PDA

View Full Version : Welke snaren voor "ruiger" geluid?



blitzblum
21 mei 2006, 13:58
Ik heb een Alvarez massieve gitaar met Elixir light 12 Nanoweb snaren er op
Klinkt fantastisch mooi en lang door. Maar eigenlijk zou ik een wat "ruiger" geluid willen. Kan dat door er andere snaren op te zetten? Of is dat puur een kwestie van dempen of anders spelen? Iemand een advies, anders dan dat ik electrische gitaar moet gaan spelen (die ik ook heb)? :rockon:

Flipkoos
21 mei 2006, 14:05
geen elixir gebruiken ... gewoon geen gecoate snaren dus...

Daniël_san
21 mei 2006, 14:35
Probeer is GHS, Ernie Ball en Martin. Die zijn niet gecoat en klinken anders dan elixir

blitzblum
21 mei 2006, 17:40
ik weet dat er echt tegenstanders zijn van gecoate snaren, maar gaat het door ongecoate snaren ook wat ruiger klinken? En moet ik dan bronze nemen? Welke van Martin raden jullie aan?

gertdm
21 mei 2006, 18:08
Wat bedoel je eigenlijk met een ruiger geluid? Meer volume of meer mogelijkheid tot bendings etc?

Als je gewoon meer souplesse wil zou ik Martin SP's 011 nemen.
Als het echt om het volume gaat kun je ook nog denken aan een set zelf samenstellen uit losse snaren. Daarbij kun je bv een 011 of 012 set als richtlijn voor de diktes en dan zelf bepalen of je bv de bassnaren wat dikker wil of juist de hoge snaren ....

Alberto
21 mei 2006, 19:18
Als je wat meer volume wil dan kan je ook voor een hogere spanning gaan.
Hard Tension of zelfs Extra Hard Tension. Ik speel nu voor de eerste keer met Hard Tension snaren en dat bevalt me wel. De muziek klinkt wat voller...
Moeilijk uit te leggen :)
Wat zijn trouwens gecoate snaren? Nog nooit van gehoord :satisfie:
En heeft die coating dan alleen betrekking tot de E-A-D snaren, die doorgaans silverwounded zijn, of tot alle snaren?

Grrtz

kornelius
21 mei 2006, 21:47
Ik vind de ovations ongepolijster klinken dan 'gewone' akoestische steelstrings. Weet niet of je dat bedoelt met ruiger.

blitzblum
21 mei 2006, 22:24
Ik bedoel niet het volume, maar dat het geluid wat meer de blues/rock kant op gaat. Moelijk om het beter te duiden. Kan het zo zijn dat je dat bijvoorbeeld met een Gibson J 45 meer hebt qua geluid en dat het niet aan de snaren gaat liggen om een wat ruiger geluid met strummen te krijgen? Dus dat ik gewoon een gitaar heb waarmee ik dat geluid niet kan bereiken?
Ovations klinken inderdaad al meer zo. Mar goed ik hoop dat ik met het wisselen van de snaren iets kan bereiken....?

blitzblum
21 mei 2006, 22:26
Oh, en eh Alberto; gecoate snaren betekent dat er een laagje om de snaar zit waardoor ze veel langer mee gaan. Beetje simpel uitgelegd maar misschien kan 1 van de anderen het beter uitleggen...

kornelius
21 mei 2006, 22:50
Oh, en eh Alberto; gecoate snaren betekent dat er een laagje om de snaar zit waardoor ze veel langer mee gaan. Beetje simpel uitgelegd maar misschien kan 1 van de anderen het beter uitleggen...

kijk anders even op het recente topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=74134

een dun kunstof laagje over de gewonden snaren is het in ieder geval. Beschermt die snaren tegen de lucht, jouw zweet en alle andere enge dingen. Heeft wel effect op de klank, en vervolgens kan je fijn discussieren over of dat goed of slecht is.

blitzblum
22 mei 2006, 22:38
:stop: Niet om het 1 of ander, maar kunnen jullie ajb reageren op mijn eerste vraag? Ik heb verderop al beter uitgelegd wat ik bedoel... Ik weet al van die gecoate snaren en ben benieuwd naar meer tips.... :satisfie:

Flipkoos
23 mei 2006, 03:05
:stop: Niet om het 1 of ander, maar kunnen jullie ajb reageren op mijn eerste vraag? Ik heb verderop al beter uitgelegd wat ik bedoel... Ik weet al van die gecoate snaren en ben benieuwd naar meer tips.... :satisfie:

Euh...koop een dobro? :)
Nee, probeer eerst gewoon es een setje ongecoate snaren, gewoon van Martin ofzo. Dat lijkt me de kortste klap. En het makkelijkst.
Is dat het nog niet, dan kun je verder kletsen.

Groet, Peter

Martin D
23 mei 2006, 08:19
Ik heb Elixer nano .13. op mijn D28. Die klinken best ruig als het moet,
maar dan wel via de versterker. IK zoek het dan meer in de afsteling van pick up/gain/volume en overige tooninstelligen op de versterker.

blitzblum
23 mei 2006, 22:04
jongens, hebben jullie nog meer tips?

Dridon
23 mei 2006, 22:37
Denk vooral veel met palm mute en derg spelen.

blitzblum
23 mei 2006, 22:42
Bedoel je dempen met de rechter handpalm? (sorry, ben niet zo ervaren)dan weet ik geloof ik wat je bedoelt. Zie jij niets in andere snaren?

Dridon
24 mei 2006, 00:08
Denk dat snaren niet echt heel veel zullen doen persoonlijk, denk dat het meer aan de manier van spelen licht. Palm mutes met rechter hand, met je hand palm, maar ook bijvoorbeeld akkoorden niet helemaal indrukken maar dempen als het ware kan voor een effect zorgen waar je op hoopt.

Kim Wilson
24 mei 2006, 10:34
Als je meer variatie in geluid wilt, kun je ook de plaats van aanslaan veranderen. Zo klinkt een gitaar scherper, ruiger als je dicht bij de brug aanslaat. Hoe verder van de brug, hoe minder scherp. Zo kun je heel mooi variëren met je geluid.

blitzblum
24 mei 2006, 10:47
Wow, hoop info al!
Dus dempen, dichter bij de brug andere snaren etc. Ik weet al veel meer. Mocht iemand nog een andere invalshoek hebben; graag! Bijvoorbeeld nog een tip voor een merk snaren. Dank zover... :)