PDA

View Full Version : Laney Aor 30 Hard genoeg??



jubei
25 mei 2006, 22:06
ik heb een laney Aor 30 head op het oog
het is dus een 30 watt head.
wat zou het volume hier ong van zijn,aangesloten op een 2*12?
ik ben van plan hier hardere rock mee te spelen,oa stoner etc,maar ook classic rock.maar is het geluids verschil bijv groot ten opzichte van een 50 watt?en wat mag zon laney ong kosten?

Outrage
25 mei 2006, 22:50
Ik vermoed dat de versterker wel luid genoeg zal zijn. Het is een buizenversterker en ook dertig watt geeft vaak meer dan genoeg volume. Het is geloof ik wel een top met één kanaal. Dus van clean naar overdrive is even spelen met de volumeknop van je gitaar. Prijs tussen de 300 en 400 euro? Hangt er ook vanaf in welke staat de versterker en de lampen zijn natuurlijk.

the_trooper
1 juni 2006, 17:09
Hoi,

Ik heb een Laney AOR 50 top staan. Heb deze regelmatig in (metal)band situaties (ook live) gebruikt met een 2 x 12" kast. Ik kan je verzekeren dat de 50 watt in ieder geval luid genoeg is. De 30 watter ken ik niet. Gezien het feit dat de 50 watter nog heel wat reserves heeft wat betreft volume zou het mij allerminst verbazen als die 30 watter het ook trekt live en in een bandsituatie.
Voordeel van de 50 watt versie is dat deze wel 2 kanalen heeft en je ook op hoog volume perfect clean kunt spelen.

Mijn AOR 50 kun je evt. ook kopen. Deze is in perfecte staat met nog maar weinig gebruikte buizen. Voor € 350,- ben je de man. Als je interesse hebt kun je het best mailen naar marceltim @ hotmail.com (maar dan zonder de spaties uiteraard i.v.m. spam). Ik ben niet vaak online hier dus voor evt. reacties graag mailen.

Groeten,

Marcel

Solidkick
1 juni 2006, 20:20
ik heb een laney Aor 30 head op het oog
het is dus een 30 watt head.
....is het geluids verschil bijv groot ten opzichte van een 50 watt?

Volgens mij ging ie zo (maar pin me er niet op vast):
10 log (P1/P2)
oftewel: 10 log (30/50) -> iets meer als 2 dB verschil tussen beide amps.
Online te berekenen middels bijv:
Calculator (http://www.csgnetwork.com/decibeloutputcalc.html)

Ai ai ai, waarom onthoud ik dit soort shit?.....

vidar
4 juni 2006, 22:08
maar; +3dB betekent 2 keer zo hard (althans zo stond het in m'n Natuurkundeboek) :P

jacky
5 juni 2006, 00:06
Vintage ????

future2future
5 juni 2006, 00:11
30 watt buizen is hard man

ACSlater
5 juni 2006, 15:41
Ik heb ook 50 buizenwatts. Heb 'em vaak op stand 7 of 8 staan (10 is maximum) bij optredens en oefenen over een 4x12. Ik denk dat het net wel of net niet hard genoeg gaat.

Unicron
7 juni 2006, 16:30
Als jij laaggestemde rock/stoner wilt spelen dan vrees ik dat 30 watt niet genoeg is, zou ik eerder een 50 watter nemen. Gewoon in E zal deze top het best trekken...

Uiteindelijk hangt het er natuurlijk ook van af hoe hard je drummer slaat en hoe groot je bassist uitpakt...

PeeVee
7 juni 2006, 17:50
maar; +3dB betekent 2 keer zo hard (althans zo stond het in m'n Natuurkundeboek) :P
Niet goed gelezen denk ik (of anders misschien bonuspunt verdiend): +3dB betekent VERDUBBELING van het vermogen (30W + 3dB = 60W) en dat is iets anders dan "twee keer zo hard". Het menselijk gehoor werkt nl. logoritmisch (zal vast in dat zelfde boek staan), daarom gebruiken we ook log potmeters als volume knop). Een relatieve vermogenstoename van maar liefst +10 dB (!!) wordt pas ervaren als "twee keer zo hard". M.a.w. wanneer t.o.v. je 10W versterker twee keer zou hard zou willen klinken (even uitgaande van dezelfde speakers), dan zou je met een 100W versterker op de proppen moeten komen, ongelofelijk maar echt waar. Het is net zo ongelofelijk als dat andere raadseltje van "stel dat je een touw strak rond de wereld zou binden, je maakt dat touw vervolgens één meter langer zou dat als een hoepel om de aarde laten zweven; wat is dan de afstand tussen de aarde en de touwhoepel?"*

Het verschil in volume tussen een 30W en 50W versterker is te verwaardelozen, je zult bij de 50W versterker wat meer headroom ervaren (hoewel het weer geen onvoldongen feit is dat een 50W versterker per definitie meer headroom heeft dan een 30W versterker maar daar hebben we al eerder eens een thread over gehad dus dat ga ik niet dunnetjes overdoen, zoek even op "headroom" dan vind je het vast wel).

Oh... ik denk trouwens ook wel dat het krap wordt met een 30 Wattertje maar ligt ook beetje aan wat voor speaker config en merk type je gebruikt. Een ouwe VOX AC30 met Goodmans speakers blaast ieder willekeurig 50W 1 x 12" combootje finaal aan de kant. Niet alleen naar vermogen kijken dus. Om een beetje mee te kunnen met een enthousiaste drummer in wat heftigere nummers kom je vaak met een 1 x 12" combootje niet weg al prop je er 100W in.

* Antwoord: 1/(2 * pi) = ong. 14 cm

Unicron
8 juni 2006, 11:56
Speakers met hoog rendement gebruiken maakt wel dat je het misschien met een 30 watt topje redt.

4 stuks JBL E-120 in een 4x12" en je bent helemaal de man....

Mr.Jay
8 juni 2006, 12:15
Een ouwe VOX AC30 met Goodmans speakers


..?? foute Vox dan :-)

JaY

harrie-beton
8 juni 2006, 13:30
Uit mijn data is die versterker uit 1988
die laney valt onder moderne versterkers, heb het even verschoven.