PDA

View Full Version : combo of top+cabinet



Stamkonijn
21 mei 2006, 13:06
Hallo,

Ik wil een nieuwe buizen versterker kopen, eerst wilde ik een top+cabinet kopen. Maar later dacht ik dat misschien een combo wel beter was omdat ie denk ik voornamelijk gewoon thuis zal staan.
Maar wat is het verschil kwa geluid. Bijvoorbeeld bij een engl sceamer 50 combo en een engl screamer 50 head + cab? Wat zijn de voor- en nadelen?

BartL
21 mei 2006, 13:23
Men zegt dat top & cab beter klinkt.

Ik ga echter weer een screamer combo zoeken :)

Mr.Bluesbreaker
21 mei 2006, 13:29
Het grootste verschil zal hem zitten in het feit dat de combo open is van de achterkant en het cabinet gesloten. Met top en cab heb je, zeker als je 4*12 speelt, meer laag en druk maar ook wat minder spreiding. Ik zeg er wel bij dat ik de Engl reeks niet feilloos ken, misschien maken ze ook wel closed back combo's.

BartL
21 mei 2006, 13:32
Combo's zijn open/half open. Persoonlijk vind ik dat fijner.

Edit: Ik heb mijn Screamer (die ondertussen dus verkocht is) wel een paar keer bespeeld over een ENGL e112s cab. Inderdaad wat voller en meer compressie. Fijn als je alleen speelt, maar in de band heb ik liever een wat...uuhm...ruimer geluid :)

elerik
21 mei 2006, 17:16
Wat ik het voordeel vind van een cabinet en top is dat je binnen een paar sec een ander cabinet met andere speakers er onder kan zetten. En heel ander geluid kan produceren.
Het nadeel van een top+cab is dat het in algemeen groter is dan een combo en een stukje zwaarder.

Maar het geluid vind ik wel altijd beter klinken uit een cab en top. Welke dan ook.

timgte
3 juni 2006, 12:36
Ik heb dus hetzelfde probleem... ik ben ook op zoek naar een nieuwe buizenversterker en twijfel ook tussen top+cab of een combo.

Ik heb al besloten dat ik 2x12" cabinet/combo wil, omdat ik het regelmatig twee trappen op/af moet zeulen... en ik rondrijd met een Opel Corsa... waar 4x12" niet inpast volgens mij.

Ik had/heb Marshall JCM2000 TSL 100 / TSL 602 (combo 2x12) / TSL 122 (Combo 2x12) op het oog. Maar als ik toch 2x12" neem... dan kan ik toch net zo goed een combo pakken? En daarna kan je er toch alsnog een 2x12" cabinet bijzetten alsnog als je dat zou willen?

Nou wil ik nog meer hulp vragen bij het kiezen van een goede versterker, maar daar zal ik even een ander topic voor zoeken. Vraag hier is dus... verschil tussen combo/top+cab van zelfde merk en serie.

robert-gitarist
3 juni 2006, 12:48
Ik heb al besloten dat ik 2x12" cabinet/combo wil, omdat ik het regelmatig twee trappen op/af moet zeulen... en ik rondrijd met een Opel Corsa... waar 4x12" niet inpast volgens mij.


Past wel alleen moet je dan de achterbank naar voren klappen ;)

Outrage
3 juni 2006, 16:04
Ik steek inderdaad met veel gemak een 4x12 in de corsa, met de achterbank naar beneden natuurlijk.

timgte
3 juni 2006, 16:27
whaha!

zit wat in, misschien toch maar 4x12" dan!

Zit alleen nog met het twee-trappen probleem...

Helter Skelter
3 juni 2006, 17:42
whaha!

zit wat in, misschien toch maar 4x12" dan!

Zit alleen nog met het twee-trappen probleem...

kom op hey...no pain no gain! :rockon:

Floris1984
3 juni 2006, 18:07
whaha!

zit wat in, misschien toch maar 4x12" dan!

Zit alleen nog met het twee-trappen probleem...

Met een Top en Cab heb je 2 delen die je apart kan tillen, met een combo moet je het volledige gewicht in één keer doen.....

Nocki
3 juni 2006, 18:09
Precies. Je douwt met veel gemak een opel corsa in een 4x12 cab. geen probleem. past precies!

Ook ik ben gegaan voor een combinatie met top en cab. Heb een aantal jaar met een combo en of een rack gespeeld maar vind de 2 los toch wel het prettigst!

Nocki

zjanke
3 juni 2006, 18:10
Ik had/heb Marshall JCM2000 TSL 100 / TSL 602 (combo 2x12) / TSL 122 (Combo 2x12) op het oog. Maar als ik toch 2x12" neem... dan kan ik toch net zo goed een combo pakken? En daarna kan je er toch alsnog een 2x12" cabinet bijzetten alsnog als je dat zou willen?

Nou wil ik nog meer hulp vragen bij het kiezen van een goede versterker, maar daar zal ik even een ander topic voor zoeken. Vraag hier is dus... verschil tussen combo/top+cab van zelfde merk en serie.

In dit specifieke geval een waarschuwing voor de standaard speakers uit de TSL602. deze MOET je vervangen! Ik heb zelf een TSL602 en de speakers die er standaard inzitten zijn dus heeeel slecht. Ik heb nu een combi van een V30 en CL80 en dat is een hele grote verbetering.
Het voordeel van een cab is dat je bij aankoop makkelijker speakers kiest, bij een combo zit je aan de standaard speakers vast en vervangen is dus extra kosten.
De voor- en nadelen van een combo of head+cab zijn hierboven al genoemd.