PDA

View Full Version : Wohoo! LINTZAAG!



Mattia
20 mei 2006, 10:27
Nou, aanbetaling gedaan (met bonnetje) in ieder geval. Over een maandje (als het huis dat is gekocht is afgeleverd) de rest betalen, de zaag ook daadwerkelijk ophalen, dan ergens nog een frequentieregelaar scoren/kijken hoe het in de stoppenkast zit (3-fase motor), afzuiginstallatie maken, en hoppa, zagen maar!

Plaatje:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/bandsaw.jpg

Het is een Cattini uit '84, werkelijk in topconditie (solide, werkt stil, veiligheids 'stops' op verschillende onderdelen, nauwelijks roest, en dan alleen op plekjes waar het geen moer uitmaakt), tot 25cm hout zagen is mogelijk. Vanaf nu kan ik dus m'n eigen topjes en akoestische gitaar setjes herzagen (en wil dat ook best voor anderen doen, trouwens, zodra ik wat meer ervaring heb met dat ding/vertrouwen heb ik mijn kunnen). Hopelijk over een maand of twee 'fully operational' (rolschuurmachine/thickness sander moet ook gebouwd worden, meeste onderdelen liggen er al), maar dat zien we dan wel weer :-)

Voor nu: w00t!

Wouter!
20 mei 2006, 10:30
Ruig dingetje :cooler:

DarknessAwaits
20 mei 2006, 10:30
Gefeliciteerd, kun je weer snel kunstwerken maken!

Keesz
20 mei 2006, 13:50
dit maakt t bouwen een stuk makkelijker....wat moest ie kosten? ;-)

Mattia
20 mei 2006, 14:14
dit maakt t bouwen een stuk makkelijker....wat moest ie kosten? ;-)

E750, maar ik moet er nog een frequentieregelaar bij kopen. Aangezien een nieuwe lintzaag van italiaanse makelijk (zeg, Minimax of Meber) met ongeveer dezelfde features rond de 2000 euros kost, inclusief BTW, vond ik het wel te overzien...

no 1 hops
20 mei 2006, 14:30
mooie zaag.
nu nog op zoek naar iemand die de zaaglinten voor een goede prijs ook goed kan slijpenen tanden zetten als nodig

Mattia
20 mei 2006, 14:34
mooie zaag.
nu nog op zoek naar iemand die de zaaglinten voor een goede prijs ook goed kan slijpenen tanden zetten als nodig

Moet vast te vinden zijn, in Amsterdam..heb al wat tips voor Amerikaanse suppliers van 'resaw' bladen (minimaal houtverlies, goede snede), eens kijken of het ook lokaal kan.

RUIS
20 mei 2006, 14:37
Ideaal, zo'n ding. Goed gereedschap is het halve werk. Ik heb voor mijn 3 zelfbouwgitaren ook een lintzaag gebruikt.

Van Dattum
20 mei 2006, 14:54
Sodemieters.... behoorlijk zaagje zeg! Daar kun je wat mee!

Gerrit
20 mei 2006, 15:16
Kikke man, echt te relaxed.
Leuk speelgoed altijd machines. :D

Theo
21 mei 2006, 22:29
Gefelicteerd met je nieuwe aanwinst Mattia. Ik denk dat je hier heel veel plezier mee zal hebben. Goed gereedschap is en blijft het halve werk. Veel succes ermee.

Javaca
22 mei 2006, 13:22
Gefeliciteerd Mattia!!! :cooler:

Dat is een fantastisch ding.
Hier op school hebben we dezelfde, werkt perfect. Erg precies en goed in te stellen.

JoostBaksteen
22 mei 2006, 14:09
Woei! Daar is hij dan :)

Veel plezier en suc6 http://gitaarnet.nl/forum/images/smilies/cooll.gif

Mattia
22 mei 2006, 14:27
Javaca: goed nieuws! Ik heb bitter weinig over Cattini kunnen vinden (enkel wat grote, tweedehands industriele lintzagen, een enkele van dit formaat; het bedrijf zelf lijkt onbekend op internet).

Enfin, nu nog wachten. Moeilijk, hoor!

Nickname
22 mei 2006, 16:57
Nou, aanbetaling gedaan (met bonnetje) in ieder geval. Over een maandje (als het huis dat is gekocht is afgeleverd) de rest betalen, de zaag ook daadwerkelijk ophalen, dan ergens nog een frequentieregelaar scoren/kijken hoe het in de stoppenkast zit (3-fase motor), afzuiginstallatie maken, en hoppa, zagen maar!

Plaatje:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/bandsaw.jpg

Het is een Cattini uit '84, werkelijk in topconditie (solide, werkt stil, veiligheids 'stops' op verschillende onderdelen, nauwelijks roest, en dan alleen op plekjes waar het geen moer uitmaakt), tot 25cm hout zagen is mogelijk. Vanaf nu kan ik dus m'n eigen topjes en akoestische gitaar setjes herzagen (en wil dat ook best voor anderen doen, trouwens, zodra ik wat meer ervaring heb met dat ding/vertrouwen heb ik mijn kunnen). Hopelijk over een maand of twee 'fully operational' (rolschuurmachine/thickness sander moet ook gebouwd worden, meeste onderdelen liggen er al), maar dat zien we dan wel weer :-)

Voor nu: w00t!

Zet er alsjeblieft een beschermkapje rond.. ik zie de vingers al vliegen :stop:

Mattia
22 mei 2006, 17:27
Zet er alsjeblieft een beschermkapje rond.. ik zie de vingers al vliegen :stop:

Uh, waar dan? Het blad is gewoon beschermd/loopt binnen de kolom. Gewoon hoogte instellen en zagen...

nickbongers
22 mei 2006, 17:31
waar woonde jij ookalweer :D?

Dirk W
22 mei 2006, 18:07
Das goed gereedschap! Kan je best goed mee zagen!

Mattia
22 mei 2006, 18:20
Zelf? Amsterdam. De zaag...in de regio :-P

Nickname
22 mei 2006, 18:47
Uh, waar dan? Het blad is gewoon beschermd/loopt binnen de kolom. Gewoon hoogte instellen en zagen...


? dan snap ik het niet.. ik zie op de foto schat ik zon 30 cm zaag.. als je dan een plankje van 3cm hebt dan heb je toch nog 27 cm zaag om je vingers of iets anders mee af te zagen?

Gitaarbouwer
22 mei 2006, 20:47
Prachtig apparaat! Gefeliciteerd met de (aanstaande) aankoop.

Jammergenoeg moet ik genoegen nemen met een tafelmodelletje. Ik heb geen ruimte voor zo'n groot apparaat (dat w.s. ook nog op krachtstroom werkt).

Kun je hiermee nu ook blokken in plakjes van zeg 4mm zagen en er zodoende tops/backs/sides voor akoestische gitaren mee maken? Moet je dan nog extra geleiders maken i.v.m. de stabiliteit van het zaagblad, of gaat het hout er zo onder?

Mattia
22 mei 2006, 21:42
? dan snap ik het niet.. ik zie op de foto schat ik zon 30 cm zaag.. als je dan een plankje van 3cm hebt dan heb je toch nog 27 cm zaag om je vingers of iets anders mee af te zagen?


Op de foto is er zo'n 20cm zaag 'vrij', misschien de volle 25cm, maar dat stuk dat naar beneden steekt kan met een van die hendels omhoog en omlaaggezet worden, afhankelijk van hoe dik het te zagen stuk is. In dat stuk zitten geleiders (en onder de tafel nog twee) op de zaag goed op z'n plek te houden, en hoe minder blad ertussen, hoe 'stabieler' de boel.

Ccc: euh, ja. Maar dan met een geleider, niet freehand :-)

Gitaarbouwer: yep, da's de bedoeling van zo'n grote, het kunnen zagen van mijn eigen backs/sides (tops koop ik waarschijnlijk gewoon bij Rivolta in, kan ik ze op stijfheid selecteren enzo). Wil ook hier en daar wat setjes verkopen, meer zodat ik niet per self 4x hetzelfde setje heb. Soms leuk, niet altijd. De geleider die er nu op zit moet wat steviger/groter gemaakt worden, dat wel.

wietse
22 mei 2006, 22:06
mooi ding maar pas op je vingers, er zijn al heel wat mensen een vinger of zelfs meer verloren door zo'n lintzaag.
als je er niet voorzichtig mee werkt zijn het bloedlinke machines.

Javaca
22 mei 2006, 22:08
Weet je hoe je die zaaggeleiding in moet stellen?
Ik heb er hier wat documentatie over. Als je wil stuur ik het een keer op...

Weet je al hoe je je werkplaats in gaat richten?

Javaca
22 mei 2006, 22:14
? dan snap ik het niet.. ik zie op de foto schat ik zon 30 cm zaag.. als je dan een plankje van 3cm hebt dan heb je toch nog 27 cm zaag om je vingers of iets anders mee af te zagen?

Je kunt die geleiding naar beneden zetten.
Dat geeft meer stabiliteit aan je blad en beveiligt ook.

Een beschermkap er omheen klinkt leuk, maar is in werkelijkheid verschrikkelijk irritant. Zoals met alle gereedschappen: Houd je kop erbij...

Mattia
22 mei 2006, 23:12
Wees gerust, ik ben me donders goed bewust van het gevaar van zich snel voortbewegende stukken scherp metaal, en ik wil m'n vingers heel houden!

Javaca: de eigenaar (nog wel, heheh...) van de zaag had waarschijnlijk nog wel een handleiding liggen, en ik heb een boek besteld ('The Bandsaw Book'). Als ik er niet uitkom klop ik even aan, bedankt!

Werkplaatsinrichting: losjes, alleen in m'n hoofd. Maar ik heb de precieze afmetingen niet (weet dat de zaag er net in past, zeg maar..ahem.), dus de planning komt nog wel. Ik ga wel twee verschillende 'shops' maken; buiten in de schuur de grote machines, stofmakerij, binnen op zolder de akoestische buigmallen, lijmen, precieziewerk, inlegwerk, opslag gezaagde houtstukken. Dingen die geen stof maken, zeg maar, en makkelijk weg te zuigen zijn (dus: gebeiteld/geschaafd spul). Denk ik, tenminste. Er komen vast wel foto's :-)

ccc
22 mei 2006, 23:43
Ccc: euh, ja. Maar dan met een geleider, niet freehand :-)

post werd blijkbaar gedeleted;;;

JvD.
23 mei 2006, 12:59
nu komt heel zelfbouw forum bij je op visite !

Gitaarbouwer
23 mei 2006, 13:12
nu komt heel zelfbouw forum bij je op visite !

Ik vind dat ie dat machientje best wel onder de arm mee kan brengen naar de GBM. Een demootje lintzagen door Mattia? Ik zie het al helemaal zitten :)

Mattia
23 mei 2006, 13:47
Ik vind dat ie dat machientje best wel onder de arm mee kan brengen naar de GBM. Een demootje lintzagen door Mattia? Ik zie het al helemaal zitten :)

Erm, ze hebben daar vast geen krachstroom (en ik geen wagen en zin om 160kg, wellicht eerder 200kg te verslepen. Gek is dat).

Dude
24 mei 2006, 11:36
Mag ik je nog een tip geven ?

zet hem vast... aan de grond bedoel ik.

Dit soort machines zijn topzwaar en zeer instabiel. en je wil niet dan 150/200kg staal op jou of iemand anders valt, bij een zware machine hoef je daar minder rekening mee te houden omdat zijn eigen gewicht hem wel stabiel maakt.

Ik heb het wel eens gezien hoor, een tafel boormachine van een kilootje of 100 die ompleurde omdat dr iemand een dolletje maakte in de metaal werkplaats. Resultaat was dat de vloer (houten vloer) volledig naar de klote was, zat een put in tot aan het onderliggende beton, cm of 5. Die gozer lag dr een beetje beteutert naast te trillen.

Wees slim, zet hem vast, geeft je een stuk zekerder gevoel.

Enra
4 juni 2006, 15:11
Klopt. Vastzetten is belangrijk. Alternatief (als vastzetten aan de vloer om technische redenen niet mogelijk is door bv een tegelvloer) is twee balken vastzetten aan de voet van de machine, waardoor het kantelmoment overbrugt wordt.

Wat is trouwens de wielmaat van je Catinni Enzo, Mattia?

Mattia
4 juni 2006, 15:59
Klopt. Vastzetten is belangrijk. Alternatief (als vastzetten aan de vloer om technische redenen niet mogelijk is door bv een tegelvloer) is twee balken vastzetten aan de voet van de machine, waardoor het kantelmoment overbrugt wordt.

Wat is trouwens de wielmaat van je Catinni Enzo, Mattia?

Was ik eigenlijk al van plan om te doen, gewoon om het geheel wat hoger te zetten (tafel vind ik nogal aan de lage kant). Wielen zijn 400mm. Dus aardig groot, maar niet zo enorm dat het niet in een redelijk kleine werkplaats past :-)

Enra
4 juni 2006, 18:45
Tafel laag... Ja, ik herken het probleem. Ik heb bij mijn Meber acht centimeter multiplex eronder zitten; twee lagen van vier cm... Ik leg het geloof ik niet helemaal goed uit... 4 cm dik multiplex, 70 lang en 18 breed, met op de uiteinden een klossen van 20x18 cm. Daar staat de lintzaag op met vier M10x12 bouten met borgmoeren bevestigd. Kantelen vrijwel uitgesloten.

Toch moet mijn lintzaag - zelfs met een hagelnieuw zaaglint van 3 cm breed - nog behoorlijk zwoegen om door 20cm Sitka of Fijnspar heen te zagen.

De kwaliteit van je zijgeleiding - je 'fence' - is van groot belang. Net als de afstelling van de machine voor die specifieke klus.

Mattia
4 juni 2006, 19:34
Tafel laag... Ja, ik herken het probleem. Ik heb bij mijn Meber acht centimeter multiplex eronder zitten; twee lagen van vier cm... Ik leg het geloof ik niet helemaal goed uit... 4 cm dik multiplex, 70 lang en 18 breed, met op de uiteinden een klossen van 20x18 cm. Daar staat de lintzaag op met vier M10x12 bouten met borgmoeren bevestigd. Kantelen vrijwel uitgesloten.

Toch moet mijn lintzaag - zelfs met een hagelnieuw zaaglint van 3 cm breed - nog behoorlijk zwoegen om door 20cm Sitka of Fijnspar heen te zagen.

De kwaliteit van je zijgeleiding - je 'fence' - is van groot belang. Net als de afstelling van de machine voor die specifieke klus.

Check. Klinkt lekker stabiel! Ik heb een aantal vrienden die veel 'resaw' werk doen, dus daar ga ik veel vragen aan stellen, goede fence bouwen, oefenen met afstellen, oefenen op 'goedkoop' materiaal (wsch Sapele, heb ik er wel wat aan als het lukt, zo niet is het geen te dure grap).

Zoals het er nu uitziet komt de zaag er over een kleine tweeenhalve week. Ben steeds ongeduldiger aan het worden.

Enra
9 september 2006, 18:23
Heb je je zaagje al??? Doettie hut, of doettie hut niet??? En je vingers...?

Malle Eppie
9 september 2006, 19:37
Werkplaatsinrichting: losjes, alleen in m'n hoofd. Maar ik heb de precieze afmetingen niet (weet dat de zaag er net in past, zeg maar..ahem.), dus de planning komt nog wel. Ik ga wel twee verschillende 'shops' maken; buiten in de schuur de grote machines, stofmakerij, binnen op zolder de akoestische buigmallen, lijmen, precieziewerk, inlegwerk, opslag gezaagde houtstukken. Dingen die geen stof maken, zeg maar, en makkelijk weg te zuigen zijn (dus: gebeiteld/geschaafd spul). Denk ik, tenminste. Er komen vast wel foto's :-)

Aahh, bestellingen kunnen straks naar Mattia's Custom Guitar Shop?

Mattia
12 september 2006, 19:26
Heb je je zaagje al??? Doettie hut, of doettie hut niet??? En je vingers...?

Jaja, hij staat er al. Alleen nog niet aangesloten (faseomzetter moet er nog komen, het is een krachstroommotor), dus hij doet het nog niet echt helemaal, en de vingers werken nog steeds...

Mattia

Mattia
29 juli 2007, 12:19
Jaja, hij staat er al. Alleen nog niet aangesloten (faseomzetter moet er nog komen, het is een krachstroommotor), dus hij doet het nog niet echt helemaal, en de vingers werken nog steeds...

Mattia

Nou...het heeft (te) lang geduurd (co-schappen, drukdrukdruk, eerste tweedehands faseomzetter die ik niet goed aan de praat kreeg, gebroken armpje, dus even niet bouwen, etc. etc. etc.) maar hij doet het eindelijk! Heb al een viertal 'woodslicer' dunne kerf linten in huis (voor het fijnere resaw werk), ben momenteel de boel aan het fine-tunen voordat ik er dure stukkies hout in gooi, maar damn, wat is zo'n zaag toch fijn. Echt. Beetje laminaten voor een hals blank bewerken, scarf joints zagen, even hier of daar een dun laagje vanaf...echt, perfect!

(als er mensen in de buurt van Amsterdam/Purmerend zitten die eens een keertje iets gezaagd moeten hebben, moet men dat vooral maar zeggen...)

Bandsaws == Geweldig.

superfly
29 juli 2007, 14:27
(als er mensen in de buurt van Amsterdam/Purmerend zitten die eens een keertje iets gezaagd moeten hebben, moet men dat vooral maar zeggen...)



Ik ben bang dat k je daar aan ga houden ;-)

hassent
29 juli 2007, 18:52
Geldt dat ook voor brabo's??

Mattia
29 juli 2007, 19:04
Geldt dat ook voor brabo's??

Als je bereid bent om te reizen vind ik 't best, hoor....

no 1 hops
30 juli 2007, 10:04
mooi dat nu alles voor je begint te lopen, incl herstel van je arm.