PDA

View Full Version : Plaats van standby- schakelaar...



Frits van Mourik
23 mei 2006, 01:28
Hallo mannen,

Na wat gedachtenwisselingen met mede-versterkerbouwers doemt er weer zo'n vraag op:
De meeste fabrikanten plaatsen de standby-schakelaar nà de gelijkrichter en de eerste filter-C (1). Waarom eigenlijk?
Is het niet logischer, om de schakelaar vóór de gelijkrichter (2), of het nu diodebuis of -SS is, te plaatsen?
Overwegende dat in geval (1) de filter-C vaak een onmin hoge spanning aangeboden krijgt ,
die pas daalt als de de eindbuizen ingeschakeld worden;
die buizen moeten dan de stroomstoot ook maar kunnen/willen verwerken
-in geval (2) staat de filter-C al parallel aan de buizenbelasting om de inschakelklap op te vangen... Hierdoor gaat het inschakelen van de HSP toch wel wat gladder, niet? Ik denk niet, dat diodebuis of SS erg schrikt van de extra eindbuisbelasting.

Heb ik nou last van 'n denkvaut?

Ik hoor 't graag!

Negative K3 fan
23 mei 2006, 16:39
je ziet ook wel vaak dat hij tussen de middenaftakking en de aarde zit...

1 reden waarom het niet voor de gelijkrichter wordt gedaan is volgens mij dat je daar een DPST voor moet hebben, en dat is duurder...

Frits van Mourik
23 mei 2006, 23:39
Ja, inderdaad, dat komt ook wel voor...
Geen reden dus, om het zelf ook niet te doen.
Maar je zou toch ook een enkelpolige schakelaar tussen + gelijkrichter en de rest kunnen zetten;
't is mij een raadsel, waarom dat niet gedaan wordt.
I.I.G. bedankt voor je reaktie!

jor15
24 mei 2006, 10:04
Hoi,

Ik weet niet waarom de meeste fabrikanten voor optie 1 kiezen. Ik gebruik zelf (zonder problemen tot nu toe) optie 2 (enkelpolige schakelaar tussen gelijkrichter en de rest). Dit wordt trouwens bijv. ook gedaan in de AX84 P1 eXtreme (http://annex.ax84.com/media/ax84_m325.pdf).

Groeten van Joris

Bunsen Burner
24 mei 2006, 17:52
het maakt geen bal uit waar die schakelaar zit als je er maar makkelijk bij kunt lijkt me en als hij het maar gewoon doet .ik heb helemaal geen standby schakelaar ( geen buizen ) en schakelaartje voor aan en uit zich gewoon voorop . bij ouwe fenders zit zowel aanuit als standby aan de achterkant (misschien is dat wat je bedoelt vlak bij de buizen ? )waar je dus heel onhandig bij kunt en in zoverre heb je wel gelijk dat het handiger is dat ie beter op een andere plek zit

sickpunk
24 mei 2006, 17:59
ik denk dat ze meer bedoelen, op de plaats in het schema, inplaats van de plek op het chasis, denk je ook niet?

bert k
24 mei 2006, 18:55
oeioeioei..... dat is lachen! :seriousf:

Frits van Mourik
25 mei 2006, 01:56
bunsenbrander: wel heet, maar weinig licht...:satisfie:

Bunsen Burner
25 mei 2006, 18:23
ok ik snap het , in dit geval is het van belang dat je de schakelaar in ieder geval na de aanuit switsch doet anders heeft het totaal geen zin snap je ? je moet eerst aan zetten en dan pas standby deraf volgens mij maar nogmaals ik heb geen standby alleen aanuit dus misschien kunnen die andere mensen je beter helpen . volgens mij is standby om nog meer stroom door de buizen te laten lopen als een soort boost effect anders krijg je een slap geluid dus wel belangrijk dat je dat goed doet succes in ieder geval en als je meer vragen hebt kun je ze hier gerust stellen want er schrijven veel technici ik heb hier al een hoop geleerd in ieder geval

Negative K3 fan
26 mei 2006, 16:44
uhhhhhhhh ok :)