PDA

View Full Version : Boss ce-2 probleem.



rhcp_schipper
26 mei 2006, 13:56
Hallo,

Ik heb net mijn ce-2 binnen gekregen. Gekocht via marktplaats.

Maar nu is het probleem, dat als ik het pedaal aanzet, en een willekeurige setting doe op het pedaal, je het chorus geluid hoort, maar ook een soort van distortion(niet echt hard, maar het is er wel). Is iemand hier bekend mee, dat dit kan zijn?

Groeten Tim

Speeddemon
26 mei 2006, 14:02
Dirk_Hendrik kan je daar mee helpen (qua doormeten enzo).
Als 't goed is, staat de bias van de 'clock' verkeerd. Intern zit een wit trim-potmetertje. Die hoort voorbij 60% te staan.

Als dat het niet is, heb je een erger probleem (kapotte componenten).

rhcp_schipper
26 mei 2006, 14:09
Ik heb hem nu net opengehaald, en het eerste dat me opvalt is dat een diode die is aagelsoten aan de nummers 9 en 12 op de printplaat, er erg raar uitziet.......Iemand bekend mee?

En die trimpot zit volgens mij vast........is dat normaal?

Speeddemon
26 mei 2006, 14:30
En die trimpot zit volgens mij vast........is dat normaal?
Die zou je met eens schroevendraaiertje (zo'n kleine Boley) moeten kunnen afstellen.

rhcp_schipper
26 mei 2006, 14:49
Die zou je met eens schroevendraaiertje (zo'n kleine Boley) moeten kunnen afstellen.


heb ik geprobeerd, maar lukt niet, net of hij vast zit....

Dirk_Hendrik
26 mei 2006, 16:11
Niet forceren! Ik zou inderdaad ook beginnen bij dat ding. Negen van de 10 keer zit je probleem is een foute/verlopen biasing van je BBD.

Over die diode, volgens mij is dat gewoon je reverse protectie op de power supply. Ik weet niet wat "raar" is.

Lucluc
26 mei 2006, 16:45
Misschien bedoelt hij met 'raar' dat het lijkt alsof ie er later is ingesoldeerd.

rhcp_schipper
26 mei 2006, 16:47
Misschien bedoelt hij met 'raar' dat het lijkt alsof ie er later is ingesoldeerd.


precies, dat bedoel ik......

rhcp_schipper
26 mei 2006, 16:48
Niet forceren! Ik zou inderdaad ook beginnen bij dat ding. Negen van de 10 keer zit je probleem is een foute/verlopen biasing van je BBD.

Over die diode, volgens mij is dat gewoon je reverse protectie op de power supply. Ik weet niet wat "raar" is.

wat bedoel je nu? moet ikd e trimpot niet forceren?

rhcp_schipper
26 mei 2006, 17:37
Ik heb een paar foto's gemakt van de printplaat van de ce-2.(van de trimpot en de rare diode) Zouden jullie even kunnen kijken of het een beetje klopt zo?

alvast bedankt

http://community.webshots.com/user/rhcp_schipper

Dirk_Hendrik
26 mei 2006, 18:22
Lijkt er op dat die diode inderdaad een latere "reparatie" is.

Die trimpot lijkt verzegeld te zijn met een beetje lak. Inderdaad iets meer kracht gebruiken dus. De verzegeling moet even breken.

rhcp_schipper
26 mei 2006, 18:53
Lijkt er op dat die diode inderdaad een latere "reparatie" is.

Die trimpot lijkt verzegeld te zijn met een beetje lak. Inderdaad iets meer kracht gebruiken dus. De verzegeling moet even breken.


Maar de setting van de trimpot is dus niet goed? En tot hoever moet ik hem draaien?

Dirk_Hendrik
26 mei 2006, 19:58
Minimale hoeveelheden tot je vervorming weg is/minimaal is. Gebeurt dat niet, dan is er wat anders aan de hand. Gaan we dan wel naar kijken.

the sure thing
29 mei 2006, 20:08
He Dirk, kan je uitleggen wat dat regelaartje precies doet? Ik ben persoonlijk grote fan van de CE-2, maar ik heb nog niet durven experimenteren met dat regelaartje...

mayniac
30 mei 2006, 02:00
He Dirk, kan je uitleggen wat dat regelaartje precies doet? Ik ben persoonlijk grote fan van de CE-2, maar ik heb nog niet durven experimenteren met dat regelaartje...

Het bias voltage van de BBD ic instellen. Als jouw pedaal op dit moment naar behoren werkt zou ik de trimpot mooi laten staan want het kan dan bijna alleen maar slechter worden. Het is in ieder geval niet geschikt om mee te 'experimenteren'.

rhcp_schipper
30 mei 2006, 09:51
Ik heb nu mijn trimpot helemaal voluit ingesteld, en ik heb nu niet meer dat distortion achtige geluid. ( is voluit wel helemaal goed?). Wat een prachtige chorus is dit toch.

Maar is er een manier om het ledje te laten branden als je een psa adapter gebruikt? En is het normaal dat er erg veel ruis aanwezig is als dit pedaal aanstaat?

rhcp_schipper
30 mei 2006, 18:07
Niemand bekent mee? ik ben heel erg beniuwd of dit is op te lossen...

Speeddemon
30 mei 2006, 18:45
Maar is er een manier om het ledje te laten branden als je een psa adapter gebruikt? En is het normaal dat er erg veel ruis aanwezig is als dit pedaal aanstaat?
of wel een algemene GESTABILISEERDE adapter gebruiken die 12V doet,
ofwel een WEL-PSA Boss pedaal daisychainen aan de zelfde voeding, als de CE-2.

rhcp_schipper
30 mei 2006, 18:52
En is eht wel goed dat ik de trimpot helemaal voluit heb, want zelf als ik er een batery in stop bromt/ruist hij heel erg? Is dit normaal?

Dirk_Hendrik
30 mei 2006, 18:55
Ik heb nu mijn trimpot helemaal voluit ingesteld, en ik heb nu niet meer dat distortion achtige geluid. ( is voluit wel helemaal goed?). Wat een prachtige chorus is dit toch.

Maar is er een manier om het ledje te laten branden als je een psa adapter gebruikt? En is het normaal dat er erg veel ruis aanwezig is als dit pedaal aanstaat?


Zoek even online het schema van het ding op. In de adaptervoedingslijn zit een weerstandje van (uit m'n hoofd) 390 ohm. Gooi die er uit en vervang em door een draadje.



He Dirk, kan je uitleggen wat dat regelaartje precies doet? Ik ben persoonlijk grote fan van de CE-2, maar ik heb nog niet durven experimenteren met dat regelaartje...

stelt de bias van je BBD in op minimale vervorming. Daarna inderdaad wat Mayniac zegt, gewoon van afblijven. Het idee dat zelf aan trimpots draaien je pedaal veel beter zou maken is één van de meest hardnekkige misvattingen in effectenland. Ik heb al eens een "kapotte" FL-9 te logeren gehad die zo'n behandeling had gehad. Even opnieuw inregelen dus. Als ik reparaties voor anderen uitvoer probeer ik daar schappelijk in te zijn. In dit soort gevallen even wat minder. Eigen stommiteit. If you wanna play... you pay.

rhcp_schipper
30 mei 2006, 19:10
Maar tot hoever moet de trimpot ongeveer open gedraaid zijn? Ik heb hem nu voluit, is dit niet slecht?

Groet Tim

the sure thing
31 mei 2006, 23:15
Het antwoord lijk mij dus NEE... Dit is niet slecht. Als hij daarmee goed klinkt... Door aan die regelaar te zitten gaat toch niks kapot? Die Fl-9, daar zitten veel meer regelaars in, ik kan mij voorstellen dat dat ding "ontregeld" kan worden en dat wat tijd kost om alles weer OK te zetten. Hier hebben we het over EEN regelaar in het pedaaltje.

BROM hoort er m.i. niet in te zitten, wat ruis wel. Ik vind die minimale vervorming (en ruis) juist fantastisch, daardoor treedt er een beetje compressie op en dat vind ik nou het geweldige aan dit apparaat. Ik heb er 2!!!

rhcp_schipper
31 mei 2006, 23:46
Ik heb hem nu goed ingesteld, en nu klinkt hij echt super....:D. Ik ben helemaal gelukkig...