PDA

View Full Version : Fender 75 effectloop?



BeeJee
27 mei 2006, 20:43
Hallo even een vraagje voor de kenners:
Ik heb een Fender 75 gescoord. Achterop zit een enkele jack-input met onderschrift 'effect in/out' en daarnaast een jack-input met 'line/recording'. Is dit te gebruiken als effectloop en zo ja hoe?
Waarvoor dient anders de effect in/out?

PeeVee
27 mei 2006, 21:45
Klopt... is effect loop; er moet een stereo plugje in, de tip lijkt me return, de ring sent en de sleeve is aarde. Ik heb maar snel even een blik geworpen (kloink) dus kan ook andersom zijn (tip ring), kwestie van even proberen; verloop kabeltje met stereo male en twee mono females is zo gemaakt en het kan geen kwaad om 't verkeerd om aan te sluiten. Het schema van de 75 vind je op Schematic Heaven (www.schematicheaven.com).

BeeJee
28 mei 2006, 19:08
Ok, Thanx! Ga ik eens proberen. Wil namelijk mijn delay graag in de loop hangen dan

PeeVee
28 mei 2006, 20:55
Goed idee, dat moet prima lukken, succes!

trodel
15 juni 2006, 14:22
Goed idee, dat moet prima lukken, succes!
Heb ook een 75-er. Prima ding. Ben benieuwd naar je resultaat. Heb er eens een chorus van Boss tussengehangen. Snoertjes zijn zo te koop in de handel.
Zou ook graag van je weten of jouw 75-er, wanneer je hard aanslaat, ook klipt op de topvan het signaal. Niet hinderlijk maar hoorbaar. Dealer zei me dat dat een vaker gehoorde Fender klacht zou zijn. Hoor wel.

BeeJee
15 juni 2006, 15:46
Wat voor snoertje heb je en waar heb je die gehaald? Ik dacht het met een 'stereojack naar 2 females-verloopje' snel te kunnen fixen, maar dat werkt dus niet. Op dit moment speel ik dus nog met mijn delay in lijn voor de preamp.

BeeJee
15 juni 2006, 15:56
Ik hoor hetzelfde bij bepaalde instellingen. Als je bijv. alledrie de boosts aan hebt staan, dan overstuurt ie sowieso redelijk snel, en bij een stevige attack bij mij inderdaad ook eerst in het tophoog. Ook wanneer je het preamp-volume boven de 4/5 zet gaat ie licht vervormen en wederom ook bij stevige attack in het tophoog op de 'dunnere snaren'. Wanneer ik een tubescreamer ervoor hang (die 8 vd 10x aanstaat bij me) dan hoor ik het niet meer. Ik haal er behoorlijk lekkere sounds uit, maar heb hier en daar al gelezen dat er ook nog wel e.e.a. te verbeteren valt aan de 75. Iemand ervaring met modificeren en evt. een goed adres hiervoor?

Agent_Smith
15 juni 2006, 17:51
Iemand ervaring met modificeren en evt. een goed adres hiervoor?

PeeVee weet er dacht ik heel erg veel van.
Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig aangezien ik ook zo'n ding nog heb staan en het geluid echt behoorlijk waardeloos en dynamiek-loos vind.
En da's toch zonde.

BeeJee
15 juni 2006, 18:55
Ik vind het geluid op zich behoorlijk. Wel is het redelijk 'vlak', alsof er een soort van compressie op zit. Als PeeVee de 'Fender 75 goeroe' dit leest, hoor ik graag wat tips ;)

trodel
16 juni 2006, 11:03
Wat voor snoertje heb je en waar heb je die gehaald? Ik dacht het met een 'stereojack naar 2 females-verloopje' snel te kunnen fixen, maar dat werkt dus niet. Op dit moment speel ik dus nog met mijn delay in lijn voor de preamp.

Standaardverloop van stereo male naar 2* mono jack. Tussen mono jacks effect (en te plaatsen). Verkrijgbaar bji muziekhandel, weet merk en type niet maar is vrij standaard.
Heb gister nog m'n digitech X-series delay (ik gebruik alleen de analoge emulatie-mode) ertussen gehangen maar minder goed resultaat. Voor de preamp gaat m.i. beter.
Goed te horen dat geluid bij Beejee zelfde karakter vertoont. Ik heb op V1 inmiddels een 5751 gezet en draai de treble wat terug en houdt de preamp laag (<2-3) om het zo clean mogeljik te houden. Verder is deze 75 voorzien van een Mesa 12" MS12 i.p.v. de 15" af fabriek. Vind het geluid zeker niet vlak maar heerlijk zangerig. Volgens mij zijn de condensatoren ook vervangen want de oude mallory's zaten er bij de koop in een apart doosje bij.

Ik gebruik verder een Boss Blues driver voor een dun randje. Klinkt volgens jou een tubescreamer beter? Of liever de Maxon?

BeeJee
16 juni 2006, 14:08
Ik ken de Maxon niet, heb wel ervaring met diverse TS-achtigen en ze werken allemaal prima samen met de 75. Vette buesssounds!!! Ook de BD van Boss heb ik nooit geprobeerd. Gebruik zelf ook wel regelmatig een Boss SD-1 samen met de 75. Ook die combi werkt echt vet

B_2_the_a
16 juni 2006, 14:19
ik ga nogsteeds voor de mxr zakk wyllde

regelrechte ts808 kopie maar dan true bypass en in een steviger doosje

BeeJee
16 juni 2006, 14:30
Ik vind de Jekyll en Hyde van Visualsound ook erg lekker. Ik heb behoorlijk wat pedaaltjes in mijn bezit (en gehad). Dit is wel 1 van de lekkerder vind ik. Helemaal als je de prijs/kwaliteitsverhouding bekijkt. Overigens vind ik true bypass niet zo belangrijk, zolang het buffer-circuit maar goed is. In dat geval heb ik liever een goede buffer dan TB

PeeVee
16 juni 2006, 19:12
Wel is het redelijk 'vlak', alsof er een soort van compressie op zit. Als PeeVee de 'Fender 75 goeroe' dit leest, hoor ik graag wat tips ;)

Nouja goeroe... Ik heb twee van die dingen omdat ze niet zo duur zijn er er best wat van te maken is. Verder heb je gelijk, is zo vlak als een spiegel en ook dat van die compressie klopt maar dan juist niet op een prettige squashy manier maar juist "ingehouden"; maar limiter achter.

Ten eerste zit op de preamp buisjes locale tegenkoppeling; 560 pF (oid) capjes van cathode naar anode waarmee je het tophoog (harmonische) dooft. Ze zijn bedoelt om oscilatie tegen te gaan en misschien ook wel nodig wanneer je op de gain stand (is geen echte extra kanaal maar gewoon een gainstage erbij) speelt maar voor een clean geluid totaal onnodig; weg ermee dus. Verder heeft zo'n 75 ERG hoge spanningen op de 220V stand, 500+ V en daardoor lopen de 6L6'en op hun toppen. Ik ben aan het experimenteren met 6550's maar die kunnen eigenlijk maar rond de 400 op hun roosters anders gaan die teveel vermogen dissiperen en branden ze als kaarjes. Heb ik nu dus; 6550's waar ong. 40W vanaf komt (roosters zijn opgefikt; werken nu als een soort triodes). Beter dus op 240 stand zetten maar wel checken dat gloei niet onder de 5,7 komt). Amp heeft output trafo met ultralineaire (UL) taps, dat is ook weer een soort terugkoppeling waarmee je de uitgangstrafo op hogere volumes "dwingt" tot lineair gedrag; klinkt erg onnatuurlijk en synthetisch; je kunt die taps gewoon afkoppelen en de schermroosters gewoon na een filter (grote weerstand of gewoon een choke) aan de spanningsrail. Feitenlijk is het trafo niet anders dan een normale maar heeft 30% vanaf het midden extra taps. Mijn projectje met 6550's was imposant alleen was ik even vergeten dat de lo-power stand totaaaaaal niet klopte (250V maar dan wel een erg lage neg. voorspanning; buizen hebben wel 10 minuten met gloeiende wangen gestaan voordat ik in de gaten had dat ie op lo-power stond). Ga misschien nog eens proberen met setje EL34's. Verder mooi houten kastje... Boost circuit is ruk, galm is OK (6-veers accutronics tank als het goed is). Voor 500 Euro vind ik het een mooi bakkie maar zoals gezegd m.n. die preamp kan wat losser, die hoge spanning is niet fijn en die UL taps moeten los (en choke d'rin) dan is het wel wat. Als je dat door een tech uit moet laten voren dan ben je toch wel een goeie 200 Euro verder als het niet meer is en zoals gezegd kun je zonder die lokale feedback capjes op de preamp oscilatie krijgen bij high gain gebruik (klinkt nergens naar dus kan me niet voorstellen dat iemand dat gebruikt). Leuk knutselding voor 500 Euro maar als je geen DIY'er bent dan dan zal er nog flink wat bij moeten om het klinkend te krijgen. Misschien beter om even door te sparen en een fatsoenlijke Twin Reverb te kopen.