PDA

View Full Version : Sweeping



Kaïn
23 mei 2006, 17:24
Beste mensen!

De laatste tijd ben ik bezig om het zogenaamde sweeppinking onder controle te krijgen. Alhoewel ik bekend ben met de basis loop ik constant tegen 1 probleem aan. Bij de downsweep is het de bedoeling om de noten natuurlijk stacato te spelen. Alleen als ik mijn vingen van de snaar afhaal dan maakt dit gewoon een geluid. Dus klinken mn sweeps op z'n zachts gezegt slordig. (ronduit kut).
Dus ik vroeg mij af of ik mezelf een foute techniek aan het aanleren ben of dat ik iets gewoonweg niet weet.

Bij voorbaad dankjulliewel ^^

Lacrimosa
23 mei 2006, 17:40
Probeer de noten te dempen met je rechterhand, vooral de lagere noten. Dit is nogal moeilijk uit te leggen, oefen het gewoon vaak, en zonder distortion!!

Kaïn
23 mei 2006, 18:22
I'll give it a shot, thanks. Blijft een lastig trucje dit. Maar als ik types zoals coenen zie denk ik echt...dat MOET ik ook kunnen :p

Maxxas
23 mei 2006, 22:35
Ik ben er ook al tijden mee bezig en het blijft lastig. Het is vooral zaak de coördinatie goed voorelkaar te hebben. Beetje dempen met je picking hand maar weer niet teveel. Snaar aanslaan en zodra je plectrum de snaar voorbij is moet je vinger er ook al weer af zijn om doorklinken te verhinderen.
Dit vergt (helaas) veel oefenen.

Funkicker
24 mei 2006, 17:49
Ik gebruik bij een down sweep een alternative techniek, als ik naar de volgende snaar ga, speel ik die noot niet met mijn vingertop, maar leg ik mijn vinger er iets verder op, zodat mijn vingertop de netgespeelde snaar aanraakt en dus dempt. en als ik omhoog sweep laat ik mn volgende vinger iets op de vorige snaar liggen, en demp ik hem dus zo. wel oppassen met die ah's, bij 5de, 7de, 12de, 17de en 19de fret... het is een techniek die werkt, voor mij dan, die snel te leren is en je sweeps klinken zowaar goed. ook werkt het om je neck pickup te gebruiken, ipv je bridge of middle pickup, zeer als je met distortion wil sweepen...dan klinkt alles net wat zoeter en minder ruw, en heb je inder last van die nh's hoop dat daar wat aan hebt...

Gitaro
24 mei 2006, 17:57
Als ik het zo lees haal jij echt je vinger van de snaar af. Dat maakt vaak een bak herrie met distortion, wat ik volgens mij doe is de vinger wel een tijdje op de snaar laten maar hem niet indrukken. En ook de snaren een beetje muten met mijn rechterhand, al is het maar een heel klein stukje van mn pols ofzo, alle kleine beetjes helpen.

En ja die natural harmonics zijn inderdaad dodelijk. Erg irritant. Heh

Kaïn
27 mei 2006, 21:07
Okay, ik heb het geprobeerd en de techniek van je vinger op de snaar laten rusten ipv optillen klinkt een stuk beter dan die dissonante accoorden met distortion die ik eerst produceerde. Vanaf nu oefenen oefenen oefenen. (Damn Coenen)

D3vLiN
30 mei 2006, 08:39
wat ook goed helpt is de gain/drive van je distortion halveren, of de volume potmeter op je gitaar maar half tot 3 kwart open draaien. ;)
(is vaak genoeg, luister maar eens goed naar de tones van je voorbeelden)