PDA

View Full Version : Vraagje Delay



guyon
20 mei 2006, 21:19
Stel je hebt 1 delay pedaal en je gebruikt deze voor meerdere nrs met verschillende tempo's. Is dit van tevoren enigszinds in te stellen of moet je bij elk nr aan je knopjes gaan draaien?
Ik zit er namelijk nu aan te denken om mn GT6 in te ruilen voor losse pedaaltjes aangezien ik maar 4 effecten ervan gebruik.
Heeft iemand nog tips wat dit betreft?

dano
20 mei 2006, 21:27
zou je kunnen denken aan de line6 delay modelere (die groene) die heeft geheugenbanken. Meeste analoge pedaaltjes wordt het toch draaien geblazen (niet echt een probleem vind ik, mijn memory man heeft grote knoppen die ik met mn voet bij kan draaien)

Erikt
20 mei 2006, 21:30
word veel draaien tijdens het spelen ;)

Mitch
20 mei 2006, 22:11
Niemand van tap tempo gehoord :chicken:

GuitarMaster
20 mei 2006, 22:23
Op de Korg 301dl die ik heb kun je 2 presets opslaan, verder is het ook zeker een delay die ik je aan kan raden.

vinni
20 mei 2006, 22:29
Nou de opties zijn al aan de orde geweest.

De DL4 van Line 4 heeft 4 zelf instelbare presets.

Een beetje moderne delay (over het algemeen wel digitaal) heeft een taptempo. Analoog is bijvoorbeeld de Crusack.

Groet,

Vinni

guyon
20 mei 2006, 22:45
dank voor alle reacties! misschien een rare vraag, maar wat houdt tap tempo precies in? voor zover ik weet 'tap' je het tempo van het nr op je pedaal waarna hij zich instelt in dat tempo. hoe praktisch en makkelijk is dit op het podium? wat vinden jullie trouwens van de boss dd6?

skabouter
21 mei 2006, 00:29
Sorry Ska,
Geen spam

bat
21 mei 2006, 17:53
dank voor alle reacties! misschien een rare vraag, maar wat houdt tap tempo precies in? voor zover ik weet 'tap' je het tempo van het nr op je pedaal waarna hij zich instelt in dat tempo. hoe praktisch en makkelijk is dit op het podium? wat vinden jullie trouwens van de boss dd6?
Klopt inderdaad, dan tap je het tempo met het pedaal. Meestal werkt dat door het pedaal een paar seconden ingedrukt te houden waarna je het tempo aan kunt geven door er in het tempo op te trappen. Daarna weer pedaal paar seconden ingedrukt houden om weer terug te keren naar de mogelijkheid om met één druk op het pedaal ook de delay weer uit te schakelen.

Kortom: nogal wat zaken om aan te denken tijdens het spelen. Maar het werkt op zich wel, zeg ik met mijn beperkte ervaring met deze functie. Het was voor mij wel de reden om af te zien van bijvoorbeeld de Ibanez DE-7.

De DD-6 wordt veel geprezen, doe je waarschijnlijk geen miskoop aan. Maar denk ook eens aan de Digitech DigiDelay en de Line 6 Echo Park.

nielsduursma
21 mei 2006, 18:08
beetje prijzige oplossing, maar bij musik produktiv hebben ze een expressiepedaal. daaruit komt een slangetje met daar op een soort dopje. die zet je op de huidige knop (of vast op de potmeter weet ik niet precies) en dan kan je met het expressiepedaal de pot draaien.

kost iets van 100 euro, maar dan hoef je niet te bukken om aan de tijd knop te draaien.

Tristan
21 mei 2006, 19:56
Klopt inderdaad, dan tap je het tempo met het pedaal. Meestal werkt dat door het pedaal een paar seconden ingedrukt te houden waarna je het tempo aan kunt geven door er in het tempo op te trappen. Daarna weer pedaal paar seconden ingedrukt houden om weer terug te keren naar de mogelijkheid om met één druk op het pedaal ook de delay weer uit te schakelen.

Kortom: nogal wat zaken om aan te denken tijdens het spelen. Maar het werkt op zich wel, zeg ik met mijn beperkte ervaring met deze functie. Het was voor mij wel de reden om af te zien van bijvoorbeeld de Ibanez DE-7.

De DD-6 wordt veel geprezen, doe je waarschijnlijk geen miskoop aan. Maar denk ook eens aan de Digitech DigiDelay en de Line 6 Echo Park.

Bij sommige delays (zoals de Akai Headrush) is de tap tempo functie wat makkelijker, die hebben een aparte switch waar je gewoon het tempo in kan
t(r)appen dat je wil hebben...

Tristan
21 mei 2006, 19:58
beetje prijzige oplossing, maar bij musik produktiv hebben ze een expressiepedaal. daaruit komt een slangetje met daar op een soort dopje. die zet je op de huidige knop (of vast op de potmeter weet ik niet precies) en dan kan je met het expressiepedaal de pot draaien.

kost iets van 100 euro, maar dan hoef je niet te bukken om aan de tijd knop te draaien.

Is dat niet die First hand of zo?
Het schijnt dat die dingen niet zo roadworthy zijn, dus dat is denk ik niet zo'n goede investering, misschien is het dan beter om de knop met je voet te bedienen, of om d.m.v. een voetpedaal/omgebouwd volumepedaal de time knop te regelen... Deze functie zit ook op sommige delays en er zijn gasten die dit in je delay kunnen bouwen (Keeley)...

bat
21 mei 2006, 20:37
Bij sommige delays (zoals de Akai Headrush) is de tap tempo functie wat makkelijker, die hebben een aparte switch waar je gewoon het tempo in kan
t(r)appen dat je wil hebben...
Je hebt gelijk. Je hebt ook delays waar je een extra pedaal op aan kunt sluiten die de tapfunctie bedient.

Het stomme is dat het een vereiste was en ik er inmiddels achter ben dat ik het makkelijker vind om gewoon de tijd in te stellen op het pedaal. Ach, You live and learn, zullen we maar zeggen.

Tristan
21 mei 2006, 20:58
Je hebt gelijk. Je hebt ook delays waar je een extra pedaal op aan kunt sluiten die de tapfunctie bedient.

Het stomme is dat het een vereiste was en ik er inmiddels achter ben dat ik het makkelijker vind om gewoon de tijd in te stellen op het pedaal. Ach, You live and learn, zullen we maar zeggen.

Ik ben ook niet zo goed met die tap tempo dingen, het is altijd zo kut, sta je te spelen en dan moet je het tempo tappen, maar dan is de drummer al een paar BPM vooruit, of je voelt zelf de puls anders en daar sta je dan...
Wat wel handig is, is als je zo'n ledje hebt die bliept met de puls mee en die volume pedaal dingen om je time lengte te regelen zijn ook handig, dat is helemaal gaaf met zo'n analoge delay en sommige digitale delays, want dan kan je hele idiote bleeps en warps maken door je expressie pedaal te bewegen...

bat
21 mei 2006, 21:03
want dan kan je hele idiote bleeps en warps maken door je expressie pedaal te bewegen...
haha inderdaad, daar kwam ik vandeweek ook achter.

Dat ledje wat meetikt met je ritme werkt voor mij niet echt. Het kost me nog steeds moeite om het juiste tempo te pakken, terwijl dat met het draaien aan een knopje echt een stuk makkelijker gaat (gewoon draaien totdat ie past)

Mitch
21 mei 2006, 21:07
Is dat niet die First hand of zo?
..

Even tellen, wat heb je zelf. Linkerhand, rechterhand.....pedaal is dan een extra 'hand op de grond' dus dat is dan eh..... 1 .... .. 2....
3 !

O ja, Third Hand :D

Tristan
21 mei 2006, 21:15
Dat is ook logica natuurlijk, ik dacht meer aan een soort knecht, dat noemen ze toch ook weleens een "first hand" of "right hand", maar ik wist dat het iets met een getal en dan hand was, daarom had ik op first hand gegokt, maar nu je het zegt weet ik het ook weer, het is natuurlijk de third hand... :)