PDA

View Full Version : Kluson mechanieken



tbros2000
25 mei 2006, 12:23
Hallo,

ik wil voor m'n Richwood strat nu eindelijk eens nieuwe mechanieken gaan kopen, die er nu op zitten zijn echt gaar en tonen veel speling. Er zitten nu Kluson-type mechanieken op

Nu heb ik m'n oog laten vallen op Kluson-types van verschillende merken/soorten:

(bij Tonefactory.nl)

Kluson Lockheads Vintage 6 Links Nickel 27.15EUR
Kluson Vintage Double-Line 25.28EUR
Gotoh Vintage KLUSON deluxe 36.00EUR (bij Vox Humana 40 EUR als ik het goed heb)

Welke van deze zouden het beste zijn, die Gotoh of toch die echte Klusons? Wat houdt het begrip "Lockhead" in bij Kluson-type mechanieken? Bij Rockinger (Duitsland) bieden ze ook nog single-line Klusons aan voor 46 EUR, zijn die beter dan Double-line stamp Klusons?

Voor welke zou jij gaan?

Dan zijn er van meerderen van die types ook nog gouden varianten die duurder zijn. Mijn vraag is of die beter zijn dan die nickel? (lijkt me sterk dat je meer betaalt alleen voor het uiterlijk)

Negative K3 fan
25 mei 2006, 12:31
je betaalt alleen voor het uiterlijk, die eerste is trouwens locking, die klemmen je snaren vast bij de stemknop

tbros2000
25 mei 2006, 15:38
wat houdt dat locking dan in? want er zit geen draaiknop op dat je em kan vastdraaien ofzo

fred dons
25 mei 2006, 18:11
er zit een klein schroefje boven op de post van de stemmechaniek waarmee je de snaren vast zet
verschil tussen single line en double line is cosmetisch en geeft aan hoe het kluson logo op de stemmechaniek geprint is (dit is van belang als je een oude fender of gibson wil restaureren en het juiste type kluson wil gebruiken
de single line kluson wordt oem door Ping voor rockinger gemaakt (zit ook op mex fender) de double line wordt oem gemaakt door gotoh en zit o/a op de us vintage reissue fenders

Shifty
25 mei 2006, 18:21
Ik heb ooit m'n epiphone les paul voorzien van tuners van het merk kluson. Ik was er achteraf niet super tevreden over. Kun je, denk ik, beter Gotoh of Schaller hebben.

Succes ermee

tbros2000
26 mei 2006, 09:54
okay, jullie geven nuttige info, dankje

nog meer mensen ervaringen?

AntiqueBurst
26 mei 2006, 10:00
Sperzel tuners zijn ook echt super !
Ik vind ze nog net iets beter dan schallers

http://www.sperzel.com/

fred dons
26 mei 2006, 10:10
sperzels zijn ook mijn favorieten alleen zul je dan wel de gaten voor je stemmechanieken moeten uit boren (zijn 10mm) en de klusons hebben smallere posts

Bouke
26 mei 2006, 10:21
mijn rockinger tele kwam standaard met double line klusons, maar die rammelden/resoneerden en de knop leek een soort verchroomde kunststof die op de een of andere manier niet ramvast op het asje zitten. Ik heb toen single line laten komen en die rammelen/resoneren niet en voelen zeker degelijker. Naar mijn idee zit er weldegelijk kwaliteitsverschil in.

Iemand hier ook ervaringen mee?

Bouke

fred dons
26 mei 2006, 10:24
de double line en single line komen beide van verschillende fabrikanten (ping en gotoh dus dat kan best)

Bouke
26 mei 2006, 10:32
hehehe, die double lines klinken ook een beetje ehhh... Ping! :D Maar kosten ook wel minder ehh... Ping! :D

Anyway, ik hoef geen double lines meer.

Bouke

Mattia
26 mei 2006, 10:41
Gotoh staat bij mij stipt op de eerste plaats (en dan vooral de 510 serie, maar ook de gewone), voor locking heb ik liever de looks van Schaller, Sperzel is net zo goed.

tbros2000
26 mei 2006, 14:27
ik hoor wel veel goede dingen over die Spretzels maar ik vind Spretzels wel een beetje duur (rond de 80 euro een setje???), zeker als je bedenkt dat m'n Richwoodje maar 145 euro heeft gekost

inmiddels weet ik nu in wat dat locking systeem inhoudt (gezien op de site van Steward-MacDonald), en het lijkt me wel wat, ware het niet dat die kluson-style locking tuners van Gotoh ook vrij duur zijn (meer dan 60 euro ofzo).

Die locking van Kluson zouden 27 euro zijn (tegenover 25 euro wat de gewone kosten) maar ik vraag me af of die prijs klopt. Bovendien lees ik niet al te positieve ervaringen met Kluson.

Dus waarschijnlijk worden het de Gotoh klusons van circa 40 euro, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.



Trouwens, ik heb een keer ff op een Diego stratje gespeeld (da's een pseudo-Rockinger strat volgens mij) en die had Double-line stamp Klusons, en die voelde wel goed aan moet ik zeggen, geen speling, soepel en nauwkeurig (veel beter dan die troep die op m'n Richwood zit). Maar ja ik heb maar heel even gespeeld op die Diego strat, ik weet niet hoe die Klusons zich ontwikkelen over langere periode.

fred dons
26 mei 2006, 14:33
ik heb die locking klusons van tone factory/rockinger gekocht en ze zijn goed hoor (deze komen dus van gotoh vandaan en zijn vergelijkbaar met de magnum lockers van gotoh), (ik moest alleen dus wel de gaten groter maken want ze zijn 10 mm) aan de andere kant als je goede klusons hebt (het type en niet het "merk" kluson) heb je eigenlijk geen locking versie nodig
gotoh maakt de beste klusons en schaller is een goed 2e

Lenweë Míriel
26 mei 2006, 14:38
dan om ik maar gewoon met de tip van de dag.
Vergeet die hele kluson mechanieken en neem gewone gotoh's.
kosten zijn niet echt duurder dan de klusons maar blijven beter gestemd.
Het nadeel is wel dat je dan moet gaan boren en je ze dus er beter op kan laten zetten.

tbros2000
26 mei 2006, 16:13
mmm... ik lees eigenlijk bijna overal dat kluson-type mechanieken zich moeilijker laten stemmen, maar wel beter op stemming blijven

tbros2000
26 mei 2006, 16:14
ik heb die locking klusons van tone factory/rockinger gekocht en ze zijn goed hoor

van welk merk waren ze dan nu? Gotoh? en hoe duur? want die locking klusons van Gotoh zijn 60 euro ofzo terwijl die van Kluson zelf maar 27 euro zijn volgens de site van tonefactory

fred dons
26 mei 2006, 16:19
indien correct gewonden, en mits goede kwaliteit klusons dan hoef je inderdaad geen andere tuners te hebben
als ik mijn klusons wind dan zorg ik dat de snaar ongeveer 4 posts langer is dan de post waar hij omgewonden wordt (rest knip ik af). daarna maak ik een haakje in de snaar, steek hem in de post en ga dan netjes met een string winder de snaar omwinden. als ik de snaren goed opgerekt heb kan ik mijn vintage trem bijna net zo mishandelen als een floyd

fred dons
26 mei 2006, 16:23
ze waren inderdaad van gotoh en ik heb de nickel, de gouden en de zwarte uitvoering bij de Tonefactory besteld
en ze zijn inderdaad een stuk goedkoper dan de magnum lockers van gotoh maar het locking mechanisme van de magnums werken weer iets prettiger die locken zich vanzelf namelijk en bij de klusons moet je met een schroeven draaier het schroefje aandraaien

tbros2000
26 mei 2006, 16:38
4 posts? tering, ik doe meestal maar 1tje dacht ik

mmm... die gewone kluson-type locking Gotoh's die jij hebt, die goedkoper zijn dan magnums, kom ik nergens tegen eigenlijk, noch op rockinger.de noch op tonefactory.nl. Jammer

fred dons
26 mei 2006, 17:16
voor "iets" te veel geld kun je deze kopen
http://www.wdmusic.com/vintage_locking_tuners_6_in_24923_prd1.htm

fred dons
26 mei 2006, 17:19
en hier zijn ze "iets" goedkoper
http://www.elderly.com/accessories/items/TK7679-NICK.htm
en hier het goedkoopst
http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead/Gotoh_Locking_Vintage_Oval_Knob_Tuners.html

fred dons
26 mei 2006, 17:27
en van het bedrijf dat aan Rockinger (dochtermaatschappij) en tonefactory
levert
http://www.goeldo.de/artikel.php?artgr=33-KLL