PDA

View Full Version : Marshall 1986 JMP uit 1976 getest



Toaster
23 mei 2006, 23:53
Hoi ik heb vandaag een marshall 1986 JMP uit 1976 bespeeld/beluisterd. Dit omdat ik hem eventueel wil kopen.

Deze amp heeft geen mastervolume... dat vind ik wel jammer maar ik heb altijd begrepen dat het bij dit type mogelijk moet zijn om in te bouwen?

Daarnaast was de meest rechtse elco vervangen. Hier stond op:
LCR
50 uf
UK 99-44

Op de originele (?) stond Daly R 50 y56

De OT was mega groot, daar stond op: 1202 184

op de andere trafo stond 784 139

Ik denk dat je hier weinig aan hebt aan informatie maar goed.

Ik heb de amp nog niet gekocht. Ik wilde eerst weten of het zo wel zijn geld waard is en of het zo nog wel marshallesque is.

Verder vond ik deze versterker niet warm maar eerder donker klinken. Ik neem aan als je hier super lead specs van maakt hij wat helderer klinkt.
Ik heb bij het testen presence en treble behoorlijk ver open gehad dus ik weet hoe donker hij klinkt.

Helaas mocht ik hem niet voorbij volume standje 2 proberen. Want dan kreeg je al een (te) hard geluid. Maar ook behoorlijke vervorming.


Ik zal ook uitleggen waarom ik hiernaar op zoek ben: Ik wil best of both worlds A-B en.
Fender clean en Marshall scheur.

In afwachting....

Groeten Niels

Al
24 mei 2006, 00:58
Hoi ik heb vandaag een marshall 1986 JMP uit 1976 bespeeld/beluisterd. Dit omdat ik hem eventueel wil kopen.

Deze amp heeft geen mastervolume... dat vind ik wel jammer maar ik heb altijd begrepen dat het bij dit type mogelijk moet zijn om in te bouwen?

Daarnaast was de meest rechtse elco vervangen. Hier stond op:
LCR
50 uf
UK 99-44

Op de originele (?) stond Daly R 50 y56

De OT was mega groot, daar stond op: 1202 184

op de andere trafo stond 784 139

Ik denk dat je hier weinig aan hebt aan informatie maar goed.

Ik heb de amp nog niet gekocht. Ik wilde eerst weten of het zo wel zijn geld waard is en of het zo nog wel marshallesque is.

Verder vond ik deze versterker niet warm maar eerder donker klinken. Ik neem aan als je hier super lead specs van maakt hij wat helderer klinkt.
Ik heb bij het testen presence en treble behoorlijk ver open gehad dus ik weet hoe donker hij klinkt.

Helaas mocht ik hem niet voorbij volume standje 2 proberen. Want dan kreeg je al een (te) hard geluid. Maar ook behoorlijke vervorming.


Ik zal ook uitleggen waarom ik hiernaar op zoek ben: Ik wil best of both worlds A-B en.
Fender clean en Marshall scheur.

In afwachting....

Groeten Niels

Picje posten vd amp zou helpen maar ik denk dat de OT goed is. De elco is goed. Die amp moet op het bright kanaal absoluut helder klinken, op normal moet je zoals je zegt je hoog wat oppompen. Ook klinkt die amp zeker minder warm dan een plexi. Als de versterker op 2 opbreekt dan is dat erg vroeg. Ik weet niet watvoor gitaar je hebt, dat kan uitmaken. Kies voor je combi een marshall die het juiste vermogen voor je kan leveren tov je Fender. Ik weet niet hoe hard je speelt maar als je een amp op zijn staart wil trappen dan kom je met een 20watt amp (2*6V6 of 2*EL84) icm een efficiente speaker al een heel eind.

Al

Toaster
24 mei 2006, 08:03
He Al,

Het opbreken van het geluid deed hij bij standje 2/2,5 met een gibson classic stocp pu geschakeld op het onderste element.

Die staat op mijn gitaar wel bloody hot moet ik zeggen. Je begint dan al echt te scheuren.

Met mijn tele kreeg ik meer stones geluiden eruit. Dus gewoon lekker crunchen.

Al
24 mei 2006, 08:26
He Al,

Het opbreken van het geluid deed hij bij standje 2/2,5 met een gibson classic stocp pu geschakeld op het onderste element.

Die staat op mijn gitaar wel bloody hot moet ik zeggen. Je begint dan al echt te scheuren.

Met mijn tele kreeg ik meer stones geluiden eruit. Dus gewoon lekker crunchen.

Ok, dat lijkt me dan wel in orde. Een strat zou een ander verhaal zijn. Punt is of je er qua volume mee door de bocht komt.

Al

Toaster
24 mei 2006, 10:51
Een mastervolume er op zetten moet toch kunnen bij deze types?

Mr.Jay
24 mei 2006, 13:12
Een mastervolume er op zetten moet toch kunnen bij deze types?

Kan altijd
JaY

BLOK182
24 mei 2006, 14:07
Ampbouwers als CWM, Van Weelden etc kunnen je er zo een mastervolume opzetten, je ziet ze zo ook vaker tweedehands aangeboden worden.

Squier4ever
24 mei 2006, 15:35
is t een combo of een head btw?
Als goed is kun je er een lekker vette "classis rock" tot heavy metal sound uit krijgen

zoon van Piet
24 mei 2006, 19:39
Classic rock? Zeker! metal? hmmm... niet zonder pedaal ervoor, of alleen op een dodelijk volume.
Mastervolume? hmm... waarom zou je zo'n prachtstuk gaan verkloten?
De charme van deze monsters zit in de tone, die echt niet beter wordt door mastervolume.

Toaster
24 mei 2006, 20:06
Die tone wordt echter pas bereikt nadat je trommelvliezen zijn gesprongen vlak na dat je broekspijpen eraf zijn gescheurd ;)

Tristan
24 mei 2006, 20:12
Klinkt goed!
Heb je ook een patchkabeltje gebruikt om de twee kanalen samen te schakelen? Ik denk namelijk dat je de versterker alleen op het normal kanaal hebt gehoord en dat is inderdaad redelijk donker van geluid, het echte Marshall geluid krijg je pas als je je gitaar inprikt in de bovenste linkse input van de vier en het patchkabeltje van de onderste linkse input naar de bovenste rechtse input lust... Dan kan je met de twee verschillende volumes je geluid naar keuze afregelen, dat geeft wat extra soundmogelijkheden...
Ik zou zeker even uitproberen of dit werkt en of alle inputs werken natuurlijk...
Een twintigwattertje kan ook (Marshall 2061x handwired) en naar mijn ervaring gaat die zeker hard genoeg voor live gebruik...
De '76 is overigens volgens de meeste wat feller dan de '69 en volgens mij hebben deze ook een printplaat (dat weet ik niet helemaal zeker), maar volgens mij is hij ook nog wel redelijk simpel om aan te passen naar '69 specs, behalve de OT dan, die is echt anders... Volgens mij is het dan ook redelijk simpel om hem weer terug naar de originele specs om te bouwen, als je dat wilt...
Tsja, als je vindt dat de amp een goed geluid heeft en je hij gaat niet te hard voor je dan doe je hier geen miskoop mee denk ik, mits je geen duizenden euro's hoeft te betalen...

mathe
24 mei 2006, 20:38
Een 1986 is een 50 watt basversterker. Die klinken op laag volume altijd donkerder dan een lead omdat er geen bypass condensator op de volumeknop zit.

Marc

Solidkick
24 mei 2006, 21:10
Deze amp heeft geen mastervolume... dat vind ik wel jammer maar ik heb altijd begrepen dat het bij dit type mogelijk moet zijn om in te bouwen?


Je kan ook iets meer uitgeven en er een goede powersoak bij kopen.
Zuigt ook een beetje toon maar veel minder dan een master imo.



De charme van deze monsters zit in de tone, die echt niet beter wordt door mastervolume.
exactely.

Toaster
24 mei 2006, 22:12
Ja maar als ik Fender clean met marshall scheur wil A B en met een Radial

Moet ik dus volgens jullie een powersoak hangen tussen de marshall en de Radial???

Ik snap heus wel dat de tone belangrijk is maar ik vraag me af hoe jullie géén ruzie krijgen met bandleden, geluidsmensen, buren, enz. als je zonder mastervolume speelt dit ding gaat ECHT HARD.

@ Tristan, ja ik ik heb een patch kabel gebruikt allen ik datcht dat die van linksboven naar rechtsonder ging met mijn gitaar rechtsboven. Maar dat weet ik niet meer zeker.

@squier, het is een head

Quote Al:


Ok, dat lijkt me dan wel in orde. Een strat zou een ander verhaal zijn. Punt is of je er qua volume mee door de bocht komt.

Al

Ik vond de volume bijna digitaal. voor standje 1,5 weinig
op 1,9 clean
op 2,5 scheur en ruzie.

Solidkick
24 mei 2006, 22:56
Moet ik dus volgens jullie een powersoak hangen tussen de marshall en de Radial???

Ik snap heus wel dat de tone belangrijk is maar ik vraag me af hoe jullie géén ruzie krijgen met bandleden, geluidsmensen, buren, enz. als je zonder mastervolume speelt dit ding gaat ECHT HARD.


Amp -> powersoak ->speakercab
De amp kan op 10 (of 11) terwijl het volume uit m'n cab getemperd wordt door de loadbox.

Al
25 mei 2006, 01:09
Ik vond de volume bijna digitaal. voor standje 1,5 weinig
op 1,9 clean
op 2,5 scheur en ruzie.

Dat schiet natuurlijk niet op. Als je een MV wilt dan zou ik bij die amps een post PI MV adviseren. Veel juice komt uit de oversturing van de PI. Er zijn daar wat varianten op. Volgens mij staan er drie varianten waaronder een echt heel simpele (Een pot die de uitfase staande 'legs' vd PI samenvoegt.) in een vd Weber boeken waar Ken Fisher een bijdrage levert. Hij had dacht ook wat commentaren er bij staan. De waardes van die pots die in een MV worden gebruikt zijn hoog, meestal 1M. Toch kan je als je goede oortjes hebt een beetje verschil horen op het moment dat zo'n MV geïnstalleerd is. Als je wilt dat je versterker zuiver stock moet kunnen blijven klinken kan je een pot gebruiken die kan schakelen. Je maakt dan de weerstand oneindig doordat je gewoon de verbinding naar de pot verbreekt. Het circuit 'ziet' dan niks.

Al

Toaster
25 mei 2006, 01:40
Amp -> powersoak ->speakercab
De amp kan op 10 (of 11) terwijl het volume uit m'n cab getemperd wordt door de loadbox.

Ja dat snap ik. Maar ik heb een apparaat dat twee versterkers omstebeurt over één speakercab kan laten spelen (soort van dummyload dus en ampswitcher) ofwel voor mij de Radial Tonebone Headbone.

maar dan zou ik dus:
amp A-> tonebone -> speakercab
Marshall amp -> Tonebone -> powersoak ->speakercab moeten doen


Dat schiet natuurlijk niet op. Als je een MV wilt dan zou ik bij die amps een post PI MV adviseren.
Al

euhhm noob vraag... wat is PI?

Agent_Smith
25 mei 2006, 09:01
Ja,deze amps knallen dus echt he!
Als je m wilt gaan modden met een MV bijv. , zet die dan wel in de plaats van 1 van de inputs. In zo'n juweetje ga je natuurlijk niet boren!

Solidkick
25 mei 2006, 11:15
...ik heb een apparaat dat twee versterkers omstebeurt over één speakercab kan laten spelen (soort van dummyload dus en ampswitcher) ofwel voor mij de Radial Tonebone Headbone.

maar dan zou ik dus:
amp A-> tonebone -> speakercab
Marshall amp -> Tonebone -> powersoak ->speakercab moeten doen


Ik zou hierover een mailtje dichten aan Radial om te vragen of dit kan.
De Radial heeft zelf nl. ook een dummyload voor zowel de actieve als de standby amp. Geen idee of hier problemen door kunnen ontstaan.
Ik heb geen ervaring met een dergelijke setup.

Tristan
25 mei 2006, 15:52
Een 1986 is een 50 watt basversterker. Die klinken op laag volume altijd donkerder dan een lead omdat er geen bypass condensator op de volumeknop zit.

Marc

Dat klopt, sorry daar had ik even overheen gelezen...
Die moeten toch ook redelijk simpel te modden zijn naar (Super) Lead specificaties? (gitaaramp i.p.v. bassamp)

Dude
25 mei 2006, 16:55
Ben ik de enige die het zonde vind om een zo te horen orginele marshall uit die tijd te gaan modden ??

Zoiezo gaten boren in het chassis ed... damn what a waste !

Een THD hotplate koop je voor ?? 230 euros ??

zou zeggen probeer dat eerst eens, als dat het gewenste resultaat geeft hoef je nergens in te boren.

Agent_Smith
25 mei 2006, 17:42
Ben ik de enige die het zonde vind om een zo te horen orginele marshall uit die tijd te gaan modden ??

Zoiezo gaten boren in het chassis ed... damn what a waste !

Een THD hotplate koop je voor ?? 230 euros ??

zou zeggen probeer dat eerst eens, als dat het gewenste resultaat geeft hoef je nergens in te boren.

Nee hoor, I'm with you.

Toaster
25 mei 2006, 18:26
Een mastervolume op een input zetten is toch niet grote ingreep? Voor de rest ben ik het zelf ook met je eens hoor ;)

Toaster
25 mei 2006, 18:28
Ik zal trouwens ALS ik hem koop nog een foto maken van een JTM uit '68 die hij daar ook heeft staan.
Dat ding was abnormaal gemod.

En klonk in mijn oren niet eens meer naar een marshall.

Toaster
25 mei 2006, 18:34
Ja dat snap ik. Maar ik heb een apparaat dat twee versterkers omstebeurt over één speakercab kan laten spelen (soort van dummyload dus en ampswitcher) ofwel voor mij de Radial Tonebone Headbone.

maar dan zou ik dus:
amp A-> tonebone -> speakercab
Marshall amp -> Tonebone -> powersoak ->speakercab moeten doen



Antwoord van Radial:
Hi Niels, yes you can use a power soak. The Headbone uses relays to switch between amps so it is

Basically a straight path from your amp to the speaker cab. So inserting the power soak is no problem.



Regards

Paul Blake

Service Technician

Binnen 2 uur ;) toch mooi email.

Solidkick
25 mei 2006, 23:01
Antwoord van Radial:
Binnen 2 uur ;) toch mooi email.

Da's heel keurig.
Powersoak is mijn advies. <bier>

heavy-metal-thunder
30 mei 2006, 13:06
wie heeft er hier ervaring met een powersoak? euh, niet van horen zeggen, maar zelf uitgeprobeerd

Tristan
30 mei 2006, 13:48
Ik heb zelf geen ervaring met losse powersoaks, alleen ingebouwde in de versterkers zelf en die vond ik tot nu toe echt mega ruk klinken... (THD en Carr amps)
Er wordt wel gezegd dat die THD Hotplates de beste zijn, die Marshall Powerbreaker schijnt echt mega ruk te zijn en die Koch Loadbox heeft als nadeel dat je de hoeveelheid power maar in een paar stapjes kan verminderen, waardoor je vaak of te hard of te zacht bent...

Solidkick
30 mei 2006, 15:29
Ik gebruik de Koch loadbox en ben er blij mee.
Weinig kleuring .

Dat je het uitgangsvermogen slechts trapsgewijs kunt aanpassen lijkt een nadeel maar valt in de praktijk erg mee aangezien je amp ook nog altijd een volumeknop heeft....

Negative K3 fan
30 mei 2006, 18:20
Ben ik de enige die het zonde vind om een zo te horen orginele marshall uit die tijd te gaan modden ??

Zoiezo gaten boren in het chassis ed... damn what a waste !

Een THD hotplate koop je voor ?? 230 euros ??

zou zeggen probeer dat eerst eens, als dat het gewenste resultaat geeft hoef je nergens in te boren.


voor een master volume hoeft niet geboord ofzo te worden!!1 slecht een pot en wat draadjes solderen voldoet

Dude
30 mei 2006, 21:10
Ik heb sinds een maand of 5 een THD hotplate, de 16 ohm versie tussen mijn 2204 top en 4x12 greenback kast en echt, the best invention voor buizenamps ever !!

geweldig ding, ik hoor geen kleuring van sounds en ook op maximale demping heb je nog een super sound, geen geknepen of iel geluidje, echt.

Toaster
30 mei 2006, 22:38
He Dude,

Kun je er dan ook op slaapkamerniveau mee spelen op oefenhok niveau

en tussen deze twee genoemde kiezen?

+

Kan je er mee spelen tijdens optredens? Én is het lastig dat het geluid trapsgewijs gaat. Plus hoeveel van deze geluidstrappen zijn er? Ofwel, Hoeveel / hoe weinig volume standjes heb je nog?

Mr.Jay
31 mei 2006, 07:39
He Dude,
Kun je er dan ook op slaapkamerniveau mee spelen op oefenhok niveau
en tussen deze twee genoemde kiezen?
+
Kan je er mee spelen tijdens optredens? Én is het lastig dat het geluid trapsgewijs gaat. Plus hoeveel van deze geluidstrappen zijn er? Ofwel, Hoeveel / hoe weinig volume standjes heb je nog?

Hou er rekening ,mee dat wanneer je heel zacht wil spelen met de crunch van je eindtrap, jouw eindbuizen enorm hard opbranden, ze gaan immers volgas zeg maar.
Dat trapsgewijs zukl je geen hinder van hebben, je zit op het podium waarschijnlijk ook niet je volumes tussen 3,25 en 3,50 in te stellen.
Je stelt de powersoak in op een ongeveer gewenst podiumvolume, en dan regel je weer bij met je volumepot op de amp zelf.
Ook het 'broekspijpenwapperen"" wordt natuurlijk heel anders met een powersoak.

JaY

Antoon
31 mei 2006, 10:08
Op slaapkamer niveau willen spelen met een 100W Marshall is redelijk onzinnig. Een attenuator is alleen nuttig als je je podium/repetitiegeluid binnen de perken wilt houden. Koop een klein modelling oefenversterkertje met een SL + 4X12 emulatie voor thuis.

Unicron
31 mei 2006, 12:39
Hey Niels,

je hebt een PM voor die Soundcity, heb wel een goede buizen(scheurbak) te ruil.

MatthijsBlom
31 mei 2006, 20:23
Ik heb nooit een power break achtig ding gehad en zou er best graag eentje willen, maar ik zit met het volgende:

De mooi oversturing van een harde amp heeft te maken met de preamp buizen, de power amp buizen, en toch ook met de ovebelasting van de speakers?
Dat laatste valt weg als je gebruik maakt van een power break. Hard spelen met oordoppen ed. vind ik super tof. Maar klinkt het allemaal ook zo cool met een power break ertussen???

mathe
31 mei 2006, 21:54
...Maar klinkt het allemaal ook zo cool met een power break ertussen???
Nee.
Ik heb al aardig wat van die dingen geprobeerd en geen eentje klinkt als een versterker op 10. Het zuigt een deel van je geluid weg.

Solidkick
31 mei 2006, 22:49
Nee.
Ik heb al aardig wat van die dingen geprobeerd en geen eentje klinkt als een versterker op 10. Het zuigt een deel van je geluid weg.

Een 100 Watter op 10 zonder soak?
Die durft :rockon:

Toaster
31 mei 2006, 22:59
Dan heb je zeker geen buren / trommelvliezen. ;)


Maar een versterker die hard staat te spelen geeft nou eenmaal ook wat meer druk en een speakercab gaat dan ook wat anders werken. De geluidsdruk die dan wordt opgebouwd is natuurlijk anders als bij lagere volumes. Dat snap ik ook wel.

Dude
31 mei 2006, 23:53
Ding is echt ideaal, en natuurlijk "klinkt" het niet als een 4x12 met een 100 watter op vol vermogen maar dat is logisch,

het klinkt lekker, en idd ook op oefenhok volume klinkt het lekkerder, ga zon ding gewoon eens proberen, je zal het zien !

MatthijsBlom
1 juni 2006, 12:08
ga zon ding gewoon eens proberen, je zal het zien !

Misschien moet ik inderdaad niet zo zeiken en gewoon zo'n ding kopen.
Zo verschikkelijk duur zijn ze nu ook weer niet.