PDA

View Full Version : Alesis 3630 compressor



TIMBER
22 mei 2006, 12:05
Kan van een vriend van mij een Alesis 3630 compressor overnemen..!!!! Iemand ervaring mee..????

Jimi Hendrix
22 mei 2006, 12:29
Tsja, ik heb hem wel een paar keer gehoord, was er bepaald niet van onder de indruk. DBX266 vind ik bijv. veel beter. Dat was een tijdje mijn enige compressor, klonk best ok!

't kan zijn dat de 3630 wel beter is dan Behringerdingen, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

piezo
22 mei 2006, 12:45
Ik heb er één. Je moet hem zien als een compressor op home-recording niveau. Ze worden nog steeds nieuw gemaakt en verkocht, nu tegen veel lagere bedragen dan vroeger (China weer?). Ik zou even de 2e-handsprijzen nagaan voor je een prijs afspreekt.

Mijn mening:
Helaas wordt hij gevoed via een adapter. Volgens mij moeten alle consumenten van de wereld eens beginnen alle toestellen met een adapter te boycotten.
De compressor werkt heel behoorlijk zolang je de mate van compressie beperkt houdt. Daarboven raak je teveel transparantie kwijt. Ik gebruik hem wel voor wat pre-recording compressie, niet voor een stereomix.
De noise-gate ervan is niet geweldig. Ik gebruik hem wel eens om via de side chain de kickdrum en bas synchroon te "kleuren". Wat dat inhoudt moet je zelf maar eens uitzoeken, teveel typewerk.
Om goed met een compressor om te kunnen gaan moet je zowiezo eerst wat theoretisch leerwerk doen en daarna nog veel experimenteren. Als goedkope instapcompressor, maar dan wel met alle instelmogelijkheden, is dit ding wel goed om met compressors te leren omgaan.

Han S
22 mei 2006, 15:39
Alesis is een fabrikant waar je eigenlijk niet goed van moet worden. Komen ze eerst met de microlimiter, een 1/3 rackformaat CL die het echt goed doet maar wat ruist. Dan komen ze met de 3630 die dus niet ruist maar zoals Piezo al zei snel in de wattigheid en wollen deken sfeer geraakt.

De oude Behringer Composer is een stuk beter en de goedkope DBX versie dus ook, hoewel de 166 van DBX dan weer een heel ander ontwerp is als de 266.

Elke CL heeft zijn eigen geluid en toepassingsgebied, het beste geluid bereik je zonder CL, dus met gainriding zoals ze dat vroeger deden, maar soms kun je gewoon niet zonder zo'n apparaat en dat ligt dan aan de 'artiest'.

Er is overigens een mod voor de 3630 en hier heb je de link: http://www.recording.org/e-mag/article_81.shtml

Schijnt een simpele ingreep te zijn met grote gevolgen. Ik heb twee 3630's die ik nooit gebruik.

Even terugkomend op de opmerking van Piezo over het verdwijnen van de transparantie: daar hebben veel CL's last van en wat je dan het best kan doen is er twee in serie zetten met beiden weinig compressie, dus hooguit 2:1, dat werkt veel beter dan één met 4:1.

imlikeajungle
22 mei 2006, 17:37
Ik hoor vaak dat een 166 een betere comp is dan een 266, en dan heb je nog de A en XL reeks? (160 hoor ik ook vaak is super op bas, is een 166 een exacte stereolopie?)

piezo
23 juli 2006, 10:06
Er is overigens een mod voor de 3630 en hier heb je de link: http://www.recording.org/e-mag/article_81.shtml
Schijnt een simpele ingreep te zijn met grote gevolgen. Ik heb inmiddels navraag gedaan naar de voor die modificatie benodigde IC's. Deze zijn in Nederland niet te koop bij de electroboer.