PDA

View Full Version : Pro Reverb ombouwen



GuitarMaster
27 mei 2006, 22:39
Ik wil graag naast gitaar mondharmonica over mijn Fender pro reverb, alleen hebben de 12ax7 buisjes in de voorversterker te veel gain voor de mondharmonica en deze gaat dus nogal snel rondzingen. Nou gebruik ik het "normal" kanaal van mijn versterker nooit, is het mogelijk om alleen de voorversterkerbuis van dit kanaal te vervangen door eentje die minder gain heeft?

bert k
27 mei 2006, 22:53
Je zou juist verwachten dat een gitaarversterker te weinig gain voor een microfoon zou hebben. Wat voor mic gebruik je?

GuitarMaster
27 mei 2006, 23:16
Ik heb op het moment nog geen microfoon, maar het wordt waarschijnlijk een Astatic JT-30 of een oude green bullet (Shure). Op een paar sites lees ik dus over het vervangen van de 12ax7's door 12at7 bijvoorbeeld. Dat ging dan meestal om Fender pro juniors en andere kleinere buizenversterkertjes, maar ik heb geen zin weer 3-400 euro aan een andere buizenamp uit te geven als wat ik voorstelde ook een optie is.

bert k
27 mei 2006, 23:19
Het signaal uit een gitaar is een stuk harder dan uit een dynamische mic, dus je gaat gain tekort komen. Ik zou zeker eerst een mic op die amp aansluiten voordat ik buizen ging vervangen. Heb je zelf rondzing-problemen of is het alleen van horen zeggen?

PeeVee
28 mei 2006, 02:32
Ik wil graag naast gitaar mondharmonica over mijn Fender pro reverb, alleen hebben de 12ax7 buisjes in de voorversterker te veel gain voor de mondharmonica en deze gaat dus nogal snel rondzingen. Nou gebruik ik het "normal" kanaal van mijn versterker nooit, is het mogelijk om alleen de voorversterkerbuis van dit kanaal te vervangen door eentje die minder gain heeft?

Uiteraard kan dat, sterker nog, dat is een bekende "doe-het-zelf-mod" om een gitaar amp te tunen voor harp en inderdaad ZEER gewenst voor harp (Bert, zie onder). Je kunt inderdaad beginnen met een 12AT7 te plaatsen in V1 positie (van de ACHTERkant gezien is dat het meest rechtse buisje, zit ook het verst van de grote buizen vandaan). Beter nog is een 5771 of nog liever een mooie oude USA 12AY7. Huidige productie 12AY7 vertrouw ik niet, ik meet bijna even veel gain als 12AT7 en heb dus sterke vermoedens dat het om "op gain afgekeurde" 12AT7's zijn maar ik geef ruiterlijk toe dat ik op dat gebied wel wat paranoia ben. Ik gebruik zelf ouwe 12AY7's als reverb driver dus heb er wel wat ervaring mee.

Een 12AU7 geeft wel heel erg weinig gain, daar kom je niet mee weg denk ik maar als het werkt dan werkt het dus probeer het gerust. Er staan links en rechts op internet ook nog wel wat handige hints en tips maar er komt toch ook wel wat ordinair experimenteren aan te pas; niet iedere amp is gelijk. Je kunt het "rondzinggebied" ook nog wat dippen, verder heb je volgens mij niet veel tophoog nodig en ook niet veel laag dus ook daar valt wat te tunen. Is wel mooi als ie weinig gain heeft en vroeg opbreekt dus spanningen in preamp lekker laag houden, dat soort dingen. Is een vak apart. De 2 x 12" (FNS) Vibroverb-clone-on-steroids waar Big Pete op speelt (ex Strikes) is van gitarist van band waar ik in speel geweest, heb het normal kanaal ook "teruggebouwd" naar origineel en paar kleine dingetjes aangepast voor harp (subtiel hoor).

@Bert: een typische harp microfoon is niet dynamisch en laagohmig zoals b.v. en SM58 oid. Voor harp wordt vaak een kristalmicrofoon gebruikt die een hoge(re) uitgangsimpedantie heeft. Omdat de ingang van een Fender buizenamp ook een vrij hoge impedantie heeft (denk aan de 1M weerstand aan de input jack) geeft zo'n microfoon voor zo'n amp een prima matchend en dus KNALHARD signaal. Een hoogimpedante ingang aansturen met een laag impedant signaal gaat prima zoals je merkt (gitaar >> buizen amp, lijn signaal >> buizen amp) maar andersom niet. Dat is ook de reden waarom een kristal microfoon (maar denk b.v. ook aan piezo element op akoestische gitaar) aangesloten op een relatief laag impedante ingang b.v. van een mengtafel nauwelijks signaal af lijkt te geven. Het gros van de mensen die hier wat mee te maken heeft lijkt daarom te denken dat kristal / piezo (microfoon)elementjes maar een heel gering signaaltje afgeven, niets is minder waar! Het probleem (ook bij b.v. akoestisch gitaar en contrabas) zit 'm in de hoge impedantie van zo'n microfoon(elementje); geen goede insturing. Daar komt nog bij dat hoog impedantie signalen erg bewerkelijk / beinvloedbaar door factoren van buitenaf, denk m.n. aan inductieve en capacitieve werking van kabel. Wat je in zo'n geval nodig hebt is een simpel preampje; niet zozeer omwille van extra versterking alswel om de impedantie omlaag te krijgen.

GuitarMaster
28 mei 2006, 11:43
Bedankt voor je uitleg PV, als ik het goed begrijp zal deze kleine aanpassing verder niks doen met het geluid van het 2e kanaal van mijn amp?

PeeVee
28 mei 2006, 12:47
Bedankt voor je uitleg PV, als ik het goed begrijp zal deze kleine aanpassing verder niks doen met het geluid van het 2e kanaal van mijn amp?
Ja dat klopt als een bus. Je kunt gewoon het uiterst rechtse buisje (van achteren gezien) vervangen door een 12AT7 of liever nog 12AY7. Mocht je dan nog teveel gain hebben dan zou je een 12AU7 kunnen proberen maar dat is vaak echt te weinig gain. Je zuo ook voor een 12AY7 in de fasedraaier kunnn gaa (dat is van de kleine buisjes juist de meest linkse). Omdat deze fasedraaier tussen de preamp en power amp zit heeft dit echter WEL (beetje) invloed op beide kanalen. Ik denk dat de eerste truuk al goed werkt. Er zijn nog wel andere kunstjes om een amp te tunen voor harp.

Kan het zo gauw niet vinden maar je kunt je voorstellen dat b.v. in dat kanaal wat hoog kwijt wilt raken en het "werkgebied" van bass ook wat zou willen verhogen, eigenlijk zodat het een "laagmid" regeling wordt, zeker wanneer je een ouwe 40W Pro Reverb hebt zonder mid regeling (zou je evt. op de plek van 2e ingang van normal channel kunnen zetten). Tal van mogelijkheden.

Wat ik overigens keertje bij de hand gehad heb is het onderdrukken van heel specifiek frequentie gebied(je) om feedback te voorkomen. Was theoretisch verhaal dat ik op internet het gelezen maar resultaat was er naar, werkte in de praktijk uitstekend. Het duurde wel even voordat we het (pi?) filtertje ook daadwerkelijk hadden "afgestemd" op dat rondzing/fluit gebied. Weet echt niet meer hoe we dat gedaan hebben maar daar is wel achter te komen. Circuitje was simpel. Het was even zoeken naar juist weerstand en cap want de berekeningen (met een paar aannames) leken zoals gewoonlijk niet helemaal aan te sluiten met de praktijk ;)

GuitarMaster
28 mei 2006, 12:59
Kan het zo gauw niet vinden maar je kunt je voorstellen dat b.v. in dat kanaal wat hoog kwijt wilt raken en het "werkgebied" van bass ook wat zou willen verhogen, eigenlijk zodat het een "laagmid" regeling wordt, zeker wanneer je een ouwe 40W Pro Reverb hebt zonder mid regeling (zou je evt. op de plek van 2e ingang van normal channel kunnen zetten). Tal van mogelijkheden.



Even over die laag/mid regeling, het mastervolume van mijn pro is vervangen door een midregeling, weet jij of deze op beide kanalen werkt? Als het goed is heeft mijn amp ooit ook bij jou gestaan (de oude van Sascha).

PeeVee
28 mei 2006, 13:27
Even over die laag/mid regeling, het mastervolume van mijn pro is vervangen door een midregeling, weet jij of deze op beide kanalen werkt? Als het goed is heeft mijn amp ooit ook bij jou gestaan (de oude van Sascha).
OK (snif, snik)... even denken... ik denk dat die midregeling een 25k pot is en alleen werkt op het reverb kanaal. Ik heb in die tijd wel geexperimenteerd met bridgen van kanalen (waren dan beiden op reverb aangesloten dus in fase) en een "gezamenlijke" midregeling (dus werkend voor beide kanalen), weet het niet meer maar ik gok toch op het eerste. De amp is later volgens mij nog eens bij Al geweest voor een check-up en de gitaristen waar Sas in die tijd mee speelde waren ook flink aan het experimenteren met amps dus kan best zijn dat er later nog wat aan veranderd is. Is snel genoeg te horen toch? Plug je gitaar maar in normal channel en draai even aan die midregeling (max / min) dan weet je het zo.

Overigens is het vrij gemakkelijk om die midregeling aan het normal kanaal te hangen; is inderdaad veel zinvoller voor harp dan voor gitaar. Het reverb kanaal zou dan gewoon weer een vaste mid weerstand krijgen. De standaardd (Fender) waarde is daar 6k8, ik ga zelf meestal voor 4k7 of zet er gewoon een 25k instelpotje om de optimale waarde (voor zover die bestaat) te kunnen bepalen en wanneer ik tevreden ben (ahum) dan meet ik de ingestelde waarde van het potje en plaats is een vast weerstandje.

jacky
28 mei 2006, 15:14
Yep gewoon buizen zoals 12ay7 en 12au en of at er in die gain lekker naar beneden om die eindtrap aan het werk te krijgen dan de treble er uit en bass up

Echter kan je jezelf afvragen of een 2 x 12 combo wel geschikt is voor harp

1 x10 ok
2 x10 ok
4 x10 ok

ook de 8 inchjes zijn geliefd bij vele harmonica spelers maar 12 inch Tja

Een ding is zeker het kan wel en als het bevalt is het goed

Succes

PeeVee
28 mei 2006, 16:47
Big Pete (ex-Strikes, Lester Butler Tribute Band, thans Big Pete and his Lost Souls) heeft anders geen moeite met 2 x 12" hoor. Die blonde VR heeft ook 2 x 12".