PDA

View Full Version : POD aanschaffen & hoe te gebruiken (zoekfunctie bracht geen duidelijkheid)



erikvdh
27 mei 2006, 23:57
Hey Allen,

Sinds een week of wat speel ik weer in een band, en ik loop tegen het probleem aan dat ik met mijn huidige versterker + effecten die ik heb te beperkt ben in mijn geluid, volume en "boddy".

Nou heb ik zo links en rechts hier eens wat gelezen, en nu leek de POD mij een goede complete oplossing.
Maar wat ik niet goed begrijp, de gewone POD (dus niet de vloer of rack versie) is die wel geschikt voor repetitie en live gebruik? daar ik voornamelijk hoor dat deze voor recording wordt gebruikt.

Er vanuitgaande dat je deze POD ook live kunt gebruiken, hoe kan je dat het beste doen? direct in de PA en jezelf dan terughoren via een monitor, of via een versterker of losse box? en als je kiest om je POD te versterken via een versterker ben je dan nog steeds vrij om amp modellen te kiezen?

En tot slot, wat is wijsheid? een POD 2 of POD xt kopen?
Ik ben zover dat ik weet dat de PODxt vele malen uitgebreider is, maar ik en digitale apparaten = vaak frustratie omdat die krengen vaak alleen goed in te stellen zijn met eindeloos door menu's graven.
Echter als het gebruikersgemak dat toelaat zie ik geen problemen voor een uitgebreid apparaat!
Of is het misschien iets om naast een POD toch een betere versterker te kopen als je er voor kiest om niet via een PA te werken?

Sorry voor al deze vragen, maar mijn financiele situatie laat het helaas niet toe om nu ineens een nieuwe betere versterker en een nieuwe zwik effecten te kopen.
Wie denkt dat hij/zij nog betere en/of efficientere oplossingen heeft, altijd welkom!
Ga elkaar svp niet al te veel te lijf op elkaars reacties, anders kan ik het waarschijnlijk niet lang volgen.

Thanks for helping me out!

dirty-harry
28 mei 2006, 03:26
De pod xt live is een vernuftig ding, het geeft de mogelijkheid om verschillende effecten te kiezen maar ook verschillende amp modulatie's.
Vele schrikken af op het digitale van deze floorboards, maar dat kan niet gezegd worden van de pod xt live ( klinkt lekker vet of clean met body ) ik heb zelf een hekel aan digitale klanken.
Qua gebruik is de pod even simpel als een gewoone pedaal stel je klank in druk op save ( 1 maal ) geef je instelling een naam ) en druk nog 1 maal op save en de hele rif raf is opgeslagen.
Ook kan je de pod aansluiten op de PC dus je hebt geen gitaarport nodig, gewoon een usb kabel inpluggen - aanmelden op line 6 - de line 6 monkey downloaden- serienummer ingeven en een wereld van klanken komen je tegemoet.
In de studio of op het podium gewoon de DI box binnen naar de PA of de mengtafel en rammen maar.
Wel moet je niet vergeten dat je qua amp modulatie namen krijgt zoals , MESA BOOGIE-MARSHALL-FENDER-VOX-en een heel gamma aan line 6 amp's, ik heb deze geprobeert op een randall versterker en deze dingen zijn gekend voor hun volume maar hebben geen klotte karakter en jahoor het doet wel iets het klinkt niet echt maar de whoomp zit er zeker in en zelf het karakter van de versterker zelf krijgt een boost.
Wat mij betreft zou ik niet aarzelen en er voor gaan, eens je hem onder de knie hebt wil je niets anders.


LINE 6 RULES

Fvddungen
28 mei 2006, 10:10
Zeg er wel even bij dat alleen de XT serie is aan te sluiten op je pc via usb. De oude Pods kunnen dat niet. Daar zul je het via midi moeten doen.

En waarom nog een DI tussen je Pod en mixer? De Pod fungeert zelf al als een DI, dus kun je gewoon rechtstreeks op je mixer aansluiten.

thefox
28 mei 2006, 12:11
op het podium heb je meestal wel gewoon xlr aansluitingen, maar geen jack aansluitingen... Dus dan is een DI erg handig

Stitch
28 mei 2006, 12:33
je hebt ook snoeren van jack naar xlr

piezo
28 mei 2006, 12:39
Ik gebruik een Vox Tonelab. Een desktop model, oorspronkelijk vooral gekozen omdat ik op de vloer geen ruimte heb voor zo'n grote floorboard versie, want daar ligt al een gitaarsynth - met expressiepedaal - waarmee ik dus ook meteen de belangrijkste zaken op de Tonelab via MIDI kan bedienen.

Met de ervaring die ik nu heb zou ik zeggen dat het grote voordeel van een desktop (of rack-) model is dat je hem op handhoogte kunt zetten en dus snel even volume of klank kunt bijregelen. Met 2 write/store klikjes kan ik de nieuwe setting dan ook meteen opslaan. Bij de Tonelab gaat dat laatste zonder enige onderbreking in het geluid. Of dat bij andere modelers ook zo is, weet ik niet.

Voor hoe je gaat doorversterken zou je bij voorkeur moeten experimenteren om uit te vinden wat voor jou het beste werkt. Hou er daarbij rekening mee, dat je bij een andere manier van doorversterking vrijwel altijd de patches opnieuw moet tweaken voor die situatie. Het beste kun je dat doen met 4 basispatches, zoals clean+chorus+galm, clean-met-een-randje, crunch en heavy. Dat geeft je snel een goede indruk.

Dat jouw financiële situatie de aanschaf van meer dan alleen een modeler niet toelaat, hoeft geen probleem te zijn. Ikzelf gebruik meestal de routing: gitaar>>Tonelab>>mixer (EQ) waarna het signaal naar de PA EN/OF via een Aux Send naar de loop return van mijn gitaar-amp gaat. Of die Aux Send naar een gitaar-amp loop-return of naar een stage-monitor gaat maakt dan alleen uit voor de EQ-instelling.

Als je 2 mixerkanalen of een extra EQ tot je beschikking hebt kun je aparte EQ's voor PA en gitaar-amp instellen, zodat je jezelf èn de zaalgeluidsman helemaal gelukkig maakt. Zo niet, dan kun je de patches qua klank aanpassen aan versterking via de gitaaramp, maar zodanig dat de engineer er middels EQ nog wel een goed zaalgeluid van kan maken. Dan kun je de output van je modeler splitsen naar mixer en gitaaramp. Belangrijk daarbij is echter wel dat de mixer een signaal mèt ampsimulatie moet krijgen. Sommige gitaristen geven er namelijk de voorkeur aan die uit te schakelen bij doorversterking via hun gitaaramp. In dat geval moet de PA dus gevoed worden met een cab-microfoon.

Fvddungen
28 mei 2006, 13:32
je hebt ook snoeren van jack naar xlr
Of je maakt ze zelf. Op de PodXT Pro zitten ook XLR uitgangen. Ik heb 2 kabels gemaakt van XLR naar Jack. De XLR gaan in de pod en de jack in een stereo ingang van de mixer. Werkt perfect.

erikvdh
28 mei 2006, 13:43
Nou kreeg ik net ineens een ander idee, daar ik met het probleem zit dat ik EN onvoldoende effecten heb EN niet genoeg vollume ed. is het misschien veel beter, dat ik even doorspaar en dan een Flextone III aanschaf.
Dan heb ik een pod achtig idee, waar een versterker omheen is gemaakt en dan heb je bovendien ook alle aansluitmogelijkheden die de pod pro heeft.

Het kost dan wel iets meer, maar daarmee is mijn probleem denkik wel opgelost.

Wie denkt van niet, ik hoor graag je argumenten

Fvddungen
28 mei 2006, 15:45
Of een Atomic Amp (http://www.atomicamps.com) + PodXT. Schijnt hele goede combinatie te zijn.

Kweet het niet zeker, volgens mij heeft de Flextone veel minder mogelijkheden dan een PodXT.

B-Style
29 mei 2006, 11:02
Even 'n vraagje: Als je een line 6 versterker hebt(waar in verhouding al veel effecten opzitten) heeft het dan zin er een pod 2.0 bij te kopen? En zo ja, waarom?

dirty-harry
29 mei 2006, 12:30
Aan B-style,
Welke line 6 versterker bezit je.
??????????????????????????????

B-Style
29 mei 2006, 14:03
Een spidertje 15 watt, en een spider II 210

dirty-harry
30 mei 2006, 11:19
op de spider zitten wel de bazis effecten, maar het is geen weggegooid geld als je een pod zou kopen.
Maar dan zou ik de pod xt live nemen, moest het zijn dat je een power amp wil kopen dan zit je op rozen.
tenzij je voor de zwaardere vetta moest gaan natuurlijk cassa cassa :-)
je hebt gewoon 100 en zoveel effecten meer.

LINE 6 RULES

Fvddungen
30 mei 2006, 11:23
meer effecten/mogelijkheden/enz wil niet zeggen dat je daar ook voor moet kiezen. Tenslot heb je er maar een paar van nodig en als je op een apparaat stuit wat biedt wat jij zoekt, dan is dat toch prima. Juist met te veel mogelijkheden zie je al snel door de bomen het bos niet meer (wat ik zelf af en toe voel met mijn PodXT).

Izegrim
30 mei 2006, 11:31
Ik zie het gewoon alsof je een hele winkel in huis hebt. Ik gebruik gewoon wat ik nodig heb en af en toe wil je een nieuwe speeltje en dan ga je gewoon even in je POD shoppen. :D

Ik heb ook maar heel weinig nodig hoor, maar i.p.v. dat ik ga bladeren door de effecten tot ik iets tegenkom wat ik misschien kan gebruiken bedenk ik me eerst of ik een chorusje of delay nodig heb en ga dan pas zoeken.

Het is ook een beetje GAS-preventie. Hoeveel lui zijn er niet die aan een nieuwe versterker toe zijn, een nieuwe kopen, er lyrisch over zijn en dan 2 maanden later weer een op een nieuwe GASsen? Nah, ik zoek wel een ander modelletje uit m'n POD. :D

guitardude
30 mei 2006, 14:44
Ik zou geen Spider kopen van Line6. De kwaliteit daarvan is imo echt slecht.
Ik heb zelf een 212 gehad en heb die verkocht en nu een pod xt gekocht.
Het verschil is enorm. De pod xt heeft zowiezo stukken meer amps, effecten + mogelijkheden, maar het geluidsverschil is er ook. Het lijkt wel alsof ze bij de spider helemaal niet hun best hebben gedaan, itt de pod xt serie :)

B-Style
30 mei 2006, 19:58
op de spider zitten wel de bazis effecten, maar het is geen weggegooid geld als je een pod zou kopen.
Maar dan zou ik de pod xt live nemen, moest het zijn dat je een power amp wil kopen dan zit je op rozen.
tenzij je voor de zwaardere vetta moest gaan natuurlijk cassa cassa :-)
je hebt gewoon 100 en zoveel effecten meer.

LINE 6 RULES

ik vrees alleen dat ik een pod xt live niet kan betalen, ben 14;)

dirty-harry
30 mei 2006, 23:24
de kostprijs van de pod xt live vind ik meevallen zeker als ik terug denk aan wat een pedaaltjes ik ooit gekocht heb.
Ik denk dat hij nu ergens rond de 450 euro zit ( belgie ).
of mischien vind je een tweede hands.

LINE 6 RULES

En laat sommige maar lullen moest ik een spider gehad hebben 17 jaar terug dan zou ik heel blij geweest zijn, goede beginners keuze.
SPAREN DUUDE

Fvddungen
31 mei 2006, 00:00
Zo nu en dan worden ze ook nog wel eens 2dehands aangeboden. Wellicht is dat een optie.

Zo heb ik zelf ook een PodXT Pro + FBV Floorboard (de lange dus) voor 650,- gescoord.