PDA

View Full Version : Bias????



Nine-Inch-Niek
24 mei 2006, 09:29
Ik heb momenteel een buizentop besteld en hoor veel mensen praten over bias ?? wat is dat?

Kim Wilson
24 mei 2006, 09:50
http://www.tonefactory.nl/shop/faq.htm


Hier kun je wel wat info vandaan halen.

Nine-Inch-Niek
24 mei 2006, 11:15
http://www.tonefactory.nl/shop/faq.htm


Hier kun je wel wat info vandaan halen.


Thanx dat hielp erg.. Ik heb ook nog even bij de fabriekant gesnuffelt de RM100m heeft een aanpasbare bias met een schroevendraaier dus ik denk dat het nu geen probleem meer is. :D

Kim Wilson
24 mei 2006, 11:40
Graag gedaan. :)

Bunsen Burner
24 mei 2006, 15:13
Je kan er niet zomaar even een schroevedraaier insteken je moet natuurlijk ook de biasspannig meten met een probe zodat je dus ook kunt zien hoeveel spanning er door de buis loopt in rust ( eiogenlijk met als de stationair van een auto ) heel soms hebben vesterkers ingebouwde meters daarvoor maar meestal niet en dan moet je er dus ook een voltmeter of multimeter kan oiok voor gerbuiken . je moet trouwns ook wel de voedingshoogspannig op de buizenweten om te kunnen berekenen op hoeveel biasspannig je maximaal met laten lopen en die hoogspannig is dodelijk dus het is beter om dat gewoon over te laten aan een vakman en niet er een schroeven draiier in te steken

Nine-Inch-Niek
24 mei 2006, 15:35
Je kan er niet zomaar even een schroevedraaier insteken je moet natuurlijk ook de biasspannig meten met een probe zodat je dus ook kunt zien hoeveel spanning er door de buis loopt in rust ( eiogenlijk met als de stationair van een auto ) heel soms hebben vesterkers ingebouwde meters daarvoor maar meestal niet en dan moet je er dus ook een voltmeter of multimeter kan oiok voor gerbuiken . je moet trouwns ook wel de voedingshoogspannig op de buizenweten om te kunnen berekenen op hoeveel biasspannig je maximaal met laten lopen en die hoogspannig is dodelijk dus het is beter om dat gewoon over te laten aan een vakman en niet er een schroeven draiier in te steken


Dat snap ik.. ik heb het verkeerd uitgelegd. als je op randall.com kijkt zie je dat doug renolds het uitlegd ze hebben per buis 2 ingangen gemaakt een plus en een min daar kun je de multimeter op aansluiten en dan met een schroef die met de schroevendraaier aan te draaien is kun je de bias regelen snapt u ???

Bunsen Burner
24 mei 2006, 16:13
dat snap ik daar kan je dan de biasspannign aflezen maar wat ik zeg is dat je die dus moet afstellen tov van de hoogspanning en als je die niet weet dan kun je 'm dus nog niet goed afstellen snap je ? bij 500 volt buisspanning moet je bv afstellen op exact 30 microvolt bias heb ik wel eens ergens gelezen en juist die buisspannig kun je niet meten maar kan wel varieren van 250 tot 500 ofzo afhankelijk van de rectifier ed

Negative K3 fan
24 mei 2006, 17:15
die spanning kun je heel goed meten :)

Bunsen Burner
24 mei 2006, 17:42
dat snap ik maar dat is wel gevaar en het kan zelfs dodelijk zijn wanneer het hoger is dan 220 volt maar die vesterker heeft ook alleen maar aansluitpunten voor de biasspanning in rust en je zult hem dus open moeten maken voor de buizenhoogspanning op te maken wat dus heel gevaarlijk kan zijn . je kunt daar zelfs wanneer ie uit staat zon schok van krijgen die voldoende is voor een hartaanval dus wees gewaarschuwd . ik heb daar op in de andere categorien ook duidelijke waarschuwingen over gelezen zie oa werkbank groep

Negative K3 fan
24 mei 2006, 18:03
jajaja, maar als je toch al in de weer bent met een bias probe, dan is het geen extra moeite en bij buizenversterkers met bias meetpunten aan de buitenkant is de anodespanning danwel de benodigde biasstroom altijd bekend.

crrrN
25 mei 2006, 17:53
In de RM100 kun je wel gewoon je multimeter pleuren en dan met een schroevendraaier de spanning aanpassen.

Ik heb het zelf gedaan, vorige week ging er een buis kapot, daarna een andere buis erin gedaan , fuse vervangen en opnieuw volledig gebiast. Kon verder spelen in 5 minuten. Supervet en supermakkelijk.

Nine-Inch-Niek
26 mei 2006, 08:15
In de RM100 kun je wel gewoon je multimeter pleuren en dan met een schroevendraaier de spanning aanpassen.

Ik heb het zelf gedaan, vorige week ging er een buis kapot, daarna een andere buis erin gedaan , fuse vervangen en opnieuw volledig gebiast. Kon verder spelen in 5 minuten. Supervet en supermakkelijk.

Kijk de broer van willem :D

Thanx m8 dat wou ik even zeggen daarom heb ik ook voor de RM100m Gekozen :D

crrrN
26 mei 2006, 17:42
Klopt helemaal : D

PeeVee
28 mei 2006, 14:00
In de RM100 kun je wel gewoon je multimeter pleuren en dan met een schroevendraaier de spanning aanpassen. Ik heb het zelf gedaan, vorige week ging er een buis kapot, daarna een andere buis erin gedaan , fuse vervangen en opnieuw volledig gebiast.

Ondanks dat het wat moeilijk leesbaar is heeft Bunsenbrander toch wel een punt. Ik neem aan dat jouw RM100 een ingebouwde "probe" heeft; meestal zijn dit 1 Ohm precissie weerstandjes aan de kathode van de eindbuizen. Je meet de spanning (in mili Volt, niet micro!) die er over valt. Over een 1 Ohm weerstand valt immers even veel spanning dan dat er stroom loopt. Wanneer er 30 mV over valt, dan zal er ook 30 mA lopen. Die meting is overigens niet helemaal correct want je meet stroom die door de kathode loopt en dat is dus de som van stroom die door anode en (beperkt) schermrooster loopt. Ervaring leert dat je ong. 10% teveel meet; dus voor 30 mA zou je af moeten regelen op ong. 33 mV. Dat is een vuistregel die ik aanhoud op basis van andere meting (o.a. shunt meting over de OT) maar dat moet iedereen natuurlijk lekker voor zichzelf uitmaken.

Sorry, ik dwaal af, ik neem aan dat je in de RM100 alleen die "bias spanning" kan meten; niet de echte negatieve voorspanning op stuurrooster maar dus het spanninkje dat valt over zo'n kathode weerstand. De correct ruststroom instelling voor een buis is echter afhankelijk van de anode spanning. Het is inderdaad zo dat die bij een 6L6 versterker kan varieren van 250 (extreem geval hoor; de Fender 75 op de low power stand) tot 500V (zelfde Fender 75 op high-power stand maar ook tegengekomen in Marshalls). Max. plaat dissipatie van een 6L6GC is 30W, in rust mag er ong. 70% van dat vermogen worden opgenomen (21W dus), deel dat door de SPANNING en je weet hoeveel stroom er mag lopen. Voor 250V zal dat 2x zoveel zijn als voor 500V.

M.a.w. wanneer je de hoogspanning op de eindbuizen niet kent (en ik neem aan dat zo'n RM100 geen meetpunt heeft voor hoogspanning: dat is te gevaardlijk) is het niet mogelijk de amp correct te biassen, althans, niet zonder 'm open te maken. Is dat wat jij bedoelde te zeggen BB?

Je natuurlijk wel een "gok" doen of ergens in het midden gaan zitten b.v. op 35 mA, dat kan iets te heet zijn of iets te koud maar uit de praktijk wel een soort van "altijd goed waarde". Zou ook kunnen dat de handleiding gewoon de waarde voorschrijft misschien maar dat staat nergens dus ook speculatie. Er zijn overigens ook aanhangers van de theorie "gewoon draaien totdat ie goed klinkt"... Niet erg verstandig; te heet gebiaste buizen klinken nl. erg goed (feitenlijk class A) maar branden op als kaarsjes.