PDA

View Full Version : Goede plan om te beginnen??



Foxes1987
24 mei 2006, 18:58
Hoi,

ik heb al een jaar of anderhalf tot 2 jaar een gitaarn in huis. Nooit echt de tjid gehad om eens ermee te beginnen. Nu wil ik er wel serieus mee beginnen want het lijkt me heel erg leuk om gitaar te kunnen spelen. Ik heb vroeger ook muziek gemaakt voor 2 jaar lang via de computer. Maar daar heb ik geen zin meer in en ik wil een instrument kunnen bespelen.

Nu het volgende probleem waar ik mee kamp:

Ik heb 1 jaar geleden een gitaarboekje gekocht met de basisakkoorden erin en een cd om mee te spelen (wel handig en redelijk goede uitleg). Ik wil echter ook gaan lessen maar dat is verrekte duur en wil ik nu liever NOG niet.
Dus ik ben van plan om eerst mezelf wat te leren, ongeveer voor een aantal maanden. Dus zelf leren via sites en boekjes. En daarna pas echt lessen nemen voor de fijnere kneepjes, maar waar ik bang voor ben is dat ik de verkeerde techniek leer waar iedereen zo over praat.
Sommige vertellen me dat ik beter kan gaan lessen dan zelf leren omdat ik dan de verkeerde techniek leer. En dat wil ik liever niet.

Mijn doelen zijn om veel nummers gewoon goed mee te kunnen spelen, dus probleemloos en op de tempo die ik wil meespelen. Ik kan per dag ongeveer een uurtje in mijn vrije tijd spelen als ik wil, dus jah...

Is het verstandig om eerst een aantal maanden mezelf aan te leren en dan pas ga lessen? Of moet ik gelijk met lessen beginnen wat ik liever niet wil, maar misschien wel verstandig is...??

Wat advies is altijd welkom, en sorry voor de wat slordige layout, heb nu niet zoveel tijd om te typen dus heb het maar snel moeten doen...

Gitaro
24 mei 2006, 20:22
Ja, als je meteen met lessen begint weet je zeker dat je geen foute techniek aanleert. Als je het zonder lessen doet heb je kans op 'rare' gewoontes die misschien werken bij de langzamere liedjes, maar je belemmeren als het sneller en moeilijker wordt. Dan moet je je gewoontes weer afleren.

Ik ben wel van mening dat je met een gezonde hoeveelheid hersens prima zónder les kan. Er is zo veel informatie op internet te vinden, en als Nederlanders zijn we bovendien gezegend met een heel goed en deskundig forum (vergelijk gitaarnet maar eens met ultimate-guitar.com ofzo), dus als je een vraag hebt kan je altijd een antwoord krijgen.

Desondanks is het misschien handiger met een leraar te beginnen. Een boek of een internetsite kan je immers geen kritiek geven. Het blijft een dilemma... heh

edit: Nu ik er aan denk, kan je misschien beter met een leraar beginnen, en dan de fijne kneepjes (theorie enzo?) helemaal zelf uit bronnen halen!

Funkicker
24 mei 2006, 20:30
Nu ik er aan denk, kan je misschien beter met een leraar beginnen, en dan de fijne kneepjes (theorie enzo?) helemaal zelf uit bronnen halen!
is het niet beter om zelf de techniek aan te leren, van sites en tijdschriften e.d. en de standaart theorie (akkoorden, scales, harmony en modulaties enzo) en voor de geavanceerde theorie les te nemen? zo heb ik het gedaan, nooit iets mis geweest met mn techniek en mn theorie is ook nog s ontwikkeld :D

Gitaro
24 mei 2006, 20:42
Hangt van verschillende dingen af, denk ik. Met name hoe kritisch je over jezelf bent. Een vriend van me speelt nu 2 jaar zonder z'n pink (linkerhand dus) te gebruiken en met een abominale plectrumtechniek. Ik daarentegen kon het niet uitstaan dat m'n pink niet zo goed was als de andere vingers, en heb daar maanden aan gewerkt. Ik streef dus veel meer naar perfectie dan hij. Okee, dat zeg ik niet om mezelf te verheerlijken, maar er is een duidelijk contrast in persoonlijkheden.

Of het beter is om de basis uit boeken te leren? Tja, het kan, wij hebben dingen zelf geleerd. Het probleem is dat als je de basis niet perfect beheerst, je nooit een gevorderde speler wordt, en het is maar de vraag hoe kritisch je tegenover jezelf bent als je net een slordige maar redelijk goed klinkend 12 bar blues kan spelen. Maargoed, zoals ik zei blijft het voor mij een dilemma. Als het financiëel mogelijk is en als je een leraar kan vinden kan ik les voor beginners alleen maar aanmoedigen :)

Foxes1987
24 mei 2006, 21:27
Allemaal hartstiikke bedankt voor de snelle reacties.

Jah als student zijnde heb ik het niet echt gemakkelijk financieel gezien.

Voor een les van een uur ben ik al gauw rond de 30 euro kwijt en ik wil het één maal per week doen. Dat is dus 120 euro per maand en dat is eigenlijk wel erg veel voor mij...Een keer per twee weken is ook mogelijk, maar is dat dan wel genoeg??? Ik bedoel, vorder je daarmee niet veel te langzaam? (ik wil uiteraard wel thuis het in de les geleerde te beoefenen)

Als een keer per twee weken ook door de beugel kan om na een tijd goed te kunnen spelen (met thuis oefenen uiteraard) dan zie ik wel een mogelijkheid om dat te doen, maar nu vraag ik me af of dat niet te weinig is?

Dus, mijn volgende vraag: Valt het met één keer per 2 weken les nemen van één uur goed te doen? (uiteraard ook thuis oefenen)

Alvast bedankt

Gitaro
24 mei 2006, 22:11
Een keer per twee weken is goed te doen ja (ik geef af en toe eens "les" aan een vriend die ook wil spelen). Een keer per week lijkt mij eigenlijk een beetje te veel, als je leraar goed is en goed materiaal voor je heeft is een week een best kort om wat te leren, zeker als je ook nog van het weekend wil genieten.

Ik vind 30 euro voor één les trouwens erg duur!! Volgens mij is 10-15 euro per les zo'n beetje de norm!

Blen-D*?
25 mei 2006, 09:50
ik heb het op deze manier gedaan: ik wist niet echt of gitaar spele iets voor mij was dus had ik een paar boekjes gekocht en een vriend legde mij wat ervan uit toen ik het onwijs leuk bleek te vinde ben ik op les gegaan en dat heeft wel voordele want als je gitaar spele nix vond dan ben je wel meteen je geld kwijt

en een leraar is ook handig omdat:
1. je hebt iemand die alles al weet
2. je hebt iemand om mee te jamme
3. je leert sneller

dat is mijn ervaring ermee dan :hippie:

het is goed zolang je er maar plezier in hebt :hippie:

Bassbitch
25 mei 2006, 15:28
Als je het financieel niet red, is het misschien slim om voor een half jaartje/jaartje een keer in de twee weken een uur les te hebben om de basistechnieken te leren, zodat je daarna zelf verder kunt.. Als je de basis onder de knie hebt kun je jezelf de rest wel aanleren..

Roy K.
25 mei 2006, 16:35
Hee wie heeft jou tot mod gemaakt? Ik wou me daar misschien voor aanmelden, maar dat hoeft dus niet meer...

moretel
25 mei 2006, 22:28
Ik heb jarenlang zelf alles uitgevogeld, alleen is er tegenwoordig zoveel materiaal, op internet, in boekvorm, in CD vorm , tijdschriften etc.
Heb een jaartje les gehad en dat was een echte eye opener
Maar waar het om draait is inzet, niet dat ene uurtje per dag maar uren lang op dat ene loopje oefenen, daar leer je het van, doorzetten dus en dat betaald op den duur uit en dat is ook de reden dat velen beginnen en voortijdig stoppen, alle begin is moeilijk, maar wat anderen kunnen kan jij ook.

Mienmachine
28 mei 2006, 09:11
Een half uur les is per week lang genoeg,
soms krijg ik in een les zoveel info dat ik een week ertussen zelf vaak te kort vind.

marcelca
28 mei 2006, 10:07
ik ben dus iemand die het zonder les leert ( in ieder geval probeer )

Ik denk dat dit alleen maar lukt als je veel zelfdicipline hebt, ikzelf oefen minimaal een uur per dag en niet alleen de dingen die ik ken maar juist de dingen die ik niet ken, er zijn loopjes die ik wel 20 x achter elkaar oefen, net zolang dat ik een ken..

Is misschien niet zo leuk maar begin nu er vruchten van te plukken van het intensieve trainen op stukjes, ook andere dingen worden steeds makkelijker......

Ik maak gebruik van het programma guitar pro, hier kan je goed je timing in de gaten houden, tot het leren van toonladders ed......



waar je voor op moet passen is dat je geen verkeerde dingen aanleerd zoals verkeerde handpositie`s ed..., hier kan een gitaar leraar je voor behoeden natuurlijk, maar ook hierover is heel erg veel over eschreven in lectuur en op internet...




Ikzelf speel nu elke week ook samen met een vriend ( meestal een hele avond vanaf half 8 tot een uur of 12 ), hierdoor leer je echt muziek maken en goed luisteren ( naar elkaar ook ), kritisch zijn op elkaar en op jezelf en niet te snel tevreden zijn...




conclusie:

Als je tijd en geld hebt zou ik zeker les nemen, is niet zo dat het onmogelijk is zonder les maar dit vereist veel zelfdicipline


succes

Foxes1987
29 mei 2006, 21:17
ok allemaal bedankt.

Ik heb dus begrepen dat in het begin een leraar handig is om de basis goed onder de knie te krijgen.

Verder heb ik besloten om toch maar les te gaan nemen, maar dan één keer per 2 weken ofzo, totdat het financieel wat beter uitkomt voor mij, ben nu namelijk bezig met rijlessen e.d. en dat kost een hoop haha.

Allemaal bedankt voor jullie hulp, dankzij jullie heb ik m'n 'dilemma' op kunnen lossen! :P

thnx

Fvddungen
29 mei 2006, 21:25
Als je met nummers wilt meespelen kan ik je ten zeerste Transcribe! aanbevelen. Hiermee kun je nummers langzamer afspelen zonder dat dat invloed heeft op de pitch (toonhoogte). Superhandig om die noten er in te krijgen op je eigen tempo

http://www.seventhstring.com