PDA

View Full Version : bassman



tmcm
21 mei 2006, 00:37
Vraagje over mijn fender bassman
hangt een 8 ohm speaker aan, nou las ik dat een bassman een 4 ohm speaker uitgang heeft. Anyway. Kan het zijn dat dit problemen kan opleveren als je lange tijd op vol vermogen draait?

RF
21 mei 2006, 00:46
hi, niet elke bassman heeft 4 0hm, hangt van het bouwjaar / versie af..

wanneer je zeker weet dat die van jou ook 4 ohm heeft, kan je in deze post van alles over de aansluiting en spelen met een mismatch lezen..

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73658

gr Robert

Al
21 mei 2006, 00:47
Vraagje over mijn fender bassman
hangt een 8 ohm speaker aan, nou las ik dat een bassman een 4 ohm speaker uitgang heeft. Anyway. Kan het zijn dat dit problemen kan opleveren als je lange tijd op vol vermogen draait?

Ja, dat kan. Je kan je uitgangstransformator opblazen. Door die mismatch worden nl. de reflecterende spanningen vd speakers verdubbeld. Op de primaire kant staat hoogspanning. Op hoog vermogen gaat dit tellen.

Al

tmcm
21 mei 2006, 16:54
Bassman is een Bassman 70, eind zeventiger jaren

Het is wel gebeurd dat na een tijdje op vol vermogen de versterker er plots mee ophield. Was ook super heet. Na een tijdje, wanneer de boel is afgekoeld, werkte het gewoon weer allemaal als vanouds.
Ik hield het altijd op oververhitting. Maar misschien dat de ohm mismatch hier debet aan is?

in dat geval help het inbouwen van een ventilatortje niet echt lijkt me

Al
24 mei 2006, 00:41
Bassman is een Bassman 70, eind zeventiger jaren

Het is wel gebeurd dat na een tijdje op vol vermogen de versterker er plots mee ophield. Was ook super heet. Na een tijdje, wanneer de boel is afgekoeld, werkte het gewoon weer allemaal als vanouds.
Ik hield het altijd op oververhitting. Maar misschien dat de ohm mismatch hier debet aan is?

in dat geval help het inbouwen van een ventilatortje niet echt lijkt me

Ik heb gemerkt dat OT's die op/over het randje zitten/zijn hele gekke dingen kunnen doen. Ze kunnen als een kapotte speaker klinken, bij bepaalde freq's gaan oscilleren, okay zijn qua toon maar het vermogen niet halen, noem maar.

Het kan dus de OT zijn maar dat is niet met zekerheid te zeggen. Als iets heet wordt kunnen slechte verbindingen opspelen, buizen kunnen zich onvoorspelbaar gaan gedragen om maar een paar dingen te noemen. Voor een tech kunnen dat soort dingen soms lastig zijn.

Al

tmcm
24 mei 2006, 00:54
tx al...........