PDA

View Full Version : HELP! Pruttel-Peavey!



MartinJeeJ
23 mei 2006, 21:44
Ik heb een Peavey Musician 400 series top, volgens mij oorspronkelijk als gitaartop gemaakt, maar omdat de distortion van dat ding nergens naar klinkt, zijn veel mensen hem als bastop gaan gebruiken... Anyway, ik heb laatst een Ampeg gekocht en wil van dit gevaarte af, sorry ik zal hem nog even voorstellen:

http://www.it2music.com/dump/peaveymusician.jpg

Maar wat wil het geval: er zit een pruttel in, beetje half knetterend half ruis. Naar mijn idee een condensator, want als ik hem uit zet sputtert ie nog wat na. Ik heb de prints nagekeken met een loep voor evt. scheurtjes, potmeters schoongemaakt enzo, maar tevergeefs. Aan de potmeters draaien maakt niets uit, die pruttel blijft even hard...

Ik dacht misschien heeft iemand hier ervaring mee? :rockon:

Bunsen Burner
24 mei 2006, 16:23
ik heb wel eens gelezen dat dat meestal de eindbuizen zijn . ik vind zelf de saturation van peavy trouwens wel heel goed en beter dan normal distortion of overdrive omdat het signaal gewoon verzadigd raakt ipv blokgolven te creeren.

Bunsen Burner
24 mei 2006, 16:24
sorrie ik weet eigenlijk niet of dit wel met buizen is . mosfets zijn feitenlijk hetzelf als buizen maar dan zijn het toch transistors misschien dat dat toch het zelfde effekt kan geven

MartinJeeJ
24 mei 2006, 16:52
Er zitten inderdaad geen buizen in... Maar je weet dus ook niet wat eraan zou kunnen mankeren? Ik dacht ik vraag het ff hier, want ik heb weinig zin om hem te laten repareren voor veel teveel geld, en vervolgens toch te verkopen.

Bunsen Burner
24 mei 2006, 17:48
kan volgens mij van alles zijn ik weet het zo ook niet maar er zijn hier wel mensen die het wel kunnen zeggen lijkt me .ik heb zelf twee vintage peavys van iets latere periode volgens mij - de jouwe is zo te zien zelfs uit 70s - van begin tachtig denk ik ( pro 40 en bandit 65 met die latere knoppen met witte, blauwe, grijze dopjes en dus niet zilver met zwart ) .ik ken die van jou wel daar zit ook fuzz op en die vind ik juist wel heel te gek rauw klinken maar toch waar anders dan de saturation op die van mij

MartinJeeJ
24 mei 2006, 19:07
inderdaad, op de prints zag ik zelfs 1972 staan, ergens anders weer 1976, en volgens de vorige eigenaar is ie van 1982... Maargoed, ik hoop dat er zo iemand dit leest inderdaad :)

B_2_the_a
25 mei 2006, 22:46
offtopic:

pruttelpeavey? klinkt net als een foute maaltijd bij de ikea ofzo

matto
28 mei 2006, 17:10
Ik heb een Peavey Musician 400 series top, volgens mij oorspronkelijk als gitaartop gemaakt, maar omdat de distortion van dat ding nergens naar klinkt, zijn veel mensen hem als bastop gaan gebruiken... Anyway, ik heb laatst een Ampeg gekocht en wil van dit gevaarte af, sorry ik zal hem nog even voorstellen:

http://www.it2music.com/dump/peaveymusician.jpg

Maar wat wil het geval: er zit een pruttel in, beetje half knetterend half ruis. Naar mijn idee een condensator, want als ik hem uit zet sputtert ie nog wat na. Ik heb de prints nagekeken met een loep voor evt. scheurtjes, potmeters schoongemaakt enzo, maar tevergeefs. Aan de potmeters draaien maakt niets uit, die pruttel blijft even hard...

Ik dacht misschien heeft iemand hier ervaring mee? :rockon:

Ik heb vorig jaar een peavey Bastop uit de zelfde serie gerestaureerd(was gevonden in een kippenhok)
Deze versterker werkte wel maar begon ook te pruttelen en te sputteren soms direct en soms na een tijdje warmdraaien.
Uiteindelijk bleek na allerlei experimenten het probleem te zitten in slechte massa verbindingen.
Ik heb ALLE componenten van het voor en achterpaneel gedemonteerd en de panelen grondig schoongemaakt met was benzine en daarna licht op geschuurd met een scotch brite lapje.
Het gepruttel en gesputter was daarna volledig weg.