PDA

View Full Version : nieuwe versterker



kevin1988
24 mei 2006, 19:24
Hey allemaal!

Binnenkort ben ik van plan een nieuwe versterker te kopen. Ik word het zat dat m'n cube15 geen footswitch-aansluiting heeft. Vandaar dat ik een versterker wil kopen die dat wel heeft. Ik zou alleen graag willen weten welke versterkers er in jullie ogen de moeite waard zijn aan te schaffen. Ik wil zo rond de 200-250 euro uitgeven exclusief footswitch. Ik speel voornamelijk rock dus er moet een goede distortion op zitten. Denk aan bijvoorbeeld: Evanescence, Nirvana, Guns and roses, Greenday, Within Temptation enz... Verder wil ik er ook een goede clean op hebben voor de wat rustigere nummers. Het liefst wil ik dus eigenlijk een erg breed inzetbare versterker. Ik speel trouwens op een Ibanez SA120. Heeft 2 humbuckers. Hopelijk hebben jullie een idee welke versterker aan deze dingen voldoen.

Groetjes Kevin

Erikt
24 mei 2006, 19:42
een Hughes & Kettner Edition Blue! Hele goede versterker voor zn geld!

marter544
24 mei 2006, 20:21
Schaamteloze spam :hippie:

Erikt
24 mei 2006, 20:38
haha :hippie: maar ik meen het serieus (nu even zonder spam), het is echt een super leuk versterkertje.. Het clean is gewoon heerlijk en de overdrive is ook om over naar huis te schrijven.. dit is gewoon mijn mening he :cooler:

nielsduursma
24 mei 2006, 20:59
meestal zit een "footswitch" wel bij je versterker, het is dus nutteloos om te zeggen 200 excl. footswitch. net zoals: "ik heb 400 euro voor een gitaar over, maar dat is nog excl. plectrum."

AART
24 mei 2006, 21:12
probeer een Randall RG combo te scoren.
RG75 of RG100 moet wel lukken 2ehands voor dat bedrag.

kevin1988
24 mei 2006, 21:29
Een footswitch zit niet altijd bij een versterker hoor. Ik heb vaak genoeg gezien dat ze een versterker verkopen, maar dat je een footswitch nog los erbij moet kopen. Wat ik trouwens nog vergeten heb te zeggen is dat ik de versterker alleen voor thuis gebruik. Dus het wattage is eigenlijk niet van belang. Heb de versterker namelijk op m'n slaapkamer staan. Dus de opgenoemde versterkers kunnen het geluid van de genoemde bands ongeveer bereiken? Zijn er nog meerdere versterkers die in deze prijsklasse goed zijn?

Scali
24 mei 2006, 22:22
De Edition Blue is op zich een goede versterker met mooi clean, maar lang niet genoeg distortion voor Greenday, Within Temptation etc, lijkt me.
Misschien eens naar een Line6 Spider II kijken.

Letsgo21
24 mei 2006, 23:15
de muziekboer hier in de buurt heeft mij een london city aangeraden (100watter 2x12", drie kanalls voor 300 euro) iemand daar ervaring mee,), zag er wel strak afgewerkt uit!

kevin1988
25 mei 2006, 10:58
Dan is de edition blue niet iets voor mij aangezien ik wel wil dat een versterker zo'n soort geluid wel ongeveer kan benaderen. Is een line6 spider2 niet meer voor metal gericht? Ik zag dat een cube30 en een vox AD30VT ook binnen mijn budget valt. Kunnen deze versterkers wel zo'n soort geluid bereiken? En als er natuurlijk meerdere versterkers zijn die dat kunnen hoor ik het graag ;).

kevin1988
25 mei 2006, 19:05
Ik heb trouwens het liefst een wattage van ongeveer 15 tot 30 watt. Het mag natuurlijk altijd wel meer, maar ik denk niet dat ik het veel zal gebruiken aangezien ik niet in een band zit ofzo.

Scali
25 mei 2006, 19:17
Spider II, Cube en ValveTronix zijn alledrie hetzelfde soort versterker: digitale ampmodeling.
Betekent dus dat er een digitale processor in zit, die vele versterkers kan nabootsen.
Door die verzameling versterkers kun je dus eigenlijk niet zeggen dat ze specifiek op een bepaalde muzieksoort gericht zijn, ze kunnen van alles.
Wel is het zo dat de Spider II wat extremere metalversterkers in z'n verzameling heeft dan de Vox. Lijkt me vooral voor Within Temptation wel een goede, die hebben een nogal zware, moderne sound.
De Cube zit er ergens tussenin. Maar persoonlijk heb ik niks met Roland/Boss/COSM, dus zou ik voor de Line6 of de Vox gaan. Die vind ik muzikaler klinken.

Squier4ever
25 mei 2006, 20:15
als ik jou was zou ik nog een klein beetje doorsparen.... je gaat nu van een redelijk goede oefenversterker naar een iets betere, want in die prijsklasse is er niet heel veel te vinden van geweldige kwaliteit. Als je dan toch besluit bij dit budget te blijven zou ik wel weer voor een modeling bak gaan, of idd een Randall of een Marshall valvestate... hoeveel Watt zat je aan te denken trouwens?

kevin1988
25 mei 2006, 22:20
Bedankt voor jullie berichtjes! Dus van een cube15 naar bijvoorbeeld een ad30vt is maar een kleine verbetering? En als ik dan door ga sparen voor een nog betere versterker, voor hoeveel moet ik dan ongeveer kijken? Ik denk inderdaad dat in dit budget het sowieso handiger is om een modeling versterker te nemen inderdaad. Ik heb trouwens niet echt specifieke eisen voor de wattage. Ik speel alleen in m'n slaapkamer dus met 15 watt heb ik eigenlijk al meer dan genoeg. Zou beetje nutteloos zijn om bijvoorbeeld een 100 Watt amp te gaan kopen aangezien ik dat toch niet gebruik. Vandaar dat ik aan een wattage van 15 á 30 zit te denken.

Scali
25 mei 2006, 23:24
Ja, ieder voordeel heeft z'n nadeel, zei een groot filosoof ooit.
Een versterker met weinig vermogen is meestal ook een versterker met een klein/goedkoop speakertje.
Vandaar dat ik toch voor een 30/50w versterker zou gaan, ook al heb ik het vermogen niet nodig.
Die hele kleine versterkertjes hebben vaak goedkope 8"-speakertjes, en die klinken gewoon niet lekker, te weinig bas, te schel.
10" speakertjes kunnen best goed klinken, en 12" is een 'echte' gitaarspeaker :)

Ik ben zelf wel gecharmeerd van de combinatie van een modeler/multifx floorboard en een 'kale' versterker.
Bijvoorbeeld een Zoom G2 met een Marshall MG30.
Dan kun je best een 'professioneel' geluid krijgen met een keus uit allerlei versterkermodellen en effecten, en heb je ook best een lekker geluidje uit de speaker. Je kunt ook net zo makkelijk met koptelefoon spelen, of opnemen op je PC.
Het nadeel aan modelingversterkers vind ik dat je alles in 1 moet kopen. En bij die goedkope versterkertjes wordt dan vaak bezuinigd op effecten of speakers... Dus stel ik het liever zelf samen.

kevin1988
26 mei 2006, 09:42
Bedankt voor je berichtje! Daar zit inderdaad wat in. Volgens mij kan ik dan inderdaad maar beter een iets hoger wattage nemen zodat ik een grotere speaker heb. Heb wel vaker gehoord dat kleinere speakers minder goed klinken.

Dus als ik een 'kale' versterker koop en daar effectpedalen aan toe voeg zal ik een betere sound krijgen dan wanneer ik een modelingamp neem? Ik neem aan dat ik wel een stuk duurder uitkom op die manier.

Als jullie nog meer tips hebben welke versterkers er allemaal goed zijn hoor ik het graag :).

RvB
26 mei 2006, 12:49
als je nu al tevreden bent met de cube en je hebt geen footswitch, dan koop je toch de cube 30 met footswitch?

Scali
26 mei 2006, 13:01
Dus als ik een 'kale' versterker koop en daar effectpedalen aan toe voeg zal ik een betere sound krijgen dan wanneer ik een modelingamp neem? Ik neem aan dat ik wel een stuk duurder uitkom op die manier.

Tsja, dat ligt er maar aan. Je kunt het zo goedkoop of duur maken als je wilt.
Aan de ene kant heb je de duurste en meest luxe modeling-versterker, de Line6 Vetta II. Ik denk dat er weinig is dat daar tegenop kan (hoewel, ik heb zelf een Zoom G9.2tt en een Marshall 6101... :)).
Aan de andere kant heb je de hele goedkope versterkertjes, de Cubes, Spiders en ValveTronix... Oh en ook nog de Behringer V-Ampire, was nog niet genoemd.
Die zijn gewoon erg goedkoop gebouwd, dus qua versterker/speaker laten die nog wel wat te wensen over. Het leuke aan modeling is natuurlijk dat je met een digitale voorversterker de gebreken van de eindversterker/speaker redelijk goed kunt opvangen.
Bij de goedkope 'kale' versterkers heb je meestal toch wel een goede eindversterker en speaker, en is de voorversterker het zwakste punt (uitzonderingen daargelaten, bij de Fender FM is gewoon alles bar slecht).
Dus als je dan een multifx ervoor hangt, als voorversterker, dan heb je een goede voorversterker, en een goede eindversterker en speaker.
Een Zoom G2 kost 99e, en voor een Marshall MG30 ben je 229e kwijt (prijzen van www.feedback.nl).
Dan heb je dus voor nog geen 330e een aardig setje met de nieuwste modeling-technologie. Voor die prijs kun je nog net geen Spider II 112 halen (349e), die op zich ook wel goed is, maar de G2 biedt naar mijn mening wat betere gitaarmodellen en wat extra effecten, en het is ook wat handiger bedienen dan de Spider II.
De Vox AD50VT is nog wat duurder (369e), en die viel me persoonlijk wat tegen, in vergelijking met de MG30. De MG30 lijkt harder te gaan, zal wel mede komen door het karakter van de eindversterker en speaker. Het geluid 'draagt' beter.
Een H&K Edition Blue 30 of 60 is trouwens ook wel een goed alternatief voor de MG30. Heeft een dichte achterkant, dus die geeft een wat zwaarder, donkerder geluid. Verder ook erg goede versterkers, met geweldig clean. De overdrive ben ik dan niet van gecharmeerd (van de MG wel, trouwens), maarja, als je een Zoom G2 of andere multifx ervoor gebruikt, heb je die toch niet nodig.

kevin1988
26 mei 2006, 14:28
De cube15 heeft voor m'n gevoel niet echt een geweldige distortion. Vandaar dat ik niet blindelings een cube30 aan wil schaffen aangezien er mogelijk veel betere zijn rond die prijs.

Echt knap dat je dit soort dingen allemaal weet joh! Zoiets zou ik dus echt nooit geweten hebben :p. Dus als ik een kale versterker en een multi-fx ervoor doe hoef ik niet gigantisch duur uit te zijn. Maar wat ik mij afvroeg nog.... is bijvboorbeeld een Randall RG75 combo niet vele malen beter dan zo'n marshall MG30 + multi-fx? Want een Randall kost nieuw 344 euro (had even op internet gekeken). Ik hoor namelijk best veel slechte verhalen over de MG30. Ze kosten namelijk evenveel alleen heb je met de Randall natuurlijk geen multi-fx. Of is de Randall ook een modeling versterker? En is het sowieso echt beter dan dat ik gewoon een modeling koop aangezien je daarmee de speaker die meestal niet al te goed is toch redelijk goed kan opvangen.

Wat ik me trouwens ook nog afvroeg.... stel dat ik gewoon een kale versterker aanschaf met een multi-fx. Welke zijn er dan zoal goed? Ik wil namelijk ook gemakkelijk kunnen switchen van clean naar distortion. Dat is namelijk 1 van de punten waar ik me helemaal dood aan irriteer aan de cube15. Dat dat niet kan.

Sorry dat ik steeds zoveel vragen stel ;). Ik wil graag goed geïnformeerd worden zodat ik straks een goed beeld krijg welke versterkers zoal bij mij in de smaak zullen vallen vanwege de sounds die ik eruit zal kunnen halen.

jarninho
26 mei 2006, 18:54
Als je dan toch zo'n Zoom apparaatje haalt, waarom zou je dan nog een andere versterker nemen? Je geeft zelf aan dat het alleen voor op de slaapkamer is, dus veel volume heb je niet nodig. De Zoom G2 kun je met je voeten bedienen en als je hem een beetje handig programmeert kun je er alle kanten mee op en heeft je versterker geen voetpedaal nodig. Bovendien zit er een drummachientje in en dat is voor oefenen toch wel heel lekker vind ik.

Als je dus toch die kant op gaat, zou ik eerst alleen die Zoom G2 halen en mocht je de versterker evengoed te schel vinden, kun je daarna altijd nog een 30 watter ofzo kopen. Of doorsparen voor die mega vette buizenbak die je nodig hebt als je ineens wél in een band terecht komt.

Maar that's just my two cents...

BlackSun
26 mei 2006, 19:51
De randalls zijn wel een stuk beter dan de marshalls MG serie vind ik. Maar als je een multifx ervoor zet zullen beide waarschijnlijk elkaar niet veel ontlopen.

Het basisgeluid van de MG vind ik echter zwaar ruk, die van de Randall's is van hele degelijke kwaliteit (dan heb je eigenlijk geen multi fx meer nodig, en kan je beter een paas losse effectjes aanschaffen)

kevin1988
26 mei 2006, 20:25
Ik ga even goed nadenken over wat ik nu precies wil gaan doen. Of een multi-fx voor m'n cube gooien of een nieuwe versterker. Ik denk dat als ik bijvoorbeeld die Randall zou aanschaffen dat ik geen multi-fx ervoor zal gooien. Als ik een versterker koop voor die prijs moet er wel een goed distortion in zitten. Anders kan ik beter een andere in die prijsklasse aanschaffen. Bedankt voor al jullie tips! Is zo'n zoom G2 trouwens van goede kwaliteit. Zou ik bijvoorbeeld daarmee al de geluiden eruit kunnen halen die ik in mijn eerste post had genoemd? Als dat het geval is dan kan ik namelijk een stuk goedkoper uit zijn op die manier. Als ik dan ooit in een band zal komen kan ik altijd nog een betere versterker kopen.

Scali
26 mei 2006, 20:48
De kwaliteit van de Zoom G2 is top. Er wordt alleen bezuinigd op de mogelijkheden. De duurdere modellen (G7 en G9) hebben meer ampmodellen, effecten en andere handigheidjes aan boord. Maar het basisgeluid is hetzelfde.
De G2 heeft bij z'n ampmodellen al een aantal Marshalls aan boord, die zijn erg geschikt voor punk. En met de 5150 of met de ExtremeDistortion moet je goed uit de voeten kunnen voor Within Temptation.
Ik gebruk zelf ook graag de ExtremeDistortion, zie mijn "Shredder's Delight" in het Sounds-forum voor een jam met dat geluid.

De meningen over de MG verschillen blijkbaar. Ik ken die Randalls niet, maar ze schijnen echte metal-amps te zijn. Een MG is dat duidelijk niet, dat is meer een blues/rock-versterker. Maar daarvoor vind ik hem persoonlijk erg goed. En ik vind Marshalls ook ideaal voor het versterken van multifx, vooral omdat ze dat rock-karakter hebben, met een stevige midrange. Metalversterkers hebben vaak zo'n 'scooped' geluid, en dat zakt helemaal weg in een bandsituatie.

crrrN
26 mei 2006, 21:10
Randalls hebben altijd 2 gains. 1 om te scoopen en 1 om de middle helemaal open te hebben. Je kunt iedere kant op met een RG75 of RH100.

kevin1988
27 mei 2006, 12:33
Dus met een Randall kun je iedere kant op.... misschien dat ik daar wel voor ga kijken ook. Dat ik een keuze maak tussen de G2/G2.1u of een duurdere versterker. Mogelijk die Randall. Nog 1 vraagje trouwens.... ik zag dat je met de G2 kunt opnemen met je pc. Is de G2 dan je geluidskaart meteen of gebruik je nog steeds de geluidskaart van je pc en moet deze dus van erg goede kwaliteit zijn om het aan te kunnen...

Scali
27 mei 2006, 12:56
Bij de G2.1u zit er een geluidskaart ingebouwd. Je hebt alleen een USB-kabeltje nodig naar je PC. CuBase LE wordt ook bijgeleverd, dus je hebt meteen goede software om op te nemen (de Zoom werkt met ASIO, dus het is allemaal nog best professioneel ook, hoe kan het voor die prijs?).
De G2 heeft dit niet, dus dan moet je gewoon de output van de G2 aansluiten op je eigen geluidskaart, en zelf opnamesoftware regelen.

kevin1988
27 mei 2006, 14:54
Dus de G2.1u is de meerprijs dubbel en dwars waard. Ik denk dat ik daar dan voor zal gaan als ik een multi-fx neem. Zo'n usb-kabeltje heb ik waarschijnlijk nog wel liggen (me broer is een computer-freak). Best apart eigenlijk dat een aparaatje met zoveel mogelijkheden voor zo'n klein bedrag wordt verkocht. Je zou juist zeggen dat het vele malen duurder zou moeten zijn. Ik denk dat het wel een goed idee is voor me om de G2.1u te kopen en kijken hoe deze samenwerkt met m'n cube15. Als ik hem niet lekker vind samenwerken dan koop ik gewoon een nieuwe 'kale' versterker. Misschien wel de MG30, zolang die maar goed samenwerkt ermee ;). Heel erg bedankt voor al jullie tips en de moeite dat jullie al m'n vragen wilde beantwoorden!

Scali
28 mei 2006, 14:11
Best apart eigenlijk dat een aparaatje met zoveel mogelijkheden voor zo'n klein bedrag wordt verkocht. Je zou juist zeggen dat het vele malen duurder zou moeten zijn.

Ja, in feite is het een marketing-truc.
Line6 doet iets soortgelijks.
Ze ontwikkelen gewoon 1 technologie die ze over hun gehele scala van producten kunnen toepassen (in feite processor + software voor ampmodellen/effecten). De kosten van die ontwikkelingen worden dan verdeeld over hun producten. De goedkoopste producten hoeven daar het minst van te dragen. Door de prijs daar laag te houden, worden er toch veel van verkocht.
De duurdere modellen maken ze 'kunstmatig' aantrekkelijker door er meer ampmodellen, effecten etc in te stoppen, terwijl dit eigenlijk in de simpele modellen ook wel kan, omdat het toch grotendeels dezelfde hardware is. Voor een groot deel betaal je daar ook de ontwikkelkosten.
Zoom heeft het netjes uitgemeten zodat de G9.2tt op precies dezelfde prijs uitkomt als de directe concurrenten zoals de Boss GT-8, Line6 PodXT Live, Vox Tonelab SE en Digitech GNX3000.
De G7.1ut, die bijna net zo goed is als de G9.2tt, maken ze een flink stuk goedkoper, waardoor de concurrenten in feite buitenspel gezet worden. Ze hebben niets in die prijsklasse. Ik heb op het forum van www.thestompbox.net al een aantal mensen horen vertellen dat ze een G7 hebben gekocht, terwijl ze al een GT-8 of PodXT Live in huis hebben, omdat ze die G7 gewoon beter vinden. En ze vangen voor die andere apparaten tweedehands waarschijnlijk nog meer dan de nieuwprijs van de G7.

De G2 is helemaal absurd goedkoop, waardoor ie de concurrentie met de Pod 2.0 en V-Amp2 aankan, terwijl ie kwalitatief eigenlijk veel beter is, en eerder met bv een Pod XT te vergelijken is.

Zoom doet dus alles goed om het de concurrentie flink moeilijk te maken, en daar profiteren wij als consument van.
Want ofwel we kopen dat Zoom-spul en zijn daar heel blij mee, of we wachten op de reacties van de andere fabrikanten, die nu met beter en goedkoper spul moeten komen.

Het enige probleempje in de strategie van Zoom is de reputatie. Zoom heeft geen goede reputatie, en het is nog maar de vraag of ze die met de G-serie op kunnen bouwen (hoewel ze dat nu zeker verdienen). Digitech heeft ook een beetje zo'n imago-probleem. Hun GNX3000 is gewoon heel goed, maar Digitech zegt de consument niet zo veel (en waarschijnlijk is 'Digi' en 'tech' in de naam niet zo handig, omdat veel gitaristen juist van analoog en simpel houden, en de naam dus negatieve associaties oproept, maar dat terzijde).
Line6 en Boss hebben wel een grote reputatie opgebouwd, en ze zullen ook goed verkopen als ze minder goede producten hebben.
Iets vergelijkbaars zie je in de PC-wereld met Intel en AMD. Hoewel AMD momenteel de betere processors heeft, kunnen ze geen marktaandeel veroveren. Intel staat voor kwaliteit en betrouwbaarheid, en mensen gaan voor die reputatie (of dat nou gegrond is of niet).

Maar goed, als het meezit, en de G-serie begint te 'leven' onder de gitaristen, dan zou Zoom misschien eindelijk ook eens zo'n reputatie kunnen opbouwen. Wat dat betreft is het ook weer niet handig dat sommige van hun demo-sounds op de website gewoon zeer matig zijn. Vooral die van de G9. Puur afgaand op de demo-sounds zou ik een G2 of G7 hebben gekocht, en niet de G9.

kevin1988
28 mei 2006, 19:14
Dus wij profiteren daar inderdaad van dat ze op deze manier hun concurrentie achter zich willen laten. Ik zat zelf namelijk te denken om mogelijk een pod2.0 ooit aan te schaffen, maar die is natuurlijk al flink verouderd en hij kost ook nog eens duurder. Volgens mij is de Zoom G serie best goed... de dingen die ik gehoord heb (soundclips) klinken erg goed en als ik de effecten zie die erop zitten. Er zitten al ongeveer 10 effecten op die mij wel zullen aanstaan volgens mij. (had even gekeken op de site naar de mogelijkheden) Dus ik denk dat dit zeker een goede aankoop voor mij zal zijn. Ook vind ik het erg leuk dat je ermee kunt opnemen. Ze hebben dan wel misschien niet een goede reputatie (zoom zelf), maar zolang dit product goed is dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Denk dat dit de reputatie ook wel zal verbeteren van Zoom. Als het echt zo goed is als ik denk dat het is, dan zullen veel gitaristen zo'n dingetje willen hebben ;).

BlackSun
28 mei 2006, 20:29
Voordat je de ZOOM koopt wel erst testen met JE EIGEN AMP!!
De Cube gaat niet met alle multi fx/ pedalen goed om. Je bent dan eigenlijk modeling aan het modellen. Dus pas op voordat je hem blindelings koopt...

kevin1988
28 mei 2006, 20:54
Zit wat in inderdaad. Moet even zoeken waar ik em kan testen. Bedankt voor de tip inderdaad, is mogelijk dat het niet goed werkt inderdaad.

Scali
28 mei 2006, 21:15
Ja, wat dat betreft kun je het misschien beter omdraaien dan.
Eerst een Marshall of Randall of wat dan ook kopen, en dan later de Zoom erbij.

De Pod 2.0 had volgens mij ook geen USB-aansluiting om direct met de PC op te nemen, trouwens.

kevin1988
28 mei 2006, 22:28
Ja denk ik ook ja. Heb ik sowieso al meteen kwaliteit en dan dat erbij, dan heb ik zeker weten een goede gear :).