PDA

View Full Version : Topnutvijlen vasthouden omg. Veenendaal



Gitaarbouwer
23 mei 2006, 12:56
Hoi,

Mag ik vandaag of morgen even iemands topnut vijlen gebruiken?
Ik heb er behoorlijk haast mee en ben best wel desperate omdat ik zondag voor publiek speel (voor de tweede keer in mijn leven...). Ik wacht al ruim een maand op de vijlen die ik besteld heb in de USA, maar die vijlen lijken van de aardbodem verdwenen....

Ik woon in Veenendaal maar wil er best een paar km's voor rijden.

TIA :)

Kim Wilson
23 mei 2006, 13:24
Stukkie fijn schuurpapier dubbelvouwen werkt ook. Wel voorzichtig zijn!

Mattia
23 mei 2006, 13:46
Als ik echte had...ja. Maar helaas. Staat wel op het lijstje, en ik heb wel Rockinger nut zaagjes, maar dan moet je alsnog afwerken met wat schuurpapier.

no 1 hops
23 mei 2006, 13:55
heb mij tot nu toe beholpen met diamantsleutelvijltjes, vijltje waar je de bougie mee kunt bewerken en een fijn hobby zaagje.

als je op safe wilt spelen.
koop een voelermaat, neem zoveel voelers dat je ruim boven de frethoogte uitkomt.
leg die voor de nut op het fretboard en als je recht vijlt dan kan je niet dieper dan die voelermaat.

Kim Wilson
23 mei 2006, 13:57
En zorg ervoor dat je in een V vijlt. Op die manier heb je de minste frictie.

marekoo
23 mei 2006, 14:05
NEEE , Joh,, NOOiT in een V vijlen(anders heb je kans dat je snaar in het 'te smallen" gedeelte van de V blijft klemmen,en hierdoor je snaar breekt met stemmen) ,en altijd de sleuven 30% groter houden dan je snaardikte`s ,

Ijzerzaagje/Figuurzaagje/schuurpapier, Dat heb je toch wel

succes marco

no 1 hops
23 mei 2006, 16:49
volgens dan erlewine een u met haakse hoekjes voor trem en een u met ronde hoekje voor no trem

Javaca
23 mei 2006, 20:21
Ik heb geen topnutvijlen.
Wel een paar fijne naaldvijltjes misschien is dat bruikbaar?
Ben van woensdag tot zondag thuis, kan ze wel ff meenemen naar NL.

gw_guitars
24 mei 2006, 12:48
Gewoon even een setje 'voelermaatjes' kopen bij Gamma, Karwei, Praxis, Kwantum, Hubo of iets dergelijks.
Kost bijna niets.
Kun je zelf je vijltjes maken. Doe ik ook. Werkt perfect.
Ik vijl er zelfs messing topkammetjes mee.
Succes!

Gerard

Theo
24 mei 2006, 13:51
Gewoon even een setje 'voelermaatjes' kopen bij Gamma, Karwei, Praxis, Kwantum, Hubo of iets dergelijks.
Kost bijna niets.
Kun je zelf je vijltjes maken. Doe ik ook. Werkt perfect.
Ik vijl er zelfs messing topkammetjes mee.
Succes!

Gerard

Hoe doe je dat dan die vijltjes maken. Moet nl binnenkort ook mijn topkam (been) gaan bewerken maar zie ook op tegen die hoge prijs van de vijlen. Dus als jij mij nou ff uitlegt hoe ik die voelermaatjes moet gebruiken cq bewerken om er vijltje van te maken ben ik weer helemaal gelukkig.

Gitaarbouwer
24 mei 2006, 14:37
Gewoon even een setje 'voelermaatjes' kopen bij Gamma, Karwei, Praxis, Kwantum, Hubo of iets dergelijks.
Kost bijna niets.
Kun je zelf je vijltjes maken. Doe ik ook. Werkt perfect.
Ik vijl er zelfs messing topkammetjes mee.
Succes!

Gerard

Héé voelermaatjes heb ik hier wel liggen! Hoe maak je daar een vijl van?

gw_guitars
25 mei 2006, 00:00
OK, daar gaat ie,

Het is echt heeeeel simpel.
Je neemt het setje voelermaatjes. Je klapt ze uit het stalen omhulsel.
Niet losmaken, alleen uitklappen.
Je legt ze op een redelijk rechte ondergrond, zodat ze allemaal gelijk liggen.
Je kijkt dus tegen de platte kant aan.
Neem een driehoek (driekant) vijl.
Met de scherpe kant (een van de drie zijkanten) van de vijl ga je over de voelermaatjes en maak je een kerf van ongeveer 1 mm diep.
Het is het makkelijkste als je met je andere hand de voelertjes (raar woord eigenlijk) tegen elkaar aan houdt.
Dan doe je hetzelfde ongeveer 1 mm verderop.
Hier ga je mee door tot de voelertjes eruit zien als een dik soort ijzerzaag blad.
Dit kun je natuurlijk ook doen met een dremel en een slijpschijfje.

Wanneer het allemaal een beetje onregelmatig aandoet, maak je geen zorgen want het werkt evengoed wel.
Het verschil met een zaag is dat een zaagblad 'gezette' tanden heeft. M.a.w. de tanden zijn om en om gebogen om een bredere zaagsnede te maken, dat is hier natuurlijk niet het geval.
Het gaat een beetje lijken op een zaag om fretten in te zagen.
Wanneer je de voelertjes uitklapt heb je een heleboel 'zaagjes/ vijltjes' van verschillende diktes.

Topkam vijltjes worden ook alleen gebruikt op het 'scherpe' stuk.

De levensduur van deze 'zaagjes/vijltjes' is natuurlijk niet erg lang, maar je kunt altijd de tanden/kerven weer opnieuw dieper maken en de aanschafkosten van een setje voelermaatjes is natuurlijk ook niet hoog.

Tip:
Maak je 'zaagjes/vijltjes' en probeer hoe het voelt op een stukje hout, aluminium of messing.
Je kan beter een proefstukje en een set voelermaatjes verpesten dan je zelfgemaakte gitaar.

Nog een tip:
Bij het zagen leg je meestal een van je vingers op het voelertje om lichtjes te duwen. Bij het inzagen van de hoge E merk je dat aan je wijsvinger. De oplossing is gewoon een stukje isolatie of afplakband om je vinger.

Verder: (dit heb ik nog nooit zelf geprobeerd)
Een member van Projectguitar zaagde zijn plastic/been topkkam in met oude snaren. De laagste drie in ieder geval. (de omwikkelde snaren).

Ik hoop dat dit duidelijk is en dat iemand hier profijt van heeft.

Als het niet duidelijk is laat het even weten dan probeer ik een paar foto's te maken.

Eerlijkheidshalve moet ik vermeldden dat dit (helaas) niet mijn eigen idee is.
Het is van Melvyn Hiscock.
Pagina 181 van zijn boek rechtsboven naast de foto


groetjes Gerard

Gitaarbouwer
25 mei 2006, 10:29
Hoi,

Dit is echt een prachtig verhaal. Een goede uitleg!
'k Heb meteen de proef op de som genomen en mijn voelermaten ingevijld op de manier zoals jij zei. Wel heb ik eerst de (toekomstige) snijkant mooi afgerond met een vijltje zodat de snaar straks mooi in de zaagsnede valt.
Veel ervaring heb ik nog niet (zojuist één snaar geprobeerd), maar het ziet er veelbelovend uit!

Bedankt voor je uitleg! Voordat mijn vijlen uit de USA arriveren, is dit een zééér werkbare methode.

no 1 hops
25 mei 2006, 12:16
zeg gw-guitars

als je het nu toch doet, foto uitleg hoeplaats je die dan hier.
heb dat met shielden gedaan, pdf gemaakt maar je kan die hier niet kwijt.
ook de topic om de 'bazen' vqn gitqqrnet hier warm voor te maken loopt dood.
dat is jammer want hier is zoveel kennis.

gw_guitars
25 mei 2006, 13:42
Het is niet mijn bedoeling geweest om een complete foto instructie te maken over dit onderwerp.
Ik wilde een paar foto's maken voor het geval mijn verhaal niet duidelijk was.
Het is precies zoals je zegt: er is hier veel kennis aanwezig.
Ik twijfelde of mijn verhaal wel duidelijk genoeg was.

Groetjes Gerard