PDA

View Full Version : Multikabel van rack naar pedalboard



cobbe007
20 mei 2006, 21:37
Hallo,

Dit is een van m'n eerste berichten hier op het forum, niettegenstaande ik het al een tijdje volg dus eerst misschien een kleine voorstelling:
Ik speel met een Les Paul gitaar door een marshall JCM 200 TSL 122 combo.
Nu ben ik enige tijd geleden ook begonnen met een rackje (foto's zal ik wel eens bij voorstelling sturen) en daarin heb ik een G-major en een GCX van voodoo labs zitten. Dit alles wordt aangestuurd door een ground control pro met 2 expressiepedalen en een Cry baby wah pedaal.
Nu zag ik in dit forum een paar mensen die met een multikabel van hun rack naar hun pedalboard werken en wilde ik ook zoiets gaan doen. Ik heb een multikabel gekocht en na veel info te lezen hier en op het net heb ik deze semi-symmetrisch gemaakt. Nu zit ik dus echter nog steeds met een brom. Weet iemand hier een oplossing voor?

groeten

qwertyuiop
21 mei 2006, 11:36
het zou kunnen dat de plussen en minnen door elkaar zitten; alle plussen moeten aan 1 kant en alle minnen aan de andere kant. Ik weet niet waarom, maar daar kwam ik achter toen ik mijn multikabel in elkaar gezet heb.

ruezzz
21 mei 2006, 12:44
Onze toetsenist heeft ook een probleem gehad met zijn multikabels.
Achteraf bleek een bepaalde mantel - die er op het eerste gezicht als isolatiemantel uitziet - ook te geleiden. Na wegstrippen van de manteluiteindes was het probleem verholpen. (Storing/brom)
Ik weet zo niet welk merk multikabel het was, maar hem kennende zeker geen DAP spul...

Chiel
21 mei 2006, 14:41
Bij een multikabel zijn de volgende zaken uiterst belangrijk;

1)
Gebruik alleen een multi met shielded twisted pairs

2)
Verbind de shield van ieder twisted pair met de GND voerende ader van het twisted pair (meestal wit of zwart), maar doe dit enkel aan de signaal zendende kant!

3)
Alle signaal onvangende zijden enkel als twisted pair uitvoeren en dus géén shield aansluiten.

Op deze wijze ben je er iig een stuk beter van verzekerd dat je geen groundloops heen en weer aan het sturen bent over de multi. Op deze wijze heb ik het ook gedaan met 10m multi en geheel bromvrij :cooler:.

qwertyuiop
21 mei 2006, 14:42
Onze toetsenist heeft ook een probleem gehad met zijn multikabels.
Achteraf bleek een bepaalde mantel - die er op het eerste gezicht als isolatiemantel uitziet - ook te geleiden. Na wegstrippen van de manteluiteindes was het probleem verholpen. (Storing/brom)
Ik weet zo niet welk merk multikabel het was, maar hem kennende zeker geen DAP spul...

ja klopt, ook dat was een probleem bij mij meen ik me te herinneren...

edit; ik zie dat Chiel inmiddels heeft uitgelegd hoe het werkt...

cobbe007
21 mei 2006, 20:16
Achzo. Bedankt voor de reacties. Ik ben inderdaag op het idee gekomen van deze multikabel door het pedalboard van Ciel te zien. Ik heb hem dan een mail gestuurd en gebruik dus de Belden multi kabel met twisted pairs en de connectors van Harting.
Omdat ik in m'n eerste poging enkel de signaal voedende ader en de 2de ader als mantel gebruikte had, was deze eerste poging dus ook helemaal niets geworden. Na lezen op dit forum en op het net heb ik gisteren alle aders van m'n multikabel anders aangesloten: de rode ader als signaal en alle min-aders verbonden met de mantel. Enkel in m'n rack heb ik bij het binnengaan in de GCX de mantel niet verbonden. Ik ga morgen eens de mantel van de signaal toekomende kant losmaken en zien wat het heeft. Er is al brom aanwezig niettegenstaande er geen signaal doorloopt. Ik had namelijk rechtstreeks in m'n rack ingeplugd. Alle plussen zitten normaal aan dezelfde kant, behalve misschien van de midi-sturing. Ik zal eerst proberen met die mantel en zien wat het zegt. Bedankt nogmaals voor de hulp! Ik hou jullie op de hoogte.

cobbe007
25 mei 2006, 14:56
Hallo,

Na het opvolgen van jullie raadgevingen is het gelukt om alles ruisloos te krijgen. Ik heb ook ondervonden dat ik nogal wat signaal verloor door m'n wah-pedaal in een loop van de GCX te steken en nu gebruik ik deze gewoon in m'n signaalketen. Ik had echter nog steeds het probleem dat m'n volumepedaal en expressiepedaal storing gaf. Nu heb ik ondervonden dat wanneer ik m'n gcx uitschakel en de midi-kabel dus rechtstreeks in de G-major steek ik dit probleem niet heb. Nu denk ik dat dit ook een ground-probleem is en is m'n vraag of het gebruikelijk en/of veilig is dat ik de ground van de midi kabel losmaak.

greetz

paulusdeBKB
25 mei 2006, 15:32
Voor zover ik weet is het niet gebruikelijk maar ik geloof niet dat het kwaad kan. MIDI-kabels gebruiken laag voltage. De enige manier waarop ik dat mis kan zien gaan is als er op de een of andere manier 220V op het MIDI-kabeltje komt te staan, maar dan moet je wel een hele fikse kortsluiting hebben in een apparaat met een heel dom elektrisch ontwerp.

Maar nogmaals: ik weet het niet 100% zeker. Elke techneut kan je hierin snel adviseren.

De Beer
16 februari 2007, 21:33
Bump!

Ik heb een multi die ik van het weekend ga solderen. Een ommantelde 4 x shielded twisted pair.

Er moet op:
-signaal heen(ontvanger-->wah)
-signaal terug(wah-->pre-amp)
-Midi
-9 Volt DC(Wah en FC200)

-1e twee zijn duidelijk, kleur is "tip" wit is "sleeve", mantel aan de zendende kant aan de witte solderen (ontvanger kant en wah-out kant)

-midi: 2=mantel, 4&5 signaal. moet ik daar ook aan een kant de mantel los houden? (zie voorlaatste 2 post idt)

-9 volt lijkt me veilig kunnen op alleen de 2 aders? of is het aan te raden ook de mantel te laten voeren?

Deze kabel heeft dus ook nog een gevlochten buiten mantel en een dikke aarde draad. is het aan te raden hier nog iets mee te doen?

Beer!