PDA

View Full Version : strap locks



Basseytje
21 mei 2006, 18:02
hey mijn strap laat de laatste tijd snel los en ik ben van plan om strap locks te gaan halen.
maar moet je daar niet iets voor losschroeven of gaten uitboren ed? want ik ga niet aan mijn gitaar liggen klooien dan mol ik m helemaal.
en weet ook iemand waar je die kan bestellen en hoe duur ze zijn?

mvg bas

Wormaap
21 mei 2006, 18:04
Daarvoor moet je inderdaad de huidige knoppen/schroeven waar de band aangaat voor losschroeven en die van de straplocks erin doen. Als je dat niet lukt, zou ik je niet in de buurt van'n gitaar los durven laten :P
Al kan het wel zijn dat de nieuwe schroeven wat kleiner zijn, in dat geval gewoon'n tandenstoker in het gat en dan schroeven.

Basseytje
21 mei 2006, 18:08
hmppf dat zie ik dus niet zitten is er geen betere optie om mijn strap vast te laten zitten? iets van tyreps ofzow?

nielsduursma
21 mei 2006, 18:16
komop zeg!! schroefje eruit schroefje erin what's the big deal?!?!?!?!

Basseytje
21 mei 2006, 18:21
owkj en waar kan je die dingen dan bestellen en hoe duur zijn ze?

FruscianteFan
21 mei 2006, 18:36
elke gitaarwinkel heeft ze wel. Reken op 10 tot 15 euro voor een setje, ongeveer.

Tupelo
21 mei 2006, 18:46
Ik ben van de straps afgestapt. Grolsch elastiekjes vertrouw ik beter.

Fumi SG
21 mei 2006, 19:44
Ik gebruik ook al heel lang Grolschrubbertjes. Werkt perfect!!

Solidkick
21 mei 2006, 20:00
Ik gebruik ook al heel lang Grolschrubbertjes. Werkt perfect!!

+1 ...........

Malle Eppie
21 mei 2006, 20:06
Heb op al mijn planken Boston strap-locks. Voor nog geen 15 pleuro en nog nooit problemen mee gehad. Schroefje eruit, strap-lock erin, klaar = kees.

mdb
21 mei 2006, 20:50
Hoe werkt dat dan precies met die grolsch dingen?

bat
21 mei 2006, 20:52
Hoe werkt dat dan precies met die grolsch dingen?
Je bevestigt je gitaarband op de normale manier. Daarna pak je zo'n rubbertje van de dop van een halveliterfles van Grolsch en doet die over de strapbutton op dezelfde manier als waarop je de band erover deed. Op die manier houdt dat rubber je band extra tegen en is de kans minimaal dat ie onverwacht losschiet.

turboblues
21 mei 2006, 21:52
Ja zeg, zal ik met mijn dure gitaren zitten klooien met een rubbertje..straplocks erop verdomme!!! Zelfs op mijn goedkoopste gitaartje.

bat
21 mei 2006, 21:53
Ja zeg, zal ik met mijn dure gitaren zitten klooien met een rubbertje..straplocks erop verdomme!!! Zelfs op mijn goedkoopste gitaartje.
Tsja, het stomme is dat het bijna net zo goed werkt. Maar ook ik heb gewoon straplocks.

Gearjunkie
21 mei 2006, 21:55
Ik heb ook straplocks en die bevallen me erg goed.
Maar: zorg dat je het moertje met lijm of loctite vastzet!

Trouwens, als de nieuwe schroeven te dun zijn passen de oude meestal ook wel door de nieuw strapbutton. Bij de schroeven doe ik meestal ook een paar druppels lijm.

Lune-a-tic
21 mei 2006, 22:03
Koop gewoon een gotaar van een goed merk, die worden standaard met straplocks uitgerust. Godin bvb. :cooler:

Gearjunkie
21 mei 2006, 22:18
Koop gewoon een gotaar van een goed merk, die worden standaard met straplocks uitgerust. Godin bvb. :cooler:


Mijn snaar is kapot. Dus ik koop een nieuwe gitaar, die worden namelijk met hele snaren geleverd...

Mauser
21 mei 2006, 22:26
Ik gebruik ook die Grolsch rubbertjes, en ik vertrouw het meer dan straplocks 8)

Brammibal
21 mei 2006, 22:52
je kanook gewoon de band vast tapen zodat dei neit van het pinnetje af kan schieten, ziet dei er meteen gebruikter uit.

Trocar
21 mei 2006, 22:55
Jep, hier ook rubbertjes. Net zoals ontelbaar veel andere gitaristen (en niet alleen in NL). Niemand zal er van opkijken...

Basseytje
21 mei 2006, 23:09
ik denk dat ik begin met grolh rubbertjes en dan ziek nog wel verder ofdat die me bevallen

Bins
21 mei 2006, 23:22
Ik had ook altijd die grolsch rubbers, werken prima inderdaad.
Alleen past mn nieuwe gitaar niet met de strap eraan in de koffer, dus heb ik straplocks genomen omdat je dat heel snel je band erop/eraf kan doen.

Basseytje
21 mei 2006, 23:28
is het niet de bedoeling dat je strap er niet vanaf kan als je strap locks gebruikt? of zie ik dit nu verkeerd? hoe werken die dingen dan

DarknessAwaits
21 mei 2006, 23:34
is het niet de bedoeling dat je strap er niet vanaf kan als je strap locks gebruikt? of zie ik dit nu verkeerd? hoe werken die dingen dan


schaller is what I use and they rock and in my opinion are the best you can get. What you do it pull a pin to place the locking mechanisim over the strap holder pegs(lol my brain is dead tonight) and let go of the pin and it locks to release pull the pin and slid the locking mechanisim off. As for self installation it's a snap. if the holes on your guitar are to large for the new screws than tooth picks and wood glue do the trick. Anymore questions pm after my brain comes back and let me know.

Er zit dus een klein mechaniekje in, zodra jij aan de 'pin' trekt is de strap unlocked. En anders zit hij muurvast.

Solidkick
21 mei 2006, 23:56
ik denk dat ik begin met grolsch rubbertjes en dan ziek nog wel verder ofdat die me bevallen

Proost....

Globetrotter
21 mei 2006, 23:59
Trouwens, als de nieuwe schroeven te dun zijn passen de oude meestal ook wel door de nieuw strapbutton. Bij de schroeven doe ik meestal ook een paar druppels lijm.

Hoi!

Dit klopt wel... over 't algemeen doe je der zelf beter aan om sowieso de oorspronkelijke schroeven te gebruiken om je straplocks vast te schroeven, gezien deze zeker te goei in 't jaatje in je body zullen passen. Als je met andere schroeven in een bestaand gaatje gaat vijzen kan hierdoor de oorspronkelijke boring van de oorspronkelijke schroef beschadigd raken, waardoor het schroefje mogelijk sneller zal loskomen. Lijmen lijkt me niet echt een goede optie, want dit kan misschien ooit tot onnodige beschadiging leiden als je der terug de gewone straphouders op wil zetten (bv. bij verkoop ofzo). Zo doe ik het toch...
Groeten,

Bart

Robbert
22 mei 2006, 00:12
Voor degenen die graag alcohol vrij willen blijven: http://www.tonetoyz.de/de/Flaschen-Gummi-Sicherungen.html

Baffo
22 mei 2006, 00:15
Bij de Straplocks zitten zowel de locks als ook de gitaarbandhouders met schroefjes, nu kan t zijn dat je gitaar dikkere of dunnere schroeven in de body heeft, gebruik dan gewoon je eigen schroefjes met de houders van de straplocks. Bij mn ene gitaar waren er zelfs flink dikkere schroeven gebruikt met dikkere schroefkoppen en heb dus die houders zelf uitgeboord zodat ik dezelfde schroefjes kon gebruiken, de andere gitaar was wel zelfde maat.
Daarnaast, als je de zg cups vd locks zo op je band plaatst met de opening naar boven (!) zodat de gitaar er niet uit kan vallen zijn ze superveilig. Als je de U-shaped cups naar beneden laat wijzen en de gitaar alleen op t palletje laat rusten zijn ze dat niet/minder. K zou bijna zeggen: duh...

Negative K3 fan
22 mei 2006, 00:48
strap locks zijn overigens ook niet zonder gevaar!!!1 je moet ze goed onderhouden, ze komen los en dat gebeurt meestal op de momenten waarop het het slechtst uitkomt (wet van murphy) en daarmee spreek ik uit ervaring (gelukkig geen persoonlijke).

in eerste instantie bij het monteren zorgen dat de schroef goed in de gitaar past, desnoods gebruik je een langere/dikkere (heb ik gedaan), klodder houtlijm erop is ook wel aan te raden.

als de gitaarband een beetje slap/losjes is kun je er een extra ring tussen stoppen (heb ik gedaan aan de dunne kant van een suede band) en draai de moeren af en toe goed aan en controleer of de strap locks in de loop der tijd niet zijn omgedraaid waardoor de opening naar beneden wijst

iedere keer als je snaren vervangt de schroeven bij de body een keer controleren en indien nodig aandraaien

Orpheo
22 mei 2006, 01:08
t probleem met die grolsch ringen is dat dat dus NIET werkt met les pauls. gibsons in t algemeen. die knopjes zijn gewoon te klein. bij mijn prs heb ik helemaal geen lockers nodig of iets dergelijks; die knoppen zijn HUGE. nu nog iets vinden voor de LP.

iwamoto
22 mei 2006, 02:58
kijk, ik snap het niet, ik heb nog nooit lastgehad van losschiet straps, en nu heb ik een clip lock strap, en het was gewoon een hels karwij om m vast te maken, dus die strap komt volgens mij aleen nog maar chirurgisch los, maar ik heb een RG, mischien maakt dat verschi kwa knop grote ofzo

Basseytje
22 mei 2006, 09:40
hmm nog een probleem ik heb een les paul. en een maat van mij heeft ook een les paul en gebruikt ook grolsch ringetjes en die zijn er een keer vanaf geschoten en toen had hij ze er goed opgedrukt en nu zit ie heel strak vast dus het zou best moeten lukken. maar nooit geschoten is altijd mis

DarknessAwaits
22 mei 2006, 10:08
Ik zeg: doe niet moeilijk, en koop gewoon een setje van 12 euro.

En dan doel ik niet op een kratje bier. Het is heel makkelijk erop zetten, en ook even eens in de zoveel tijd checken of alles goed vast zit maar dan ben je er ook zeker van dat je gitaar niet van je af dondert.

Zo moeilijk is het niet hoor.

Dirk W
22 mei 2006, 10:21
t probleem met die grolsch ringen is dat dat dus NIET werkt met les pauls. gibsons in t algemeen. die knopjes zijn gewoon te klein. bij mijn prs heb ik helemaal geen lockers nodig of iets dergelijks; die knoppen zijn HUGE. nu nog iets vinden voor de LP.

Klopt, had ik ook last van. Maar misschien kun je de strap buttons een klein beetje uitboren zodat de originele schroef erin past. Als ik het me goed herinner waren ze maar ietsje te klein.
Maar dit draagt natuurlijk weer niet al te veel bij aan de veiligheid van die straplock.
Ik denkdat ik ook maar eens zon grolsch ding probeer, gewoon om het geprobeerd te hebben.

maestro_nl
22 mei 2006, 22:08
Op m'n strats, tele, PRS, Anderson etc... allemaal Grolsh ringetjes.
Uitzondering: op m'n LP een PLanet Waves locking draagband ivm de hoek van de knop.

Allerlei locking gehad.
Metaal op metaal rammelt, erg lastig bij opnames.
Ringetjes met schroefdraad gaan ALTIJD los.
Schaller locking gehad, Dunlop locking, plastic draaibare dingen etc...
Schroeven draaien zichzelf eruit door beweging vd band/gitaar.

GROLSCH is da best (en veruit het goedkoopst)

vasnd
22 mei 2006, 22:30
als je die locking dingen goed vastdraait ( een steeksleutel vinden die goed past dus en dan een hele tijd door blijven draaien ) dan blijft het echt wel lang zitten.

ik heb op een gitaar straplocks en dan voornamelijk omdat ik de band er af wil hebben als ik zittend speel ( tis zo'n dikke leren band met allemaal ijzeren dingen erop ) . Op mijn andere gitaar maakt het niet echt uit daar heb ik gewoon grolsch dingen opzitten. Maar daar is de band ook zo'n dun autogordelding dan niet al te lekker hangt. Misschien ga ik daar ook nog eens een goede band voor kopen en dan komen er ook straplocks op.

Nickname
23 mei 2006, 07:56
Die grolsch dingen werken echt.. het bier is niet te zuipen maar die rubbertjes zijn ideaal! :)

Bobbel
23 mei 2006, 10:47
achjoh... die straplocks prob je op iedere gitaar... op mijn SG moest er het nodige geweld aan te pas komen, maar als ik het wil past alles :D...

gewoon ff boren...

Kim Wilson
23 mei 2006, 11:01
Nou, een gaatje boren is geen geweld, hoor. Met een 2,5mm boortje is het zelfs een uiterst delicaat klusje.

Mattia
23 mei 2006, 12:33
Voor mij het liefst Dunlop Straploks, kan niks geen schoref los komen te zitten (op het strap gedeelte.) Kan wel een beetje rammelen als je strap niet dik genoeg is, maar verder...zijn ook makkelijker te bedienen dan Schallers, alhoevel het allemaal niet zo gek veel uitmaakt. Beide merken doen het prima...

Aimé
23 mei 2006, 12:34
Tjonge zeg, zo'n moertje moet je dan ook heel stevig vastdraaien hé :s zoveel moeite is dat toch niet...
Ik gebruik al vanaf ik elektrische speel schallers, en noooooit iets mee voorgehad. Zoals al eerder gezegd is, je gaat je dure spullen toch niet combineren met een plastiek rubbertje van een flesje bier...misschien wel errug stoer en zo, maar effe realistisch zijn

maestro_nl
23 mei 2006, 14:41
Een dikke leren draagband is minder goed vast te draaien dan een 'autogordel'-band. Het leer gaat werken.
Echt, voor een optreden eerst met de steeksleutel alles aandraaien.
Ook aantal ringetjes kwijt geraakt.

T.a.v. schroeven: een zware LP draait beetje bij beetje de schroef eruit.
Tevens is mahonie nou niet echt een houtsoort waar de schroeven goed in blijven zitten.
Het is een ervaringsgegeven na 15 jaar spelen met diverse straplocks.
Tevens word ik liever niet geassocieerd met Grolsch, maar het is niet anders...

De Beer
23 mei 2006, 15:11
http://www.jimdunlop.com/newsite/htdocs/files/1146195834_STRAPLOK_ERGO_LOK_STRAP_7007_463x342.jp g
Werkt bij mij al minstens 10 jaar, waren toen fl 0,50 per stuk.
Werkt zelfs op die miniatuur gibson dingen. Ibanez zet er tenminste flinke knoppen op....niks mis met flinke knoppen!

Tupelo
23 mei 2006, 15:14
Tjonge zeg, zo'n moertje moet je dan ook heel stevig vastdraaien hé :s zoveel moeite is dat toch niet...
Ik gebruik al vanaf ik elektrische speel schallers, en noooooit iets mee voorgehad. Zoals al eerder gezegd is, je gaat je dure spullen toch niet combineren met een plastiek rubbertje van een flesje bier...misschien wel errug stoer en zo, maar effe realistisch zijn

Ik heb 2* straps gehad.

Allebei op mijn Fender strat plus, probleem met die dingen was dat de straps op mijn gitaarband de neiging hadden los te raken. Op mijn body zaten ze moervast yoohoo! ;)

Fijn dat je het errug stoer vind, maar grolsch rubbertjes zijn mijns inziens praktischer.

Basseytje
23 mei 2006, 16:19
kheb ff 2 flesjes grols beugel gehaald vnaaf ff opdrinken en dan kijken of t werkt en als het niet werkt kan mijn mam ze voor de kruik gebruiken:p

dejohan
23 mei 2006, 18:26
Mijn snaar is kapot. Dus ik koop een nieuwe gitaar, die worden namelijk met hele snaren geleverd...


Of je kan iemand met een gitaar met goede snaren ongemerkt kidnappen, mollen, en en met behulp van plastische chirurgie zijn identiteit aannemen.

Doe ik altijd als er weer eens een snaar springt.

nielsduursma
23 mei 2006, 18:40
kheb ff 2 flesjes grols beugel gehaald vnaaf ff opdrinken en dan kijken of t werkt en als het niet werkt kan mijn mam ze voor de kruik gebruiken:p

zou jij ook niet op dat moment willen dat je net zo veel gitaren als wietse had? :cooler:

Kamicolo
23 mei 2006, 18:55
ik snap al die ophef niet, bij mij is mijn strap nog nooit losgeschoten?

vasnd
23 mei 2006, 19:09
dan heb je een goede strap

FruscianteFan
23 mei 2006, 19:29
of je hangt je gitaar consequent horizontaal.

Basseytje
23 mei 2006, 19:30
zou jij ook niet op dat moment willen dat je net zo veel gitaren als wietse had? :cooler:

nee want ik ga voor bavaria ik vind het niet egt super bier.

nou ze zijn geinstalleerd en ja het werkt. op mijn lespaul en nu wilt mijn mam dat ik dat ook toepas op de gitaar van m'n broertje:P mag m'n vader lekker drinken.

Negative K3 fan
23 mei 2006, 19:49
ik snap al die ophef niet, bij mij is mijn strap nog nooit losgeschoten?

een meisje dat ik kende, had al een tijdje een 'mooie' ibanez uit de S of SA series waarmee ze een paar nummers speelde op het openbare muziek examen, en nota bene inhaar eigen nummer viel de gitaar keihard op de grond!! murphy's law in haar zuiverste vorm...

btw het gaat hier dus om straplocks die met schroef en al uit de body waren gerukt...

bat
23 mei 2006, 19:51
ik snap al die ophef niet, bij mij is mijn strap nog nooit losgeschoten?
Tsja, bij mij dus wel. Thank god for quick reflexes, maar de volgende dag schroefde ik straplocks in mijn gitaren.

turboblues
24 mei 2006, 00:55
Of je kan iemand met een gitaar met goede snaren ongemerkt kidnappen, mollen, en en met behulp van plastische chirurgie zijn identiteit aannemen.

Doe ik altijd als er weer eens een snaar springt.
Die zit al aan de Grolsch!!

dejohan
24 mei 2006, 15:29
Die zit al aan de Grolsch!!

Ik? *hik*


Zolang ik zonder houvast hier op de grond kan blijven liggen ben ik *hik* niet dronken!

Tupelo
24 mei 2006, 15:44
Straps zijn bij mij regelmatig losgekomen. Niet op de gitaar. Maar juist op de gitaarband.

Outrage
24 mei 2006, 15:59
Ik heb al eens gehoord van een systeem dat je je band vastboort op de plaatsen waar die strapknoppen zitten. Je hebt dan zo 2 uiteindjes met een kliksysteempje waar je je band dan tussen klikt. Hoe heet dat?

Wormaap
24 mei 2006, 16:20
Dat is in feite het principe van elke straplock, maar ik denk dat je nu specifiek de DiMarzio Cliplocks bedoelt :P

Cris
25 mei 2006, 10:36
Straps zijn bij mij regelmatig losgekomen. Niet op de gitaar. Maar juist op de gitaarband.

Grotere ringen op de locks zetten. Of anders de gaatje skleiner maken. :P

Highway49
2 september 2008, 00:51
Hoi,

ik krijg het niet helemaal gevonden hier, al wordt er wel over gesproken. Bij de aanschaf van mn Gibson LP heb ik er meteen een set straplocks bijgekocht. Alleen zijn de schroeven van de locks dikker dan de originele. Ik kan de originele schroeven niet gebruiken want daarvan is de kop te groot, en valt ie dus niet helemaal in dat doppie van de straplock.

Een gitaarbouwer die zei dat ie dat gaatje dan uitboort en dat het dan prima past. Noem me maar te voorzichtig or whatever, maar zomaar in een gitaar van 2000 eurie laten boren, terwijl er vast een makkelijkere oplossing is, doe ik liever niet. Ik dacht zelf aan het kopje stukje afslijpen zodat ie wel past ofzo. Een gitaarbouwer zal toch ook wel de standaard dikte schroef hebben, maar met een kleiner koppie, of zie ik dat verkeerd? Iemand dezelfde ervaring?

Mattia
2 september 2008, 07:55
Hoi,

ik krijg het niet helemaal gevonden hier, al wordt er wel over gesproken. Bij de aanschaf van mn Gibson LP heb ik er meteen een set straplocks bijgekocht. Alleen zijn de schroeven van de locks dikker dan de originele. Ik kan de originele schroeven niet gebruiken want daarvan is de kop te groot, en valt ie dus niet helemaal in dat doppie van de straplock.

Een gitaarbouwer die zei dat ie dat gaatje dan uitboort en dat het dan prima past. Noem me maar te voorzichtig or whatever, maar zomaar in een gitaar van 2000 eurie laten boren, terwijl er vast een makkelijkere oplossing is, doe ik liever niet. Ik dacht zelf aan het kopje stukje afslijpen zodat ie wel past ofzo. Een gitaarbouwer zal toch ook wel de standaard dikte schroef hebben, maar met een kleiner koppie, of zie ik dat verkeerd? Iemand dezelfde ervaring?

Boren die handel. Maakt echt geen donder uit, en de langere schroef heeft meer grip.

Muzieknono
2 september 2008, 07:56
Gaat eens naar een goede ijzerhandel voor een goed schroeffie, of gebruik gewoon grolsch rubbertjes, tegenwoordig heb je ook banden met een veiligheidsslot :metal:

pannekoek
2 september 2008, 08:37
http://i78.photobucket.com/albums/j83/MoragSmith/guitar%20accessories/straplocks.jpg

schuif en draai je er zo op, gebruik ik zelf ook bij me gibson, schallers op me epi

Kim Wilson
2 september 2008, 09:02
Kun je die dikkere schroef er niet gewoon indraaien, of zeg ik nu wat geks? Zo heb ik ze altijd wel gewoon vastgezet, zit het iig wel goed vast.

M Kactus
2 september 2008, 09:10
Kun je die dikkere schroef er niet gewoon indraaien, of zeg ik nu wat geks? Zo heb ik ze altijd wel gewoon vastgezet, zit het iig wel goed vast.

Ja, maar hoe dikker, hoe meer kans op splijten en dat wil je echt niet zien gebeuren ;). Het zal toch uitboren moeten worden. Als je dat niet durft, laat het dan doen door de gitaarwinkel. Die zullen dat met de glimlach doen.

Grooveyard21
2 september 2008, 09:37
ik gebruik al jaren schaller, bevalt prima.

alleen heb ik wel dat de schaller knop na 6 jaar intensief gebruik slijt en de rand dus dunner wordt, op een gegeven moment valt die dan gemakkelijk uit het gedeelte wat aan de riem bevestigd zit. dit gebeurt niet zolang ie om je nek hangt, maar meer als je de gitaar neerzet.

heb het nu op twee gitaren gehad.

jimihattricks
2 september 2008, 09:52
Gaat eens naar een goede ijzerhandel voor een goed schroeffie

+1 schroeven zijn er in alle maten, dus ook een die in het gaatje past van je gitaar en in het gaatje van je straplockbutton

overigens heb ik ooit in een ver verleden toen ik zelf ook nog in het 'oh-nee-straplocks-vervangen-kan-ik-echt-niet-zelf-tijdperk' zat die dingen door een gitaarzaak erop laten zetten:

"ja, we hebben de gaten moeten opvullen met lucifers, want die nieuwe schroeven waren iets smaller"...

ik zie het hier ook al een paar keer staan, op de meeste gitaren kun je gewoon de oude schroef gebruiken!! dat was achteraf gezien bij deze gitaar ook het geval..

die gibson van highway is dan wel weer een geval apart

Nielsje
2 september 2008, 09:58
Mijn tip:

Göldo straplocks. Waarom? Die komen namelijk met een afgeschuinde pin, zodat je de strap er zo op kan klikken ipv het pinnetje uittrekken. Bovendien komen ze standaard met twee moertjes per zijde, waardoor hij niet meer los gaat zitten (je kan hem namelijk blokkeren op deze manier).

DeiDRagonas
2 september 2008, 10:27
Tsja, het stomme is dat het bijna net zo goed werkt. Maar ook ik heb gewoon straplocks.

Het mooie is dan weer dat straplocks lang niet zo lelijk zijn en opvallen als die rode vieze Grolsch rubbertjes.

R

Rormo
2 september 2008, 10:35
Ben ik dan de enige hier die geen straplocks gebruikt en niet begrijpt waarom de rest ze altijd gebruikt?

Kim Wilson
2 september 2008, 10:37
Ik heb ze wel op mijn Tele. Ik wil gewoon niet het risico lopen dat de strap losschiet.

Mr.Fingers
2 september 2008, 10:38
gewoon boren man, je kan er echt weinig mee verkeerd doen hoor.

En wat is "te groot", dat die schroef een fractie van een mm te breed is voor het gat is goed, want dan klemt de schroef goed in het hout, en blijft je straplock goed zitten. Als je te dunne schroeven gebruikt, kan het wel eens zijn dat je de gehele strapbutton+schroef uit je gitaar trekt.

Ik heb straplocks op al m'n gitaren/bassen. Op m'n akoestische heb ik de riem geborgd met een "rondel", ik heb de strapbutton eraf geschroefd, de riem erop, rondel, en dan de button er terug op.

EDIT: @Nielsje, die Goldo/Boston straplocks heb ik ook (schuin pennetje, dubbele moer), maar mijns inziens zijn gewone schallers (waar ze van afgeleid zijn) toch steviger & solider...

EuroCinema
2 september 2008, 11:35
Ben ik dan de enige hier die geen straplocks gebruikt en niet begrijpt waarom de rest ze altijd gebruikt?

Nee. Ik heb op twee gitaren (goede, door een luthier erop gezette) straplocks en ik vind het ondingen. Op de rest dus ook niet laten zetten. Na een tijdje gaan ze zo piepen dat je elementen het opvangen (kun je vast olieen maar vervelend is het wel) en eerlijk gezegd vind ik ze ook nog eens lelijk. Geef mij maar gewoon een strap met een strak gaatje (jaja kop 'm maaar in). Misschien zijn straplocks veiliger als je een enorme rockshow weggeeft met springen en rennen, maar anders zeg ik: niet doen.

ben vanhoof
2 september 2008, 12:23
Toen ik ze nog niet had ging de gitaar soms weleens op de grond, en natuurlijk juist als je op podium staat of als het repetitie is... Wat ook wel gebeurt is dat als ik zat en ik sta terug recht, de riem aan de halskant verdraait en er dus afschiet als ik rechtsta.

Onze bassist vind (vond) de straplocks ook onnodig totdat hij vorig optreden 2 keer zn gitaar bijna op de grond had.

DeiDRagonas
2 september 2008, 12:33
Bij ons in de band zijn ze ook echt een MUST.. Als je The Hips live ziet weet je waarom..

R

jimihattricks
2 september 2008, 13:16
Na een tijdje gaan ze zo piepen dat je elementen het opvangen

:???:

ehm waar heb jij die dingen op je gitaar geschroefd?

EuroCinema
2 september 2008, 13:33
Is een bekend verschijnsel hoor. Ik sprak laatst nog een professionele guitar tech (die o.a. voor Jesse van Ruller werkt) die precies hetzelfde opmerkte over straplocks.

Nielsje
2 september 2008, 13:44
@Nielsje, die Goldo/Boston straplocks heb ik ook (schuin pennetje, dubbele moer), maar mijns inziens zijn gewone schallers (waar ze van afgeleid zijn) toch steviger & solider...


Serieus? Kan je dat misschien wat meer onderbouwen? Ik heb namelijk op één gitaar Schallers zitten, en op de andere twee de Göldo dingen. Heb nergens last van. Ja, bij de Schallers dus dat ik een keer in de zoveel tijd die moer weer moet aandraaien omdat daar dus geen dubbele moer opzit.

Ik heb de Schallers overigens iets langer, maar dat mag geen naam hebben: zo'n 4 maanden.

FruscianteFan
2 september 2008, 14:12
EDIT: @Nielsje, die Goldo/Boston straplocks heb ik ook (schuin pennetje, dubbele moer), maar mijns inziens zijn gewone schallers (waar ze van afgeleid zijn) toch steviger & solider...Ik heb zowel Schallers (al 4 jaar) als Bostons (kleine 3 jaar) en eigenlijk merk ik gewoon geen verschil. De Bostons kun je inderdaad gewoon erop schuiven, de Schallers inmiddels ook wel. Beide heb ik al tijden niet meer aan hoeven draaien (maar ze zitten dan ook op gitaren die ik niet meer 3 uur per dag bespeel). Merk bij de Schallers wel dat ze behoorlijk los zitten - je kunt de strap eigenlijk alle kanten op bewegen, zonder dat er iets losschiet.

Mr.Fingers
2 september 2008, 14:23
Ik heb 1 zo'n boston-lockje gehad, waarbij het "lipje" waar de strapbutton inglijd, afgebroken was. Voor de rest heb ik er geen klagen van, maar die schallers voelen wel steviger aan (ik heb trouwens m'n schallers ook met een dubbele moer)

Nielsje
2 september 2008, 14:24
hm... eerlijk gezegd begrijp ik nog niet hoe zo'n straplock nou wel of niet stevig kan aanvoelen? Bedoel je speling op zo'n pennetje oid? Ik heb namelijk juist het idee dat het systeem van Schaller een grotere tolerantie heeft, en daardoor meer speling.

Mr.Fingers
2 september 2008, 14:26
materiaaldikte, gladdere oppervlakken.

Ach, het zal wel een dwangneurose van mij zijn :satisfie:

Puerco
3 september 2008, 20:43
Bij DEZE TOKO (http://www.brouwmarkt.nl/catalog/rubber-ringen-voor-beugelgrolschflessen-p-1617.html) hebben ze 100 straplocks voor €4,35 :hippie:

jimihattricks
4 september 2008, 15:38
Is een bekend verschijnsel hoor. Ik sprak laatst nog een professionele guitar tech (die o.a. voor Jesse van Ruller werkt) die precies hetzelfde opmerkte over straplocks.

okay wacht.. jij speelt jazz.. dus jij speelt op een (semi)hollow? dan kan ik me er wel iets bij voorstellen..

pueblo
4 september 2008, 21:00
Bij DEZE TOKO (http://www.brouwmarkt.nl/catalog/rubber-ringen-voor-beugelgrolschflessen-p-1617.html) hebben ze 100 straplocks voor €4,35 :hippie:
en zijn het goeie ? :satisfie:

kalmah
5 september 2008, 21:32
Sstraplocks zijn ideaal. Heb ze nu een paar maand, werkt prima. Ik had hiervoor een paar jaar rubbertjes van een Grolsch beugel, werkt ook prima. Dit is handig, omdat m'n gitaar niet met band en al in m'n koffer past, en met straplocks kun je je band er makkelijker afhalen.

Ik heb deze en bevalt prima!

http://www.thomann.de/nl/warwick_security_straplocks_chrome.htm

Roro92
5 september 2008, 21:42
DIE WIL JE NIET HEBBEN!

HIER (http://www.youtube.com/watch?v=cqAGaATHm-g)

Koop gewoon Dunlops. Klaar.

Manuvdv
5 september 2008, 23:19
Mijn band is gewoon over mijn standaard knopjes, en hoe wild ik ook ben, dat ding kan er niet af. Veiligheid voor alles dus ik wil best eens rondkijken voor straplocks, maar het lijkt me zo stom gewoon.

kalmah
5 september 2008, 23:21
Wie weet wat die vent er van tevoren mee gedaan heeft?

Zegt niks, kan ook een slecht geval zijn, oud, versleten weet ik het.

Roro92
5 september 2008, 23:59
Wie weet wat die vent er van tevoren mee gedaan heeft?

Zegt niks, kan ook een slecht geval zijn, oud, versleten weet ik het.

Jij wilt het risico nemen?

macwilliams
6 september 2008, 08:04
Jij wilt het risico nemen?

Ikke niet!!
Ik heb schallers van 17 jaar oud en die zijn nog net zo goed als dag 1.
De dunlop ken ik niet maar zal ook ok zijn.

Roro92
6 september 2008, 09:55
Ik dus ook niet. Die Warwicks zijn misschien goedkoop, maar je ziet het probleem. Alleen de gedachte al :?.

Ik heb de Dual Design loks. Als je dan je geprepareerd strap vergeet kan je er nog een normale strap aan hangen.

kalmah
6 september 2008, 11:29
Nee, als ik dit filmpje van tevoren had gezien had ik ook wel Schaller gekocht. In prijs maakt het hooguit 5 euro uit. Maar tot nu toe heb ik nog niks slechts aan die dingen ontdekt.

Mochten ze 1x loslaten, koop ik meteen andere.