PDA

View Full Version : Alternatief Godin Freeway Floyd



armageddon
25 mei 2006, 19:09
Ik heb 4 maanden terug een Godin Freeway Floyd gekocht bij Feedback. Dit was zo'n heerlijke gitaar! Maar....de tremolo was brak. Een speciaal ringetje onderop was lam. Volgens Feedback duurde het 4 weken om op te sturen en te repareren :( Dus ik heb een toegoedbon gekregen en ik ben naar Rotterdam gegaan en zag er daar nog 2 hangen. Allebei hadden ze hetzelfde probleem! Het punt was namelijk dat er enorm veel speling in zat voordat je daadwerkelijk het 'tremolo-effect' kreeg zeg maar. Je kon de tremolo arm ongeveer 15 graden bewegen voordat je daadwerkelijk de brug bewoog.

Ik baalde en heb voor die tegoedbon een Ibanez SAS32FMTL + Drum Kit From Hell Superior voor gekocht. Maar op één of andere manier klinkt ie niet zo lekker en speelt ie niet zo lekker als die Godin. Ik ben op zoek naar net zoiets als die Godin maar dan met een Floyd Rose tremolo (niet licensed zoals de Godin overigens) en het liefst een H-S-H configuratie of 2 humbuckers die eventueel splitbaar zijn. De neck moet erg snel zijn en hij de elementen moeten toch wel flinke output hebben (geen EMG's overigens...die heb ik al en wil ik niet nog een keer). Bij die Godin's zat er overigens een heerlijke sound in alsof je écht die snaren hoorde, een soort van presencepiekje....ik kan het niet anders beschrijven eigenlijk.

Dus....het is een beetje een vreemd verzoek, maar kent iemand nog zo'n soort gitaar?

Wouter J
25 mei 2006, 20:02
Waarom koop je niet een freeway en laat door zo'n man zoals Peer Dellen een Floyd Rose opzetten?

Dellen heeft onderdelen van Schaller en Schaller Floyds zijn de beste Floyd Roses ter wereld. Rose laat zijn bruggen bij Schaller maken. Het is vanuit Rotterdam een kwartier met de trein en Dellen is een aardige man die je met alle plezier wel daar mee kan helpen.

Ik ken het probleem, ik heb een Ibanez RG 220 gehad die ik heb verkocht omdat ik gek werd van de speling tussen de pook en het blok van de brug.

Anders Destium
25 mei 2006, 20:06
Een Ibanez RG serie (en dan vanaf de 5xx serie), of een Charvel model 6 (er staat er 1 op gitaarmarkt) lijkt me een stap in de goede richting. Zonde van die tremolo zeg, ik had gehoopt dat hij steviger zou zijn op de Freeway...

Probleem bij de Ibanezen kan de (klinische) klank zijn als ze een basswood body hebben, maar verder is het precies wat je zoekt :)

armageddon
25 mei 2006, 20:07
Hmm..ik heb nu al 3 Ibanezzen en wil eigenlijk eens wat anders :) maar bedankt voor je tip voor de Carvel in ieder geval.

Hoe duur zou het zijn om een tremolo door iemand als Peer Dellen erin te laten zetten?

Wouter J
25 mei 2006, 20:22
Hmm..ik heb nu al 3 Ibanezzen en wil eigenlijk eens wat anders :) maar bedankt voor je tip voor de Carvel in ieder geval.

Hoe duur zou het zijn om een tremolo door iemand als Peer Dellen erin te laten zetten?

http://www.aampselectricguitarstore.com/images/shaller_floyd_rose_trem.jpg

Eigenlijk is dat zo gepiept (makkelijk spreken voor iemand die al acht jaar als profesionele reperateur werkt.) Je haalt de snaren van je gitaar, haalt de veren er aan de achterkant uit en je kan het gehele blok uit je gitaar pakken, wat je dan moet doen is het andere blok er in zetten waar het eerste blok zat, de veren terug snaren erop en klaar.

Laat je dit door iemand doen die weet wat hij aan het doen is dat duurt het niet eens een half uurtje inclusief het afstellen dus ik neem aan dat je boven de aanschaf kosten van dat blok niet veel extra kostten zal hebben.

De aanschaf prijs van een Schaller Floyd rose ligt zo rondt de 200 euro maar dan heb je ook wel kwaliteit.

armageddon
25 mei 2006, 21:11
Dus Freeway Classic = 499 euro
Schaller Floyd = 200
1/2 uur werk = euhm...40 euro?

Totaal: 740 euro ongeveer?

Volgens mij zijn de elementjes van een standaard Freeway wel iets anders geloof ik. Maar ik kan ze altijd ff testen natuurlijk.

Wouter J
25 mei 2006, 21:18
Oh dat vergat ik bijna, dat verwissel trucje werkt aleen bij een freeway waar al een Floyd op zit. Neem je een freeway met een normaal tremolo blok dan kan die operatie veel duurder worden omdat er dan een hele hoop gefreesd moet worden.

fred dons
25 mei 2006, 21:22
of je kan het goedkoop doen en een schaller floyd arm bestellen en die op de freeway floy installeren (word compleet geleverd met bus waar de arm in moet) ben je voor ongeveer 15 euri klaar

@ Wouter
Voor 200 euri heb je een schaller licensed bij Peer en geen schaller made original floyd en persoonlijk vind ik de OFR net iets beter dan de licensed
(maar die is dan weer wat moeilijker in nederland verkrijgbaar)

Wouter J
25 mei 2006, 21:26
@ Wouter
Voor 200 euri heb je een schaller licensed bij Peer en geen schaller made original floyd en persoonlijk vind ik de OFR net iets beter dan de licensed
(maar die is dan weer wat moeilijker in nederland verkrijgbaar)

Maar ze komen beiden uit de Schaller Fabriek in Duitsland. Ik heb in de jaren dat ik bij Jan Knooren werk vaak Original Floyd Roses in mijn handen gehad en onderaan stond altijd "Made in germany" het enige verschil tussen een Floyd Rose met een "Floyd Rose" logo en een Floyd Rose met een "Schaller" Logo is het logo.

fred dons
26 mei 2006, 08:15
niet helemaal waar, beide zijn inderdaad door schaller gemaakt dat klopt (hoewel er dus nu ook een original floyd door Ping wordt gemaakt) maar de constructie van beiden is anders
de schaller licensed heeft een gegoten onderblad met stalen messen, de original floyd heeft een onderblad van gewalst staal, het blad van de OFR is iets kleiner tov de schaller licensed en verder zijn de pennen van de OFR weer langer dan die van de Schaller. Je kunt een OFR in de uitfrezing van een Schaller zetten maar een Schaller past net niet op de uitfrezing van de OFR.

ik heb iets van 50 gitaren met floyd waaronder de OFR, Floyd II, Schaller Licensed, Schaller I, Schaller II , Vintage Floyd en alles wat daar tussen zit en eerlijk gezegt zijn de kleine verschillen tussen de echte floyds me ook pas een paar jaar geleden opgevallen

fred dons
26 mei 2006, 08:23
hier kun je het een beetje zien, de pennen van de OFR komen flink voorbij de finetuners en dat doen ze minder bij de Schaller licensed

http://www.vintagekramer.com/parts/floydblkorg.jpg