PDA

View Full Version : uitversterking live



Rockchick
23 mei 2006, 12:25
Hoe versterken jullie je (semi-)akoestsche gitaar uit live?

- rechtstreeks de PA/zanginstallatie in?
- via een DI
- met een akoestsiche versterker

alvast bedankt!

gertdm
23 mei 2006, 12:45
Hoi

Ik versterk mijn gitaren als het even kan via de P A. Meestal lukt dat ook op de plekken waar ik speel.

Ik neem altijd mijn Ashdown versterker mee voor de zekerheid. Ik ben namelijk ook wel eens teleurgesteld in de aanwezige equipment :)

Verder heb ik drie gitaren:

Breedlove C5 met een Fishman Natural

Zwier GdM met een Fishman duet systeem

Taylor LKSM 12 met een Fishman Natural.


Ik ben zeer tevreden over de combinatie want door de jaren heb ik geleerd dat goeie akoestiese gitaren van topkwaliteit het prima doen met eenvoudige Fishmans of Highlander piezo's. Ik krijg al jaren complimenten over mijn geluid, dus, zonder nu te willen opscheppen, zegt dat wel iets denk ik. Dat wil niet zeggen dat het ook nooit eens minder is. Daarom heb ik ook een Ashdown versterker gekocht zodat ik zeker weet dat ik in geval van nood toch een goed geluid kan produceren.

Een keer heb ik een zwieper gemaakt. Dat was toen ik eens in Dresden (D) moest spelen en vlak voor t optreden ontdeke dat ik geen geluid uit mijn 6string kreeg....jawel batterijtje leeg en geen reserve bij.....dus ook daarvan geleerd :)

Verder, als je in een band speelt en je wil eens wat uitproberen....probeer de basversterker eens.....Luka Bloom zweert erbij :)

kornelius
23 mei 2006, 12:56
echt? Die luka heeft toch mooi geluid live moet ik zeggen.

Rockchick
23 mei 2006, 13:03
Voor welke eventuele teleurstelling neem je die Ashdown dan mee?
Als de PA minimaal is, of te ver van ( het midden van) het podium is?

Harald
23 mei 2006, 13:35
Hangt een beetje van de situatie af. In de duo setting met eigen spullen, gaat de akoestische gitaar rechtstreeks via mijn Schertler Unico, en mijn jazz gitaar via een Boss multieffect naar mijn oude Sessionette 75. Bij akoestiche solosets gaan mijn akoestische gitaren via een Lexicon MPX550 naar de Schertler. Afhankelijk van aanwezige apparatuur wordt e.e.a. nog doorgelust naar een PA.

Soms prik ik ook wel eens rechtstreeks op een mengtafel in met mijn akoestische gitaren. In dat geval wel via DI. Houd er wel van om als ik veel akoestisch speel, zelf de galm te kunnen beheersen. Dat wil ik per nummer kunnen varieren.

ruezzz
23 mei 2006, 13:35
In kroegen prik ik hem (Gibson Jumbo) meestal rechtsreeks in de huisinstallatie (vaak hebben ze een klein mengpaneeltje met 2 mic-ingangen).

In geval van P.A. neem ik vaak mijn studio pre-amp mee (SPL gainstation).
In principe fungeert die dan als luxe D.I.

Mijn ervaring is dat ook de goedkope D.I.'s van Behringer prima klinken.

Verder: zorg dat je een Feedbackbuster (Dop) bij je hebt en een XLR-jackverloop..

Rockchick
23 mei 2006, 13:38
Verder: zorg dat je een Feedbackbuster (Dop) bij je hebt en een XLR-jackverloop..

waarvoor heb ik dat nodig? ( sorry als dit een domme vraag is)

gertdm
23 mei 2006, 13:41
Voor welke eventuele teleurstelling neem je die Ashdown dan mee?
Als de PA minimaal is, of te ver van ( het midden van) het podium is?

Tja ik heb n paar keer ergens gespeeld waar de beloofde backline oude sannie was en absoluut niet lekker klonk. Dan is t moeilijk om dat geluid te hebben dat je wilt, namelijk zo puur mogelijk en n echt ( versterkte) akoestiese klank.

ruezzz
24 mei 2006, 01:17
waarvoor heb ik dat nodig? ( sorry als dit een domme vraag is)
De feedbackbuster (rubberen dop voor in je klankgat) kun je nodig hebben als de zaalinstallatie hard gaat en bepaalde frequenties je klankkast laten resoneren/rondzingen. Soms hangen de speakers te dicht bij je (boven je of achter je) dan wil dat nog wel eens voorkomen. Speel je echter op een relaxt geluidsniveau kun je wel zonder.

Het jack-XLR verloop kun je nodig hebben als je met je jackplugje in wilt prikken in een jouw onbekende installatie en er blijkt een XLR-ingang op te zitten (i.p.v. jack) - Je kunt ook een D.I. boxje aanschaffen (met XLR-kabel erbij) dan zit je altijd goed (daar kan je jackplug wel weer in).
Zelfs de goedkope Behringer D.I.'s klinken prima met acoustiche gitaar.

Ook is het in verband met rondzingen handig dat je vanaf de plek waar je zit het volume kan controleren (volumepedaal) - misschien zit er een volumeregelaar op de gitaar (op mijn Gibson Jumbo niet...)

Dridon
24 mei 2006, 01:21
Wat doet een DI dan eigenlijk?

paulusdeBKB
25 mei 2006, 15:28
Een DI takt het signaal van je instrument af zonder het origineel aan te tasten. Het originele signaal wordt doorgelust naar je instrumentversterker en het afgetakte signaal naar de mengtafel. Daarnaast zet de DI het hoge-impedantiesignaal om in een lage impedantie voor de aftakking naar de mengtafel.

Ik gebruik voor akoestische versterking een X-Act monitor van Sound Projects. Duur ding, maar geeft het beste versterkte geluid voor akoestische instrumenten dat ik ooit heb gehoord. Volgens mij staan ze tegenwoordig ook bij Feedback.

piezo
25 mei 2006, 15:37
Wat doet een DI dan eigenlijk?

De bijdrage van "Matrix" in http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?postid=546810#post546810

Wimvds
27 mei 2006, 19:01
Ik stuur mijn gitaar (Martin D-35 met EMG piezo systeem) naar een Roland AC-60. De DI uitgangen (L/R XLR) van deze versterker stuur ik naar de PA. Zo heb ik zelf mijn monitor onder controle en heeft de PA een prima stereogeluid.

Mijn live setup kan je hier bekijken: http://home.scarlet.be/~wv909915/bandmembers/wim/wim.html

Onze website: http://www.wendy-friends.be

greencharlie
17 september 2006, 04:22
[QUOTE=gertdm]Verder heb ik drie gitaren:

Breedlove C5 met een Fishman Natural

Zwier GdM met een Fishman duet systeem

Taylor LKSM 12 met een Fishman Natural.


Speel je dan niet meer op Furch? Zijn die andere ZOoveel beter?

piezo
17 september 2006, 09:02
Verder heb ik drie gitaren:
Breedlove C5 met een Fishman Natural
Zwier GdM met een Fishman duet systeem
Taylor LKSM 12 met een Fishman Natural.

Speel je dan niet meer op Furch? Zijn die andere ZOoveel beter?
Beginner in de gitaarwereld zeker, huh?
Endorsers spelen in het echt nóóit op de gitaren, waar ze reclame-inkomsten voor vangen, wist je dat niet? :D

gertdm
17 september 2006, 09:20
[QUOTE=gertdm]Verder heb ik drie gitaren:

Breedlove C5 met een Fishman Natural

Zwier GdM met een Fishman duet systeem

Taylor LKSM 12 met een Fishman Natural.


Speel je dan niet meer op Furch? Zijn die andere ZOoveel beter?


Nee, momenteel speel ik niet op Furch. Het zijn wel goede gitaren en vooral tegenwoordig is de kwaliteit ook wel tamelijk stabiel.
Wel heb ik mijn naam nog steeds beschikbaar gesteld om met Furch te associeren. Ik sta ook achter hun gitaren in die prijs / kwaliteitverhouding.

De Zwier heb ik laten bouwen naar eigen modificaties. Dat is een semi bariton waar ik erg laag op kan spelen. De Taylor was een buitenkansje en is (los van de merknaam) gewoon een van de beste 12strings die ik ooit heb bespeeld.
de Breedlove C5 heeft mijn hart gestolen en is de perfecte (normal pitch) 6string gitaar voor mijn stijl van spelen en ook nog eens met een prachtig geluid. Ergens tussen Martin en lowden in.
Ik hou er niet van om een heel bos aan gitaren te bezitten.
Met deze drie gitaren kan ik (akoesties) alles spelen.

piezo
17 september 2006, 09:39
Nou, wat zei ik?

greencharlie
17 september 2006, 15:38
Beginner in de gitaarwereld zeker, huh?
Endorsers spelen in het echt nóóit op de gitaren, waar ze reclame-inkomsten voor vangen, wist je dat niet? :D


Doyle Dykes speelt WEL op Taylor.
Wist je dat dan niet? :-))

Ook v boven de moerdijk ofzo?

piezo
17 september 2006, 18:10
Ook v boven de moerdijk ofzo?Ja, hoezooo? Moet je van boven de Moerdijk komen om een geintje te kunnen maken dan? Of om cynisch te zijn?

(Ik heb overigens zelf al zo'n 10 jaar een Furch)

steph
19 september 2006, 21:54
Had afgelopen zondag ff met m'n Ovation over mijn zwagers SWR California Blonde gespeeld (akoestische versterker), en dat klonk echt super goed, evenals de zang van m'n vrouw, maar dat terzijde.
Probeer ook nog een ideaal iets te vinden, en met een P.A. leuren, lijkt mij nou ook niks.
Iemand ervaringen met AER of Roland ter versterking voor kroeg tot 100man, en met zang er ook op natuurlijk! ;)

greencharlie
20 september 2006, 02:24
Deze middag roland ac60 uitgeprobeerd : bij max volume overstuurde hij wat en de reverb vond ik ook niet echt mooi. kVrees dat hij een beetje tekort schiet voor een publiek van 100 man, zeker als die wat rumoerig worden.
De ac60 is dan ook voorlopig van mijn lijstje geschrapt.

kHeb goede dingen over ultrasound gelezen, iemand ervaring met dit merk?
Vooral de pro serie spreekt me aan: 100 of 200 W, apparte efx per kanaal...

greencharlie
20 september 2006, 02:27
http://ultrasoundamps.com/

en een review van little brother met soundsamples:
http://littlebrother.nlpd.com/UltraSoundPro200/index.htm

LaurentB
22 september 2006, 21:48
Hangt een beetje van de situatie af. In de duo setting met eigen spullen, gaat de akoestische gitaar rechtstreeks via mijn Schertler Unico, en mijn jazz gitaar via een Boss multieffect naar mijn oude Sessionette 75. Bij akoestiche solosets gaan mijn akoestische gitaren via een Lexicon MPX550 naar de Schertler. Afhankelijk van aanwezige apparatuur wordt e.e.a. nog doorgelust naar een PA.

Soms prik ik ook wel eens rechtstreeks op een mengtafel in met mijn akoestische gitaren. In dat geval wel via DI. Houd er wel van om als ik veel akoestisch speel, zelf de galm te kunnen beheersen. Dat wil ik per nummer kunnen varieren.

Wat is eigenlijk het essentiële verschil tussen versterkers voor akoestische gitaren en voor electrische? Zijn die voor akoestische meer HiFi-achtig?

steph
26 september 2006, 14:07
Heb gisteren nog ff over de P.a. gespeeld, maar dan komt er toch ook wel een erg goed geluid uit. Misschien een powered monitor met galmpje?

LaurentB
26 september 2006, 19:32
Heb gisteren nog ff over de P.a. gespeeld, maar dan komt er toch ook wel een erg goed geluid uit. Misschien een powered monitor met galmpje?

Ja, over een goede PA is niet verkeerd, als de geluidsman tenminste weet hoe e.e.a. verondersteld wordt te klinken.