PDA

View Full Version : Extra channel?



provisus
20 mei 2006, 20:16
goeiendag,
Ik heb een vraagje, ik heb iets irritants bij mijn versterker wat ik wil verhelpen, namelijk:
De clean en de overdrive channel zitten beiden op dezelfde channel, dus als ik veel gain in de overdrive wil stoppen en dan clean wil spelen dan is de clean channel ook meteen met overdrive. Kun je dit aanpassen en verhelpen?
Gewoon voor in de slaap kamer is dit niet erg, maar met optredens is dit erg lastig : S
Het gaat hier om een Mesa Boogie Studio .22+
In iedergeval Bedankt!
(hopelijk is het duidelijk! ^^)

H.Manback
20 mei 2006, 23:19
Ik ken de versterker zo niet, maar het lijkt mij dat de overdrive in dit geval een extra trap in de voorversterker er bij gooit, in plaats van volledig gescheiden voorversterkers voor de beide kanalen. In dat geval is het mogelijk, maar lastig om aparte potmeters (de knoppen) te schakelen voor de twee kanalen.
Het is een vrij ingrijpende klus, die met verschillende technieken kan worden gedaan.

Als de twee kanalen wel gescheiden zijn en de potmeters dus beide kanalen tegelijk instellen is het een stuk makkelijker, echter kan ik me niet voorstellen dat mesa boogie een niet gescheiden gain gebruikt voor twee gescheiden voorversterkers. Kostentechnisch is het namelijk veel interessanter om een overdrive te maken door een schakelbare gain stage, waarbij het nadeel dus een gedeelde gain knop kan zijn.

provisus
21 mei 2006, 11:28
bedankt!
Volgens mij is het het eerste wat u zegt, want er is maar 1 gain knop die als volume wordt benoemt die voor beide kanalen geld.
Dit veroorzaakt dus dat ik, de versterker op clean zet en dan heb ik maar een zachte overdrive, of juist andersom dat ik de overdrive hoog zet en dat automatisch de clean ook met overdrive is. Er zitten 2 x el 84's in en 5 x 12ax7 in

H.Manback
28 juni 2006, 16:15
Ik was toch nieuwsgierig dus ik heb het schema opgezocht:

http://www.schematicheaven.com/mesaboogie.htm

Hij staat er onder Studio .22 caliber plus. Zo te zien is het inderdaad een extra gain trap die wordt ingeschakeld, direct aan de ingang. De gain knop is volgens mij in het schema de VOL 1M. Als je alleen de gain knop wilt meeschakelen met het kanaal kan je met wat kunst en vliegwerk denk ik wel alleen die potmeter schakelen. Mijn idee zou dan zijn om twee ldrs (net als al worden gebruikt om de rest te schakelen in die versterker) aan de midden tap van de potmeters te hangen, en zodoende de een uit en de ander aan te schakelen. Dit zorgt er alleen wel voor dat de potmeter niet meer een 1M weerstand naar aarde is maar een 500k, wat weer wat gain verlies zou opleveren. Om dat op te lossen zou je nog twee ldrs aan de 'ingang' van de potmeters kunnen hangen en die op dezelfde manier schakelen.

Let wel, dit is alleen maar een theorie van mij, ik weet niet zeker of het ook probleemloos zou werken.