PDA

View Full Version : 1 x 12 kast voor EVM12L: advies gevraagd



Rhythm Machine
23 mei 2006, 22:53
Hoi, ik heb nog een oude EVM12L liggen waar ik een kast wil voor gaan bouwen. Ik weet echter niet welk type ik het beste kan nemen voor deze zware speaker. Gesloten of halfopen? Compact of ietsje groter? Diep of ondiep?
Tolexen zie ik me niet echt te doen, dus het wordt waarschijnlijk beitsen. Welke houtsoort gebruik ik dan best? Of zoek ik (met mijn 2 linkerhanden) beter een tweedehandse lege kast?

Veel vragen, alvast bedankt voor jullie suggesties.

RM

EmgMaster
25 mei 2006, 09:39
Je zou kunnen kijken naar een bestaand ontwerp van een speakerkast, bijvoorbeeld van Mesa Boogie, waar deze speaker inzit. Als je die maten aanhoudt moet dat wel goedzitten. Ik dacht dat er altijd aangeraden wordt om multiplex te gebruiken voor de kast en MDF voor de baffle. Probeer een de zoekfunctie, staat ook een hoop op over de constructie enzo.

AART
25 mei 2006, 11:42
Ik heb die speaker ook een tijdje gehad, in openback combo en closed back 2x12.

Ik vind zelf dat de speaker veel strakker(waar hij van zichzelf al goed in is) is in een gesloten kast, veel meer druk, strakker laag, en overall wat meer gedefinieerd.

In de openback combo was het geluid opener, maar met high gain werk werd het een beetje onstrak.

Als je dus meer de rock/metal kant op gaat zou ik hem closed back maken(Mesa Rectocab 1x12 afmetingen lijken mij het meest geschikt dan).
Als je meer clean(blues, jazz) speelt zou ik hem halfopen of open laten.



Verdere info:

Hout: 18 mm Berkenplex B/BB kwaliteit, behalve de Baffle, die zou ik maken van 15 mm MDF.

Afmetingen: zoals eerder gezegd; de mesa afmetingen lijken mij het best omdat zij vroeger die speakers veel gebruikten.

Dat hout zul je helaas alleen vinden bij grotere houthandels, dus haal het niet bij de Gamma oid, daar hebben ze alleen erg slechte kwaliteit, hoewel je de MDF dara wel zou kunnen halen.

Rhythm Machine
25 mei 2006, 14:19
Bedankt voor je nuttige info Aart. Wat het ontwerp betreft had ik gedacht aan een closed back cab met vooraan 2 langwerpige ports (1 bovenaan en 1 onderaan). Ik zit in m'n hoofd met een baffle van ca. 50x50 cm in een cab van ca. 60 cm hoog, dus met bovenaan en onderaan een opening van ca. 50x5 cm. Ik zou de baffle licht schuin naar boven gericht willen plaatsen, maar met een rechte speakerdoek ervoor. De totale afmetingen zouden dan ca. 50 breed, 60 hoog en 30 diep worden.
Zo'n cab heb ik nog nooit gezien (daar is waarschijnlijk wel een reden voor...). Ik zou hem roodbruin willen beitsen met een rieten speakerdoek à la Mesa Boogie.
BTW Aart, heb je geen foto van dat vurenhouten topje?
Voor de constructie had ik gedacht aan onzichtbare gat-pen verbindingen in combinatie met houtlijm. Ik heb nog 2 platen 18 mm meranti multiplex van 76 x 122 cm liggen. Is dat bruikbaar of ga ik echt beter voor berkenplex?
Ik zou deze kast gebruiken met m'n Twintone top.

RM

Nocki
25 mei 2006, 22:34
[ Nocki gluurt stiekum mee modus ]

hadv
26 mei 2006, 02:51
ik heb een originele bouwtekening van EV, kan um opsturen per email

AART
26 mei 2006, 11:19
Het plan klinkt goed, maar ik zou toch gaan voor Berkenmultiplex, want Meranti is niet zo stug, dat zal resulteren in een wat lossere sound, minder strak.

Denk aan de Fender cabinets en de Mesa lonestar series.

Nocki
26 mei 2006, 11:32
Hoi,

een tijd terug heb ik ook een speakerkastje (1x12) gemaakt voor de evm. die ws toen redelijk kubistisch. uit ervaring weet ik dat de evm toch meer ene full range speaker is. het werken met poorten van voren en dergelijke zou ik niet doen. de speaker komt heerlijk tot zn recht in een half open back. ga je voor gesloten zou ik de kast zo stug mogelijk maken om m zo min mogelijk me ete laten resoneren.

ik weet dat dit tegen alle regeltjes in gaat voor de gitarist maar deze speaker is ook geen gitaar speaker.

ik heb toen vuren gebruikt maar zou nu toch gaan voor een hele stuge en dikke nultiplex kast.

Nocki

AART
26 mei 2006, 18:38
over die poorten kan je idd wel eens gelijkhebben nocki, ik denk ook dat je het beste gewoon een standaard mesa 1x12 kastje kan nabouwen.