PDA

View Full Version : verzorging buizenamp



Emocide
25 mei 2006, 12:18
nou ik heb sinds gisteren *mede dankzij jullie hulp* mijn beslissing kunnen maken om een 5150 top met bijbehorend cab te kopen
maar ik vroeg me af: wat kan je doen om je amp zo goed mogelijk te houden ? hoe maak je hem schoon ? wat kan ik doen zodat de buizen langer goed blijven
nouja voor alle weetjes sta ik open dus vertel het me :rockon:

Squier4ever
25 mei 2006, 12:22
om je buizen goed te houden: speel er niet op :D:D

nee ff zonder dollen, zorg dat als je speelt je buizen goed warm zijn dus eerst power aan en op standby, dan na een tijdje zijn je lampen warm en kun je gaan spelen. Als je hem uitzet, alles in 1x uitzetten, dus niet eerst op standby. Verder zorgen dat je niet om het kwartieer aan en uitzet enz...

schoonmaken? waarom zou je?

Bins
25 mei 2006, 12:43
om je buizen goed te houden: speel er niet op :D:D

nee ff zonder dollen, zorg dat als je speelt je buizen goed warm zijn dus eerst power aan en op standby, dan na een tijdje zijn je lampen warm en kun je gaan spelen. Als je hem uitzet, alles in 1x uitzetten, dus niet eerst op standby. Verder zorgen dat je niet om het kwartieer aan en uitzet enz...

schoonmaken? waarom zou je?

Waarom is dit? Ik doe altijd eerst stdby, even wachten, en dan uit. Is in 1x uitzetten beter?

AART
25 mei 2006, 12:48
maakt niet uit.

Emocide
25 mei 2006, 13:02
=O bij mij werd gezegt dat na het spelen ik eerst weer op standby moest zetten ofzo
maar snap het niet helemaal... :$
voordat ik wil spelen moet ik dus:

power on en stand by on ?
en als ik dan wil spelen standby uit

als ik wil stoppen

standby aan
??????
????

Rwin
25 mei 2006, 14:00
tss ik dacht, die vent is gek, dus even zoeken op internet:

Bron:http://www.geofex.com/tubeampfaq/beginner_tube_amps.htm



What is "Standby" for?It was originally a way to cut down some of the wear and tear on the tubes that would otherwise be wearing out while they stood idle. Frequently you'll want to leave an amplifier on but not making any noise, like during a break between sets. The standby switch ensured that the amp would be quiet, and at the same time that the main power supply was disengaged from at least the power output section of the amplifier. This makes tubes last longer. How should I turn it on and off?Turn the standby switch on (that is, to the standby position), then turn the power switch on. Wait about 30 seconds and then flip the standby switch to "play". This ensures that the heaters in the tubes are all warmed up and that the startup stresses are as low as possible.To turn it off, don't mess with the standby, just turn the power switch off. That cuts both the main power supply and the heater power, so it all simply stops and cools off. The hot tube filaments let the tubes continue sucking current out of the power supply filter caps so the caps are mostly drained of dangerous voltages.

Nooit geweten! Iedereen zei altijd juist dat ie eerst op standby moet! Tss... nog even verder zoeken, ik vertrouw het allemaal niet meer!

Hmm nog eentje: (alinea 2--> STANDBY)
http://www.drifteramps.com/safety.html

BeeJee
25 mei 2006, 15:03
Als je je buizenbak direct uitzet, zonder standby, maakt ie een behoorlijk eng geluidje. Lijkt me niet echt goed. Ik weet ook niet beter dan dat eerst standby en dan power off de juiste manier is...:???:

Rhythm Machine
25 mei 2006, 15:20
Ik zet m'n JCM800 al bijna 22 jaar direct uit, dus niet eerst op standby. Enge geluidjes heb ik nog nooit gehoord. Enige andere schade ook niet.
Heb deze vraag overigens ooit op Music & Harmony aan Jim Marshall himself gesteld. Zijn antwoord:

aanzetten = standby on, dan power on
spelen = standby off
uitzetten = power off, standby on (standby on hoeft niet echt, maar dan staat hij wel al klaar om de volgende keer direct power on te doen)

RM

chennie
25 mei 2006, 16:02
Serieus, hier hoor ik iets nieuws!
Wel een interessant punt, kunnen nog meer mensen dit onderbouwen.
Naar mijn weten is het uitschakelen precies omgekeerde van aan zetten, maar niet dus.

Rwin
25 mei 2006, 16:18
Ja, dat dacht ik dus ook!

Iemand die iets gehoord heeft van een erkende buizen-amp bouwer? (Koch, diezel etc?)

In de handleiding van mijn dual rectifier staat niks over het uitzetten. Wel het aanzetten, dat is inderdaad eerst aan en ongeveer 30 sec later de standby pas eraf. Maar over uitzetten staat niks...

Scali
25 mei 2006, 16:27
Mijn Marshall geeft ook geen enge geluidjes als je direct de power erafhaalt (hoewel dat bij mij per ongeluk ging, ik dacht ook dat het beter was om eerst op standby te zetten, omdat dan de speaker losgekoppeld is, en je dan geen *boem* uit de speaker kunt krijgen bij het aan/uitzetten).

Misschien is het per versterker verschillend wat de beste methode is. Als ie een harde knal geeft zonder standby, zou ik het niet doen, want dat kan je speaker beschadigen.

Agent_Smith
25 mei 2006, 17:41
Het maakt inderdaad niet uit. Je kunt m meteen uitzetten, maar ik laat m altijd nog eventjes op standby staan voor ik m uit zet. Soort van pre-cooling down ofzo. Maar zoals gezegd: het maakt geen verschil. Bij het aanzetten uiteraard wel eerst op laten warmen!

Emocide
25 mei 2006, 18:26
wow over dit onderwerp zijn de meningen echt ZWAAR verdeelt
weet dus nog niet wat ik moet doen =P
maar wat ik begrijp is dat het geen kwaad kan als je hem uitdoet met eerst de standby knop aan
en als je meteen power uit doet KAN *HEEL MISCCHIEN* dit wel een naar effect hebben?

jw009
25 mei 2006, 18:34
Tubefreak van dit forum weet erg veel over buizen, en hij heeft in een ander oud topic gezegd dat het geen kwaad kan dat je ze allebei tegelijk uitzet.
Misschien heeft hij het ook wel op zijn website staan, zie : www.tubefreak.com

Squier4ever
25 mei 2006, 20:18
mja toen ik met me buizenbakkie bij een een buizenfreak was om samen met hem de laatste checks te doen alvorens hem aan te zetten zie die dat je beter alles in een keer uit kan zetten, reden weet ik niet meer psies.... heb het mezelf iig aangewend zo, eerst alles uit en dan meteen weer de standby erop. (zogauw die uit is dus)

vester86
27 mei 2006, 00:35
je zet um op standby om op te laten warmen voordat je de buizen ook daadwerkelijk gaat belasten door te gaan spelen.
afkoelen is nauwelijks aan de orde, je buizen zullen tijdens het spelen niet veel warmer worden dan tijdens standby laten staan. het maakt dus in principe ook niks uit of je um eerst op standby zet en dan pas helemaal uit of in 1 x.
ik zet um tegenwoordig (als ik weet dat ik ga stoppen met spelen) in 1 x uit, niks van rare bijgeluiden. als ik denk later wel weer te gaan spelen (ff koffiepauze ofzo) dan laat ik um op standby staan

Nocki
27 mei 2006, 08:48
Beide kan geen kwaad. maar wat wel iets is om te weten is dat als je de standby niet gebruikt bij het uitzetten de buizen de laatste beetjes stroom nog verbruiken en zo de amp nog even leegtrekken.

In een buizen amp is een hoop stroom aanwezig wat opgeslagen zit in de (condensatoren?). deze kunnen zich heerlijk ontladen als je met je fikken aan het binnen werk van de amp zit... met het uitzetten de standby knop niet gebruiken wordt die opgeslagen stroom vrij gelaten waardoor het kan weglekken.

beide is mogelijk. het beste is om de standby dus niet te gebruiken bij het uitzetten. er zijn ook amps zonder standby. stanby is er dus alleen om die eerste opdonders die buizen krijgen bij het aan zetten van de amp niet te hebben.

Nocki

jacky
27 mei 2006, 09:32
In een buizen amp is een hoop stroom aanwezig wat opgeslagen zit in de (condensatoren?). deze kunnen zich heerlijk ontladen als je met je fikken aan het binnen werk van de amp zit... met het uitzetten de standby knop niet gebruiken wordt die opgeslagen stroom vrij gelaten waardoor het kan weglekken.
Nocki


Vervang van bovenstaande quote alle woorden stroom voor spanning en dan klopt het verhaal wat beter.

Die stroom gaat pas lopen als je met je vingers aan die elcos gaat zitten.
Dat is dan gelijk ook de reden dat een techneut de amp uitzet met de main switch dan lopen die elcos leeg en is de gevaarlijke hoogspanning eraf.

Verder houd ik mijn amp tijdens een gig gewoon aan en gebruik alleen de stb switch en inderdaad aan het eind van de avond (of begin van de morgen) de hele amp uit met de main switch

Succes

1959SLP
27 mei 2006, 09:59
Sla je gitaar maar eens aan en zet vervolgens de mains op off. Dan hoor je de spanning weglopen. Of er daarna nog een restspanning overblijft weet ik niet. Daar kunnen de techs vast meer over vertellen.

chennie
27 mei 2006, 10:01
Vervang van bovenstaande quote alle woorden stroom voor spanning en dan klopt het verhaal wat beter.



Succes

Ahum...[betweter mode] Vervang alle woorden spanning dan voor lading en dan klopt het echt [/betweter mode]

Scali
27 mei 2006, 11:12
Sla je gitaar maar eens aan en zet vervolgens de mains op off. Dan hoor je de spanning weglopen. Of er daarna nog een restspanning overblijft weet ik niet. Daar kunnen de techs vast meer over vertellen.

Maar dat heb ik ook als ik hem op standby zet.
Dan hoor je heel langzaam het geluid in elkaar zakken.
Het lijkt me dat ie op standby ook de elco's niet oplaadt, want als je hem van standby af haalt, komt het geluid ook heel langzaam op.
Voor de gloeidraadjes zelf zullen er geen elco's gebruikt worden, denk ik.

Emocide
27 mei 2006, 11:15
maar.... hoe moet ik hem nou aandoen ik doe het zo:

power aan standby op uit\patent *als ik de standby op ON zet dan kan ik spelen*

uitzetten: standby uit\patent power uit

zo klopt het toch ? maar als ik het op deze manier uitzet eeehm komen er wel eens rare geluiden ?? *knappend ofzo* ik kan het niet precies uitleggen
is dit schadelijk voor mijn amp ?

Scali
27 mei 2006, 12:01
Dit staat in de handleiding van de Marshall DSL (http://www.marshallamps.com/downloads/files/DSL100_50%20hbk.pdf):


2. Standby Switch
Controls H.T. or high voltage to the valves to allow
them to attain correct working temperature before playing.
To prolong the life of the valves it is always advisable to
switch on the Mains Power Switch (item 1) about 2 minutes
before switching on the Standby (item 2).
On switching off, the Standby should always be
switched before the Power Switch.
The standby facility is particularly useful between sets
and before playing, as it allows you to keep the valves
operating at a functional temperature but without any sound
being produced.

Volgens Jim Marshall dus bij het uitzetten wel eerst de standby erop.

Emocide
27 mei 2006, 14:36
thnx daar had ik wat aan :rockon:

PeeVee
28 mei 2006, 13:42
Waarom is dit? Ik doe altijd eerst stdby, even wachten, en dan uit. Is in 1x uitzetten beter?
Ik doe het juist andersom, dus gewoon power uit; op die moment ontladen de filtercaps in voedingscircuit en mocht ik er met de soldeerbout in willen dan geen onverwachte verrassingen. M'n standby switch blijft dan dus op ON staan en voordat ik de versterker weer aanzet zet ik die om. Ik ontlaad overigens voor de zekerheid toch altijd even filtercaps voordat ik er aan ga werken maar dubbel genaaid houdt beter zeggen ze wel eens ;)

Kortom; eigenlijk maakt het niet zoveel uit hoe je je versterker uitzet.

Negative K3 fan
28 mei 2006, 13:45
ik zet altijd eerst de standby switch om en rag hard op mn gitaar, dan hoor je de filter caps leeglopen, nog nooit meegemaakt dat er daarna meer dan 10 volt op stond...

ieder zijn meug natuurlijk

Scali
28 mei 2006, 14:14
ik zet altijd eerst de standby switch om en rag hard op mn gitaar, dan hoor je de filter caps leeglopen, nog nooit meegemaakt dat er daarna meer dan 10 volt op stond...

Inderdaad, doe ik ook altijd.
Misschien doen de mensen die die 'bijgeluiden' horen dat niet, en zijn de bijgeluiden eigenlijk afkomstig van hun gitaar of snoer... en horen ze in feite 'normale' geluiden, alleen dan sterk vervormd omdat de caps al half leeg zijn.
Als je je versterker eerst 'leegspeelt', zou er daarna geen raar geluid meer uit moeten komen. Anders mankeert er iets aan.

Bl44t44p
28 mei 2006, 14:31
Eh, dus conclusie? Aub nog één keer duidelijk voor zowel aan- en uitzetten, want blijkbaar doe ik het dan ook al een hele tijd 'fout' :p

Bins
29 mei 2006, 02:50
Ik doe het juist andersom, dus gewoon power uit; op die moment ontladen de filtercaps in voedingscircuit en mocht ik er met de soldeerbout in willen....


Ik heb nog nooit zo'n moment gehad van "zo laat ik eens ff met de soldeerbout in mn amp gaan prutsen" ;) :D

Bl44t44p
30 mei 2006, 16:38
Eh, dus conclusie? Aub nog één keer duidelijk voor zowel aan- en uitzetten, want blijkbaar doe ik het dan ook al een hele tijd 'fout' :p

Nou :p?

10 karakters

PeeVee
30 mei 2006, 18:12
Ik heb nog nooit zo'n moment gehad van "zo laat ik eens ff met de soldeerbout in mn amp gaan prutsen"Zou kunnen, maar misschien zul je ooit wel een moment krijgen van "zo laat ik PeeVee (of iemand anders) eens ff met z'n soldeerbout in mn amp gaan prutsen" dan ben ik (en mijn mede knutselaars) je dankbaar als je filtercaps al hebt ontladen want soms vergeet ik dat nog wel eens te doen (bij haastklusje ofzo; kan wel effe zo... TAK :oo:) ;)

Scali
30 mei 2006, 18:16
Eh, dus conclusie? Aub nog één keer duidelijk voor zowel aan- en uitzetten, want blijkbaar doe ik het dan ook al een hele tijd 'fout' :p

Aanzetten: Op standby zetten, dan de power erop. Even laten opwarmen (1 a 2 minuten is wel okee over het algemeen), dan van standby af, en spelen maar.

Uitzetten: Eerst op standby zetten. Dan gewoon wat aanslaan op je gitaar totdat het geluid helemaal uitgedoofd is. Dan de power eraf.
Voor vervoer eerst ook nog af laten koelen, als het kan.

Negative K3 fan
30 mei 2006, 18:17
Ik heb nog nooit zo'n moment gehad van "zo laat ik eens ff met de soldeerbout in mn amp gaan prutsen" ;) :D

is leuk hoor :)