:47
Weer iets geleerd.
Page gebruikte overigens in de 70's ook nogal vaak een dubbelhalzige SG.

Droffie
29 mei 2006, 12:52
Volgens mij is het niet echt gebruikelijk om echt melodietjes te spelen op een 12-snarige gitaar.
Gitaristen als Jimmy Page en Richie Sambora gebruiken bv een akoestische gitaar met twee halzen, waarbij de een 12-snarig is en de ander 6-snarig... De 12-snarige wordt dan vooral gebruikt voor begeleiding (meestal fingerstyle, eventueel wel met 'akkoord-melodie', zeg maar, dus noten in een akkoord afwisselen om bas/melodielijnen te spelen), en de 6-snarige voor melodie/solo, al dan niet met alternate picking.


Leo Kottke picked als de wind op een 12 string.
Overigens, nooit de MTV unplugged van Stevie ray Vaughan gezien op z'n 12 string?

Om nou Sambora en Page te noemen als het gaat om pickers en 12 stings :confused:

Scali
29 mei 2006, 12:57
Overigens, nooit de MTV unplugged van Stevie ray Vaughan gezien op z'n 12 string?

Als het even kan, ga ik alles wat met SRV te maken heeft, uit de weg. Dus nee.

Droffie
29 mei 2006, 13:05
Als het even kan, ga ik alles wat met SRV te maken heeft, uit de weg. Dus nee.

Nou, hij speelde en soleerde en driftig op los tijdens die sessie. Of 't je persoonlijk aanspreekt of niet doet er niet toe.

Luister ook eens wat van Leo Kottke (als je dat niet uit de weg wilt gaan natuurlijk)

Scali
29 mei 2006, 13:11
Leo Kottke is een held.

gertdm
29 mei 2006, 15:10
Volgens mij is het niet echt gebruikelijk om echt melodietjes te spelen op een 12-snarige gitaar.


niet mee eens. Het heeft alles te maken met je techniek en interesse. Een 12string is een ander instrument. Dat vergeten veel mensen.
Een 12string moet je benaderen op zijn kwaliteiten, namelijk een rijke harmonie. Vervolgens moet je kijken welke technieken nodig zijn om dat eruit te halen wat je nodig hebt.
ik speel al meer dan 30 jaar 12 string en kan er vrij veel mee, maar niet allles. Sommige nummers zijn gewoon voor 6string.

Vergeet nooit dat hij zowiezo een toon lager gestemd moet worden. Een goeie capo is dus nodig als je met anderen speelt. Solo is het lekker om lager te kunnen spelen. Vooral ook vanwege de sound en bespeelbaarheid.

Door de octaafsnaren klinkt het up- en downstroke gebeuren inderdaad anders. Maar dat is dan ook de kwaliteit van een 12string.
Dus daar moet je mee spelen.

bij picking moet je je nummers kiezen. Het gaat me te ver om te verwijzen naar mijn eigen mp3's op mijn website. die arrogantie wil ik niet hebben.
Luister maar eens naar kottke, Preston Reed of oude opnamwen van Blind W McTell...

En dan lekker vertalen naar je eigen interesse....

Een 12string gitaar is een liefde. Voor mij zeker wel. Maar het vraagt andere technieken dan wat we op de 6string gewend zijn.
Dus niet ongeduldig zijn maar gewoon gaan experimenteren en je eigen weg zoeken....uitvogelen wat fijn klinkt en wat niet...hoe iets klinkt met anderen samen of juist solo.

Vergeet ook niet dat je op n 12 soms moet afdempen met de palm van je rechterhand voor t effect :)

succes :)

apekop
29 mei 2006, 20:25
Bedankt Gert voor de tips.

Ik had hem al een toon lager gestemd. Ik neem aan dat dit is
omdat het lichter speelt voor de linkerhand (??).

Ik las ook dat jij de 10e snaar vervangt (A octaafsnaar) door een omwonden snaar? ...waarom is dat?? en welke dikte moet ik dan gebruiken?.

En nog een vraagje: als je de G snaar (of de andere snaren die in octaven staan) speelt met de wijs of middel vinger van de rechter hand kom je eerst terecht op de lage en dan op de octaafsnaar. Aangezien de octaafsnaar normaal iets lager ligt mis ik die dan wel eens en dan hoor je alleen de gewone snaar. Is dit gebruikelijk of moet je altijd de twee snaren tegelijk horen???

Ik vind de 12 snaar heel boeiend en inspirerend!!

edje kadetje
30 mei 2006, 08:29
Vergeet nooit dat hij zowiezo een toon lager gestemd moet worden. Een goeie capo is dus nodig als je met anderen speelt. Solo is het lekker om lager te kunnen spelen. Vooral ook vanwege de sound en bespeelbaarheid.



Hé, dat wist ik niet. Ik heb zowel mijn electrische (gebruik ik bijna nooit) als mijn acoustische 12 str gewoon gestemd. Ik ga het zeker uitproberen. Overigens begrijp ik de opmerking over de Capo dan weer niet. Het lijkt me juist interessant om andere zettingen te kunnen gebruiken. Het spelen van een gewoon D-accoord zal bijvoorbeeld samen geweldig klinken, me dunkt.

Overigens ben ik geen 12str-adept, zelfs geen acoustische speler. Ik gebruik de 12str puur voor de mooie rijke klank en speel eigenlijk bijna alleen gestrumde accoorden. Ben ook op 6-str geen picking wonder, laat staan op een 12-str.

Picker
30 mei 2006, 22:04
Overigens Gert, ik speelde afgelopen zondag bij Harry S op een 12-snarige Jumbo Taylor. Grots*#@mmekrake wat een fantastische gitaar. Jammer alleen dat ik er met mijn korte vingernagels niet meer goed mee overweg kon.

Toch maar weer laten groeien dan? ;)

Picker
30 mei 2006, 22:07
Het gaat me te ver om te verwijzen naar mijn eigen mp3's op mijn website. die arrogantie wil ik niet hebben.

Maar dat geldt niet voor mij: Gert is hier (http://www.peghead.nl/gert_de_meijer.htm) in alle glorie te beluisteren!

gertdm
31 mei 2006, 06:02
Bedankt Gert voor de tips.

Ik had hem al een toon lager gestemd. Ik neem aan dat dit is
omdat het lichter speelt voor de linkerhand (??).

Ik las ook dat jij de 10e snaar vervangt (A octaafsnaar) door een omwonden snaar? ...waarom is dat?? en welke dikte moet ik dan gebruiken?.

En nog een vraagje: als je de G snaar (of de andere snaren die in octaven staan) speelt met de wijs of middel vinger van de rechter hand kom je eerst terecht op de lage en dan op de octaafsnaar. Aangezien de octaafsnaar normaal iets lager ligt mis ik die dan wel eens en dan hoor je alleen de gewone snaar. Is dit gebruikelijk of moet je altijd de twee snaren tegelijk horen???

Ik vind de 12 snaar heel boeiend en inspirerend!!


Ik vervang de octaaf a-snaar door een omwonden exemplaar omdat de bas dan veel beter tot zijn recht komt. Een onomwonden a octaafsnaar ontstemt sneller en rinkelt er hinderlijk op los. Waarom men die setjes zo maakt snap ik niet. Dus koop ik er gewoon een losse g-snaar bij en die gebruik ik als octaafsnaar voor de a.

Het lager stemmen maakt de harmonieen rijker en heeft als bijkomend voordeel dat de trek op de hals en bovenblad vermindert.
Zelf sta ik meestal in Bes gestemd, maar dat is misschien wel erg laag voor de meesten.

Het spelen met octaafsnaren heeft inderdaad als gevolg dat je bij bepaalde passages, bv een arpeggio, wel eens een octaafsnaar mist. Nou ja ik vind t er wel bijhoren. Het is gewoon de charme van een 12string. Verder gewoon ook veel oefenen op techniek.

He Picker, bedankt voor t doorlinken naar de mp3's.
Is de jumbo Taylor van Harry een nieuw model?

ps hier een leuk artikel over de 12string guitar
http://www.frets.com/FRETSPages/History/12string/12stOrigins.html

Tho
31 mei 2006, 17:54
Als het even kan, ga ik alles wat met SRV te maken heeft, uit de weg. Dus nee.

sorry voor dit offtopic bericht, maar Scali.. gast.. Waarom? De man was een geweldige gitarist, of hou je gewoon niet van zijn muziek?

apekop
1 juni 2006, 10:37
Bedankt gert voor je tips!! en ieder ander ook natuurlijk...

oefenen is de enige remedie voor alles. Maar dat komt wel goed.

No pain no gain.

Droffie
1 juni 2006, 11:45
sorry voor dit offtopic bericht, maar Scali.. gast.. Waarom? De man was een geweldige gitarist, of hou je gewoon niet van zijn muziek?

Het is niet wijs om met Scali in discussie te gaan. Doe een search op z'n posts en ondek why...;)

gertdm
1 juni 2006, 12:36
Bedankt gert voor je tips!! en ieder ander ook natuurlijk...

oefenen is de enige remedie voor alles. Maar dat komt wel goed.

No pain no gain.


geen dank.....ik hoop dat je je uitdaging vindt in de 12string.....en geloof me....op t moment dat je in staat bent om de 12string te benaderen als een gebruiksinstrument waarvan je alle mogelijkheden wil onderzoeken en niet bang bent aan de stemmechanieken te draaien, geen hoge eisen stelt aan de actie op de hals maar wel op de output van je sound.....dan komt t goed....
Een 12string, zelfs een Taylor met lage actie, blijft een werkpaard. Alleen al om de fraaie harmonieen te beheersen en te spelen met de spanning tussen afdempen en volle harmonie, is een ontdekkingstocht.

ik moet altijd weer denken aan Big Joe Williams die gewoon drie gaten in de kop van zijn gitaar boorde en er drie stemmechanieken bijplaatste...zo had hij een 9 snarige gitaar....(de hoogste twee snaren voorzag hij van dezelfde snaren en de g van een octaafsnaar)...gewoon doen, daar gaat t om....