PDA

View Full Version : speakers voor 18 watter



a.c.
28 mei 2006, 12:31
Ik heb de 18 watter gekocht van Franc. Hij klinkt erg goed, alleen erg, erg, erg hard. Zo hard dat ik op kroegvolume mijn loadbox in moet schakelen.
Het kan er ook aan liggen dat ik op een koch TS212 cabinet speel (gemaakt voor 180 watt). Ik denk dat andere speakers ook beter zullen klinken op lager volume.

Ik wil er speakers in zetten die wat meer in de buurt liggen van mijn 50 watt engl classic en dus met name de 18 watter.
Iemand een idee voor goede betaalbare speakers? Greenbacks?

AART
28 mei 2006, 13:14
Eminence GB12
Celestion Greenback
Celestion G12H30

Negative K3 fan
28 mei 2006, 13:35
hmmm maximale vermogens belasting van een speaker zegt niets over hoe hard deze gaat, 18 watters gaan gewoon keihard, greenbacks zijn speakers die erbij horen :)

Franc
28 mei 2006, 17:28
Fijn te horen dat ie bevalt. Je hebt hem dus al in de kroeg gebruikt?

a.c.
28 mei 2006, 20:55
yes Franc, hij bevalt. Al veel opmerkingen en vragen gekregen over het mooie geluid. Ik moet nog even besluiten of de breakup me bevalt met powersoak. Het klonk een beetje "hissy" zonder powersoak (dus niet voluit) met een jeckyll & hyde, maar toen wij vorige week in die loods voluit stonden te blazen zonder powersoak hoorde ik daar niets van. Een beetje klooien dus. Het clean is trouwens ook mooi warm en direct.

In vergelijking met de marshall 1974X klinkt ie ongeveer hetzelfde, net zo warm. Ik merkte alleen dat de 1974X sneller gaat vervormen op een minder hoog volume. Wanneer je voorbij dat punt bij de 1974 het volume opschroeft gebeurt er niet zo veel meer, alleen meer scheur. Dat kan aan de inefficiente speaker liggen. Ik ga wel kijken of ik dat kan bereiken want iets meer scheur zou welkom zijn (speel alleen maar strat en gretsch dus niet zoveel output).

bert k
29 mei 2006, 15:13
Ik draai met 4 x 12 Greenbacks, en dat is erg hard. Als het wat rustiger moet kan je met maar één speaker gaan werken, liefst eentje met een wat lager rendement. Iemand suggesties?

Franc
29 mei 2006, 19:16
yes Franc, hij bevalt. Al veel opmerkingen en vragen gekregen over het mooie geluid. Ik moet nog even besluiten of de breakup me bevalt met powersoak. Het klonk een beetje "hissy" zonder powersoak (dus niet voluit) met een jeckyll & hyde, maar toen wij vorige week in die loods voluit stonden te blazen zonder powersoak hoorde ik daar niets van. Een beetje klooien dus. Het clean is trouwens ook mooi warm en direct.

In vergelijking met de marshall 1974X klinkt ie ongeveer hetzelfde, net zo warm. Ik merkte alleen dat de 1974X sneller gaat vervormen op een minder hoog volume. Wanneer je voorbij dat punt bij de 1974 het volume opschroeft gebeurt er niet zo veel meer, alleen meer scheur. Dat kan aan de inefficiente speaker liggen. Ik ga wel kijken of ik dat kan bereiken want iets meer scheur zou welkom zijn (speel alleen maar strat en gretsch dus niet zoveel output).

Goed te horen!

chocorookie
29 mei 2006, 21:10
Bert, yottum ikke,


Heb m'n 18-er op een Weber draaien, een Jensen cloon 1 x 12 " alnico, niet de 12s maar duurder.

En dit klinkt lekker!!

Maar, stomme vraag, hoe "heet" staat ie gebaised? Anders laat ''m iets koeler draaien, scheelt misschien in het moment van oversturen en geeft de amp misschien iets meer defenitie in het clean en het volume is toepasbaarder. (mijn ervaring)

Heb de 125 ohm kathode weerstand destijds naar ik dacht 135 gebracht, voelde en hoorde beter aan.

Choc

PS toppie vakantie gehad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Chris Winsemius
2 juni 2006, 22:48
Ik heb de 18 watter gekocht van Franc. Hij klinkt erg goed, alleen erg, erg, erg hard. Zo hard dat ik op kroegvolume mijn loadbox in moet schakelen.
Het kan er ook aan liggen dat ik op een koch TS212 cabinet speel (gemaakt voor 180 watt). Ik denk dat andere speakers ook beter zullen klinken op lager volume.

Ik wil er speakers in zetten die wat meer in de buurt liggen van mijn 50 watt engl classic en dus met name de 18 watter.
Iemand een idee voor goede betaalbare speakers? Greenbacks?

Hoi Aram

Tof dat je de 18 Watter van Franc hebt kunnen scoren!
In de originele/oude 18 Watt combo's werden Alnico's of M20s gebruikt. Beide speakers (hoewel niet goedkoop) worden weer door Celestion gemaakt.
Als je budget niet zo "mega" is en je wat extra warmte zoekt dan zou de reguliere G12H30 zeker 'n goeie optie zijn.

Succes!

Franc
3 juni 2006, 07:08
In de 2x12 waar je hem ook nog even mee geprobeerd hebt in de loods zitten 2 van deze G12H30s (anniversary).