PDA

View Full Version : 2 vragen: vermogensweerstanden en opto-couplers.



Minda
25 mei 2006, 12:05
Ik ben (nog steeds, ja) aan het tekenen aan mijn buizenversterkerprojectje. En ik heb weer eens wat te vragen:
1) Ik vind bij enkele aanbieders 25W vermogensweerstanden, onder andere van 8,2 ohm. Als ik deze in plaats van speakers gebruik, heb ik dan een power soak? Ik bedoel, een opstelling van 3 weerstanden en 1 speaker, om samen een 4 speaker cabinet van totaal 8 ohm te immiteren? De versterker die ik wil bouwen is maar 20 Watt (buizen).
2) Ik vind, even als voorbeeld bij Conrad, twee type optocouplers. Deze, transistor uitgang (http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/187038-da-01-en-PC817.pdf) en deze, met triacs uitgang (http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/185590-da-01-en-Optokoppler_MOC_3043.pdf) . Mij lijkt die laatste beter, want een geluidssignaal is wisselspanning. Mijn idee is om 2 kanalen te maken door 2 sets potmeters en condensatoren te maken. Via de couplers stuur ik het signaal òf naar de ene set, of naar de andere. De couplers schakel ik met een stuurstroompje en een pedaal. Zo heb ik 2 (of meer) kanalen zonder het originele schema (http://schematicheaven.com/newamps/peavey_classic20.pdf) van de Peavey Classic 20 overhoop te moeten halen.

Graag jullie commentaar, aanwijzingen, hulp, etc. Kritiek ook welkom, graag wel opbouwend...

Bedankt,

Negative K3 fan
25 mei 2006, 12:38
Ik ben (nog steeds, ja) aan het tekenen aan mijn buizenversterkerprojectje. En ik heb weer eens wat te vragen:
1) Ik vind bij enkele aanbieders 25W vermogensweerstanden, onder andere van 8,2 ohm. Als ik deze in plaats van speakers gebruik, heb ik dan een power soak? Ik bedoel, een opstelling van 3 weerstanden en 1 speaker, om samen een 4 speaker cabinet van totaal 8 ohm te immiteren? De versterker die ik wil bouwen is maar 20 Watt (buizen).
ja waarschijnlijk wel, of het klinkt is een tweede aangezien speakers geen ohmse weerstand hebben. Zo'n 8,2 ohm 25 watter kun je wel prima als dummy load gebruiken

aad
25 mei 2006, 14:27
Ik denk niet dat je het geluid wat uit die opto-couplers komt zal kunnen waarderen. Beter is een relay te gebruiken.
Een opto-coupler geeft een diode overgang en automatisch dus een soort cross-over vervorming. Ook een triac doet dit. Dit is in feite een dubbele diode met een gate waarmee de doorlaat wordt getriggert. Die doorlaat gaat pas in op een bepaalde spanning.

Minda
25 mei 2006, 22:49
Ik twijfel inderdaad ook over relais. Maar ik dacht dat relais klikken of ploppen bij het schakelen, en dat wil ik niet. Of weet jij een relais dat stil schakelt, of een schakeling om het relais heen dat de klik of plop weg filtert?

Dank,

aad
25 mei 2006, 23:30
Ik twijfel inderdaad ook over relais. Maar ik dacht dat relais klikken of ploppen bij het schakelen, en dat wil ik niet. Of weet jij een relais dat stil schakelt, of een schakeling om het relais heen dat de klik of plop weg filtert?

Dank,

Als je goed kijkt naar een flip/flop schakeling in bijv. een Boss effect (wat niet TB is dus) zie je twee (of drie) mosfets 2SK30 o.i.d. die met een flip/flop schakeling worden gestuurd. Deze schakeling zou je (min of meer in tweevoud) kunnen gebruiken.
Ook zou je kunnen kijken naar een schakelingetje met een (bijvoorbeeld) CD4066 (beetje lastige manier) of een CD4053 of 52 of 51 (makkelijker).
Dat zijn Cmos bilaterale schakelaars.
4053 is een drievoudige een naar twee
4052 is een tweevoudige een naar vier
4051 is een enkelvoudige een naar acht kanalen.

Ik denk dat die flip/flop het makkelijkst is. als je begrijpt wat ik bedoel :).