PDA

View Full Version : [Belated Bluescontest] Ray Charles, Joe Bonamassa



groovyB3
22 mei 2006, 17:36
Vorige week met m'n band voor de lol 2 nummertjes opgenomen, omdat onze toetsenist net een nieuwe ongeisoleerde studio heeft in z'n boerderij in Meppel (buren kilometer verderop, herrie maken tot diep in de nacht).

Dus hebben we 4 dagen daar doorgebracht om met die studio setup te leren werken. Uiteraard ook met de gebruikelijke kratten pils en overige benodigdheden.
Helaas heeft dat ook een flinke uitwerking op m'n timing hehe.

De nummers die we opgenomen hebben zijn Hard Times van Ray Charles en Bridge To A Better Day van Joe Bonamassa.
Hij wilde het verschil tussen de nummers zo groot mogelijk hebben, dus daarom hebben we een rustig en een steviger nummer gekozen, met veel gitaarwerk erin (heuj! :D ).
Alle partijen zijn apart opgenomen.

Bij Hard Times gebruik ik m'n good ol' Olympic White Strat met Van Zandt Rock pickups. Amp is een geleende Matchless Clubman 35 omdat m'n eigen amp meenemen met 250km treinen me geen goed idee leek :D . Geen pedaaltjes, alleen een kabel en de amp zwaar gecranked.
De Rhodes gaat ook over de Matchless. De bassist speelt een custom made bas met lipstick pickups over een Ampeg SVTnogiets. De drummer had ook niet zoveel zin om z'n hele kit mee te nemen de trein in, dus hij heeft alleen z'n eigen bekkens en snare gebruikt (handgehamerde Zildjian bekkens en zeer mauie snare, waarvan ik geen details ken :D ). Toms hebben we kunnen lenen.

Bij het andere nummer gebruik ik m'n Tokai Les Paul Junior met seventies Gibson mini humbucker voor de slagpartij, amp wederom zwaar gecranked en een Fulltone Distortion Pro ervoor. Solo heb ik met m'n Strat ingespeeld; eerste stuk met een Chicago Iron Octavian en MJM London Fuzz 2 en 2e stuk alleen met de LF2.
Bassist en drummer gebruiken zelfde gear. Onze toetsenist speelt hier op Yamaha vleugel die daar permanent staat voor opnames en de orgelpartij op z'n Hammond XK1 over een gigantische leslie kast uit de jaren '70. Baskast met 45 watt amp en speakertop. Wat voor een het exact is weet ik niet.

Beide nummers moeten nog afgemixed worden en het tweede stuk van de solo in het tweede nummer wordt vervangen door een Hammond solo.


De links!

http://members.rott.chello.nl/lcdeknoop/Hardtimes.mp3

http://members.rott.chello.nl/lcdeknoop/Bridgetoabetterday.mp3

Uiteraard telt dit niet meer mee voor de Bluescontest, maar ik wilde het jullie toch laten horen, omdat ik wel benieuwd ben naar jullie meningen, vooral wat betreft het afmixen. Natuurlijk hebben we zelf wel al een idee van hoe het moet gaan klinken, maar we willen zoveel mogelijk dingen proberen, dus spui uw meningen, gal, love juice of wat dan ook :P

strattie
22 mei 2006, 19:31
Lekker gespeeld man! e.a. klinkt ook behoorlijk professioneel!

off topic: Hoe bevalt het cons je? Ik meen me te herinneren dat jij de pop afdeling deed?

groovyB3
22 mei 2006, 20:14
Klopt, pop afdeling in R'dam. We zitten in Waterfront, wat een soort muziek verzamelcentrum is met grote podiumzaal, studio, cafe en oefenruimtes. Overdag maken wij daar de boel onveilig en 's avonds worden die oefenruimtes enzo gewoon verhuurd en zijn er toffe concerten in de zaal.
Daarom zijn we dus afgezonderd van het elitaire gezeik op de jazz en klassiek afdeling en kunnen we lekker onze eigen gang gaan en zitten we ook niet vast aan een bepaalde stijl.

Helaas hebben we wel wat bullshit vakken met de daarbij bijbehorende bullshit verslagen die we moeten maken. Die tijd steed ik dan liever in gitaar spelen, maar goed het moet maar. Blijft wel een school natuurlijk en geen rock 'n roll paradijs :D

Bouke
22 mei 2006, 21:12
Wow, gaaf Sash! Je klinkt een stuk beter dan het laatste dat ik van je hoorde (is al lang geleden ook). Je speelt een lekker potje bluesgitaar in Hard Times, met mooie tone etc. Cool.

Over de mix van Hard Times: De zangeres en de drums zitten in de mix niet in dezelfde ruimte (zij wel reverb en de drums helemaal droog). Nou hou ik wel van droge drums en deze drumsetup klinkt erg fijn en voorin de mix, lekker droog, maar alles 'in de zelfde ruimte' vind ik persoonlijk ook wel lekker. De zangeres zingt goed, dus die kun je ook mooi droog en warm voorin mixen, dat zou ik zelf proberen denk ik met geen tot weinig verb eens proberen. Je gitaar klinkt nog weer in een andere ruimte beetje achterin ofzo. Tijdens je fills tussen de zangregels mag je gitaar ook wel iets je meer doorkomen. De rhodes klinkt lekker subtiel zo, gave ondergrond, erg fijn voor de sfeer. Zanggeluid vind ik ook wel lekker. Hoe ziet ze er uit? :D De bass vind ik hier ook lekker in. Lekker wollig past hier wel. De hele setting doet wat Norah Jones-achtig aan en die mixen vind ik erg gaaf dus dat ik goed bedoeld :D

Over de mix van Bridge: Weer gaaf drumgeluid, mooi hoor. Hammond zou ik breder maken en meer naar voren halen op sommige punten, de gitaar(riff)tone opzich is mooi en lijkt best aardig op het origineel, maar hij zit vrij smal in de mix (als je de riffpartij in z'n eentje speelt). Op het eind van je solo hoor je je gitaarsignaal brommen/kraken/ruisen. Op een liveopname vind ik dat wel charmant, maar op een studioopname wat minder.

Ik luister momenteel op de koptelefoon (een erg (te) lekkere AKG), dus ik hoor alles. Misschien is het op de stereo wat meer bij elkaar allemaal, is meestal wel zo.

Maarehh... Gaaf bandje heb je Sascha en je opleiding werpt z'n vruchten al af hoor ik, mooi man!! Ik hoorde Bridge destijds bij Barend en van Dorp en toen dacht ik: die moet ik ook spelen, maar je bent me voor :D Ik ga hem toch maar eens proberen geloof ik, gaaf nummer.

Bouke

JorisBos
22 mei 2006, 22:19
Vet sash!

De mix ben ik niet zo'n ster in maar je gitaar klinkt erg lekker. Misschien wel wat 'ver weg' alsof je de mic niet voor de conus hebt hangen maar in de hoek hebt gezet.
Solo begin je erg lekker.. Daarna probeer je erg veel noten te spelen in een redelijk rustige setting, je hebt een lekkere vibrato, gebruik em ook! :) Als je snel gaat probeer zo 'schoon' mogelijk te spelen. Het klinkt op sommige momenten wat slordig.

Tussen de zang speel je echt de juiste noten, vet!

Complimenten!

Gitaar geluid in het nummer van Joe Bonamassa ben ik niet weg van. Te synthetisch en erg iel. Noten zijn erg vet al is soms je timing net 'off'.

meul
22 mei 2006, 22:48
tof! vooral het eerste nummertje vind ik mooi
op 2:06 zit een heeeeeel fraai geplaatst gitaar lickje!!!
lekker drummertje ook trouwens, lekker los.

gr,
j

Anders Destium
22 mei 2006, 22:49
Klinkt erg lekker Sash! Alleen is het geluid soms iets krakerig bij het eerste nummer (een paar momenten), ik weet niet waar dat aan ligt maar het is wel te horen. Verder vind ik de drums net iets te aanwezig. Bij Hard times zit je goed in de mix, bij de 2e wat minder (iets te zacht IMO, er hoeft iig geen treble bij want dan wordt het te schel). Verder is de afstemming van het geheel goed in orde, het klinkt goed verzorgd allemaal! Misschien zeggen ze op drumnet.nl dat de drummer meer de mix in moet ;)

Je gitaarspel is heel overtuigend en klinkt profi, keep up the good work :)

Helter Skelter
24 mei 2006, 02:49
'Bridge To A Better Day' is cool gespeeld alleen zitten de gitaarpartijen wat te ver naar 'achteren' naar mijn smaak.

Solo is lekker heavy, het is jammer dat we je grimassen niet kunnen zien, dat zou het helemaal afmaken haha! :D

voor de rest: keep up the good work http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

o ja: wanneer kan ik je/jullie hier in de buurt in het echt bewonderen en hoe ziet de zangeres er uit?

Stratman70
6 juni 2006, 15:50
Beide nummers geluisterd. Klinkt erg vet en sfeervol. De band klinkt als geheel erg goed. Je doet gave dingen tijdens je solo's.
Mooi geluid ook. Over de mix heb ik weinig te zeggen. Vind het wel goed zo.
geweldige zangeres!

Negative K3 fan
8 juni 2006, 22:27
klinkt echt zeer goed, niet zoveel op aan te merken als de rest... de opname is verrassend goed vergelijkend met gitaarnet standaards. Alles klopt wel zo ongeveer, de gitaartoon zou wel verfijning kunnen gebruiken, maar dat zijn details :) keep it up.

TimmU
16 november 2007, 12:54
Ik vind het tweede nummer echt geweldig! goed gedaan!

Zou een wah niet ideaal zijn voor jou trouwens? Gezien je stijl van soleren kun je daar denk ik wel erg vette dingen mee doen! :hippie:

Echt cool!

Elixir
21 november 2007, 13:23
Bridge to better days is zo'n ontzettend gaaf nummer. Goed gespeeld:)
ik vind alleen het dubbelstemmige stuk bij "I'm on a bridge to a better day" niet zo cool, maar dat is een kwestie van smaak.

levi
3 januari 2008, 00:41
Ten eerste ik hou erg van joe bonnamassa. en bij het echte nummer zit er een wah in de solo dat klinkt veel cooler. Kon jij dat ook niet doen (heb je de solo zelf geiproviseerd of uitgevogeld?) ik heb hem namelijk hellemaal uitgevogeld dus als je intrese heb :) nou ja vedder je speelt erg goed :) hoe lang speel je al?

En maak nog een paar nummers echt cool om te horen !

greetz levi