PDA

View Full Version : Waarom gitaristen bij een snelle solo vaak improviseren



Rick trodat
24 mei 2006, 01:25
Wat mij vaak opvalt, is dat gitaristen vaak bij het snelste gedeelte van een solo, vaak alles of een groot gedeelte improviseren.

v.b. Gary Moore bij ''still got the blues for you''. Hij speelt het nagenoeg identiek, behalve het echte snelle gedeelte. Nu heb ik het niet over stevie ray vaughan want die improviseerde 90%. Maar het valt me ook al op bij slash.

Natuurlijk willen ze iets nieuws brengen dan we al gewend zijn, maar zou er ook een andere reden voor zijn?

Wormaap
24 mei 2006, 01:32
Logisch toch eigenlijk? Je kan het snelste stuk improviseren omdat het dan domweg makkelijker te spelen is :P
Ook kan het zo zijn dat dat stuk op de CD/LP ook geïmproviseerd was.
Zelf improviseer ik in m'n solo's live meestal het snelste stuk ook (nu zijn m'n solo's sowieso meestal half geïmproviseerd, maar vooruit) omdat het van de dag en mijn bui afhangt waar m'n vingers terecht komen :P

Rick trodat
24 mei 2006, 01:43
mmmm, mij leek het juist eerder andersom. Misschien is het te moeilijk om het nog een keer op die manier te doen.

Dolf
24 mei 2006, 08:17
Trage stukken=melodie
->daar valt niet te improviseren, de melodie moet behouden blijven, meestal zat hier een groot stuk zoekwerk achter

Snel stuk=opvulling om een opzwepend effect te krijgen
->gemakkelijk: toonladdertje aframmen

Dat is mijn visie daarop, het kan natuurlijk genuanceerder en uitzonderingen bevestigen de regel.

Set Wenker
24 mei 2006, 11:07
Veel gitaristen improviseren ook in hun hoofdmelodie wel, maar omdat je niet teveel van de originele melodie af kunt wijken, lijkt het wel veel op het origineel. Luister maar eens goed naar albums en live platen. Bijna geen enkele gitarist speelt de solo op exact dezelfde wijze. Er zit vaak een verschil in frasering, bepaalde tempowisselingen, nootkeuze etc.

Anders Destium
26 mei 2006, 10:38
je hebt ook gitaristen die snelle stukken overladen met effecten, zo kun je slordiger spelen zonder dat het de gemiddelde luisteraar opvalt. Ik ben het er niet mee eens dat snelle stukken puur opvulling zijn, al valt het wel minder op als je het live niet identiek aan de plaat speelt ;)

nielsduursma
26 mei 2006, 10:51
als bijv. meespeel met een cd, probeer ik altijd de melodie in de solo te behouden. en het begin en het einden ongeveer hetzelfde te houden.

bij mij zijn solo's altijd anders.

taylor
26 mei 2006, 11:01
het is al gezegt toch bij een melodie stuk zoals bv dat van gary moore daar kun je niet veel aan toevoegen anders verander je de melodie wat heel erg bekend is.

met een snel stuk solo of ladder is het niet erg als je ff er buiten gaat een het valt de meeste niet eens op.ook is het eigenlijk raar dat je 2 keer iets precies het zelfde speelt dat kan niemand eigenlijk.je houd je dan gewoon vast aan het schema en de grote lijnen zeg maar..

Set Wenker
26 mei 2006, 11:24
je hebt ook gitaristen die snelle stukken overladen met effecten, zo kun je slordiger spelen zonder dat het de gemiddelde luisteraar opvalt. Ik ben het er niet mee eens dat snelle stukken puur opvulling zijn, al valt het wel minder op als je het live niet identiek aan de plaat speelt ;)

Dat viel mij bij Slash heel erg op. Ik zag hem een keer op Lowlands en hij zat echt enorm te pielen met een WahWah. Het was gewoon één grote brij waar bijna geen structuur in te herkennen was. Toch vond bijna iedereen het geweldig wat hij deed.

Richwoodje
26 mei 2006, 12:53
Dat viel mij bij Slash heel erg op. Ik zag hem een keer op Lowlands en hij zat echt enorm te pielen met een WahWah. Het was gewoon één grote brij waar bijna geen structuur in te herkennen was. Toch vond bijna iedereen het geweldig wat hij deed.

moet je es een live-versie van Dani California horen, dan hoor je dat Frusciante het einde van die solo ook volledig onder een lading effecten verstopt...

Anders Destium
26 mei 2006, 20:41
Frusciante is dan ook een prutser, hoe meer effecten hoe beperkter de gitarist...

Misschien valt het door die effecten minder op dat het een geript nummer is, wie zal het zeggen!

Richwoodje
26 mei 2006, 20:44
Frusciante is dan ook een prutser, hoe meer effecten hoe beperkter de gitarist...

Misschien valt het door die effecten minder op dat het een geript nummer is, wie zal het zeggen!

distortion is ook een effect, dus de metal-scene bestaat uitsluitend uit zeer beperkte gitaristen :D

Anders Destium
26 mei 2006, 20:51
Volgens mij begrijp je niet wat het verschil is tussen een effect en het geluid dat rechtstreeks uit je versterker komt, waar overdrive ook onder valt. Maar dat is goed te begrijpen, je bent immers een Frusciante fan...

Richwoodje
26 mei 2006, 21:18
Volgens mij begrijp je niet wat het verschil is tussen een effect en het geluid dat rechtstreeks uit je versterker komt, waar overdrive ook onder valt. Maar dat is goed te begrijpen, je bent immers een Frusciante fan...

begrijp ik wel degelijk, maar als de golf in de (pre)amp bewerkt wordt is dat ook effect...

een effect dat op het goede moment gebruikt wordt is naar mijn mening juist een kwaliteit trouwens

drap
26 mei 2006, 21:18
Delay en flangers/phasers is toch ook des metals? Hoewel ik hetzelf ook doe is een bak vervorming, of het nou van een pedaal of van je versterker is, ook smokkelen. Clean spelen is sowieso veel moeilijker, je hoort immers alles omdat het niet dichtgesmeerd is

Bram+
26 mei 2006, 21:47
Sommige gitaristen hebben het gebruiken van effecten tot een kunst verheven. De juiste effecten op het juiste moment, niks mis mee vind ik. Zo heb je als gitarist ook een scala aan geluiden, en als je die goed kan toepassen, tja. Het hoeft ook niet altijd als een gitaar te klinken toch? Het zijn inderdaad niet persé de beste gitaristen die veel effecten gebruiken, maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Het is muziek, kunst, geen wedstrijd.

Scali
26 mei 2006, 21:57
Ik improviseer snelle solo's eigenlijk omdat ik te lui ben om ze noot-voor-noot uit te pluizen en precies in te studeren zoals de 'studio-versie'.
Bij m'n eigen muziek ben ik daar nog luier in dan bij covers, ironisch genoeg.

thefox
26 mei 2006, 22:50
op zich wel logisch, bij bekende nummers/covers verwacht men dat je de solo zo goed mogelijk naspeelt, bij je eigen muziek heb je dat 'probleem' niet. Wel altijd 'stom' als je je eigen solo in moet gaan studeren/uitzoeken. Schijnt dat solo van Lukather bij Rosanna ook een improvisatie was, en dat die die solo helemaal uit moest gaan zoeken, omdat iedereen het zo'n coole solo vond..

Anders Destium
26 mei 2006, 23:25
begrijp ik wel degelijk, maar als de golf in de (pre)amp bewerkt wordt is dat ook effect...

een effect dat op het goede moment gebruikt wordt is naar mijn mening juist een kwaliteit trouwens

Als ik het goed begrijp vind jij alles dat het signaal beïnvloedt een effect, hoe sta jij tegenover het versterken van je signaal?

Richwoodje
26 mei 2006, 23:35
Als ik het goed begrijp vind jij alles dat het signaal beïnvloedt een effect, hoe sta jij tegenover het versterken van je signaal?

beetje kinderachtig om het verschil niet te zien tussen het 'distorten' van een signaal en het simpelweg versterken.

edit: overigens is deze discussie totaal niet interessant, 'effect' is ook maar een benaming...

kassie
26 mei 2006, 23:59
slash maakt idd veel gebruik van improvisatie met de snelle stukken. maar hij heeft gewoon een gigantisch arsenaal aan korte en kleine licks tot z'n beschikking die hij allemaal combineert zodat het een grote brij lijkt te worden.
hij maakt ook veel gebruik van bends met snelle stukken. en accenten op noten die je niet verwacht zodat snelle stukken als een soort waterval over je heen vallen. maar omdat ik zijn gitaarspel vaak bestudeert heb zit er wel degelijk logica en regelmaat in. en slash gebruikt zijn wah pedaaltje en snelle spel echt niet omdat hij niet anders kan hahahaha. in feite slash is een gitarist die niet doodleuk toonladders erdoor heen jast maar ook nog mooie melodien erin verwerkt. het is nooit een 'basic' solootje. de nummers spreken voorzich.

thefox
27 mei 2006, 09:07
Kun je eens wat nummers geven, met daarin de 'beste' Slash solo's? Ik heb me eigenlijk nog nooit zo heel erg in hem verdiept, alhoewel ik natuurlijk de bekende dingen natuurlijk wel ken..

drap
27 mei 2006, 10:24
Kun je eens wat nummers geven, met daarin de 'beste' Slash solo's? Ik heb me eigenlijk nog nooit zo heel erg in hem verdiept, alhoewel ik natuurlijk de bekende dingen natuurlijk wel ken..

Luister es naar Slither van Velvet Revolver. Ongelovelijk gave solo vind ik persoonlijk. Zonder alleen maar als een gek te shredden ongelovelijk veel dynamiek. Vrij bekend nummer ook trouwens

The wall of dolls
27 mei 2006, 10:37
En als je wel iets snels zoekt kun je altijd nog Paradise City voor de zoveelste keer luisteren. Dynamiek die zelfs bewaart blijft op een dusdanig tempo is wel zeldzaam (goed). Althans, zat voorbeelden van gitaristen die met verhogen van het tempo een maar heel ielig slap geluidje zonder overtuiging krijgen.

drap
27 mei 2006, 10:41
Dynamiek die zelfs bewaart blijft op een dusdanig tempo is wel zeldzaam (goed).

Helemaal mee eens. Ondanks dat het niet helemaal m'n genre is, heb ik Slash erg hoog zitten (behalve die belachelijke hoed + act dan)

Anders Destium
27 mei 2006, 11:05
Slash heeft inderdaad een gave vibe in zijn solo's zitten.


beetje kinderachtig om het verschil niet te zien tussen het 'distorten' van een signaal en het simpelweg versterken.


edit: overigens is deze discussie totaal niet interessant, 'effect' is ook maar een benaming...

Ik zit je maar wat te fokken, ik wist dat je zou happen omdat het om je held ging:cheerup:

Richwoodje
27 mei 2006, 11:46
Ik zit je maar wat te fokken, ik wist dat je zou happen omdat het om je held ging:cheerup:

precies, "maar een Frusciante fan", tss :stop: :D

FruscianteFan
27 mei 2006, 11:53
hoor ik daar mijn naam?

Set Wenker
27 mei 2006, 14:59
Ik vind de vibe van Slash ook heel goed. Alleen live viel hij me heel erg tegen en irriteerde die wah me heel erg. Ik zeg ook niet dat hij het gebruikte om te verdoezelen dat hij eigenlijk niet kan spelen. Hij gebruikte het die keer gewoon heel kut.

Op plaat vind ik zijn solo's altijd wat speciaals hebben. De thema's blijven altijd goed hangen. Ze zijn mee te neuriën en dat is belangrijk voor een memorabele solo denk ik.

Wicked Willy
27 mei 2006, 15:02
Ik gebruik een wah ook altijd om te verdoezelen dat ik niet kan spelen :satisfie: , dan lijk ik nog meer op Slash dan ik dacht..............LOL

kassie
18 juni 2006, 23:32
slash deed tijdens de illusion tour ook altijd een solo in z'n uppie. daar laat hij dan ook al zijn liks zien en horen. erg leerzaam.

het nummer Get in the Ring van het album use your illusion 2 vertegenwoordigd wel de stijl van soleren van hem in zijn guns periode. nu is zijn speelstijl wel wat veranderd.

LPplayer
29 juni 2006, 16:40
Tja het gaat om het effect he :)====> opzwepende op het eind.
HEt doel heiligt dan de middelen. Als de mensen het maar cool vinden dan :)


moet je es een live-versie van Dani California horen, dan hoor je dat Frusciante het einde van die solo ook volledig onder een lading effecten verstopt...

thefox
30 juni 2006, 11:47
Je moet je ook afvragen wat het nut is om elke solo noot voor noot iedere keer hetzelfde te spelen. Thema, begin en einde moet je wel herkenbaar houden, maar juist het improviseren houdt het leuk! bv solo van Hendrix instuderen heeft eigenlijk ook weinig zijn, het is namelijk een moment opname, vijf minuten later zou hij het net weer anders gespeeld hebben. Ik vind juist het verassende van improviseren cool, soms kom je weer op nieuwe ideeën enzo. Sommige solo's moet je gewoon wel hetzelfde spelen, want dat willen mensen dan graag horen, zoals bv solo van crazy little thing called love van Queen. En zelfs daar zou je nog een beetje kunnen improviseren, haha :)

hidde630
30 juni 2006, 11:57
Kun je eens wat nummers geven, met daarin de 'beste' Slash solo's? Ik heb me eigenlijk nog nooit zo heel erg in hem verdiept, alhoewel ik natuurlijk de bekende dingen natuurlijk wel ken..

koop 'apetite for destruction'