PDA

View Full Version : Telecaster vetter laten scheuren



rupke
20 mei 2006, 08:42
Hoi,

ik heb een telecaster met in de brug een single coil element. Nu wil ik een vettere oversturing uit de telecaster halen. Wat voor element, die de afmeting heeft van een single coil, zou ik in de telecaster kunnen zetten bij de brug.

Alvast bedankt voor de info.

Greetz Rupke

screamindemon
20 mei 2006, 08:45
deze: http://www.seymourduncan.com/products/telesdescr.shtml#HotRailsforTele

rupke
20 mei 2006, 09:15
Hoi bedankt voor de tip. Ik zat even op de site te kijken en de st59-1b spreekt me ook wel aan al sik de soundclip hoor. de sthr-1b lijkt me nog iets vetter maar dat komt omdat ie wat meer laag heeft volgens mij.

Greetz Rupke

screamindemon
20 mei 2006, 09:19
Ik heb zelf een hotrail in een squier strat, scheurt als een idioot. Beetje jammer dat het element beter is dan de gitaar....

rupke
20 mei 2006, 09:23
Hahahahaaaaaaaaaa,

Ik heb sinds kort ene london city comet telecaster gekocht. Een heel goede gitaar voor zijn geld dan he (alle sin verhouding zien ;-)) maar ik dacht doo een modificatie te doen door het brug element te vervangen kan ik hem vetter laten klinken en dikker laten scheuren.

lastig kiezen hoor vind ik dat van elementen die je zoor op van die soundclips hoort van de site van de fabrikanten zelf.

Greetz Rupke

jorrit
20 mei 2006, 12:40
De 59 is wat warmer en wat meer vintage, de hotrail is een stuk moderner.
ligt er maar net aan wat je wilt halen uit je gitaar.

vulvasonic
20 mei 2006, 17:47
Ik heb zelf de Seymour Duncan Little 59 erin zitten en dat geeft een ongelofelijk goede sound.
Tip: bij Musik Produktiv kosten ze maar 69 euri (geldt voor de meeste SD elementen trouwens...).

dano
20 mei 2006, 18:15
jups ik heb ook een little59 in de brug, zeker dikke sound! Is er ook iemand die hem splitbaar gemaakt heet hier? (serie? parallel? phased? split?)

iig een dikke aanrader!

grayfink
20 mei 2006, 18:25
GFS heeft ook goede hotrails voor tele, vergelijkbaar met de SD, maar in Azië geproduceerd en daardoor veel goedkoper. Volgens mij had 1 van de forumleden hier ook een setje te koop staan omdat hij achteraf toch liever het vintage telegeluid heeft. Let even op de sigs van de mensen hier, daar staat vaak in wat ze te koop hebben ... :-)

tmcm
20 mei 2006, 19:02
Kijk eens op het fender forum in de pup tent
favoriete pickups zijn de Duncan broadcaster en Fender Nocaster
2 gnarlin honkin' dudes, tikkeltje brutaler dan de standard
wil je niks telecaster maar gewoon dik middengeluid, dan lijkt me een lil'59, JBjr. of soortgelijke "ik-heb-wel-een-telecaster-maar-eigenlijk-wil-ik-een-LesPaul" pup volgens mij inderdaad afdoende

vulvasonic
20 mei 2006, 19:02
jups ik heb ook een little59 in de brug, zeker dikke sound! Is er ook iemand die hem splitbaar gemaakt heet hier? (serie? parallel? phased? split?)

iig een dikke aanrader!

Ja, in het middenstandje wordt er maar 1 spoel gebruikt en dat klinkt overtuigend.

Hoofd heeft volgens mij een SD hotrails te koop voor de tele.

vulvasonic
20 mei 2006, 19:05
Kijk eens op het fender forum in de pup tent
favoriete pickups zijn de Duncan broadcaster en Fender Nocaster
2 gnarlin honkin' dudes, tikkeltje brutaler dan de standard
wil je niks telecaster maar gewoon dik middengeluid, dan lijkt me een lil'59. JBjr. of soortegelijke "ik-heb-wel-een-telecaster-maar-eigenlijk-wil-ik-een-LesPaul" pup volgens mij inderdaad afdoende

Je kunt een tele niet als een Les Paul laten klinken. Ook niet als je er een oude PAF in zou gooien. Dus het is niet meer dan logisch dat je een ander geluid krijgt. Maar je krijgt wel een heel vet geluid die in mijn geval beter werkt dan een full sized humbucker of een single coil (of zelfs een P90). Heeft natuurlijk ook met je set-up te maken.

tmcm
20 mei 2006, 19:11
exactly
en wil je een telecaster geluid, gebruik een telecaster pickup
wil je een vet telecaster geluid, gebruik een Duncan broadcaster, Fralin blues, Fender nocaster of Bardens
wil je gewoon een vet geluid, gooi er een generic singlecoil sized humbucker in en any guitar will do

ewout
20 mei 2006, 22:42
mocht je gaan kiezen tussen de diverse seymour duncan 'single coil sized humbucker' elementen overweeg dan het volgende; een element met een 'paf' output heeft gesplit een behoorlijk laag volume, een stuk lager dan normale single coils. Een gesplitte jeff beck heeft weer zo ongeveer het volume van een normale single coil, maar klinkt in humbucker stand weer een stuk harder. Ik heb nu een alnico 2 pro humbucker in m'n strat zitten in de brug (lijkt erg veel op die little '59 qua klank) en die klinkt net zo hard in humbucker stand als mijn single coils, maar echt een stuk zachter in single coil stand. Het gevolg is dat het element in zijn eentje vrij onbruikbaar is in single coil modus, tenzij je het combineert met een midden of in het geval van een tele, halselement. Dat je het ff weet.

grayfink
21 mei 2006, 09:47
wil je gewoon een vet geluid, gooi er een generic singlecoil sized humbucker in en any guitar will do

Zo is het! Hou de signatures hier maar in de gaten, Hoofd heeft iets te koop en nog iemand hier meende ik...

rupke
21 mei 2006, 10:53
Hoi

Allemaal bedankt voor jullie reacties,

ik ben overgergaan tot een tweedehandse aankoop van een Seymour Duncan STHR-1b. Dat zal lekker vet gaan klinken. Ik zit nog te twijfelen of ik er andere pots in gaan zetten omdat die Hotrail een hogere output heeft zou je kunnen overwegen om er ipv de 250k pots die er nu inzitten te wisselen met 500 k pots en dan ook gelijk 1 pot er in waarmee ik de hotrail kan splitten. Als ik kan splitten dan he bik zowel de echte telecaster sound en al sik hem niet spilt de dikkere vettere oversturing. maar ik zal hem eerst maar eens zo er in zetten en kijkne wat het met mijn london city Comet doet.

Ik speel voer twee verschillende setups.

Koch kv50 ( waar nu andere buizen in komen om meer gain op het tweede kanaal te vergkrijgen) met in de effectloop een g-major met daaronder of een 2x12 of een 2 x 2x12 of een 4 x 12 cabinet (4 x 12 klinkt het vetst tot nu toe)

ander setup is een conquest buizentop met een boss me 50 er voor met 2x12 of een 2 x 2x12 of een 4 x 12 cabinet

Latursssssssssssss Rupke

Mephistocles
20 september 2007, 10:12
ik zou zeggen: neem een paar mooie heldere elementen, gebruik hals element, draai je toon regelaars dicht, gooi er een big muff over vol open en walla heel vet geluid. Dat vind ik soms wel ns leuk in een solo of intro... Maar dat is niet wat je bedoelde zeker.

almarvk
20 september 2007, 10:14
Waarom bump je een topic van ruim een jaar oud?

Trouwens wel een leuke signature. Vooral als je weet dat de topicstarter deze versterkers verkocht :)

bass blom
20 september 2007, 10:15
ik zou zeggen: neem een paar mooie heldere elementen, gebruik hals element, draai je toon regelaars dicht, gooi er een big muff over vol open en walla heel vet geluid. Dat vind ik soms wel ns leuk in een solo of intro... Maar dat is niet wat je bedoelde zeker.

ja, bijna anderhalf jaar later heeft hij daar vast wat aan :D

Joey Handsome
20 september 2007, 10:39
Dat is nou al de tweede keer met die mephisthomo!~~

$#^!&%#$%@#$