PDA

View Full Version : Nieuwe elementen?? Help



Herman
22 mei 2006, 19:10
Hey,

Zoals je aan dit topictitel al ziet, ik zit wat te twijfelen over nieuwe elementen in mijn gitaar, maar ik heb hier weinig verstand van, ik heb net trouwens wel even gekeken op seymourduncen.com maar daar snapte ik eigenlijk net niks van. Ik heb nu de standaard elementen van de Yamaha Pacifica er nog inzitten (HSS). Ik speel voornamenlijk Rock en Punkrock, af en toe n uitstapje naar iets harders. Maar ook speel ik vrij veel clean, dus dit mag ook zeker niet slecht zijn, dus hij moet lekker kunnen scheuren (waar ik altijd de hum voor gebruik) en ook mooi en warm clean kunnen klinken (waar ik mn neck-singlecoil voor gebruik). Kan iemand mij tips geven waar ik op moet letten en al het andere wat er nog om de hoek komt kijken??

Mvg Herman :)

*Ps, nog gauw even een vraagje, aangezien mijn gitaar nog wel een redelijke budget gitaar is, is het het dan wel waard er nieuwe elementen in te zetten, of kan ik dan net zo goed voor een nieuwe gitaar gaan sparen, ik dacht zelf gewoon mn Yamaha te upgraden, en zodra er eens een nieuwe gitaar kom, gewoon de elementen te verwissellen (voor zover dat dan kan)

Gearjunkie
22 mei 2006, 19:32
Je moet eerst nagaan WAT je niet bevalt aan de elementen. Kan je dit probleem niet oplossen door de hoogte van de elementen aan te passen, of wat te draaien aan de tone-pot of de eq van je versterker? (versterker is natuurlijk ook ontzettend belangrijk in de keten van mooi geluid)

De vraag is (en blijft misschien) of jouw gitaar met hele goede elementen ook echt veel beter gaat klinken. Ga ervan uit dat een set goede elementen al snel zo'n 250 euro of meer kost.

Overplaatsen in jouw toekomstige gitaar kan natuurlijk, maar je zit al erg vast aan het type gitaar in dat geval.

Ik zou het niet doen denk ik.

Nickname
22 mei 2006, 19:48
Ga eens naar deze site (http://www.dimarzio.com) en kies daar eens de pickup picker.. dan kan je alles precies aangeven en een soort zoekmachinetje zoekt dan de beste keuze voor jou :)

Herman
22 mei 2006, 22:10
@ Gearjunkie, versterker (eq) zal het niet liggen, beter ingesteld (naar mijn mening) als dit krijg ik hem niet (hoewel ik natuurlijk ook nog gewoon een klein bakkie heb als versterkertje, maar je moet ergens mee beginnen ;) )

Maar ik zit daar dus ook aan te twijfelen, ik was zelf van zo'n 200 euro uitgegaan, en ik ben nogmaar 15 jaar, dus is dit al best veel geld, de Pacifica zelf was 195, waardoor ik erg begon te twijfelen of dat de gitaar wel waard is, en ik kan inderdaad mn elementen dan overzetten in een toekomstige gitaar, maar het probleem is dus idd ook een beetje dat ik wat dat betreft dan aan de HSS configuratie vast zou zitten, dus dan zit ik alweer dat ik beter een nieuwe gitaar kan kopen als ik dan toch zoveel geld al uit moet geven.
Crisis dus, want ik denk niet dat ik van mn ouders een nieuwe gitaar zou mogen op dit moment ("Je hebt er al 1, wat is daar nou anders aan, daar krijg je spijt van, enz enz.")

@ Nickname, danku :)

Herman
22 mei 2006, 22:15
Ps, tips nog steeds welkom ;)

Gearjunkie
22 mei 2006, 22:26
Ik snap jouw dilemma,

Maar besef dat 200 euro ook relatief (en ook absoluut) veel geld is om aan jouw gitaar te verbouwen.

Op de tweede plaats zal zelfs een hele goede gitaar op een kleine (oefen) versterker wat minder klinken.
Daarnaast geloof ik dat 80% van de sound uit jou moet komen, speelstijl en -techniek dus, de minderheid uit de gitaar en versterker.

Hoelang speel je nu al?

Herman
22 mei 2006, 22:40
Ja, daar heb je ook gelijk in, en zo lang speel ik nog niet, een jaartje nu bijna, en ik heb t geld in principe wel om een neiuwe gitaar te kopen, maar dat vind ik nog wat vroeg om nu direct al te doen...Wel zat ik ook enigzins aan een nieuwe versterker te twijfelen, aangezien ik waarschijnlijk in een bandje ga spelen, en dan is 15Watt wat aan de lage kant, plus dat het vervoer anders ook moeilijk werd, dus als die band doorgaat, is een nieuwe versterker voorlopig even op één, maar ik was toch wel eens benieuwd, en een topic posten kon in mijn ogen geen kwaad, en zo kan ik toch mooi even kijken wat jullie ervan vinden/zouden doen.

Dus vandaar :)

nopster
22 mei 2006, 22:51
Op deze site staan er heel wat soundsamples:

http://www.acmeguitarworks.com/Strat-Pickup-MP3-Clips-W1C28.aspx

Herman
22 mei 2006, 22:52
Dankuvriendelijk :)

Scali
22 mei 2006, 23:06
Persoonlijk zou ik het geld investeren in een goede versterker (danwel modeler/multifx om voor je huidige versterker te planten als preamp), ik denk dat dat meer voor je tone zal doen dan andere elementen in je gitaar.
Die Yamaha Pacifica gitaren zijn zeker geen troep, en de standaard-elementen zijn best goed bruikbaar op de juiste apparatuur.
Natuurlijk zullen Seymour Duncans of DiMarzios oid wel wat beter zijn, maar dat zijn niet zulke hele spectaculaire verschillen, en je moet wel een goede versterker hebben om ook echt goed de sound van je elementen te kunnen horen. Een goedkope transistorversterker zal het geluid gewoon dichtsmeren, en dan hoor je het verschil toch niet, zonde van het geld.

Met een goede versterker of modeler oid kun je je geluid heel mooi 'kneden', en met dingen als boosters, compressors, eq's en noisegates kun je de zwakke punten van een element heel goed maskeren. Dat is de weg die ik zou bewandelen. Elementen vervangen kan dan later nog.
(Waarschijnlijk kom je met die AX1000G van je al een heel eind, als je em goed instelt).

Stitch
22 mei 2006, 23:31
Ik ben ook van mening dat je versterker meer invloed heeft op je algehele sound dan het veranderen van je pickups. Behalve als je het echt rot geluid vindt wat er op dit moment uit je gitaar komt (tip loop eens naar de muziek winkel en plug je eigen gitaar in op verschillende versterkers).

Ten tweede, probeer je pickups gewoon 2e hands te halen. Vraag desnoods advies hier op het forum als je de pickups niet vertrouwd en/of een richtprijs wilt weten. Dat scheelt zooo veel geld.

Herman
23 mei 2006, 19:04
Hey mensen, allemaal bedankt, nu ben ik toch weer wat zekerder wat nu een beter idee is, de elementen of een nieuwe amp...de elementen vallen bij deze af, alleen twijfel ik nog steeds nu tissen een acoutsiche gitaar en een nieuwe versterker...(als ik wel in een band kom, dan word het een nieuwe versterker...) Ik hou jullie vast nog wel op de hoogte...;)
Maar nu voor eerst, bedankt :)