PDA

View Full Version : Tremolo op Epi LP



M O P
24 mei 2006, 13:56
Beste forumgebruikers,

Ik ben van plan misschien een tremolo op mijn Epiphone Les Paul te gaan maken. Niet zelf, daarvoor ben ik niet kundig genoeg, maar door een gitaarshop, muziekwinkel of iets dergelijks. Van en tot aan welke prijs moet ik denken voor een goede tremolo? Merken, tips, commentaar, feedback, soorten tremolo, <- al deze dingen ben ik wel benieuwd naar, dus als jullie meer kunnen vertellen hierover, bij voorbaat dank!

nielsduursma
24 mei 2006, 14:06
mooiste tremolo op een les paul (eigenlijk de enige mooie) vind ik een bigsby tremolo.

ik hou niet van vibrato's en floyd roses op les pauls (zowiso niet van floyds in het algemeen:p )

maar een bigsby kost rond de 100/200 euro, en dan nog de arbeidskosten van je gitaarbouwer. (als je het niet zelf doet)

M O P
24 mei 2006, 14:09
Oioioi, die ziet er inderdaad erg gaaf uit. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om hoe het eruit ziet. Ook wat bij een les paul past. De muziekstijlen die ik speel valt eigenlijk geen pijl op te trekken. Van Acda & de Munnik tot Metallica, om het zo maar even ruwweg te zeggen. Alleen zl ik bij Acda & de Munnik geen tremolo hebben.;) Een goede/betrouwbare/stevige kwalitatief goede tremolo wil ik graag hebben.

Outrage
24 mei 2006, 22:53
Ik weet niet hoe het met bigsby tremolo's zit, maar als je er bv. een vintage tremolo (zoals op een strat) of een floyd op wil zetten, dan moet je al hout uit je gitaar weg nemen. Die trems hebben nl. een groot ijzeren blok onderaan. En daarbij, geloof ik, zal je gewelfde top naar omlaag moeten, want die tremolo moet in de juiste verhouding t.a.v. je hals zitten.

Zelf zou ik er niet aan beginnen, ik vermoed dat je heel wat geld kwijt zal zijn. Er bestaan wel Lp gitaren met een floyd, ook van epiphone, zoals deze:

http://namm.harmony-central.com/SNAMM02/Content/Epiphone/PR/Goth-Les-Paul-large.jpg

Zoals je ziet, is het bovenblad van deze gitaar lang niet zo sterk gewelfd als het bovenblad van een standaard LP. Als at naar beneden moet, dan moet de lak afgeschuurd worden en later opnieuw aangebracht, etc.

nielsduursma
24 mei 2006, 22:59
als je het juiste type bigsby hebt hoef je niet zo veel te doen. alleen een beetje meten en boren en vastschroeven.

Bram+
24 mei 2006, 23:32
De vraag is wat je eigenlijk met die tremolo wil gaan doen. Wil je af en toe een klein beetje vibratoeffect toevoegen, of moeten we gaan denken aan Vai-achtige tremmisshandeling?

Een bigsby is zelfs vergeleken met een strat-trem beperkt, hoewel die visueel gezien misschien het beste bij een LP past (hoewel, ik vind die gitaar die Outrage postte er heel net uitzien). Je gitaar zal, zeker als je kiest voor een trem met blok, heel anders gaan klinken, dus als je heel tevreden bent met je geluid, zou ik het zeker niet doen. Dan zou je beter kunnen denken aan een tweede gitaar.

M O P
30 mei 2006, 13:24
Bedankt voor alle reacties!

Ik zal de tremolo zeker in het begin zeer veel gaan gebruiken om er mee gewend te raken, als de nieuwigheid eraf is dan zal ik hem iets minder gebruiken, alleen bij de stukken waarbij het nodig is, of waar het daadwerkelijk iets toevoegd. Hoe zit dat met het geluidsverschil? Waarom gaat mijn gitaar anders klinken als ik er een tremolo op laat zetten. En met mijn top, is dat bij alle tremolo's zo, dat er gedeeltes afgeschuurd moeten worden?

duckman
30 mei 2006, 14:02
je kunt ook voor zoiets kiezen:
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=139_157_172&products_id=1006

Scali
30 mei 2006, 14:57
Je gitaar gaat oa anders klinken omdat er hout weggehaald moet worden, er een compleet andere brug op gaat, en de verbinding tussen snaar en body veel minder direct wordt met een tremolo-brug (oa minder sustain).
De Bigsby is wat dat betreft de beste optie. Daarvoor hoef je geen hout weg te halen (okee, er moet 1 gaatje geboord worden, als ik het goed heb). Hij ligt op de body, en vervangt je tailpiece (en waarschijnlijk wil je ook andere zadels, liefst een soort rollers, zodat de snaren makkelijker erlangs glijden. Bij een normale LP-brug gaat dat niet of nauwelijks.
De Bigsby zal dus de minste impact hebben op tone, sustain en dergelijke.
Aan de andere kant heeft een Bigsby veel minder bewegingsvrijheid. Je moet eerder denken aan Brian Setzer of Chris Isaak dan aan Steve Vai. Gewoon wat noten/akkoorden vibreren of wat naar beneden buigen is wel te doen, maar veel meer ook niet. Met een Strat/Floyd-trem kun je de snaren helemaal slap laten hangen.
Maar daarvoor moet er dus een gat helemaal van boven naar beneden door de body, en dan aan de onderkant moet er nog een heel stuk uit de body gehaald worden om de veren in kwijt te kunnen.
Dat wil je een Les Paul eigenlijk niet aandoen.