PDA

View Full Version : Dilemma over vingerzetting



marcelca
26 mei 2006, 16:14
Hallo

Ik heb van af het begin aangeleerd om voor elke fret een vinger te gebruiken

dus fret 1 t/m 4 gebruik ik dus wijsvinger t/m pink en zo verder


dit gaat me lekker af en ik gebruik dus mijn pink ook gewoon heel veel


ik hoorde dat er ook een gulde regel was, dat je bij de eerste frets altijd je wijsvinger bij de eerste fret moet houden...

Nu heb ik het volgende nummer : Girl van Anouk

Dit nummer gebruik je geen 1 keer fret 1, maar continue fret 2 t/m 5

Ik speel dit door mijn hand iets op te schuiven en dus mijn wijsvinger voor fret 2 te gebruiken, zo kan ik dus de andere frets met mijn andere vingers doen zonder te schuiven met een vinger..

Mij leek dit handig aangezien je dan niet hoeft te schuiven, een vriend houd vast aan de wijsvinger vanaf fret 1 waardoor die natuurlijk fret 4 en fret 5 met zijn pink moet spelen...( volgens hem kan je dit beter doen zodat je bijvoorbeeld fret 2 altijd met je middelvinger speelt en niet met een andere )..


Er is misschien wel iets voor te zeggen, maar verderop op de hals zet je ook je vingers zo neer dat je zo min mogelijk hoeft te schuiven


Ik wil graag weten wat jullie ervaringen hiermee zijn zodat ik het niet verkeerd aanleer




alvast bedankt

Bassbitch
26 mei 2006, 16:17
Doe het gewoon zoals jij het het fijnst vindt!
Ik schuif zelf wel mee.. Maarja, ik speel dan wel bas.

Trouwens, ik heb even een typo in het onderwerp aangepast.

Richwoodje
26 mei 2006, 16:52
Trouwens, ik heb even een typo in het onderwerp aangepast.

wat een topmod ben je ook!

je moet inderdaad doen waar jij je het prettigst bij voelt marcel, dat verhaal met een vinger per fret is leuk en soms handig, maar uiteindelijk gaat het erom dat je het nummer goed kan spelen, en soms komt het wel eens beter uit om die 'gulden regel' even links te laten liggen

Gitaro
26 mei 2006, 16:57
Huh? Waarom zou je je wijsvinger boven fret 1 houden als je hem nooit gebruikt? Gewoon doen wat werkt.

Roy K.
26 mei 2006, 18:20
Hallo

Ik heb van af het begin aangeleerd om voor elke fret een vinger te gebruiken



Iedere fret een vinger toewijzen? Alsjeblieft, zeg dat je het niet meent...



Als dat wel zo is: Stop daarmee. Later zul je er achter komen dat je op die manier jezelf ENORM beperkt.

plingploing
26 mei 2006, 20:34
... ik hoorde dat er ook een gulde regel was, dat je bij de eerste frets altijd je wijsvinger bij de eerste fret moet houden...


Tjonge, zal lastig zijn met een capo op fret 5... ;-)

marcelca
26 mei 2006, 21:49
het is dus al wat ik vermoede

doe wat je het lekkerste vind, als ik fret 1 niet gebruik dan dus niet mijn wijsvinger erboven houden omdat dit de zogenaamde gulden regel is...

ik verplaats mijn frethand zo, zodat ik zo veel mogelijk kan doen en een zo efficient mogelijk kan gebruiken....



Dus voor Roy k :

ik heb niet een vaste vinger per fret, ik zet mijn hand zo veer dat ik een efficient kan gebruiken en zo min mogelijk hoef te schuiven ( tuurlijk kom je er niet onderuit om te schuiven )






het verhaal over de wijsvinger boven de eerste fret komt, bij een gitaarleraar vandaan waar de zoon van een vriend les van heeft...

taylor
27 mei 2006, 10:22
hmm in principe klopt je verhaal wel alleen heb je het verkeerd begrepen of opgepikt.

je wijsvinger schuif gewoon mee natuurlijk, dus speel je vanaf fret 2 dan is dat je wijsvinger positie enz

marcelca
27 mei 2006, 21:52
hmm in principe klopt je verhaal wel alleen heb je het verkeerd begrepen of opgepikt.

je wijsvinger schuif gewoon mee natuurlijk, dus speel je vanaf fret 2 dan is dat je wijsvinger positie enz



dan ben ik blij, ik heb het wel goed begrepen en/of opgepikt want ik laat mijn wijsvinger al meeschuiven dus bijvoorbeeld op de tweede fret de wijvingerpositie, zodat ik dus zonder te schuiven 2 t/m 5 kan spelen...


ik ging twijfelen doordat een vriend van me iets anders zei, en die had het weer van de gitaar leraar van zijn zoon, en ik wil iets niet verkeerd aanleren natuurlijk, afleren is namelijk veel moeilijker



ik kan gewoon blijven spelen zoals ik al doe, erg fijn

bedankt in ieder geval voor de hulp

Gearjunkie
28 mei 2006, 13:05
Nu heb ik het volgende nummer : Girl van Anouk

Dit nummer gebruik je geen 1 keer fret 1, maar continue fret 2 t/m 5



Girl staat in C#m. Je gebruikt helemaal niet steeds fret 2 t/m 5.
Verder zijn het voor 95% akkoorden. Die speel je... zoals je dat akkoord speelt. In dit geval zijn het allemaal barré akkoorden.

marcelca
28 mei 2006, 19:17
Girl staat in C#m. Je gebruikt helemaal niet steeds fret 2 t/m 5.
Verder zijn het voor 95% akkoorden. Die speel je... zoals je dat akkoord speelt. In dit geval zijn het allemaal barré akkoorden.

ik speel bij dit nummer de melody lijn


en dit is dus wel fret 2 t/m 5