PDA

View Full Version : nieuwe pickup voor Ibanez SZ



strontraper jos
25 mei 2006, 18:50
hallo,

ik heb een Ibanez SZ 520,
momenteel zit er in de brug een Bill Lawrence L500XL,
nu is het laatste jaar m'n muziekstijl lichtjes veranderd. met de L500XL speelde ik voornamelijk metal.

de laatste tijd speel ik eerder hardrock en dingen in de stijl van Rage Against the Machine, Zornik, ... Kortom, een rockgeluid maar geen metalgeluid.

ik vinde L500 daarvoor wat te schel en hij heeft veels te veel output.

Dus ik zoek: een rock-pickup die niet te schel is die past in een SZ met mahonie body en maple top.

alvast bedankt!

Daniël_san
25 mei 2006, 19:02
Misschien een Super Distotion of iets dergelijks?

Neals
25 mei 2006, 21:23
SD SH-4 Jeff Beck, komt er bij mij ook in!

strontraper jos
26 mei 2006, 20:20
zowel die JB als die superdistortion spreken me wel aan (heb even wat info opgezocht)

zijn die met elkaar te vergelijken qua klank of zitten er grote verschillen in. het is lastig om zoiets te beoordelen als je het niet zo naast elkaar kan horen natuurlijk :s

ik was eigenlijk ook van plan om een push pull pot te installeren voor coil split, heeft er iemand ervaring met deze pickups en coil splitten?

Orpheo
26 mei 2006, 23:31
zowel die JB als die superdistortion spreken me wel aan (heb even wat info opgezocht)

zijn die met elkaar te vergelijken qua klank of zitten er grote verschillen in. het is lastig om zoiets te beoordelen als je het niet zo naast elkaar kan horen natuurlijk :s

ik was eigenlijk ook van plan om een push pull pot te installeren voor coil split, heeft er iemand ervaring met deze pickups en coil splitten?

JB heeft minder output dan de Superdistortion, en is iets helderder/scheller gevoiced. is heel lekker in heel veel gitaren. ik ga echter voor de SD. meer power, meer ballen. meer growl. en gesplit klinkt ie ook heel goed!

Bram+
26 mei 2006, 23:47
Ik vind het ook wel fijn om een beetje output over te hebben. Dan draai je de volumeknop een stukje terug als het wat minder moet, en juist als je even weer ballen nog hebt voor iets weer open. Fijn is dat.

vester86
26 mei 2006, 23:52
ik zou voor jeff beck/jazz combi gaan, vind ik zelf erg lekker klinken!

Orpheo
27 mei 2006, 00:09
Ik vind het ook wel fijn om een beetje output over te hebben. Dan draai je de volumeknop een stukje terug als het wat minder moet, en juist als je even weer ballen nog hebt voor iets weer open. Fijn is dat.

agreed 7890

Scali
27 mei 2006, 00:40
Setje Gibsons, 490R en 498T?
(of iig de 498T in de brug-positie).

strontraper jos
27 mei 2006, 12:55
aan die gibsons had ik nog niet gedacht..

hoe verhoudt die zich tegenover de JB en de superdistortion?

Scali
27 mei 2006, 13:04
Het zijn alnico-humbuckers, die hebben medium output (hoewel medium naar Gibson-maatstaven nog steeds behoorlijk hard is, hun keramische zijn helemaal absurd hard).
Ze hebben zo'n typische 'vintage' sound, warm, niet schel. Beetje het idee van bv Slash of Gary Moore. Ideaal dus voor rock, denk ik.
Ze zijn dus ontworpen voor de Les Paul, dus mahonie + esdoorn top. Ik heb ze zelf een tijdje terug in m'n Epiphone gezet, en ik heb instant Gary Moore-tone :)

Ik denk dat de JB wat helderder klinkt (ook alnico).
De SuperDistortion is keramisch, zal wat meer output hebben, maar niet die warme rocksound. Meer een schreeuwerige metalsound (Ace Frehley, Paul Gilbert).

1959SLP
27 mei 2006, 13:13
Als je met een superdistortion clean wilt spelen dan is ie niet echt clean. Zit een zacht randje achter je geluid. Dit in tegenstelling tot Gibson pups. Bovendien zijn die superdistortions niet echt geschikt om te splitten. Dat pakt het hele karakter van de pup weg. Superdistortions zijn echt ontworpen om te scheuren. Met het oog op coilsplitten zou ik ook gaan voor Gibson HB`s, 490R&498T of Burstbuckers. DiMarzio PAFpro`s zijn ook erg geschikt.

Scali
27 mei 2006, 13:21
Met het oog op coilsplitten zou ik ook gaan voor Gibson HB`s, 490R&498T of Burstbuckers.

Let er dan op, als je ze tweedehands koopt, dat het 'after-market' pickups zijn. De pickups die Gibson standaard in hun gitaren bouwt, hebben niet de 4-conductor wiring, maar gewoon een signaal-draad en aarde, en zijn dus niet te splitten.
Ik heb ze zelf tweedehands uit een Gibson LP Custom, en deze zijn ook niet splitbaar.

Ibanez RuleZ
27 mei 2006, 16:32
ik ben zelf negatief verrast door die JB. een vriend van me heeft een gitaar met een in de brug: ik vond hem VEEL te schel in het hoog, deed gewoon pijn.

Harrald

Anders Destium
27 mei 2006, 16:58
Paf pro of Steve's special zou ook goed kunnen IMO.

Ibanez RuleZ
27 mei 2006, 17:03
zijn wel ongeveer tegengestelde elementen, de paf pro en de SS. die laatste heeft wel wat weg van de JB, alleen mist die dat prikkende hoog en is er iets meer midden weg. voor rock en moderne rock een zeer goede keuze.

Harrald

strontraper jos
27 mei 2006, 17:08
ik denk dat ik toch voor de gibsons ga gaan,
ik heb zo het gevoel dat ik daar het minste mee verkeerd kan doen om de een of andere reden :)

iedereen bedankt voor de info!

crapton
28 mei 2006, 13:26
Ik heb zelf een SZ 520 2005 model. Er zitten Duncan/Ibanez elementen in, ik geloof een HB 103 (ceramic) en een HB 101 (alnico) en de bridge is weer tevergelijken met de Duncan Distortion. Zoek maar eens op de Ibanez en Seymour websites. De 2004 modellen hebben andere (Ibanez) elementen.

Elementen is sterk een kwestie van smaak en tevens de rest van je set-up. Ben wel tevreden met deze Duncan/Ibanez elementen, vrij duidelijk stevig aggressief rock geluid voor de bridge.

Als je een volle vette warme sound wil kan je de DiMarzio ToneZone eens overwegen, heb ik ook gehad. De Bill Lawrences vond ik veel te clean en Fender achtig. Ik heb ook de Seymour JB en Jazz gehad in een Sheraton II, prima elementen voor blues, fusion, jazz ed. Voor stevige rock weet ik nog niet. JB heeft veel mid/hoog, voordeel dat ie wel heel clean en duidelijk is.

Succes met je zoektocht - ben benieuwd naar wat je gekozen hebt...

Lordhar
29 mei 2006, 10:56
Heb zelf in m'n SZ1220 een Paf Pro en een Air Norton gezet. Voor de Paf Pro gekozen omdat hij niet zo'n eigen 'kleur' heeft als b.v. de Evolution. Ben er erg tevreden over. De Air Norton in nekpositie is ook niet verkeerd, alhoewel ik het idee heb dat de stock neck-pickup minstens zo'n fijn rond bluesgeluid gaf.