PDA

View Full Version : solo autunm leaves



dimitri
27 mei 2006, 20:58
Hoi,
even een vraagje, ben sinds een paar maanden jazz aan het leren.
nu was ik bezig met autunm leaves, en de begeleiding kan ik voldoende spelen maar wou beginnen met improviseren.
het nummer staat nu in cm7 geschreven. in welke toonladders kan ik hierin improviseren?
in Bb majeur?

kan iemand me helpen

Das Schaap
27 mei 2006, 21:51
Het belangrijkste is altijd dat je echt over de changes speelt, en dus is het handig als je de akkoorden uitschrijft en kijkt welke noten er veranderen.

Bijv de 1e 2 akkoorden, Cm7 en F7 of F9 dacht ik.

Nou ja ff een basisgreep voor Cm7 en F9:

C7 F7
E:x E:x
B:8 B:8
G:8 G:8
D:8 D:7
A:x A:8
E:8 E:x

Nou kijk naar wat er echt verandert, uiteraard verandert de grondtoon van C naar F, maar ook de septiem van Cm7 wordt de terts van F7.
Dit zijn dus bijvoorbeeld guide notes, je hoort bij deze 2 akkoorden ook echt dat die noten veranderen en is het dus mooi die in de changes ook even te benadrukken. Je kan bij oefenen dus ook gewoon eerst die noten spelen, en dan daar iets omheen verzinnen. En je kan dus in Bb spelen, G harmonisch mineur is ook wel een leuke om mee te beginnen. Dorisch spelen is ook altijd wel leuk. Tja hopelijk heb je er wat aan, ik ben er dankzij dit topic achter dat ik mīn standard boek kwijt ben. :mad:

LuukieRayVaughan
27 mei 2006, 22:21
Als het eerste akkoord Cm7 is dan staat het stuk in Gmin. Je moet idd goed naar de akkoorden kijken en kijken wat er veranderd. Bijvoorbeeld je komt meerdere keren de D7 tegen, wat je daar ziet is dat -vanuit g min- de 7th een half verhoogd word dus speel je harmonisch mineur. Je moet ook alle arpeggio's kunnen spelen bij de akkoorden. Ik speel zelf g mineur het meest, af en toe harmonisch/melodisch/zigeunermineur/dorisch en ik probeer ook af en toe wat chromatische dingen ertussen te plaatsen.

449
28 mei 2006, 20:32
Een goede manier om over een stuk als Autumn leaves te leren soleren is, de melodie spelen en op de lange noten akkoordnoten te spelen.
Dus je speelt in jouw geval de opmaat en vervolgens akkoordnoten van C-mineur, melodie over F7 en akkoordnoten over Bes-majeur7 etc.
Als je dit beheerst kun je andere noten toevoegen die in de toonsoort of bij het akkoord passen. B.v. Chromatiek.

maternotten
30 mei 2006, 22:18
http://home.planet.nl/~otten699/autumnleaves.htm

compleet voorbeeld