PDA

View Full Version : Waar ben jij op begonnen?



Brammibal
22 mei 2006, 15:41
Hallo,
ik vroeg me af op welke bas jullie zijn begonnen, en welke jullie voor een beginner aanraden. :soul:

Nickname
22 mei 2006, 16:25
Een witte challenge jazz bass.... van multiplex... Afgezien van de elementen is het nog wel een leuk basje ook.. ooit eens wat andere pickups in hangen :)

Denis Frietman
22 mei 2006, 16:36
Een vantage bas, model p-bass, maar die heb ik al snel omgeruild voor een samick (met gouden hardware. oooh). Inmiddels ga ik meer voor de wat oudere meuk.

Ik kan je alleen niet vertellen wat tegenwoordig leuke beginnersbassen zijn. OLP is geloof ik wel aardig, maar die zijn nog wel een beetje aan de prijs dacht ik.

buuck
22 mei 2006, 16:38
yamaha heeft een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. De bb's zijn erg aan te raden.

Bassbitch
22 mei 2006, 18:08
Joe! Ik heb een YamahaRBX370, mijn eerste (en tot nu toe enige) bas, bevalt heerlijk, klasse beginnersbas maar ook voor de gevorderde bassist een prima ding! Ik kan hem je zeker aanraden!

DOc
22 mei 2006, 18:13
yamaha heeft een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. De bb's zijn erg aan te raden.


Inderdaad ben ik ook mee begonnen en speel er nog mee 8-)

Anavrin
22 mei 2006, 19:40
Ben begonnen met deze:

http://members.home.nl/100procentmafkees/images/tcs.jpg

deze had origineel enkel een P-element, en die J heb ik er dus zelf bij gezet. Ik heb gisteren ook de witte slagplaat vervangen door een zwarte (ziet er een stuk beter uit). Oh ja, het is een TCS.

Yamaha is inderdaad prima spul. Heb zelf een tijd een RBX260 gehad, en deze later ingeruild op m'n Ibanez ATK400.

Gast
22 mei 2006, 21:49
Ik ben vorig jaar begonnen op een Squier P bas en speel er nog steeds op. Gaat prima! ,met die bas dan, spelen vlot niet erg.

nielsduursma
22 mei 2006, 22:51
sinds ik de laatste tijd steeds meer pink floyd / roger waters / david gilmour begin te luisteren wil ik ook graag bassen.

als ik zou beginnen zou ik een helemaal zwarte p-bass met een maple hals willen. (dus dezelfde als waters).

buuck
23 mei 2006, 05:07
ik durf er om te wedden dat er nog VEEL meer mensen zijn die op yamaha basgitaren begonnen zijn of nog steeds spelen. Yamaha is volgens mij echt wel de favoriet onder de beginnende bassisten. Ik moet zeggen dat ik wel andere basgitaren heb, maar ik zou nooit meer afstand kunnen doen van mn yamaha 5 snaar.

Waar ik overigens erg veel spijt van heb, is dat ik mijn allereerste bas, een Aria (type weet ik niet meer, maar wel dat het kwalititatief een ontiegelijk goede bas was) heb ingeruild.

Ritch
23 mei 2006, 12:57
ik durf er om te wedden dat er nog VEEL meer mensen zijn die op yamaha basgitaren begonnen zijn of nog steeds spelen. Yamaha is volgens mij echt wel de favoriet onder de beginnende bassisten. Ik moet zeggen dat ik wel andere basgitaren heb, maar ik zou nooit meer afstand kunnen doen van mn yamaha 5 snaar.

Waar ik overigens erg veel spijt van heb, is dat ik mijn allereerste bas, een Aria (type weet ik niet meer, maar wel dat het kwalititatief een ontiegelijk goede bas was) heb ingeruild.

De bassist van de bigband waar ik in speel, heeft iets van 8 jaar met veel plezier op een Yamaha gespeelt. Ik weet het modelnr. niet, maar hij had zo'n spitse kop. Volgens mij was het zo één alleen dan in het donkerblauw:

http://www.geckoware.com/jason/everything.jpg

Bassbitch
23 mei 2006, 13:03
http://img.photobucket.com/albums/v675/Bassbitch/P5200008.jpg

De mijne lijkt er wel erg op he ;)

Dat zou dan dus een YamahaRBX370 zijn..

prsguy
23 mei 2006, 14:16
Begonnen op een linkshandige Music Man Stingray (3 EQ), maar ik ben dan ook al wat ouder.... :)

fivelastwords
24 mei 2006, 19:03
Begonnen op Ibanez GSR200 (de blauwe), maar nu toch meer dan ontzettend blij met mn Warwick Corvette Standard 4... bubinga hout, actieve elementen en elektronica uiteraard :rockon:

btw: in mn laatste opname van eergisteren (Untitled New Song) op http://www.myspace.com/fivelastwords hoor je hem in volle glorie, zonder tussenkomst van mn Ashdown MAG300 amp ook nog eens!

huskey
25 mei 2006, 19:30
Ten eerste, hallo bram, dit gaat zeker over de bas voor je broertje?
en zoals je waarschijnlijk al weet ben ik begonnen op een squier affinity p-bas, echt niet aan te raden.

olaf reijnders
26 mei 2006, 13:33
Ik ben begonnen op een Musima, een Oostduits merk. Het was een hele lelijke met een vage 2 schroefs (!) halsverbinding. Bovendien was deze bas rechtshandig terwijl ik een lefty ben. Konstant geen geluid meer doordat ik telkens met mijn arm langs de volumeknop kwam. Gelukkig kocht ik al snel mijn eerste goede bas.

MazeMouse
27 mei 2006, 20:26
Samick Fairlane FN1
Best aardig voor het geld maar geen aanrader als je beter zoekt :D

dbr
28 mei 2006, 17:46
witte yamaha RBX 350

zeer leuk ding, het is mijn enige bas

Wabbie
30 mei 2006, 10:17
Vantage P-achtig ding. Dikke zware plank multiplex. Heb ik toch jaren op gespeelt. Totdat ik een Jackson Kelly bas tegenkwam. Sindsdien staat de vantage in een hoek stof te verzamelen.

Brammibal
30 mei 2006, 11:26
Mijn broertje is dus linkshandig, maar betekend dat ook dat dei linkshandig bast ? of kan die ook gewoon rechts bassen?

Bassbitch
30 mei 2006, 12:55
Niet persé, hij kan beter even uitproberen wat het beste voelt.

punkrockacademyfightsong
30 mei 2006, 14:43
Hé Bram!

ik ben zelf 13 jaargeleden begonnen op een Applaus precision bas kopie, koste toen 375 gulden als ik het goed heb. die heb ik toen samen met m'n basleraar uitgezocht.

wat ik iemand die nu begint zou aanraden: OLP musicman kopie, zijn gewoon erg degelijke bassen met een behoorlijk goeie sound voor t geld, kost je ongeveer 300 euro en daar kun je echt wel een aantal jaar mee vooruit. ik heb geen idee of ze ook linkshandig gemaakt worden en wat je zegt: sommige mensen leren zichzelf gewoon aan om rechtshandig te spelen ookal zijn ze linkshandig, kan een stuk handiger zijn met het kopen van bassen en misschien heeft ie dan ook nog wel ongekende snelheid in zn linkervingers ;)

succes ermee,

neef Nico

Saf
1 juni 2006, 22:32
Mijn eerste basgitaar was een S.D. Curlee standard one die ergens in de hoek van de oefenruimte van een stel vrienden al 2 jaar zonder snaren lag te liggen.

Nog wel echt een uber kwaliteits gitaar, oer degelijk en onverwoestbaar nog van de U.S.A.

Laterna een fender musicmaster bas lefty gekocht uit 1976. Is mijn main bas.

verder nog:

Fender musicmaster 1978 (inmiddels verkocht)
Fender musicmaster (home build, bo diddley model body)
Egmond typhoon
Egmond Les paul bas (geweldig fijne bas)
ELite archtop bas, 1965
Hondo H83 fretloze bas
Egmond rambler (inmiddels verkocht)
Squier badz maru bronco bas (voor mijn vrouw maar speet geweldig)

en sinds kort een contrabas

Saf
1 juni 2006, 22:38
terug komend trouwens op linkshandigheid. Het licht er aan hoe links je bent. Toen ik voor de allereerste keer een bas vasthield had i khem al op de kop vast terwijl ik toen eigenlijk nog nooit iemand linkshandig had zijn spelen. Ik kan rechts de plectrum zelf amper fatsoelijk vasthouden. Heb eigenlijk altijd op rechtshandige bassen gespeeld op mijn fender lefty na. De nadere fender vwas ook rechts en dan ductape over te knoppen. De elite die nu bijna altijfd mee gaat is ook rechts maaar knoppen zitten ver naar achter dus heb ik geen last van hetzelfde geld ook voor de egmond les paul bas. Bij deze twee bassen zit eigenlijk alleen de verhoogde slagplaat ietsje in de weg maar die zou je er ook af kunne nhalen.

kars
1 juni 2006, 23:46
ook ik ben begonnen op een yam, een BB300. zwart P-model als ik me goed herinner, 't is al weer eeeeven geleden..

grappig trouwens, de bas waar ik ooit als eerste een tijdje heb gespeeld (feitelijk de eerste bas die ik ooit heb aangeraakt) was een stingray. stond bij en vriendje thuis. toen nog geen idee...... maar was blijkbaar wel inspirerend. :)

yam hebben gewoon een erg goeie prijskwal verhouding.

Bram+
2 juni 2006, 13:17
Onlangs overgestapt op bassen, speel nu de helft van de tijd bas. De gitaar kan ik ook niet laten liggen, speel dat nou ook al weer een jaar of 14.
Aangezien mijn vriendin vanwege een polsblessure niet zoveel meer bast, 'leen' ik haar bassen nu (een van mezelf komt wel weer na de zomer..):
http://img224.imageshack.us/img224/1930/250420060715pu.jpg

Ik speel vooral op de electrische, een Epiphone P-bass model. Geweldig ding, ronkt en knort als een echte P, en speelt als een zonnetje.

WiLF
24 oktober 2006, 21:19
ibanez soundgear.

leuk basje voor beginners. Klinkt best aardig.

deze bas heeft een dunne smalle hals en speelt hierdoor (vooral voor een nog niet zo getrainde linkerhand) heel losjes.

musicmaestro
24 oktober 2006, 23:01
hehe,
ik heb eerst een of andere vage p/j-bass geleend.
toen ik zeker wist dat ik een basgitaar wilde hebben, wilde ik perse een precision hebben, het werd een Fender Precision Japan.
Wat ik aanraad: een jazz-bass of p/j-bass, lekker veel mogelijkheden en ik zou om te beginnen ook een 4-snaar aanraden.

DI-OEN
24 oktober 2006, 23:13
wat ik in iedergeval afraad is de goedkoopste "grote electronica winkel huismerk" bass gitaar.. want ik heb echt spijt van mijn aankoop .. had ik maar een yamaha gekocht.

Random Bassist
25 oktober 2006, 01:48
Cort GB-24 (wordt niet meer geproduceerd denk ik) zeer goed beginners basje

AvU
1 november 2006, 19:44
hoeft niet, gewoon uit proberen. neem hem mee naar de muziek winkel.

Ik ben begonnnen op een Eko met 1 single coil. man wat was dat ding kut!

elerik
2 november 2006, 18:22
Op een prachtig X-merk genaamd Roytek, jazz body 4 snaar.
Het is een lekker knorrent basje. Maar je moet niet de snaren los laten, krijg je een heerlijke ruis.

NiRvANa_FrEaK
6 november 2006, 22:28
Zoals zovele, een Fender Squier P-bass

OJJVZ
8 november 2006, 23:23
Check dit :P
99 eu bij Tonika Groningen en 99 bij Feedback

http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/dean-edge09_mahonie_350_fffef1_75.jpg 1 vol. knop. 1 tone knop? weetniet, k speel verder geen bas ofzo, n vriend van me :P, 1 element, k speelde dr vandaag op, k speel zo af en toe bas, kan alleen nog maar Muse - Hysteria, lkkr simpel gaaf deuntje :P owja, k dwaal af

dat is best een geinige bas, heb em alleen niet over de versterker gehoord, n vriend van me heeft em, k hoorde dat ie wel goed was, hij speelde wel o.k.

GENERC
9 november 2006, 12:46
Ben begonnen op een ibanez rickenbacker model!
en speel er nog steeds op!

B-bass
10 november 2006, 14:53
ben begonnen op een zwarte ibanez gsr 200, best wel aardig omdat ze niet te duur zijn en als je m in een starter pack koopt ben je niet zo veel geld kwijt.
speel nu trouwens op een fender precision deluxe: bodie uit de zeventiger jaren, bartolini jazz en precision elementje actieve emg electronica en gotoh hardware.