PDA

View Full Version : Gibson Les Paul echtheid?



Johnny V
24 mei 2006, 11:31
Ik ben er vrij zeker van dat dit geen gibson is (zie link). De headstock vorm en logo kloppen niet + het ziet er allemaal vrij cheapo uit. Bekijk het zelf maar eens!

http://muziek.2dehands.be/markt/muz_instr/14319090-gibson.html?q=gibson

Bram+
24 mei 2006, 11:37
Er worden zoveel louche advertenties van die site hier geplaatst dat ik me wel eens afvraag of er nog wél goede advertenties tussenstaan.
Ik zou het ook niet helemaal vertrouwen. Óf het is een brakke foto, óf die chinezen hebben de pots en knoppen niet helemaal lekker geplaatst. Ziet er een beetje schots en scheef uit. Ook die lak lijkt me van het type goedkoop (kan ook aan de foto liggen), en die kop, tja.

Dude
24 mei 2006, 11:38
die kop klopt niet nee, volgens de foto dan

Jax
24 mei 2006, 11:41
Vraag me dan toch altijd af of de verkoper zelf wel doorheeft dat het om een neppert gaat. Ik bedoel, voor het zelfde geld probeert hij niemand op te lichten, en heeft ie zelf de gitaar enkele jaren geleden tweedehands gekocht voor een astronomisch bedrag, en is ie zich van geen kwaad bewust.

Squier4ever
24 mei 2006, 11:46
aan de kop te zien is het een epiphone met een verzaagde headstock, waar dan Gibson ingelegd is...

http://img.2dehands.be/f/ad/14319090-gibson.jpg

http://www.elderly.com/new_instruments/items/images/30N/LPSEPI-HCSB_headstock-front.jpg

iwamoto
24 mei 2006, 11:51
heeft u mischien voor mij het serienummer dat achterop de kop staat?
bedankt, een geintreseerde koper

zo pak ik dat aan :D
en dan straks ffe het blauwe boekje erbij pakken

edit: die tuners zijn trouwens ook al verdacht

Johnny V
24 mei 2006, 11:55
ik heb ook al een email gestuurd naar verkoper... Maar heb hem direct gezegd dat hij geen goederen moest verkopen onder een valse merknaam... Het is namelijk volgens mij echt overduidelijk dat dit GEEN Gibson is

Rick trodat
24 mei 2006, 11:57
Gibson is erop geschilderd met een dun penseeltje.

Agent_Smith
24 mei 2006, 12:01
Dat is een Epiphone.
Wel erg slecht gedaan trouwens.

Wormaap
24 mei 2006, 12:08
> Deze gitaar is overduidelijk geen echte Gibson. De kop van de gitaar heeft een
verkeerde vorm, die nooit door Gibson gebruikt is. Oplichterij dus.

Beste bezoeker,
Bedankt voor uw reactie,
ik heb de advertentie verwijderd.

Met vriendelijke groet,
Hanane

Netjes, binnen 3 minuten nadat ik gemaild had :o

iwamoto
24 mei 2006, 12:11
en het serienummer is:
I09855112

ffe checken dus

edit: lees ik het nou verkeerd, of heeft zowel gibson als epiphone geen 2 letters vooraan de serial?

Agent_Smith
24 mei 2006, 14:35
en het serienummer is:
I09855112

ffe checken dus

edit: lees ik het nou verkeerd, of heeft zowel gibson als epiphone geen 2 letters vooraan de serial?

Gibson niet

fred dons
24 mei 2006, 15:37
en weer 1
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/35859550.html?return=eJwlyeEKgjAUBeB3Eeyna2ooEwl7E Vl2ybG5jd0rmdG7t9mfcz7OkYKLjxLnDgVvLiK7B%2FdC6GYiL xjTzoMtFhk0eSMlYWENW9ZdgR7BjsoihXUBS2AZWinDsYxPRTL EHwxoCgqnmU1N3RYzLea6mZ6fHtiTy6uB59XNxBiask0sE%2Bu DFLkrn7hFpn7%2F26GKKE%2B%2B51n3%2FQHc4T%2B1&df=1

almarvk
24 mei 2006, 15:38
Die zag ik ook staan. Klopt helemaal niets van...

Luke-wannabe
24 mei 2006, 15:44
Die is wel echt TE fake!
Da's gewoon een heel andere gitaar!

fred dons
24 mei 2006, 15:52
maar wel van dezelfde logo fabrikant :seriousf:

biels
24 mei 2006, 15:57
en weer 1
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/35859550.html?return=eJwlyeEKgjAUBeB3Eeyna2ooEwl7E Vl2ybG5jd0rmdG7t9mfcz7OkYKLjxLnDgVvLiK7B%2FdC6GYiL xjTzoMtFhk0eSMlYWENW9ZdgR7BjsoihXUBS2AZWinDsYxPRTL EHwxoCgqnmU1N3RYzLea6mZ6fHtiTy6uB59XNxBiask0sE%2Bu DFLkrn7hFpn7%2F26GKKE%2B%2B51n3%2FQHc4T%2B1&df=1

die is wel heel erg :p

Bram+
24 mei 2006, 16:25
Hahah is dat logo erin gephotoshopt of wat? Dat lijkt echt nergens op.

ACSlater
24 mei 2006, 16:50
Man die "faded" is zo triest dat ik er wel om kan janken. Wat een ongelooflijk zielige levensvorm ben je als je zo'n misbaksel als Gibson wil verpatsen?

Squier4ever
24 mei 2006, 17:10
die lijkt niet eens op een echte :nervous:

heb m net gemaild trouwens

Squier4ever
24 mei 2006, 17:18
die lijkt niet eens op een echte :nervous:

Basseytje
24 mei 2006, 18:09
whaha die wil ik wel ruilen tegen mijn stagg semi accoustsiche gitaar:P

SBloke
24 mei 2006, 18:38
Mooi serienummer

Bang dat het niet te lezen is ofzo??

Gearjunkie
24 mei 2006, 21:48
Het enige dat klopt is dat 'ie 'custom made' is ;-)

Rick trodat
24 mei 2006, 21:57
origineel gepost door Gearjunky
Het enige dat klopt is dat 'ie 'custom made' is ;-)
:seriousf:

Squier4ever
25 mei 2006, 20:09
kreeg net een mailtje terug:


Hoe weet u dat zo pertinent. Ik heb deze gitaar verkregen door ruil en zal daarover nu navraag doen.

M.vr.gr.
Leo

vulvasonic
25 mei 2006, 22:27
Ik heb een keer op een gewone vrije markt gelopen in een plaatsje bij Cuijk (hele grote vrije markt). Daar stond een kerel met een telecaster, Japans dingetje, op een verschrikkelijke manier gemodificeerd (extra tuimelschakelaartje, zeer amateuristisch gedaan) en nog wat ander niet kloppend spul.
Enfin, die vent had er een kaartje op gehangen waarop stond;"USA Fender Telecaster uit 1968 voor 1200 gulden". Voor alle duidelijkheid, dat was in een tijd dat een gloednieuwe Amercan Standard Telecaster ongeveer 1200/1300 gulden moest kosten.

Ik die man dus uitleggen dat hij de boel aan het belazeren was. Maar hij bleef stug volhouden dat het ECHT WAAR was en dat het een UNIEKE gitaar was en dat er maar EENTJE van in Nederland was. Dat laatste kon wel kloppen trouwens.
Zelfs toen ik heb de sticker 'Made in Japan' liet zien was hij niet overtuigd.

Rare mensen heb je op deze wereld....

ACSlater
26 mei 2006, 13:20
Is dit een echte?

http://www.speurders.nl/muziekinstrumenten/elektrischegitaren/20524714/gretsch_synchromatic.html

fred dons
26 mei 2006, 13:40
ja, alleen is syncromatic voor gretsch wat epiphone voor gibson is (aziatische beginners versie dus)

ACSlater
26 mei 2006, 17:19
Okay. Ik vond deze nogal een fake uitstraling hebben en kende het model niet vandaar....

Cris
26 mei 2006, 18:34
Ze hebben hem alweer verwijderd.

the sure thing
26 mei 2006, 23:03
... ik kom terug op mijn eerdere meneing: het is toch moeilijk een echte Gibson LP te onderscheiden van een fake. Een half jaar geleden een Gibson LP in mijn handen gehad, zag er goed uit, klonk alleen wat doods. Toch maar niet gekcht, al twijfelde ik sterk. Ik heb zelf meerdere echte LP's gehad en vond deze toch net iets te min. Blijkt nu achteraf dat het een Tokai LP was met een GIbson logo erin gelegd. Blij dat ik die LP toen niet heb gekocht (geruild) maar op basis van de looks zou ik daar nooit achter gekomen zijn! Zelfs het serie nr. klopte met een originele LP! Ik ben dus nu wel banger geworden en kijk extra goed uit.

Speeddemon
27 mei 2006, 01:11
Jongens, effe paar belangrijke updates over fake-Gibsons;
sinds kort worden er Chinese imitatie Gibsons als echte verkocht, en op die imitaties staat een Gibson logo, "Made in U.S.A." en zelfs een kloppend serienummer. Nu zijn deze af en toe aan een paar duidelijke dingen te herkennen;
-echte Gibsons hebben maar 2 schroefjes voor de truss-rod cover. De meeste imitatie-Gibsons hebben er 3.
-de headstock van sommige imitatie Gibsons is niet de correcte 'open book/moustache' vorm.

Check deze maar eens:
http://cgi.ebay.nl/Gibson-Les-Paul-Electric-Guitar-Custom-MINT_W0QQitemZ7416832556QQcategoryZ47072QQrdZ1QQcm dZViewItem

3 schroefjes EN de headstock klopt niet EN de diamond inlay is een beetje scheef.

Fumi SG
27 mei 2006, 01:26
Hij mag dan wel niet echt zijn... hij is wel heeeel mooi!!:satisfie:

Squier4ever
27 mei 2006, 10:28
de inlay klopt ook niet volges mij, een custom heeft normale vierkantjes als inlay, zonder de diagonale streep erdoor

bollocks37
27 mei 2006, 10:34
Het barst momenteel van de nep Gibsons op Ebay!
Allemaal goed lijkende imitaties uit china. Hufters uit de VS en Europa die prima weten dat deze dingen nep zijn kopen ze per tientallen (!) en verkopen ze als echt.

@speeddemon: dat die drie schroefjes niet klopte hadden de Chinezen snel uitgeknobbeld en is inmiddels ook aangepast...

taylor
27 mei 2006, 10:48
... ik kom terug op mijn eerdere meneing: het is toch moeilijk een echte Gibson LP te onderscheiden van een fake. Een half jaar geleden een Gibson LP in mijn handen gehad, zag er goed uit, klonk alleen wat doods. Toch maar niet gekcht, al twijfelde ik sterk. Ik heb zelf meerdere echte LP's gehad en vond deze toch net iets te min. Blijkt nu achteraf dat het een Tokai LP was met een GIbson logo erin gelegd. Blij dat ik die LP toen niet heb gekocht (geruild) maar op basis van de looks zou ik daar nooit achter gekomen zijn! Zelfs het serie nr. klopte met een originele LP! Ik ben dus nu wel banger geworden en kijk extra goed uit.


de meeste neppers worden natuurlijk aangeboden via internet zodat je ze niet snel kan proberen enzo maar ondanks dat ken ik ook nog wel gasten die met neppers thuis kwamen met uitproberen en al vaak vintage gibsons....

Speeddemon
27 mei 2006, 13:33
@speeddemon: dat die drie schroefjes niet klopte hadden de Chinezen snel uitgeknobbeld en is inmiddels ook aangepast...
I know, maar degenen die nu 2 schroefjes hebben, hebben vaak toch nog een net-niet-kloppende headstock. Ik heb wel 1 'Supreme' gezien, die ik ZELF overwoog te kopen, al was 't maar om lekker losbandig met dat ding op 't podium om te gaan (gitaar van 200-300 euro ipv 2000-3000), terwijl iedereen denkt dat je staat te raggen op een echte Les Paul Supreme. :satisfie:

vulvasonic
27 mei 2006, 14:25
Het is me een raadsel dat die scam nu pas echt lijkt los te barsten. Ik ben ervan overtuigd dat er inmiddels heel veel mensen rond lopen met een Gibson (maar zeker ook een Fender), zonder te weten dat ze helemaal geen Gibson of Fender hebben.

Ik ken een gitaarbouwer die enkel en alleen om het te bewijzen een kopie van een oude strat heeft gebouwd (uiteraard met de nodige 'wear and tear') en deze heeft voogelegd aan echte kenners (met het verhaaltje erbij dat de potmeters ooit zijn vervangen, want dat is namelijk lastig te faken) en ze tuinden er allemaal in.

Is het niemand opgevallen hoe vaak er een ECHTE telecaster uit '52 te koop wordt aangeboden? En dan heb ik het niet over de RI's, maar een ECHTE OUDE. Weet iemand hoeveel ECHTE '52 telecasters er überhaupt gemaakt zijn?

Ik zou zelf NOOOOOOOIT via internet een oude gitaar kopen. NOOIT.

Elan
27 mei 2006, 14:41
Hoi,

Het is inderdaad een erg spijtige zaak. Die chinezen maken alles gewoon schaamteloos na.

Wij hebben erg veel ervaring met internet aankopen, en zijn al de mogelijke oplichtertrucjes al erg vaak tegengekomen.
Toch zijn ook wij er recentelijk 2 keer ingetuimeld.

De Chinese fakes zijn redelijk easy te spotten, maar helaas ook redelijk easy te coveren.
In ons geval hebben we 2 keer, van verschillende US-particulieren nep Gib's gekocht.

Als je de headstock in een mooi frontaal beeld ziet is het easy.
(plaatsing logo, 3 schroefjes, vorm headstock)

Maar als je koopt van een 'vertrouwbare' US-particulier die ook nog eens sluw genoeg is om het cover plaatje te vervangen, en de headstock uit een verdoezelende hoek te fotograferen word het erg moeilijk.

Het is toch echt wel een beetje opletten geblazen.

Voor niet-kenners is het bijna onmogelijk.

We hebben zelfs al mensen in de shop gehad die, zelfs na ze te hebben vastgehad, beweerden dat ze aan hun makkelijk als echt konden worden verkocht.
Voor mij is dit ondenkbaar, upclose zie je het onmiddellijk, maar voor iemand die nog nooit, of 1 keer een LP vasthad is het wel te begrijpen.

Moest iemand het zich afvragen, en er ooit eentje willen kopen, gewoon voor de fun, of om on-stage op te fikken ofzo.
Ze spelen, en klinken redelijk.
Als je er eentje kan kopen voor pakweg 150 euro, dan heb je een leuk speelgoedje.
En kan je lekker extravagant eens een LP stukslaan.

Groetjes,

Jonas

Basseytje
27 mei 2006, 14:54
dalijk kun je nog niet eens iets meer kopen zonder erbij na te denken ofdat t wel egt is en niet gefaked door die chinezen. heel dom maarjah.

Speeddemon
27 mei 2006, 14:55
Jonas, mooie info!

Zijn die nep-Gibbies het waard om de hardware ervan up te graden?

Dirk W
27 mei 2006, 15:38
Jonas, mooie info!

Zijn die nep-Gibbies het waard om de hardware ervan up te graden?

Dat wil ik ook wel weten :D stel je voor dat je er gewoon goede pickups enzo inzet. Dan kan je flink gaan raggen met zon gitaar. De pickups blijven toch wel heel. En er zullen mensen in het publiek zitten die niet durven te kijken :D
Maar dan is het handig om te weten wat de kwaliteit van zon gitaar is (fretten/houten)

Johnny V
27 mei 2006, 16:36
ik zou me schamen om op zo een nep gibson te spelen... Ik vind het zo "wannebe". En het wordt allemaal nog schaamtelijker als andere gitaristen door hebben dat je gitaar fake is...

Geef mij dan maar een goedkoper model, maar dan wel één waarvan ik weet dat ie "echt" is.

Maarja, dat is dan mijn mening :)

bollocks37
27 mei 2006, 17:12
Is het niemand opgevallen hoe vaak er een ECHTE telecaster uit '52 te koop wordt aangeboden? En dan heb ik het niet over de RI's, maar een ECHTE OUDE. Weet iemand hoeveel ECHTE '52 telecasters er überhaupt gemaakt zijn?

Hier heb ik eens een mooi verhaal over gelezen (weet niet of het hier of op HC of ergens anders was) van een handelaar die al decennia handelde in vintage gitaren. Die schreef dat het verschil inderdaad niet te zien is en het hem opviel dat als hij tegenwoordig beurzen bezocht het vergeven was van ' echte' vintage Fenders terwijl die 10/15 jaar eerder met een vergrootglas gezocht moesten worden :)