PDA

View Full Version : fender bandmaster



Vlugge Frits
27 mei 2006, 22:54
Zo'n 15 jaar terug heb ik een oude bandmaster, volgens mij een blackface, gekocht. Omdat ik dacht dat ik ook gitaar wilde leren spelen. Hij heeft vooral erg lang op zolder gestaan, maar nu weer uit het stof gehaald.
Ik wil er graag wat meer van weten.
Is er een manier erachter te komen hoe oud dat ding is en mogelijk wat meer informatie te vinden over wat hij waard zou kunnen zijn?
frits

Toaster
27 mei 2006, 23:29
ik wil hem wel hebben...

www.ampwares.com geeft meer informatie, of het al dan niet een blackface is. Daarnaast kun je eens kijken op www.harmonycentral.com user reviews


WEL oppassen met zomaar opspelen nu. Ze zijn niet zo heel betrouwbaar als ze 15 jaar hebben stilgestaan.

En de waarde... Wat de gek er voor geeft.

Frits van Mourik
28 mei 2006, 00:14
ik wil hem wel hebben...


WEL oppassen met zomaar opspelen nu. Ze zijn niet zo heel betrouwbaar als ze 15 jaar hebben stilgestaan.



Een probleem is, dat na zo'n tijd van stilstand onder meer de elko's (filtercaps) in je amp niet direct meer tegen hoogspanning bestand kunnen zijn. Zet je zomaar je versterker aan, dan kunnen ze òf hun gehele capaciteit niet terugvinden, wat resulteert in brom, òf -erger nog- doorslaan, waardoor je amp terstond overlijdt.
Een handige tech weet, hoe hij de elko's kan formeren (reconditioneren) en zal , voordat de stekker in het stopcontact gaat, de conditie van je amp op diverse specs kunnen checken.
Dat kan nogal wat onnodige reparatiekosten schelen...

PeeVee
28 mei 2006, 00:54
Een nette gezonde blackface Bandmaster set (dus met 2 x 12" cabinet) gaat voor rond de 1200 these days. Het is een wat ondergewaardeerde amp in mijn ogen maar feitenlijk is ie beste vergelijkbaar met (normal channel van) de populairdere Bassman en zondermeer iets leuks van te maken. Ik denk dat je voor een losse top makkelijk 500 a 600 Euro moet kunnen krijgen in werkende staat maar ik zou je aan willen raden de top gewoon even na te laten kijken door iemand met kennis van zake; filtercaps even laten vervangen lijkt me inderdaad verstandig, nog even wat andere zaken laten checken en evt. wat preventief onderhoud (gridstoppers en schermroosterweerstanden op de buisvoeten), spanningen controleren en indien afwijkend wat gedrifte weerstanden vervangen. Zo'n eerste inspectie, filtercaps, gridstoppers en schermroosterweerstanden is geen grote klus dus dat zal je geen fortuin kosten. Probeer de amp zelf uit, mocht het niets zijn dan verkoop je 'm gewoon. Ik vind Bandmasters ook leuk dus mocht je er vanaf willen (ongeacht de staat, evt. defecten geen probleem) dan mag je me gerust een PM (private mail) sturen.