PDA

View Full Version : Truss-rod Fender strat zit los...



Rutger-peer
26 mei 2006, 22:52
Hallo,

Er begon wat te rammelen in mijn gitaar, het geluid kwam vreemdgenoeg uit de hals. De truss-rod moet dus wel los zitten, als ik tegen de achterkant van de gitaar klop, hoor je hem ook rammelen. Maar ik vind dat wat vreemd. Want als de truss-rod los zit zou dat betekenen dat dat ding niets uitvoert daarbinnen. Anyways, ik weet niet hoe het in elkaar zit daarbinnen. Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen ?

Stratman70
26 mei 2006, 23:05
Wat vor Strat is het? Een Reissue? Ik heb het namelijk ooit gehad met een jaren 70 strat. Daar hoorde ik ook iets rammelen in de hals. gelukkig bleek alleen de 'bullit' zelf los te zitten. Deze heb ik aangedraaid, totdat hij 'pakte' (en dus de spanning van de hals zo gelaten, omdat deze al recht was) en het probleem was verholpen.

Ditzelfde probleem kan ook bij een '60 RI strat voorkomen, alleen moet je dan de hals eraf halen, omdat je dan de stelschroef aan de kant van de hals moet vastdraaien. Niet te vast natuurlijk, want dan ga je de halspen zelf verdraaien.

Rutger-peer
26 mei 2006, 23:08
Nea, het is een '96-er ...

minnehond
1 juni 2006, 22:09
Kan gebeuren, heeft mijn Strat ook wel eens gedaan. Gewoon even met een inbussleutel bij de kop (met de klok mee) de trussrod vastdraaien tot ie' weer klemt. Niet te ver draaien, anders verminder je de buiging van de hals (tenzij dat ook nodig eens moet gebeuren natuurlijk).

vulvasonic
1 juni 2006, 23:36
Nea, het is een '96-er ...

Ik wil je niet bang maken, maar ik heb hetzelfde met mijn tele gehad (zelfde bouwjaar geloof ik ook nog). Bij mij was ie ook losgeklapt. Na een val, dat wel.
Ik ben ermee naar een bekende en zeer goede bouwer geweest en die kon niets anders dan concluderen dat het ding vervangen moest worden (zeer duur) of dat ik maar een andere nek er op moest laten zetten (net zo duur). Ik heb besloten om er weer een Fender hals op te laten zetten. Maar die verkopen ze niet los, niet voor deze serie althans. Ik moest daarvoor de oude nek op laten sturen naar Fender, exclusief de mechanieken ed. en dan kreeg ik voor 400 euri of zoiets een nieuwe. Dat heb ik dus gedaan.

Wat nu PRECIES de reden hiervoor was weet ik niet. De mijne kon in ieder geval niet aangedraaid worden. De hals zelf vertoonde ook diverse kleine haarscheurtjes in de lak. Het zal dus wel iets met de val te maken hebben gehad.

Ik hoop voor je dat je er goedkoper af komt. Overigens is die tele van mij nog steeds een droomgitaar. Dat wel.