PDA

View Full Version : Best echo / reverb + verschil echo reverb?



Toaster
26 mei 2006, 15:38
He hallo,

Ik wil graag een los reverb pedaal/apparaat kopen. Zelf dacht ik aan een Roland Space echo.

Maar wat is het verschil tussen echo en reverb.

En hebben jullie nog eventuele andere opties?

Groeten Niels

nielsduursma
26 mei 2006, 15:51
wat ik begrijp is echo GEEN reverb, meer een soort delay. dwz. dat het geluid terugkomt.

een echo zit volgens mij een beetje tussen reverb en delay in.

fullorder
26 mei 2006, 15:58
Reverb/Galm/Echo, het is allemaal delay met een bepaalde setting.
Reverb/galm is een nabootsing van de akoestiek van een bepaalde ruimte. Korte delay tijd en relatief veel feedback. Dit is grofweg gezegd een reverb/galm, uiteraard spelen level en eq en andere settings allemaal mee bij het creeren van een bepaalde reverb.
Onder echo wordt over het algemeen een herhaling met een korte delaytijd, hoger level en relatief weinig feedback bedoeld.

De space echo is 1 van de mooiste delays die je ooit zult vinden. Niet te evenaren door een pedaaltje, maar er zijn wel pedaaltjes die in de buurt komen. Erg praktisch is de space echo natuurlijk niet. Qua formaat en onderhoud. Tape zal af en toe vervangen moeten worden, koppen schoongemaakt. Dat is allemaal niet zo erg, maar als de electro-motor van het apparaat stuk gaat ben je wel de lul, zeggen ze.
Ik vind de space echo vooral een studio-apparaat, zal 'm niet snel meenemen op het podium.

Speeddemon
26 mei 2006, 16:11
Het grote verschil is dat de 'repeats' van reverb diffuus worden en hun eigen 'mini-repeats' krijgen, waardoor je een soort waas van delays krijgt=galm.

een delay is puur een enkelvoudige vertraging, met een x-aantal repeats.
een echo is een delay, welke door omstandigheden anders (meestal doffer) klinkt dan het originele signaal.

tillens
26 mei 2006, 16:19
de little lanilei is ook naar het schijnt een fijn reverb pedaal.. wel wat lastig te vinden.. betaalbaar alternatief is de reverb met kickpad van danelectro.. die heeft ook een betaalbare echo unit...

hoofd
26 mei 2006, 16:22
Een erg goed reverb pedaal vind ik de Holy Grail van Electro Harmonix. Erg goed geluid, met zowel gewone bruikbare sounds als freaky sounds. En lekker simpel, dat vind ik altijd een voordeel :D