PDA

View Full Version : Roland Cube 30 vs. Cube 15



Antoon
26 mei 2006, 00:14
Heeft iemand misschien ervaring met deze BEIDE versterkers? Ik vroeg mij af of het basisgeluid van de Cube 30 veel beter is dan de Cube 15. Ik snap dat de 30 harder gaat en meer verschillende dingen kan maar ik zoek een redelijk klinkend oefenversterkertje waarbij ik waarschijnlijk maar 1 overdrive-achtig geluid zal gaan gebruiken. Hij is bedoeld om met m'n HiFi set mee te spelen dus hard hoeft het niet te gaan. De Cube 15 is veel goedkoper. Is de 30 zoveel beter?

BlackSun
26 mei 2006, 12:28
Hey antoon,

Als je op zoek bent naar een overdrive dan is de cube 15/30 denk ik niet je beste keus.
Ik heb de cube 30 gehad, en hij is prima voor clean/distortion, maar een lekkere lichte overdrive is er wat moeilijk uit te halen... dan kan je denk ik beter bij de VOx modeling amps gaan kijken.

Geluiden van 15 en 30 komen redelijk overeen, maar het is natuurlijk wel een beetje appels met peren vergelijken.

outside
26 mei 2006, 12:58
Is die cube 15 niet die zonder effecten? Ik zou ook wel liever voor de vox valvetronix gaan, ze hebben nu een nieuwe, goedkoper reek uitgebracht met de DA5 en de DA15.

Antoon
26 mei 2006, 19:38
zijn de 15 en de 30 appels en peren? Stel je zet ze beide even hard en kiest bij allebei een clean geluid. Zou je dan veel verschil horen? Dat vraag ik me een beetje af. Jammer als er geen redelijke overdrive op zou zitten. Ik zal als ik eens tijd heb die Vox versterkertjes ook eens checken.

BlackSun
26 mei 2006, 19:47
Ze hebben ander formaat speakers,dus ja ze zullen anders klinken, vandaar de appels en peren ;)

Basis zal wel hetzerlfde zijn maar je blijft verschillen houden door andere speakers/vermogen etc.

the sure thing
26 mei 2006, 23:07
Ben het met Blacksun eens: ik heb de cube 30 en clean en goed overstuurd zijn ze uitstekend, maar clean met een randje of een lichte crunch is bij deze amps niet mooi.

Bins
26 mei 2006, 23:28
Ik krijg uit mn cube-15 ook geen redelijk overdrive geluid. Het enige wat imo ok klinkt is de "metal stack", maar daar heb ik an ook genoeg aan.

Bram+
26 mei 2006, 23:35
Ik zie niet in waarom de Cube 15 en 30 vergelijken 'appels met peren vergelijken' is. Het zijn alletwee versterkers, daarbij ook nog van hetzelfde merk, type, etc. etc. Ze zullen inderdaad een ander geluid hebben door een andere maat speaker of wat dan ook, maar als je iets vergelijkt, wil niet meteen zeggen dat het vergelijkbaar is. Júist om de verschillen vergelijk je de twee en het gemak is juist dat de verschillen niet zo groot zijn. Nouja, de 30 heeft een 10" speaker en meer opties, zal daarom misschien iets beter klinken, en misschien wel het geld waard zijn.

walkin' j. blue
29 november 2006, 22:41
heb ook een roland cube 30 thuis staan. Iemand die mij wat amp settings kan geven? Hou van een vet bluesy geluid a la srv. Ik krijg op dit moment alleen maar een goed clean geluid en een overdreven rock geluid. Maar een warm blues geluid krijg ik er niet zo uit. Heb een fender strat. gitaar by the way. Wie het weet mag het zeggen!

johantipker
29 november 2006, 23:31
ik heb ze beiden hier gehoord in de lespraktijk, de 15 heeft geen fx, beide ampjes klinken clean op lager volume goed, bij hardere volumes zitten bij beide modellen de speakers gauw op hun end, ook vindt ik overdrive / distortion door deze speakers niet mooi, met een scherpe rand, sluit je de ampjes aan op een volwassen gitaarspeaker, dan wordt het een compleet ander verhaal, en klinken ze een heel stuk vetter.

Maar voor het geld dat je uitgeeft aan een Cube 30 + extra cab kun je natuurlijk net zo goed een VOX AD50VT kopen die het voor het betere scheurwerk (niet heel high gain) toch wel een heel stuk dynamischer doet.....

Gitaargek
30 november 2006, 14:32
heb ook een roland cube 30 thuis staan. Iemand die mij wat amp settings kan geven? Hou van een vet bluesy geluid a la srv. Ik krijg op dit moment alleen maar een goed clean geluid en een overdreven rock geluid. Maar een warm blues geluid krijg ik er niet zo uit. Heb een fender strat. gitaar by the way. Wie het weet mag het zeggen!
Ik zou als ik zou was een Overdrive pedaal kopen. Ik deed dat altijd met mijn Bad Monkey (45 euro). Heb ook een Cube gehad. Zit er op de 30 een reverb trouwens?

walkin' j. blue
30 november 2006, 15:23
jep , zit reverb op