PDA

View Full Version : klankverschil 8/16 ohm?



Rude Perception
22 mei 2006, 18:33
Zit er een verschil qua klank/volume of wat dan ook als ik mijn versterker op 8 ohm zet, en er een 16 ohm speaker aan hang?

zx81
22 mei 2006, 18:51
De versterker ziet een grotere weerstand, en kan dus iets minder van zijn vermogen kwijt. Volgens de experts klinkt je 8 ohm versterker iets zachter en/of doffer met een 16 ohm speaker. De vraag is natuurlijk of jij zelf verschil hoort. Overigens: het is altijd het beste om gelijke impedanties te hebben, omdat je anders je versterker kunt opblazen. Ik zou dit alleen doen met een hele goede reden.
Succes...

Negative K3 fan
22 mei 2006, 20:06
ja dat zal een ander geluid geven, maar veilig is het niet, ik zou het gewoon gelijk houden, daar is de amp ook op ontworpen.

Robbert
22 mei 2006, 20:52
Dan een vervolg, zit er geluidsverschil tussen 8 Ohm matched en 16?

casper innosence
22 mei 2006, 20:54
er bestaat toch zoiets als n veilige mis match?

maare ik heb mijn oude DSL100 wel es 16 ohm --> 1960av 16 ohm ingeprikt, maar ik had het idee dat het toch een tikkeltje anders klonk, al weet ik et niet zeker...zo klein was et verschil dus.

Ik prik mn recto meest op 4ohm in (en de speaker ook)

Negative K3 fan
22 mei 2006, 20:57
Dan een vervolg, zit er geluidsverschil tussen 8 Ohm matched en 16?

ja! hangt natuurlijk helemaal van de amp en cab af hoe groot dat verschil zal zijn,daar kun je over het algemeen weinig zinnigs over zeggen.

Negative K3 fan
22 mei 2006, 20:58
er bestaat toch zoiets als n veilige mis match?

meeste amps kunnen een 100% mismatch naar boven of onder wel aan, het is over het algemeen beter bij buizenamps om de belasting te laag te hebben dan te hoog, maar ik zou persoonlijk niet consequent gaan mismatchen en vooral niet op hoge volumes.

Robbert
22 mei 2006, 21:33
ja! hangt natuurlijk helemaal van de amp en cab af hoe groot dat verschil zal zijn,daar kun je over het algemeen weinig zinnigs over zeggen.

Uiteraard. Maar zelfde amp, zelfde speakerkast echter de ene met 8 Ohm Celestions, de ander 16 Ohm...

chennie
22 mei 2006, 21:40
Ik had een mismatch eerst, voor mij was er een verschil in geluid. Met de mismatch was het geluid doffer, alsof de speakers een beetje weggetrokken in de kast zaten. Met een goede match komen de speakers wel goed naar voren.

Negative K3 fan
22 mei 2006, 23:58
Ik had een mismatch eerst, voor mij was er een verschil in geluid. Met de mismatch was het geluid doffer, alsof de speakers een beetje weggetrokken in de kast zaten. Met een goede match komen de speakers wel goed naar voren.

klopt, heb ik ook gehad, dat krijg je als je een te lage belasting aan je amp hangt (toch?), als je de belasting te hoog neemt gebeurt als het goed is het tegenovergestelde> een dunner geluid

fhensen
23 mei 2006, 09:19
Als een versterker 8 en 16 ohm aankan, zit er op het midden van de trafo een aftakking voor de 8 ohm. Dat betekent dat het signaal niet helemaal door de trafo heen moet en zal dus iets ander geluid opleveren dan de 16 ohm.

Maar: je moet goede oren hebben om het verschil te horen en het publiek hoort dat al helemaal niet als je over de PA speelt