PDA

View Full Version : Akoestische tactieken?



Manusdr
12 november 2002, 13:47
Eindelijk is het dan zover! Ik heb van mijn vriendin een akoestische bas gekregen. Lekker geluid, mooi elementje. Ben een blij mens.
Maar nu: Ik ben gewend om mijn duim op het hals elementje te zetten van mijn electrische bas. Dat is bij die akoestische bas dus wel even een probleem! Ik ben mijn hele coordinatie kwijt...
Nu zet ik gewoon mijn duim boven het gat en druk em stevig tegen de kast aan. Is wel wennen en flink werken.

Ik vroeg me af of er niet een of andere handige manier is om een akoestische bas te bespelen?

AllodoX
12 november 2002, 13:59
thumbrest erop zetten..:smile:ffkes 2 gaatjes boren, thumbrest erop en met 2 boutjes/moertjes vastzetten... zo heb ik het ook gedaan :smile:

flearulez
12 november 2002, 17:31
als we het toch over thumrests hebben. Op oude fenders zit dat ding onder de 4 snaren, hoe kun je daar nu je duim op laaten rusten???

Dogma
12 november 2002, 18:26
Die is bedoeld om je wijsvinger achter te haken, dan kan je met je duim spelen.
Afgelopen koninginnedag zag ik iemand die alleen maar met z,n duim speelde, sommige wisselen het af, dan weer wijsvinger/middelvinger en dan weer duim.

basswasp
12 november 2002, 19:11
Zo'n bas had ik ook gezien bij bassmatters... lijkt me vrij onzinnig... :smile:

flearulez
12 november 2002, 19:22
nou geef mij maar fingerstyle

Ruud
12 november 2002, 19:39
koop gewoon een 6,7 of 8 snarige akoestische bas..., heb je altijd wel een lage snaar die je nauwelijks gebruikt, kun je daar mooi je duim op kwijt..

basswasp
12 november 2002, 20:05
Bestaan die?!

Addixx_
12 november 2002, 20:45
hoop 't nie :razz:

skabouter
12 november 2002, 20:49
wat is een thumb rest ? is dat zo`n brug over de snaren zoals op oude fenders en rickenbackers ?

of gewoon een blokje boven de E (van spelerspositie gezien) om je duim op te leggen ?

FleaBass
13 november 2002, 02:08
hmmm...ik denk dat laatste, maar zeker weet ik het niet...:wink:

emielow
13 november 2002, 13:20
als je je bas nou gewoon op de hoogte hangt, dat als je je gestrekte arm laat hangen je hand op dezelfde hoogte hangt, heb je geen thumbrest nodig!

AntY
13 november 2002, 15:02
tullek wel

zon thumbrest dient toch voor stabiliteit van je plucking hand..... dat heb je neit als je je arm en je bas op kniehoogte laat hangen... ziet er wel koel uit daar niet van :smile:

Ruud
13 november 2002, 21:08
Het voordeel van een thumbrest is dat je tijdens het spelen je rechterhand altijd goed gepositioneerd hebt ten opzichte van je snaren, als je dan gaat springen, of raggen, of hem in je nek legt desnoods, dan is het de enige manier om je plekkie op de snaren te behouden..., of je moet je duim ergens anders op kunnen leggen.., een element ofzo..,
wel een groot voordeel van die dikke humbuckers...

Mensen met andere technieken toevallig?




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud op 2002-11-13 21:09 ]</font>

AllodoX
14 november 2002, 11:14
ligt eraan wat ik speel..

- normaliter het voorste element

- als ik percussief of met overdrive moet spelen pak ik het achterste element..

- tijdens een heel rustig stukje waar veel warmte nodig is gebruik ik de onderste fret als thumb-rest..

AntY
14 november 2002, 11:17
ik heb ook zon element van 4x8,5 cm of zo waar ik me duim op zet :smile: en heeeel af en toe gebruik ik de E als ik meer warmte wil (alsof ik dat weet of zo :smile: t klinkt gewoon beter!)

Manusdr
16 november 2002, 00:58
Thankx voor de adviezen. Ik heb nu zo'n beetje dag en nacht zitten spelen, en ik heb mijn duimplek wel gevonden! Geen thumbrest dus.